Lasit huurtuu (164)
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Lasit huurtuu (164)
Nyt kun on vähän tullut talvella käyteltyä tuota alfaa niin olen todennut että kun lämpimän auton sammuttaa ja sulkee ovet niin varmasti on hetken päästä takalasi ja taka sivulasit peitossa (näin jopa kuivana pakkassäänä)
Mistä tuo kosteus pääsis sisään, tietty jalkojen mukana tulee, mutta en usko että tuosta aiheutuisi.
Ittellä tuli ekana mieleen takapuskurin alla olevat ilmaräppänät joista puuttuvat kumiläpät (eli ovat siis jatkuvasti auki), en ole noita läppiä jaksanut laittaa sillä muistaakseni Ricambin kerran mainitsemaa pakokaasujen sisään tuloa niitten kautta en ole havainnut. Joten siis olen ajatellut että kun ovat auki niin tuulettavat paremmin takakonttia.
Mutta siis voisiko tuo huurustuminen johtua tuosta vai onko muita ideoita?
Mistä tuo kosteus pääsis sisään, tietty jalkojen mukana tulee, mutta en usko että tuosta aiheutuisi.
Ittellä tuli ekana mieleen takapuskurin alla olevat ilmaräppänät joista puuttuvat kumiläpät (eli ovat siis jatkuvasti auki), en ole noita läppiä jaksanut laittaa sillä muistaakseni Ricambin kerran mainitsemaa pakokaasujen sisään tuloa niitten kautta en ole havainnut. Joten siis olen ajatellut että kun ovat auki niin tuulettavat paremmin takakonttia.
Mutta siis voisiko tuo huurustuminen johtua tuosta vai onko muita ideoita?
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Alfa 164:nen on aina ollut ongelmallinen juuri tuon huurtumisen takia. Olen itse pitänyt autotallissa ja takuulla on ollut kuiva auto mutta silti vaan huurretta tulee juuri takasivulaseihin ja takalasiin. Nuo ilmaläpät ei siihen paljoa vaikuta onko vai ei. Taitaa nyt vaan tuon ilman virtaus kabiiniissa olla huononlainen, sen huomaa esim. kun laittaa lämppärin päälle jos avaat ikkunan niin lämppärin kierrokset yleensä nousee se jo osoittaa että läpivirtaus on huono.
Toinen mahdollisuus on että lämppäri vuotaa, pienikin määrä glykolia saa ikkunat esim. sadekelillä huurtumaan totaalisesti.
Ilmastoinnin kun asensin 164:een niin sen jälkeen huurre oli helppo torjua kesällä.
Jos saisi ilman kiertämään paremmin takalasin sivujen kautta tämä ongelma ehkä korjaantuisi, onko joku tehnyt kenties??
Toinen mahdollisuus on että lämppäri vuotaa, pienikin määrä glykolia saa ikkunat esim. sadekelillä huurtumaan totaalisesti.
Ilmastoinnin kun asensin 164:een niin sen jälkeen huurre oli helppo torjua kesällä.
Jos saisi ilman kiertämään paremmin takalasin sivujen kautta tämä ongelma ehkä korjaantuisi, onko joku tehnyt kenties??
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Kylläpä hyvinkin huurtuu! Pakkasaamuina on enempi rapattavaa auton sisällä kun auton ulkona. Tuntuu että auton lämmetessä sisäpuolellakin saisi olla lasinpyyhkimet kun jäät alkvata sulaa -toisaalta nuo ulkopuolisetkin toimivat miten sattuu niin ehkäpä on parempi ettei ole...
missäs tuo vuotava lämppäri sijaitsee? Välillä tuntuu että sisällä haiskahtelisi jäähdytysneste. Ilma kyllä tuhisee ihan huolella niin ettei ajatuksiaan kuule mutta kun aina huurtuu ja koko ajan huurtuu...
Vihonviimeinen erhe on viedä auto pakkasella pariksi tunniksi lämpimään halliin ja sieltä pakkaseen. Seuraavana aamuna on sisällä ikkunoissa sentin teräsjää!
missäs tuo vuotava lämppäri sijaitsee? Välillä tuntuu että sisällä haiskahtelisi jäähdytysneste. Ilma kyllä tuhisee ihan huolella niin ettei ajatuksiaan kuule mutta kun aina huurtuu ja koko ajan huurtuu...
Vihonviimeinen erhe on viedä auto pakkasella pariksi tunniksi lämpimään halliin ja sieltä pakkaseen. Seuraavana aamuna on sisällä ikkunoissa sentin teräsjää!
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Puhallus on kyllä mielestäni hyvä. Raitisilmasuodatin? mikäs se on ... ilmastointia ei oo.GAMMA500 kirjoitti:Puhaltaako suulakkeista kunnolla? Jos sulla sattuu olemaan raitisilmasuodatin ja se on tukossa niin tuommoinen sopisi kuvaan
Jaahas, kerroppas tuosta vähän lisää. Voipi olla että tulee tuo puhallin joskus irroitettua (hemmetin kitinä), niin siinä samalla voisi sitten ihmetellä muutakin.Ricambi kirjoitti:Toinen mahdollisuus on että lämppäri vuotaa, pienikin määrä glykolia saa ikkunat esim. sadekelillä huurtumaan totaalisesti.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Niin 164.ssa missä on imastointi on myös raitisilmasuodatin, ei ilmastoiduissa tätä suodatinta ei ole.
Yleensä jos lämppäri vuotaa glykolia sen makea haju kyllä sekoittuu puhallusilmaan ja sen haistaa varmuudella sen verran p...lta se haisee Muu ikävä ominaisuus Glykolilla on se että tulee mielellään pienimmistäkin rakosista läpi.
Sitä virhettä ei kannata tehdä että laittaa jäähdytyssementtiä vuotavaan jäähdyttäjään tukkii vaan lopullisesti kennostot.
156:ssa on paisuntasäiliön alavesiletku vuotanut koko ajan vaikka olen tehnyt kaikkeni sen lopettamiseksi. Lopputulos on että paisuntasäiliössä on mikrohalkeama jota en näe koska vuoto jatkuu vaan vaikka kuin perk...sti sitä kiristän . Pinna paloi ja tilasin uuden säiliön Muukkoselta, jos tämäkin vuotaa niin................... Ikurin metsikköön lentelee paisuntasäiliöitä
Yleensä jos lämppäri vuotaa glykolia sen makea haju kyllä sekoittuu puhallusilmaan ja sen haistaa varmuudella sen verran p...lta se haisee Muu ikävä ominaisuus Glykolilla on se että tulee mielellään pienimmistäkin rakosista läpi.
Sitä virhettä ei kannata tehdä että laittaa jäähdytyssementtiä vuotavaan jäähdyttäjään tukkii vaan lopullisesti kennostot.
156:ssa on paisuntasäiliön alavesiletku vuotanut koko ajan vaikka olen tehnyt kaikkeni sen lopettamiseksi. Lopputulos on että paisuntasäiliössä on mikrohalkeama jota en näe koska vuoto jatkuu vaan vaikka kuin perk...sti sitä kiristän . Pinna paloi ja tilasin uuden säiliön Muukkoselta, jos tämäkin vuotaa niin................... Ikurin metsikköön lentelee paisuntasäiliöitä
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Toinen vinkki kennon vuotamisesta on, jos tuulilasi huurtuu ensimmäiseksi siitä kohdasta johon puhallus suoraan osuu.
Omassa teeässässä tuppasi myös aina lasit huurtumaan. Olin jo aikeessa asentaa kabiinista ilmaa imevät laitetuulettimet niiden takakontin läppäritilöiden eteen, mutta sitten vaihdoinkin koko auton vinkkelimalliin. Se ei jostain syystä ollut yhtä innokas hikeentymään.
Omassa teeässässä tuppasi myös aina lasit huurtumaan. Olin jo aikeessa asentaa kabiinista ilmaa imevät laitetuulettimet niiden takakontin läppäritilöiden eteen, mutta sitten vaihdoinkin koko auton vinkkelimalliin. Se ei jostain syystä ollut yhtä innokas hikeentymään.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itse epäilisin tuota verhoiluihin jäävää kosteutta. 1 litra vettä on 1600 litraa vesihöyryä, eli reiluhko kosteus jäätyy lasille. Kylmällä ja kuivalla ilmalla korostuu koska kylmiin laseihin huurtuu kosteus herkemmin ja jäätyy, samoin lätäkön höyrystyminen nopeampaa koska ympäröivä ilma kuivempaa.
Raitisilmasuodattimen vettyminen tietty pahentaa tilannetta, ja ainakin itseltä löytyy vaikka ei ole ilmastointia. Itse näen huurtumisen (mitä ei muuten ole nyt itsellä koska ajan tuota 500km matkaa aina kerralla.Nähtävästi matot kuivuu siinä ajassa aina kunnolla) Alfan hyvyyden merkkinä koska ovet ovat niin tiiviit että tilat eivät tuuletu auton sammuksissa ollessa.
Raitisilmasuodattimen vettyminen tietty pahentaa tilannetta, ja ainakin itseltä löytyy vaikka ei ole ilmastointia. Itse näen huurtumisen (mitä ei muuten ole nyt itsellä koska ajan tuota 500km matkaa aina kerralla.Nähtävästi matot kuivuu siinä ajassa aina kunnolla) Alfan hyvyyden merkkinä koska ovet ovat niin tiiviit että tilat eivät tuuletu auton sammuksissa ollessa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Erittäin tuttu juttu täälläkin...matot vähän kosteena mitä ei kait oikeen millään voi täysin välttää ja ilmanottokaukalossa lunta joka ajaessa sulaa niin ei muuta tarvi, hyvä lääke pistää Defa puhallin huriseen sisällä ja takaikkuna puolen sentin raolle
+ ilmanotto ritilän ympärille jokin patentti ettei sinne mene lunta niin helposti, itsellä halkaistu vaahtomuovinen tms vesiputkieriste ilmanoton reunan pokkauksen päälle, nyt ei harjatessa lumet, varsinkaan puuterinen... putoa enää suoraan ilmanottoon...
+ ilmanotto ritilän ympärille jokin patentti ettei sinne mene lunta niin helposti, itsellä halkaistu vaahtomuovinen tms vesiputkieriste ilmanoton reunan pokkauksen päälle, nyt ei harjatessa lumet, varsinkaan puuterinen... putoa enää suoraan ilmanottoon...
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Voisin kyllä väittää että 164:en huurtuminen ei ole pelkästään kosteudesta peräisin oleva ongelma vaan myös läpituuletus ei oikein toimi. AR 156:ssa ei ole ongelmia huurtumisen kanssa, olen oikein pannut merkille kun muut autot ovat "huurrekaappeja" niin omassa on kaikki ikkunat kirkkaat.
Sellainen ajatus iski kun 164:ssa nuo poistoaukot sijaitsevat molemmin puolin takakonttia takapuskurin sivujen takana, myös tavaratilan alla on koteloinnit molemmin puolin, on todennäköistä että nämä kotelot estävät tehokkaasti ilman poistumisen. Pitänee kokeilla jos tekisi esim. koteloihin ritiläaukot jotta ilma poistuisi paremmin. Eli summa summarum perä on liian tiivis
Sellainen ajatus iski kun 164:ssa nuo poistoaukot sijaitsevat molemmin puolin takakonttia takapuskurin sivujen takana, myös tavaratilan alla on koteloinnit molemmin puolin, on todennäköistä että nämä kotelot estävät tehokkaasti ilman poistumisen. Pitänee kokeilla jos tekisi esim. koteloihin ritiläaukot jotta ilma poistuisi paremmin. Eli summa summarum perä on liian tiivis
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Auttaisko tuuletusta, jos pitää suksiluukkua auki, kun eipä sinne konttiin muita reikiä mene, ainakaan muita en ole nähnyt.Ricambi kirjoitti:164:ssa nuo poistoaukot sijaitsevat molemmin puolin takakonttia
Itsellä huurtuminen melko vähäistä, mutta sisätilalämppäri taitaa melko hyvin pitää kuivana, auto kun on työmaan tolpassa koko päivän ajan. Eipä taida tuo nahkajakkarakaan imeä niin hirveästi tuota kosteutta
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
ei omassa ts:ssä suurempia onkelmia! mut jos vetää lasit huuruun ja jäähän niin vähän jotakin ikkunaa raolleen ja puhallin täysillä nii lähtee nopeasti!
164:sen puhallin puhaltaa kuitenkin ilmaa paljon verrattuna moneen muuhun autoon!
Kunnon kuivatus on paikallaan jos joka aamu/ lähtö on lasit läskis!
164:sen puhallin puhaltaa kuitenkin ilmaa paljon verrattuna moneen muuhun autoon!
Kunnon kuivatus on paikallaan jos joka aamu/ lähtö on lasit läskis!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Eipä tuo huurtuminen ole tähän osti ollut mikään ongelma, oikeestaan päinvastoin hyvinkin on pysyny ikkunat auki, mutta mutta...
Nyt oon muutaman päivän huomannut että kun vetäsee kunnon rajun kiihdytyksen niin ikkunat pamahtaa samantien joka puolelta ja hyvin sankkaan huuruun.
Olen koittanut samassa kohtaa jo kolme kertaa 80 vauhtia, kolmonen silmään ja täys kiihdytys 120. heti kun on kiihdytyksen alkanu niin ei enään näe ulos.
Jos tuon kiihdytyksen aikana on ollut puhallin pienellä, niin sillon on kaikista rankin huuru. Tänään menin puhallin täysillä koko ajan niin ei mennyt läheskään niin pahasti.
Tuleeko täyskiihdytyksessä jotenkin glykolia sisään? Auto syö jäähdytysnestettä ja öljyä, tosin öljyä näin talvella paljon vähemmän, nestettä vastasesti hieman enemmän.
Nyt oon muutaman päivän huomannut että kun vetäsee kunnon rajun kiihdytyksen niin ikkunat pamahtaa samantien joka puolelta ja hyvin sankkaan huuruun.
Olen koittanut samassa kohtaa jo kolme kertaa 80 vauhtia, kolmonen silmään ja täys kiihdytys 120. heti kun on kiihdytyksen alkanu niin ei enään näe ulos.
Jos tuon kiihdytyksen aikana on ollut puhallin pienellä, niin sillon on kaikista rankin huuru. Tänään menin puhallin täysillä koko ajan niin ei mennyt läheskään niin pahasti.
Tuleeko täyskiihdytyksessä jotenkin glykolia sisään? Auto syö jäähdytysnestettä ja öljyä, tosin öljyä näin talvella paljon vähemmän, nestettä vastasesti hieman enemmän.
Jos on laseissa huurtumisongelmaa sen voi poistaa tällä köyhän Vepaasstolla. http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=70
Tämä ei vie sähköä ja on äänetön. Tärkeää on muistaa tankata lämmitin ennen kuin poistuu autoltaan. Toimii Sinolilla mutta myös denaturoimattomalla alkoholillakin. Mulla oli moinen lisälämmitin ensimmäisessä kuplfolkkarissani, oli kiva tulla koulusta autoon kun oli auto lämmin, ja voi vielä keittää vaikka parkkiksella kahvit ennen kuin lähtee jatkamaan matkaa. Niin ja ikkuna pitää olla hieman auki niin kuivaa autokin. Paras teho saavutetaan jos ripustat sen roikkumaan noihin hauhukahvoihin.
Tämä ei vie sähköä ja on äänetön. Tärkeää on muistaa tankata lämmitin ennen kuin poistuu autoltaan. Toimii Sinolilla mutta myös denaturoimattomalla alkoholillakin. Mulla oli moinen lisälämmitin ensimmäisessä kuplfolkkarissani, oli kiva tulla koulusta autoon kun oli auto lämmin, ja voi vielä keittää vaikka parkkiksella kahvit ennen kuin lähtee jatkamaan matkaa. Niin ja ikkuna pitää olla hieman auki niin kuivaa autokin. Paras teho saavutetaan jos ripustat sen roikkumaan noihin hauhukahvoihin.