164 mittaristossa vilkkuu taas & muuta jänskää

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

164 mittaristossa vilkkuu taas & muuta jänskää

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Niinpä taas - on vaihteeksi koittanut aika jolloin kuusnepani mittaristossa sattuu ja tapahtuu (juuri kun syksyllä kehuin kuinka omassani ei ole valot pitkän aikaan reistanneet). Paskatalvi! Tällä hetkellä vilkkumisella taitaa olla myös syynsä: Nuo kaksi punaista vilkkuvaa valoa ovat huutomerkki ja pallo jonka ympärillä on laipat - eikös tuo meinaa siis kuluneita jarrupaloja..?

Omaani nuo on vaihdettu joskus neljä vuotta sitten joten voisipa tuo kuluneisuus jopa olla mahdollista. Kysymys vaan on että kuuluuko noiden valojen vilkkua miten sattuu vai onko kyseessä vaan noiden surullisenkuuluisien kulumisilmaisimien piuhat - mitään metallista rohinaa ei jarrutettaessa kuulu? Ja toiseksi - ei kai tajajarrupalojen kulumiselle ole mitään valoa? Nimittäin alfaani vaihdetiin vuosi sitten uusi käsijarruvaijeri ja nyt tuolta kahvan päästä loppuu säätövara - kahva nousee kohta täydelliseen erektioon eli tosi pystyyn ennenkuin mitään tapahtuu. Saako tuota säädettyä tuolta jostain satulan päästä vai onko takapalatkin kuluneet? Mitäs sanotte viisaammat? Tilaanko joka nurkkiin uudet palat?

Onnistuuko muuten uusien palojen vaihto eteen irrottamalla jarrusatula ja vaihtamalla uudet palat tilalle ja yhdistää varoittimien johdot (takaa olen satulan irroittanut ja laittanut palat paikoilleen ihan iisisti)? Mahtuuko nuo palat ihan sovinnolla vai pitääkö noita mäntiä jotenkin painaa sisälle että saa satulan paikalleen levyyn??? Onnistuuko sormivoimilla?


Niin ja vielä yksi mussuksen aihe: Viimetalvinen jäähdytysnesteen häviäminen jatkuu taas näillä pakkaskeleillä kesän kestäneen tauon jälkeen. Viime talvena oli paisuntasäiliö parin viikon välein tyhjänä ja nestettä sai lisätä koko ajan; näytti siltä että tuota nestettä olisi valunut kannen ja lohkon välistä pakosarjan alta. No, tuli kesä ja nesteet eivät valuneet. Luulin jo että olisi jotenkin itsestään korjaantunut mutta vitut. Nyt olis taas yksi aamu paisuntasäiliö tyhjänä ja nestettä hurahti reikään litran verran. Mistäs vitusta tuo johtuu että talvella nestettä häviää -Tokihan taas kylmällä tulee pidettyä lämppäriä täysillä joten voiko sitä saatanan litkua haihtua noin paljon vai valuuko sitä jostain sielät lämppärin syövereistä jonnekin taivaan tuuliin. Letkut eivät näy vuotavan. Ehdotelkaapa taas mistä voisin löytää tuon vian?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Pakko avautua kun näistä jutskista sattuu oikein kokemustakin oleen. Elikkäs jos olet pelkästään tuunannut känkkää siitä kahvasti niin eipä vielä hötkytä, irrotat satulan ja säädät sieltä mäntiä, mistä siis käkkää kuuluu säätää eikä kahvasta muutakuin 'hienosäätö'. mäntää kierretään muistaakseni kuusioavaimella, ei ongelma, työnnä sisään varovasti vaikka puristimella. niin, ja palojen kuluneisuuden näkee yleensä jopa vanteiden läpi mutta jos ei niin vanne pois. Jos palavarotin kiusaa niin menee pois pelistä poikkasemalla johdon ainakin themassa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja lisäksi varmaan satuloiden käsijarruvivut eivät palaudu 0-asentoon. Jos tuo systeemi toimii täysin oikein ei vaijerin säätöön tarvitse koskea asentamisen jälkeen. Silloinkin vaijerit otetaan vain sen verran kireälle että vivut pääsevät juuri palautumaan 0-asentoon. Ja takapäässä ei puristamalla voi saada mäntiä sisään (rikkomatta systeemiä, samantapainen kun DeDionin yhteydessä) vaan ne viedään sisään pyörittämällä, oli muistaakseni joku eksoottisen iso kuusiokolo. Tietty ei mene sisään jos ruostetta/likaa, vaan silloin pyörii pelkästään mäntä eikä sen sisällä oleva mekanismi.
Etujarrupaloissa on ne tunnistimet. Katso samalla minkälainen pistoke siinä on koska ainakin omaani oli 2 erillaisella pistokkeella. Ehkä jarrut on melkeen lopussa, mutta ehkä on kyse vaan pistokke ongelmasta. Ainakin itsellä ei sammunut suoralla kontaktilla vaan vaati vastuksen (on muista ohmi arvoa). Mutta ainakin mulla loppu ongelmat kun käytin pistokkeessa hopeatahnaa, kunnes tietty palat oli sitten oikeasti lopussa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Täällä välkkyy kans valot :)
alkoi välkkymään kun vaihdoin palat, eli siis syynä huono kontakti.
Kuusnepassa ei auta johtojen katkasu vaan johtojen yhdistäminen, edellinen omistaja oli tehny sellasesta liittimestä hässäkän jossa oli yhdistäny ne piuhat sellaselle kunnollisella liittimellä, onnistuin vain hukkaamaan ne jonnekkin.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tiedän että männät kierretään kuusiokololla, olen tämä operaation tehnyt moneen kertaan kuukauden sisällä. mutta jos sattuisi tarvitsemaan painella, mikäs sen mukavempaa kun puristelu 8)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei kai niitä takajarrujen mäntiä ole tarkoitus ruuvailla muuten kuin uusien palojen asennuksen yhteydessä? Käsijarrumekanismissa on automaattisäätö, mutta sitä pitää peruuttaa (kiertää sisäänpäin) että uudet, paksummat palat mahtuvat ohuiksi kuluneiden tilalle.

Kulumisvaroittimet on tosiaan vain etupaloissa, joissa johtojen välillä pitää olla yhteys että valot pysyvät pimeänä. On tullut vastaan tarvikepaloja joissa johdot yhdistyvät toisiinsa vasta palan kuluttua niin, että levy yhdistää palan sisällä olevat karvat - toimivat siis väärin päin. Tuollaisista paloista vaan johdot yhteen niin ei valot turhaan loimota, tosin eivät kyllä sitten syty palojen kuluttuakaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Mutta tuota mitenkäs nuo etupalat nyt sitten loppupeleissä vaihdetaan..? Revitään rengas irti ja satula samaten. Sitten vaan lykätään uudet palat sinne satulan sisään ja heitetään levyyn kiinni. Toki liitetään ne varoittimien piuhat. Pitääkös sitä satulaa/mäntiä siis puristella tai ruuvata ja jos pitää niin mistä ja miten?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Normaali männät sisään toimi. Ei pyörittämistä. Liukutapit kannattaa puhdistaa ja voidella.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin