En tiedä milloin on lakannut toimimasta, mut nyt pimeiden tultua huomasin ettei sisävalo syty kuskin ovesta, eikä "tietokone" näytä oven olevan auki. Karmin välissä ei kuitenkaan ole perinteistä mikrokytkintä, joten kysymys kuuluu onko se jotenkin siinä lukossa vai siellä kaapelinipussa vai missä? Ja onko jollain ajatuksia/ehdotuksia missä vika voisi olla. Loogista olisi tuo tunnistin/kytkin tai sen johto siellä saranan välissä. Alfat (ja vaimo) ei vaan aina istu mun logiikkaan.
Lähden talliin suihkimaan crc:tä ja purkamaan oven verhoilua ja toivon että palattuani joku on ehdottanut jotain rakentavaa
Wile E. Coyote kirjoitti:En tiedä milloin on lakannut toimimasta, mut nyt pimeiden tultua huomasin ettei sisävalo syty kuskin ovesta, eikä "tietokone" näytä oven olevan auki. Karmin välissä ei kuitenkaan ole perinteistä mikrokytkintä, joten kysymys kuuluu onko se jotenkin siinä lukossa vai siellä kaapelinipussa vai missä? Ja onko jollain ajatuksia/ehdotuksia missä vika voisi olla.
GTV:ssä se on pieni nipukka, joka löytyy ihan siitä juuresta, mistä kaapelivienti kulkee keulasta oveen. Oli tosin vaikea löytää aluksi. Aiheuttaa lähinnä satunnaisesti sitä, että auto luulee oven olevan auki (eli päinvastainen vaikutus) ja esiintyy talvella, joten kosteuteen luulisi liittyvän.
Ovitunnistin sijaitsee 156:ssa lukkomekanismissa. Kamala korjattava.
Ehdottaisin kuitenkin avaamaan oven moninapaliittimen ja ruiskimaan sinne sitä crc:tä.
Maunu kirjoitti:Ovitunnistin sijaitsee 156:ssa lukkomekanismissa. Kamala korjattava.
Ehdottaisin kuitenkin avaamaan oven moninapaliittimen ja ruiskimaan sinne sitä crc:tä.
Mulla on kanssa vänkärin ovessa sama ongelma, eli sisävalo ei syty ja autokaan ei tunnista onko ovi kiinni vai auki... Oisko jollain laittaa ohjetta, et miten sen sais korjattua vai meneekö koko hoito vaihtoon?
Maunu kirjoitti:Ovitunnistin sijaitsee 156:ssa lukkomekanismissa. Kamala korjattava.
Ehdottaisin kuitenkin avaamaan oven moninapaliittimen ja ruiskimaan sinne sitä crc:tä.
Onks sulla Maunu tarkempaa tietoa miten se toimii, tai siis miten sen pitäis toimia? Mulla on ovi "revittynä" auki ja rupesin tuossa pähkimään että mitenköhän sen kuuluis toimia. Kolme liitintä siellä on mutta mikä niistä? Ja meneekö sinne 12v tai maa jota kytkin kytkee? Oven avautuessa antaa maan/12v takaisin? tjsp. Virrat päällä yritin mittailla sitä yhtä jota epäilin mutta ainakin irrotettuna antoi pyöreän nollan kaikista navoista. Pitääkö se koko pahuksen lukko kaivaa sieltä ovesta ulos
Niin tarkennus vielä että moninapa liitin on nyt irrotettu ja suljettu kontaktispraytä välillä suihkien niin monta kertaa että jos siellä ei vikaa ollut niin kohta on
No, tulipa purettua se lukkokin sieltä ulos. Se vaan on sellainen muovista yhteen valettu purkki ettei siitä paljon kostunut. Ovimuovin irti repiminen ja niiden lukon linkkien irroittaminen muovisista vivuista siinä oli ikävintä. Ne kun ovat aika heikon oloista tavaraa eikä viitsinyt lisää korjattavaa tehdä. Kaikki liitimet näyttävät siisteiltä, kuivilta ja ehjiltä. Niissä vika siis tuskin on.
Itse vika on yhä mysteeri ja jos jollain on tietoa asiasta niin se on tervetullutta.
Wile E. Coyote kirjoitti:No, tulipa purettua se lukkokin sieltä ulos. Se vaan on sellainen muovista yhteen valettu purkki ettei siitä paljon kostunut. Ovimuovin irti repiminen ja niiden lukon linkkien irroittaminen muovisista vivuista siinä oli ikävintä. Ne kun ovat aika heikon oloista tavaraa eikä viitsinyt lisää korjattavaa tehdä. Kaikki liitimet näyttävät siisteiltä, kuivilta ja ehjiltä. Niissä vika siis tuskin on.
Itse vika on yhä mysteeri ja jos jollain on tietoa asiasta niin se on tervetullutta.
Mittailitkos siitä mutikasta mitään informaatiota? kokeilitko laittaa sitä lukkoa kiinni-asentoon ja taas auki-asentoon ja mitata niiltä pinnoilta yleismittarilla, et tapahtuiko siel liittimen navoissa mitään virrankulun kannalta oleellista? Jos ei niin sitten siel on jotain sökönä, veikkaisin... Itselläkin ois sama homma edessä, kun nyt vaan sais sen auton eka takas omaan talliin, jotta pääsis sen kimppuun...
Service cd:ltä katsottuna kuskin ovesta pitäisi lähteä signaali harmaa/vihreä johdinta pitkin ovielektroniikan boksille. Pelkääjän puolen johdin on harmaa/keltainen. Maa signaali kulkee johtimissa.
Eli jos haluaa kokeilla toimiiko yhteys boksin ja oven välillä kannattaa lenkittää h/v tai h/k johdin suoraan maahan tai mustaan johtimeen lukon liittimessä.
Mulla vastaava vika ettei sisävalo syty kun oven avaa. Minkään oven avaus ei sytytä valoa.
Tuskin kaikista ovista kytkin rikki.
Kompuutteri tunnistaa avoimen oven.
Olen alkanut päätellä että vika on siinä kattovalo mötikässä.
Syttyykö mikään valo? (siis niistä jotka pitäisi syttyä kun oven avaa). Jos ei niin ainakin vanhemmissa vehkeissä on oma releensä joka ohjaa noita valoja. On siis ajastettu rele, eli sammuttaa valot kun ovat olleet määrätyn ajan päällä.
Ovia availemalla mikään valo ei syty.
Katossa olevasta katkaisijasta valot syttyy normaalisti.
Siksi en epäile ovikytkimiä. Sulakkeet tarkistettu.
Katto katkaisija avattu, todettu silmämääräisesti ehjäksi.
Ehkä vika on sitten siinä aikareleessä, vai mikä se nyt olikaan...
Siellähän se joku rele lymyili hanskalokeron yläpuolella.
Avasin releen ja ihan puhtaalta näytti.
Onko jotain keinoa millä saa selville onko rele ehjä?
Onko siinä releen päällän kytkentäkaaviota? Siitä saattaisi joku fiksumpi (en minä) osata mittailla että mihin napaan pitäisi tulla jännite milloinkin.
Se valkoinen iso laatikko ohjaa sisävaloja. Keskuslukitus on siinä samassa. Ne pienemmät releet on muille toiminnoille. Näin ainakin itse olen käsittänyt.
Tarkoitat sitä valkoista boxia joka on hanskalokeron takana?
Toinen on varmuudella keskuslukonboxi. Sen tiedän.
Sieltä luukun takaa hanskiksesta ei löytynyt kun yksi rele. Toinen paikka tyhjä ja maxi sulakkeen pidin-tyhjä.
Olisko rele nypätty pois jostain syystä. Siis jos molemmat paikat pitää olla varattuna.