Ratti mennyt vinoon
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Ratti mennyt vinoon
Huomasin tänään ajaessa, että ratti on melko huomattavasti vinossa
Viikko sitten se oli vielä täysin suorassa.
Ohjaus on edelleen yhtä tunnokas, eikä puolla mihinkään. Mutta mitenköhän se on voinut kääntyä? Eikös tuo itse ratti ole kuitenkin niin jämäkästi kiinni ettei se voi akselissaan liikahtaa?
Viikko sitten se oli vielä täysin suorassa.
Ohjaus on edelleen yhtä tunnokas, eikä puolla mihinkään. Mutta mitenköhän se on voinut kääntyä? Eikös tuo itse ratti ole kuitenkin niin jämäkästi kiinni ettei se voi akselissaan liikahtaa?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Olethan ilmanpaineet tarkastanut? Jos ne ok ja ratti varmasti ja selvästi vinossa on sitten jotain hälyttävää. Kannattaa tarkistaa ainakin kaikki että ei vain petä sitten kesken ajon. Myös taka-akseli vaikuttaa kulku suuntaan eli vika voi olla myös siellä. Onko ohjattavuudessa yms. mitään eroa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Ratti mennyt vinoon
Hei!Epezi kirjoitti:Huomasin tänään ajaessa, että ratti on melko huomattavasti vinossa
Viikko sitten se oli vielä täysin suorassa.
Ohjaus on edelleen yhtä tunnokas, eikä puolla mihinkään. Mutta mitenköhän se on voinut kääntyä? Eikös tuo itse ratti ole kuitenkin niin jämäkästi kiinni ettei se voi akselissaan liikahtaa?
Minulle oli 75:ssa samanlainen 'vika'. Syylliseksi silloin paljastui ohjausakselissa oleva rättinivel (kumia), joka antoi pikkuisen periksi ja jätti ratin silloin tällöin vähän eri asentoon. Ääriasentoon hieman voimalla rattia käännettäessä huomasi, että nivelessä on löysää ja se antaa periksi. Ajoon sillä ei ollut merkitystä, mutta vaihdoin sen silloin varmuuden vuoksi.
Muistoissa on vieläkin kammottava kokemus nuoruudesta, jolloin Escort MK1:sen ratti jäi käteen satasen vauhdissa ohjausakselin rättinivelen pettäessä. Klappia tuli ohjaukseen kerrasta puoli kierrosta, onneksi ei ollut silloin vastaantulijoita.
Coupe
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Ja mulla petti kyseinen rätti kokonaan GTV:ssä. Ja pääsi hyppäämään lisäksi siitä lovestaa. Ratti pyöri mutta renkaan eivät kääntyneet. Onneksi petti lopullisesti vasta hitaasti peruuttaessa. En ennakkoon osannut edes mitään pelätä, mulla nousi koko rattiakseli ja vilkut ei sen vuoksi palauttaneet.....
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Joo elikkä minkäänlaista muutosta en ole havainnut ohjautuvuudessa, klappia ei käännyttäessä tunnu, j amuutenkin ohjautuu ihan tunnokkasti (lukuunottamatta paskoja renkaita). Raidetangon sisäpää on hieman väljä, mutta niin vähän että se jäi vielä vaihtamatta.
Rengaspaineet voisin aluks tarkastaa.
Mites ja mistä tuota ohjausakselin rättiniveltä pääsisi hipelöimään?
Rengaspaineet voisin aluks tarkastaa.
Mites ja mistä tuota ohjausakselin rättiniveltä pääsisi hipelöimään?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Nyt on alkanut kuulua muutamia kolahduksia edestä oikeelta, kai (ratti muuten kääntynyt juuri oikealle, ja raidetangonsisäpään lievä väljyyskin on juuri oikealla puolella.
Kolahdukset ovat tullu ihan summittain, koitin saada niitä aikaan jarruttelemalla, kiihdyttelemällä, kääntelemällä, ajamalla montuista, sekä kaikenlaisia näiden kompinaatioita, mutta en onnistunut saamaan aikaan kolahdusta.
Yritän huomenna päästä tonkimaan kaikenlaista mahdollista, mitä pitäisi tarkkailla? Aloitan varmaan siitä että tarkistan onko renkaat kiinni...
Kolahdukset ovat tullu ihan summittain, koitin saada niitä aikaan jarruttelemalla, kiihdyttelemällä, kääntelemällä, ajamalla montuista, sekä kaikenlaisia näiden kompinaatioita, mutta en onnistunut saamaan aikaan kolahdusta.
Yritän huomenna päästä tonkimaan kaikenlaista mahdollista, mitä pitäisi tarkkailla? Aloitan varmaan siitä että tarkistan onko renkaat kiinni...
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Veditkö nyt varmasti vasemman etutolpan kunnolla kiinni? Hetkinen eikö sisemmän raidetangon oletettu välys ollut vasemmalla puolella? Eikä siinä kyllä välystä ollut . Kannattaa kyllä tarkistaa hammastangon kiinnitys runkoon koska tuo yhtäkkinen muutos ratin keskistyksessä voi johtua tästä. Huomaat kyllä jos se on liikkunut kun/jos saat auton nosturille.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Nopea kurkkaus oikean eturenkaan taakse:
Jarrusatula löysällä... TAAS. Elikkä se siellä kolisi. Mitään muuta en ehtiny katsoa kun huomasin samalla että mun hakka nelosista oli katkennu melkein kaikki nastat, joten päätin lähteä rengasliikkeeseen (myöhästyin kuitenkin).
Joo elikkä jarrusatula oli löystynyt taas (viimeksi toiselta puolelta). En usko että tuo johtuisi huonosta kiristyksestä. Ratti kun tärisee edelleen niin luulen että se tärinä löystyttää niitä satuloita, vai mitä ootte luulette?
No joo mutta ratti on kuitenkin vielä vinossa...
(Nyt kun luulisin saavani uudet renkaat, niin toivotaan että ne eivät olisi niin vetelät)
Jarrusatula löysällä... TAAS. Elikkä se siellä kolisi. Mitään muuta en ehtiny katsoa kun huomasin samalla että mun hakka nelosista oli katkennu melkein kaikki nastat, joten päätin lähteä rengasliikkeeseen (myöhästyin kuitenkin).
Joo elikkä jarrusatula oli löystynyt taas (viimeksi toiselta puolelta). En usko että tuo johtuisi huonosta kiristyksestä. Ratti kun tärisee edelleen niin luulen että se tärinä löystyttää niitä satuloita, vai mitä ootte luulette?
No joo mutta ratti on kuitenkin vielä vinossa...
(Nyt kun luulisin saavani uudet renkaat, niin toivotaan että ne eivät olisi niin vetelät)
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Joissain nelosissa on ollut vikana tosiaan se että nastat katkeavat, hyvä tietää, pitää katsoa omatkin läpi. Kyllä tuon satulan irtoaminen on vain ja ainoastaan se että momenttia ei ole ollut tarpeeksi . Voihan tuon varmistaa Loctitellä niin on varman päälle. Ettei vaan renkaissa ole jotain suurempaakin hämminkiä => vinous johtuu tästä?? Onko jarrulevyt suorat, tärinän lähde?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Täytyy sitten vääntää vaan niinpaljon kun käsistä lähtee.
Renkaissa toivottavasti on muutakin vikaa, koska ovat niin vetelät, mutta en tiedä sitten aiheuttaako se tuon vinouden... eiköhän tuon näe sitten piakkoin.
Toinen jarrulevy on uusi... toinen vanha, saattavathan nuo olla syylliset, mutta jotenkin en usko siihen...
Renkaissa toivottavasti on muutakin vikaa, koska ovat niin vetelät, mutta en tiedä sitten aiheuttaako se tuon vinouden... eiköhän tuon näe sitten piakkoin.
Toinen jarrulevy on uusi... toinen vanha, saattavathan nuo olla syylliset, mutta jotenkin en usko siihen...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Homma taisi selvitä ainakin osaksi.
Elikkä nyt vaihdettin taas alut alle ja ratti kääntyi sitten melkein suoraan, niinkuin se ennen kuin nuo pellit oli alla. Renkaita asennettaessa huomattiin että sen pultin kanta jolla jarrulevy on kiinni otti kiinni vanteeseen ja väänsi näin koko renkaan vinoon. Kanta otti siis kiinni peltivanteissa, noissa aluissa se on ottanut ihan vähän, tosin muttereiden irroittaminen ei auttanut siihen ratti olisi täysin suorassa.
Mutta eipä tuo enään haittaa.
Elikkä nyt vaihdettin taas alut alle ja ratti kääntyi sitten melkein suoraan, niinkuin se ennen kuin nuo pellit oli alla. Renkaita asennettaessa huomattiin että sen pultin kanta jolla jarrulevy on kiinni otti kiinni vanteeseen ja väänsi näin koko renkaan vinoon. Kanta otti siis kiinni peltivanteissa, noissa aluissa se on ottanut ihan vähän, tosin muttereiden irroittaminen ei auttanut siihen ratti olisi täysin suorassa.
Mutta eipä tuo enään haittaa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
No se voi johtua monesta asiasta. Esim. tuo peltivanne saattaa antaa periksi (vääntyä) kun renkaan pultit vetää kiinni (jolloin suoristuu), aluvanne tuskin tekee sitä. Ja rengasprofiili (suhde,koko,leveys), vanne+rangas setin paino, suoruus, vanteen+navan sopivuus keskenään,OT.n muutos, ilmanpaineet...kuun asento. Rengasliikkeestä pitäisi löytyä hiomakone jossa on hellähkö laippa jolla voi hioa kosketuspinnat (voi kyllä tehdä kotona sopivilla välineillä jo valmiiksi). Se pitää tehdä vanteen osalta jo ennen tasapainotusta jotta likaa, hapettumaa yms. ei jää vanteen ja tasapainotuskoneen väliin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Nyt tää alkaa jo pelottamaan
Elikkä äsken vaihdettiin pellit alle, ja ratti kääntyi taas vinoon, samallalailla. J a nyt siellä ei ole mitään pulttia tököttämässä. Piti oikein käydä katsomassa että onko ne renkaat edes saman kokosia, kyllä vain. Ohjaus edelleen hyvin tarkka. Samalla sitten loppui taas tuo aluvanteista johtuva tärinä.
Nyt kuitenkin selvisi mahdollinen syyn aiheuttaja. Soviterenkaissa on semmonen viiste että se ei kunnolla ulotu napaan kiinni.
Mistäs saa ostettua uudet soviterenkaat? tai teettää?
Elikkä äsken vaihdettiin pellit alle, ja ratti kääntyi taas vinoon, samallalailla. J a nyt siellä ei ole mitään pulttia tököttämässä. Piti oikein käydä katsomassa että onko ne renkaat edes saman kokosia, kyllä vain. Ohjaus edelleen hyvin tarkka. Samalla sitten loppui taas tuo aluvanteista johtuva tärinä.
Nyt kuitenkin selvisi mahdollinen syyn aiheuttaja. Soviterenkaissa on semmonen viiste että se ei kunnolla ulotu napaan kiinni.
Mistäs saa ostettua uudet soviterenkaat? tai teettää?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Taitaa olla melkein kaikissa 164:n tarvikevanteissa sama ongelma, napa ei tule tarpeeksi ulos jotta viistetyllä keskiöllä varustettu vanne keskittyisi kunnolla.
Omaani teetin uudet soviterinkulat lähimmällä koneistamolla. Saisivat kyllä mielellään olla jotain muuta materiaalia kuin tavallista, ruostuvaa rautaa, ne kun tuppaavat ruostumaan kiinni napoihin.
Omaani teetin uudet soviterinkulat lähimmällä koneistamolla. Saisivat kyllä mielellään olla jotain muuta materiaalia kuin tavallista, ruostuvaa rautaa, ne kun tuppaavat ruostumaan kiinni napoihin.
- Epäkelpokeräilijä -
Veljellä kääntyi ratti suoraan 155:ssa kun laittoi talvirenkaat, pyöräkulmat ovat kohdallaan kun hän on ne ite säätänyt ne vähän aiemmin mutta 215/40-17" kesärenkaat oli kuluneet hyvin epämääräsesti, nyt talvirenkaat on 205/55-16...
Vaikka kulmat oli kohdallaan niin siinä joutui tavallaan korjaamaan ratilla koko ajan renkaiden tekemää virhettä ja joka ainoan uran löysi tiestä niillä renkailla, alustaltaan auto on vakio.
Vaikka kulmat oli kohdallaan niin siinä joutui tavallaan korjaamaan ratilla koko ajan renkaiden tekemää virhettä ja joka ainoan uran löysi tiestä niillä renkailla, alustaltaan auto on vakio.
Itellä on tämmönen tarina:
Kesärenkailla jotka ovat kokoa 215/45 R17 auto puolsi selvästikin oikealle, ketutti ajaa aina pitkiä matkoja (käsi puutui), kun piti vääntää rattia kokoajan hivenen vastaan, myös oikealta puolelta on kuulunut koko kesän pientä klonksumista tai kolinaa monttuihin ajettaessa.
No tänään kävin vaihdattamassa ihka uudet Nokian Hakkapelitta 4 renkaat eteen ja taakse Nordman 2 -> 15" pellivanteille, kokoa en muista. No hetken ajeltuanu huomasin että auto ei puolla enää tippaakaan oikealle, ja on paljon mukavampi ajaa kun ei tarvi ohjata autoa kokoajan. Siinä samassa huomasin että suoraan ajaessa ratti on muutamia asteita vasemmalle päin kääntyneenä ja edellees sama klonksunta kuuluu monttuihin ajettaessa oikealta edestä.
Mietinpähän vain että johtuuko tuo klonksuminen ja ratin vinous jostakin väljästä nivelestä, mutta mistä? Ja samoin tuo oikealle vetäminen kesärenkailla?
Kesärenkailla jotka ovat kokoa 215/45 R17 auto puolsi selvästikin oikealle, ketutti ajaa aina pitkiä matkoja (käsi puutui), kun piti vääntää rattia kokoajan hivenen vastaan, myös oikealta puolelta on kuulunut koko kesän pientä klonksumista tai kolinaa monttuihin ajettaessa.
No tänään kävin vaihdattamassa ihka uudet Nokian Hakkapelitta 4 renkaat eteen ja taakse Nordman 2 -> 15" pellivanteille, kokoa en muista. No hetken ajeltuanu huomasin että auto ei puolla enää tippaakaan oikealle, ja on paljon mukavampi ajaa kun ei tarvi ohjata autoa kokoajan. Siinä samassa huomasin että suoraan ajaessa ratti on muutamia asteita vasemmalle päin kääntyneenä ja edellees sama klonksunta kuuluu monttuihin ajettaessa oikealta edestä.
Mietinpähän vain että johtuuko tuo klonksuminen ja ratin vinous jostakin väljästä nivelestä, mutta mistä? Ja samoin tuo oikealle vetäminen kesärenkailla?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!