huh huh mikähän nyt tuli.öljyä pulppuaa koneesta pois...
Valvoja: Moderators
huh huh mikähän nyt tuli.öljyä pulppuaa koneesta pois...
osaisiko joku viisas kertoa mikä saattaa olla kun tuossa starttasin auton ja rupesin lumia harjaamaan pois, niin alkoi kuulumaan kumma pulp..pulp..pulp
siitä sitten huomasin että öljyähän se sieltä ruippii kuskin puolen vanteen välistä ja koneen alle maahan....
kääkkk
siitä sitten huomasin että öljyähän se sieltä ruippii kuskin puolen vanteen välistä ja koneen alle maahan....
kääkkk
156 2,5 24v -98 -The surest way to make a monkey of a man is to quote him.
- Robert Benchley
- Robert Benchley
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
EN tiedä Alfan tekniikasta mitään, joten tämä on maallikkoarvaus eilen Delta-auton huoltokaverilta kuultuun perustuen. Hän nimittäin katsoi ostamani Alfan huoltotietoja koneelta ja kertoili ohimennen innokkaan alfistin kokemuksella mitä tulisi katsoa käytetystä Alfasta ja toisaalta siitä, miten auto pysyy parhaiten kasassa. Hän kertoi, että kovalla pakkasella (ymmärsin, että yli 10-15 pakkasasteen kohdalla ainakin) 156:n ohjaustehostimen öljyt ovat niin jäykät, ettei rattiin saisi koskea ollenkaan minuuttiin - kahteen ennen pyörien kääntämistä. Tuona aika öljyt kiertävät ja notkistuvat, eivätkä tule ulos. Etenkin suuret, nopeat käännöt ovat "tappavia". Kuulosti kummalta, sillä en ole kuullut muun merkkisten autojen oirehtivan noin, mutta tämä "öljyt pihalle ohjaustehostimesta" sopisi kertomiisi oireisiin.
Vastasin näin, koska haluan tietää puhuiko D-A:n kaveri lämpimikseen vai onko tosi kyseessä. Joten muut, kommentoikaa.
Vastasin näin, koska haluan tietää puhuiko D-A:n kaveri lämpimikseen vai onko tosi kyseessä. Joten muut, kommentoikaa.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Ei kai ongelmia pitäisi olla, jos öljyt on kunnossa? Voipi olla, että pätee Alfan tehdaslitkuihin. Vai liittyykö ongelma jotenkin ohjaustehostimeen itseensä?Kivijärvi kirjoitti:Kuulosti kummalta, sillä en ole kuullut muun merkkisten autojen oirehtivan noin, mutta tämä "öljyt pihalle ohjaustehostimesta" sopisi kertomiisi oireisiin.
Vastasin näin, koska haluan tietää puhuiko D-A:n kaveri lämpimikseen vai onko tosi kyseessä. Joten muut, kommentoikaa.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Mulla ainakin tehostimen pumppu rääkyi alle nollan keleillä, mutta viime syksynä vaihdettiin uudet nesteet ja sen jälkeen pumppu on ollut äänetön. Tänäänkin pakkasta aamulla 8 astetta.
Toivotaan että on vain letku korkannut. Ainakin tessussa kyllä nesteet taitaa valua enemmän repsikan puolelle jos pumppu pettää.
Toivotaan että on vain letku korkannut. Ainakin tessussa kyllä nesteet taitaa valua enemmän repsikan puolelle jos pumppu pettää.
Ongelma on peräisin ohjausvaihteen nesteiden jähdytyskierukasta , johon tehty niin pieni reikä, että kylmä öljy ei mene läpi kunnolla. Jos kääntää pyöriä ennekuin on öljyt kiertäneet ja lämminneet ja litkuuntuneet , pettää yleensä letkuliitin, joka on ennen jäähdytyskierukkaa.
Ongelma / taipumus on 156 V 6 malleissa. Muista ei tietoa mulla.
147:ssa ei ongelmia ollut 2 vuoden aikana.
Ongelma / taipumus on 156 V 6 malleissa. Muista ei tietoa mulla.
147:ssa ei ongelmia ollut 2 vuoden aikana.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Tämä on aivan totta. Itse sain vaihdatettua letkun nyrkkipajalla, joka kahden kilometrin päässä, eli ei tarvinnut hihnoja irroitella.KJS kirjoitti:Mutta aina voi irroitaa apulaitehihnan. Jos on akku kunnossa niin reilusti yli 100 km pääsee kun ei käytä valoja tai muita sähköhärpäkkeitä.
Oli muuten ollut ikävä vaihtaa. Käsiä ei saanut letkun luokse millään. Fakiiri-asentaja oli vaihtanut letkun irroittamalla sisälokasuojan ja sitä kautta sekä operoinut myös alakautta.
Toivottavasti linkedin ei ole yhtä paha..
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Kokemusta myös, vuoden sisällä vaihdettu pumppu sekä tehostaja, halpaa kuin näkkileipä Vain metalliset öljyputket ovat vanhaa tavaraa. Asentajan täytyy todella olla fakiiri, jos on tuon tehnyt niin kuin kuvattuhagger16 kirjoitti:... Käsiä ei saanut letkun luokse millään. Fakiiri-asentaja oli vaihtanut letkun irroittamalla sisälokasuojan ja sitä kautta sekä operoinut myös alakautta...
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Minä oikein viime talvella säikähdin kun kovalla pakkasella räjäytin moottorin käyntiin niin hirveä rääkäisy muutaman sekunnin ajan. Loppui kyllä aika pian ja pakkasta oli tosiaan 20 graadia. Uudessa autossa vain hirvittiKJS kirjoitti:Mulla ainakin tehostimen pumppu rääkyi alle nollan keleillä, mutta viime syksynä vaihdettiin uudet nesteet ja sen jälkeen pumppu on ollut äänetön. Tänäänkin pakkasta aamulla 8 astetta.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Mulla lähti viime keväänä letkunkiristin auki akun alapuolelta. Helppo korjata ja halpa, mutta jos kierukka on rikki niin sitten deltan kassa kilahtaa aika lujaa. Kannattaa muuten laittaa kunnon nesteet sitten vanhojen tilalle ja vaihtaakin ne kannattaa muutaman vuoden välein.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Niin tekee, mutta niin tekee pumppukin hammastangosta puhumattakaan. Letkut ovat halpaa hupia ja kierukoita saanee joiltakin purkaamoilta - ehkä.Maunu kirjoitti: ... jos kierukka on rikki niin sitten deltan kassa kilahtaa aika lujaa...
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
nonniin.. elikkä vikana oli tehostajan letkun klemmari(alkuperäinen) joka oli sitten antanut periksi, letku ym ehjät, tunnin työ korjata/vaihtaa uusi klemmari(sis.klemmarin haku reissun:)
onneksi ei ollut pahempi vika! huh, huokaan..
nyt alfa pelaa taas mainiosti
onneksi ei ollut pahempi vika! huh, huokaan..
nyt alfa pelaa taas mainiosti
156 2,5 24v -98 -The surest way to make a monkey of a man is to quote him.
- Robert Benchley
- Robert Benchley
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Huoletonta matkantekoa Jurvasta Tampereelle (180km?) ja sen jälkeen lähti vielä avaimesta käyntiin. Ja ohjauskin on ilman tehostinta kohtuullisen "tunnokas"puuha kirjoitti:Niin teillähän on tuosta kokemuset tuoreessa muistissa Ghostin kanssa.KJS kirjoitti:Mutta aina voi irroitaa apulaitehihnan. Jos on akku kunnossa niin reilusti yli 100 km pääsee kun ei käytä valoja tai muita sähköhärpäkkeitä.
Itse suoritin tehostajan nesteiden vaihdon imemällä säiliön tyhjäksi, tuoretta synteettistä ATF:ää tilalle, kone käyntiin, renkaat linkusta linkkuun. Ja sama operaatio n+1 kertaa, kunnes uusi hankittu neste oli kokonaisuudessaan "lantrattu" järjestelmään. Apteekista voi hankkia ison lääkeruiskun, jolla nesteet voi imeä pois. (samalla ruutalla sitten rasvaa tukivarsien puslat)
+ ei tarvitse aukoa liittimiä
- nesteet ei vaihdu 100%
Wanhasta turpo traktorista (Volvo) nyppäsin vaan paluuletkun irti ja pulloon, kone käyntiin ja säiliöön samalla tuoretta tavaraa tilalle. Sammuta moottori, kun pulloon tulee vain kirkasta nestettä. Kiinnitä letkut, täytä säiliö, ilmaa järjestelmä kääntelemällä renkaita linkusta linkkuun kone käynnissä.
Eli vaihto onnistuu vaikka kerrostalon pihassa.
+ ei tarvitse aukoa liittimiä
- nesteet ei vaihdu 100%
Wanhasta turpo traktorista (Volvo) nyppäsin vaan paluuletkun irti ja pulloon, kone käyntiin ja säiliöön samalla tuoretta tavaraa tilalle. Sammuta moottori, kun pulloon tulee vain kirkasta nestettä. Kiinnitä letkut, täytä säiliö, ilmaa järjestelmä kääntelemällä renkaita linkusta linkkuun kone käynnissä.
Eli vaihto onnistuu vaikka kerrostalon pihassa.
VMP
Mulla korkkas tehostimen letku viime talven kovimmilla pakkasilla ja ajoin suoraan malmin deltaan (ei kiinnostanut alkaa itse korjaamaan ulkona), kesällä auton alla käydessäni huomasin että jäähdytyskierukka oli ohitettu kokonaan pois pelistä laittamalla U putkella tuleva ja menevä letku yhteen.
Saattaa olla viisas ratkaisu suomen ilmastossa
Saattaa olla viisas ratkaisu suomen ilmastossa
- Alfaholic -
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Niin, noita kierukoita tuntuu olevan 156:sissa (TS ainakin) kahta sorttia. Toisissa konkreettinen kierukka on kai pelkääjän puolella öljynsuodattimen lähistöllä, ja toisissa pelkkä putki tekee lenkin puskurin päästä päähän syylärin alapuolella. Jälkimmäinen versio löytyy omasta autosta. Onko noilla sitten toimivuuden osalta eroa? Eos.