147 ei lähde käyntiin!
Valvoja: Moderators
147 ei lähde käyntiin!
Minulla on sellainen suurehko ongelma, että 4 vuotta vanha 48000 km ajettu 147 ei lähtenyt illalla enää käyntiin.
Siinä on jonkin aikaa ollut sellainen ongelma, että nopeusmittari on välillä lakannut toimimasta (ehkä 4 kertaa ennen tätä), mutta kaikki muut mittarit kyllä toimivat. Lisäksi ABS:n ja ASR:n sekä käsijarrun merkkivalot olivat jääneet palamaan. Ongelma ei ole vaikuttanut muiden mittareiden toimintaan ja auton käyntiääni on vaikuttanut normaalilta. Lääke tähän vikaan on ollut auton sammuttaminen ja uudelleen käynnistäminen.
Tänä iltana lähdin töistä tavalliseen tapaani ja auto toimi moiteettomasti. Olin ajanut jonkin matkaa, kun huomasin, että yksikään mittari ei toiminut, eli kaikki makoilivat nollassa. Sen lisäksi ABS:n ja ASR:n valot sekä käsijarrun merkkivalo paloivat. Ajattelin, että sama vanha "häiriö". Nyt lisäksi uutena ilmiönä oli, että myöskään suuntavilkut eivät toimineet. Kotiin päästyäni sammutin auton ja yritin startata uudelleen. Alfa ei vaan käynnistynyt. Startti toimi kyllä normaalisti. Nousin autosta ja huomasin, että jarruvalot palavat, vaikka en luonnollisestikaan ollut painamassa jarrua. Menin takaisin autoon ja huomasin, että sisävalotkaan eivät enää syttyneet. Käänsin autoon vielä kerran virrat ja starttasin. Startti toimi taas normaalisti, mutta auto ei lähtenyt käyntiin. Sitten siihen näyttöön nopeus- ja kierroslukumittarin väliin tuli teksi: "CANCHECK". Etsin Alfan käyttöoppaasta selitystä tekstille, mutta en löytänyt.
Kysynkin, nyt teiltä viisaammilta, että mitä tuo näyttöön ilmestynyt teksti yrittää kertoa ja mikä helvetti sitä autoa vaivaa?
Sen verran osaan päätellä, että sähköissä on jotain häikkää. Jos tässä itse jotain spekuloisin, niin voisiko esim. maadoitus olla jotenkin persiillään??? Akunkengät tuntuvat olevan ainakin hyvin kiinni.
EDIT: CANCHECK jutulla on muuten jotain tekemistä radion kanssa, mutta en tiedä silti että mitä. Kyllä v...ttaa!!!
Siinä on jonkin aikaa ollut sellainen ongelma, että nopeusmittari on välillä lakannut toimimasta (ehkä 4 kertaa ennen tätä), mutta kaikki muut mittarit kyllä toimivat. Lisäksi ABS:n ja ASR:n sekä käsijarrun merkkivalot olivat jääneet palamaan. Ongelma ei ole vaikuttanut muiden mittareiden toimintaan ja auton käyntiääni on vaikuttanut normaalilta. Lääke tähän vikaan on ollut auton sammuttaminen ja uudelleen käynnistäminen.
Tänä iltana lähdin töistä tavalliseen tapaani ja auto toimi moiteettomasti. Olin ajanut jonkin matkaa, kun huomasin, että yksikään mittari ei toiminut, eli kaikki makoilivat nollassa. Sen lisäksi ABS:n ja ASR:n valot sekä käsijarrun merkkivalo paloivat. Ajattelin, että sama vanha "häiriö". Nyt lisäksi uutena ilmiönä oli, että myöskään suuntavilkut eivät toimineet. Kotiin päästyäni sammutin auton ja yritin startata uudelleen. Alfa ei vaan käynnistynyt. Startti toimi kyllä normaalisti. Nousin autosta ja huomasin, että jarruvalot palavat, vaikka en luonnollisestikaan ollut painamassa jarrua. Menin takaisin autoon ja huomasin, että sisävalotkaan eivät enää syttyneet. Käänsin autoon vielä kerran virrat ja starttasin. Startti toimi taas normaalisti, mutta auto ei lähtenyt käyntiin. Sitten siihen näyttöön nopeus- ja kierroslukumittarin väliin tuli teksi: "CANCHECK". Etsin Alfan käyttöoppaasta selitystä tekstille, mutta en löytänyt.
Kysynkin, nyt teiltä viisaammilta, että mitä tuo näyttöön ilmestynyt teksti yrittää kertoa ja mikä helvetti sitä autoa vaivaa?
Sen verran osaan päätellä, että sähköissä on jotain häikkää. Jos tässä itse jotain spekuloisin, niin voisiko esim. maadoitus olla jotenkin persiillään??? Akunkengät tuntuvat olevan ainakin hyvin kiinni.
EDIT: CANCHECK jutulla on muuten jotain tekemistä radion kanssa, mutta en tiedä silti että mitä. Kyllä v...ttaa!!!
Tietämättä tarkemmin 147:n sielunelämästä niin tuntuisi siltä että ecu:n ja mittariston (tai jonku muun "älyboksin") välinen piuha olisi irti/irtoamassa/huonosti kiinni tai johto poikki kun kerran pyytää CANia tarkistaa. 147:n tuntevat varmaan osaa kertoa mitkä liittimet kannattaa irroittaa, puhdistaa ja laittaa kiinni uudelleen.
Tämä oli siis villi veikkaus...
Tämä oli siis villi veikkaus...

- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Jeps, äkkiseltään tuo vaikuttaisi joltain kosketushäiriöltä, koska mittarit ovat temppuilleet aikasemminkin. Yksi mahdollinen/yleinen vikojen aiheuttaja mittaristossa (trippi, valaistus ym.) on radiokanavan/cd-raidan näyttö mittaristossa. Eli ota tuo nyt ainakin pois päältä. Koitin hakea tietoa tuolla errorilla, mutta eipä paljoa löytynyt. Toisaalla sanotaan tuon liittyvät jotenkin cd-soitin osaan (CDError when you try to load a CD. (cancheck problem)), jonka pitäisi korjautua radio-koodien antamisella
Eka
Toka
edit: itsellä oli aiemmin ongelma, jolloin auto kävi läpi kaikki mahdolliset vika-ilmoitukset (valot rikki, ovet auki ym.) kun auton starttasi. Lisäksi kun trippiä yritti nollata sammui kiekka-, bensa ja lämpömittarin valo... Teltta-autossa sanoivat että vika johtui akun alhaisesta varauksesta. Noh, olivat sitten ladanneet tuon ja vika kieltämättä väheni, mutta välillä tekee samaa edelleen. Ota tosta nyt sitten selvä...
Toisaalla sitten ehdotetaan resetointia.www.alfaowner.com kirjoitti:If I'm correct, you got a small card with a couple of codes with the extra key of your Bella! Now there's a mechanical, an electronical and a radio code. If I'm correct you should punch in the numbers of radio code with the radio station buttons (1 to 6) et voila.....that should do the trick!
Linkit:www.alfaowner.com kirjoitti:Even my head unit hangs the ECU when i turn it on sometimes, giving a cancheck error, disabling ABS, ASR and the instruments cluster, because of a CAN bus communication error, and the only way to get over this is to reset the head unit ( disconnect the power supply). Why the heck the authentication must be through the ECU? A simple build in code would be enough. Its not a head unit that someone will get jealous and steal it anyway
Eka
Toka
edit: itsellä oli aiemmin ongelma, jolloin auto kävi läpi kaikki mahdolliset vika-ilmoitukset (valot rikki, ovet auki ym.) kun auton starttasi. Lisäksi kun trippiä yritti nollata sammui kiekka-, bensa ja lämpömittarin valo... Teltta-autossa sanoivat että vika johtui akun alhaisesta varauksesta. Noh, olivat sitten ladanneet tuon ja vika kieltämättä väheni, mutta välillä tekee samaa edelleen. Ota tosta nyt sitten selvä...
Viimeksi muokannut Antijape, 30 Marras 2005, 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Mergy
- Viestit: 343
- Liittynyt: 10 Helmi 2004, 17:31
- Car(s): Ex:t: Giulia (2016); Giulietta; GT; 147
- Paikkakunta: Pori
Yhdyn edellisiin, eli tod.näk. kosteusongelma. Parin vuoden aikana kun itsellä oli 147 niin käytännössä kaikki ongelmat johtui kosteudesta, jota oli päässy sinne minne ei olisi pitänyt.
Ongelma tässä tapauksessa on tietty se että CAN-väylä (Controller Area Network) on laaja kapistus, eli tuohan kytkee kaikki elektroniikka vehkeet toisiinsa. Lämmittäminen/kuivatteleminen varmaan auttaa. Vois toivoa että jos kosteus on kabiinin puolella, niin sulla on sisätilan lämppäri pistät sen laulamaan piemmäksi aikaa.
Ongelma tässä tapauksessa on tietty se että CAN-väylä (Controller Area Network) on laaja kapistus, eli tuohan kytkee kaikki elektroniikka vehkeet toisiinsa. Lämmittäminen/kuivatteleminen varmaan auttaa. Vois toivoa että jos kosteus on kabiinin puolella, niin sulla on sisätilan lämppäri pistät sen laulamaan piemmäksi aikaa.
Mergy / 147>GT>Giulietta>Giulia
Kiitoksia vinkeistä.
Tuon CD-soittimeen liittyvän jutun löysin myös netistä eilen, kun ihmettelin sitä virheilmoitusta.
Tällä hetkellä auto on mukavasti sakkopaikalla ja talli sijaitsee noin 500 metrin päässä. Pitää käydä tänään siirtämässä kaverin kanssa talliin kuivumaan. Jos vaikka viikonloppuna lähtisi jo käyntiin.
Teltta-Autosta tosiaan sanoivat, että kannattaa käydä kaikki mahdolliset liittimet läpi.
Luulisi, että siellä Italiassakin joskus sataa vettä ja on paska ilma!!! Suunnittelisivat nämä autot nyt sen mukaan...
Tuon CD-soittimeen liittyvän jutun löysin myös netistä eilen, kun ihmettelin sitä virheilmoitusta.
Tällä hetkellä auto on mukavasti sakkopaikalla ja talli sijaitsee noin 500 metrin päässä. Pitää käydä tänään siirtämässä kaverin kanssa talliin kuivumaan. Jos vaikka viikonloppuna lähtisi jo käyntiin.

Teltta-Autosta tosiaan sanoivat, että kannattaa käydä kaikki mahdolliset liittimet läpi.
Luulisi, että siellä Italiassakin joskus sataa vettä ja on paska ilma!!! Suunnittelisivat nämä autot nyt sen mukaan...
- Mergy
- Viestit: 343
- Liittynyt: 10 Helmi 2004, 17:31
- Car(s): Ex:t: Giulia (2016); Giulietta; GT; 147
- Paikkakunta: Pori
Juu, eiköhän siä oo, mutta ongelma on ymmärtääkseni enemmänkin 0:n asteen ympärillä liikkuminen. Tällöin suhteellinen ilmankosteus on korkea, mutta lämpötila matala, jolloin kondensoituminen on se todellinen riesa. Kondenssivettä kun käytännössä pääsee paikkoihin, mitkä pitäis olla kosteudelta eristettyjä.Axel kirjoitti:Luulisi, että siellä Italiassakin joskus sataa vettä ja on paska ilma!!! Suunnittelisivat nämä autot nyt sen mukaan...
Mergy / 147>GT>Giulietta>Giulia
Mulla oli samantyyppisiä oireita aikanaan 75:ssa. Vaihdettiin uusi akku ja viat katosivat..... Teltta-autossa sanoivat että vika johtui akun alhaisesta varauksesta. Noh, olivat sitten ladanneet tuon ja vika kieltämättä väheni, mutta välillä tekee samaa edelleen. Ota tosta nyt sitten selvä...
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...