33 alfan takapyörän laakeri ongelma
Valvoja: Moderators
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
33 alfan takapyörän laakeri ongelma
Eli siis auto on vm.91 33 1.7 16V ja varustettuna ABS-jarruilla, mutta ei ole 4-veto. Varaosakirja ei tunne tuohon sopivaa takapyörän laakeria ollenkaan. Eli mahtaako tuohon sopia normaalin etuveto 33:sen takapyörän laakeri? Niin siis takana on levyt myös jos se jotain vaikuttaa. Eli varaosakirja kertoi, että olis erillainen laakeri jos on ABS, mutta sellaista ei ollut saatavana. Jos jollain tarkempaa tietoa niin olisin kiitollinen
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
Kyllä siinä nyt taitaa niin käydä, että on pakko purkaa se laakeri sieltä pois ja aloittaa sen etsintä kun tuo uusi napa maksaa sellaiset 200E. Onhan se tietysti alkuperäinen osa, mutta ei silti oikein innosta ostamaan jos kuitenkin selviää pelkällä laakerin vaihdolla. Nyt sitten voikin esittää toisen kysymyksen ja se on, että onko jollain kertoa hyviä vinkkejä tuon purkamiseen?
Voi olla aika urakka purkaa, löytää sopiva laakeri ja saada vielä kasaankin. Saappiin joskus hain takapyörän laakerin (biltemasta, 500mk) joka oli koko napa samalla. Tehty SKFllä koko roska eli ei varmaan irtoa helpolla laakeri sieltä sisältä. Ei ole edes tarkoitettu irroitettavaks. Ja mahtaako uuden laakerin saada sinne ehjänä takaisin niin että pysyy kunnolla jos sattuu vanhan sieltä saamaan pois? Riippuu varmaan paljon navan rakenteesta... Epäilen kyllä että pääset aika paljon helpommalla ja säästät hermoja ainakin sen 200€ edestä jos valitset helpomman tien 

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Itse taisin vaihtaa 33:seen vain "puolikkaan" laakerin. Tosin kyseessä oli jarru rummuilla varustettu auto. Laakeri oli kartion muotoinen ja kaksiosainen joten jätin vaihtamatta toisenpuoliskon kun oli niin pirun kireässä. Hyvin toimii usean tuhannen kilometrin jälkeenkin.
En tiedä mutta voisi tietysti olla mahdollista että laakerin kiristyskin riittäisi poistamaan ongelman jos kyseessä on jyrisevä ääni.
Eli napa ruuvi juuri niin kireälle ettei enää rengas pyöri ja sitten puoli kierrosta takaisin päin. Tarkista heiluuko rengas, jos ei niin ajoa vaan.
En tiedä mutta voisi tietysti olla mahdollista että laakerin kiristyskin riittäisi poistamaan ongelman jos kyseessä on jyrisevä ääni.
Eli napa ruuvi juuri niin kireälle ettei enää rengas pyöri ja sitten puoli kierrosta takaisin päin. Tarkista heiluuko rengas, jos ei niin ajoa vaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Niin, miten tuo laakerivika muuten ilmenee (vai olenko lukenut huonosti)?
Kuvasta ja kuvauksista päätellen tuo laakeri on tyyppiä "kiinteä", eli semmonen mitä on esim. rullaluistimissa. Rumpujarrullisessa mallissa on kartiolaakeri, joka on siis kaksi osainen (vai onko siinä yhteensä neljä palasta). Yhden tommosen olen vaihtanut, eikä se ollut mitenkään vaikeaa. Ruuvarilla vaan naputteli sen vastakappaleen, johon laakerikehä tulee, pois ja hylsy+ruuvari yhdistelmällä uusi paikalleen.
Tommosessa suljetussa laakerissa ei kiristäminen auta, kartiomallissa kylläkin. En nyt varmana ko. autosta osaa sanoa, mutta väittäisin että kiristysmomenttikin* on ihan toista luokkaa!
Kyllä sen laakerin voi sieltä saada kotikonsteinkin pois. Kun purkaa sen navan ensin irti, niin sitä on helpompi käsitellä. Sitten vaan sopiva tuurna ja tarpeeksi iso leka. Uutta voi sitten sovitella naputtelemalla ja esim. pylväsporakonetta voi käyttää prässinä, jos sellainen on käytössä. Kannattaa puhdistaa muuten se reikä, niin saa enemmän välystäkin
*Kerrotaan nyt sitten vielä opettavainen tarina tuosta momentista. Aikaisemminkin kun en ollut tuollaista kartiolaakeria vaihtanut ja palat oli paikallaan ja rumpu kiinnilaittoa vaille valmis. Järki sanoi sen verran, että momentti pitäisi olla suhteellisen oikea ja momenttiavainkin oli käytössä. Momenttia ei vaan ollut tiedossa. No Voorti ihmisenä soitin broidille kotiin ja käskin kaivamaan Sierran etulaakerin momentin kirjasta, se kun muistaakseni oli kartiolaakeri. Momentti oli jotain 290Nm. Avaimessa loppui asteikko 150Nm tietämille. Onneksi se järki sanoi vielä sen verran, että renkaan pitäisi varmaan kuitenkin pyöriä, sanoo kirja mitä tahansa. Tohon momenttiin meinaan kun vetää, niin taitaa 33:sta loppua tehot, ennen kuin pyörä pyörii!
No oikea tapa, tällä kertaa 33 kirjan mukaan, on kiristää napamutteri 30-35Nm momenttiin, pyöritellä edestakaisin, että asetuu ja sen jälkeen löysätä ja kiristää uudelleen n. 5Nm momenttiin. Tuo momentti on semmonen tiukka sormitiukkuus, jolloin pyörä liikkuu vapaasti, mutta ei klappaa. Mutterihan "kotkataan"** paikalleen, eli lyödään siihen hahloon (Motonetin mutteri oli kyllä sen verran paksu, että ei oikein ruuvarilla mennyt!).
**En tiedä käytetäänkö termiä muuten kuin hevosenkenkien nauloja katkaistessa.
Kuvasta ja kuvauksista päätellen tuo laakeri on tyyppiä "kiinteä", eli semmonen mitä on esim. rullaluistimissa. Rumpujarrullisessa mallissa on kartiolaakeri, joka on siis kaksi osainen (vai onko siinä yhteensä neljä palasta). Yhden tommosen olen vaihtanut, eikä se ollut mitenkään vaikeaa. Ruuvarilla vaan naputteli sen vastakappaleen, johon laakerikehä tulee, pois ja hylsy+ruuvari yhdistelmällä uusi paikalleen.
Tommosessa suljetussa laakerissa ei kiristäminen auta, kartiomallissa kylläkin. En nyt varmana ko. autosta osaa sanoa, mutta väittäisin että kiristysmomenttikin* on ihan toista luokkaa!
Kyllä sen laakerin voi sieltä saada kotikonsteinkin pois. Kun purkaa sen navan ensin irti, niin sitä on helpompi käsitellä. Sitten vaan sopiva tuurna ja tarpeeksi iso leka. Uutta voi sitten sovitella naputtelemalla ja esim. pylväsporakonetta voi käyttää prässinä, jos sellainen on käytössä. Kannattaa puhdistaa muuten se reikä, niin saa enemmän välystäkin

*Kerrotaan nyt sitten vielä opettavainen tarina tuosta momentista. Aikaisemminkin kun en ollut tuollaista kartiolaakeria vaihtanut ja palat oli paikallaan ja rumpu kiinnilaittoa vaille valmis. Järki sanoi sen verran, että momentti pitäisi olla suhteellisen oikea ja momenttiavainkin oli käytössä. Momenttia ei vaan ollut tiedossa. No Voorti ihmisenä soitin broidille kotiin ja käskin kaivamaan Sierran etulaakerin momentin kirjasta, se kun muistaakseni oli kartiolaakeri. Momentti oli jotain 290Nm. Avaimessa loppui asteikko 150Nm tietämille. Onneksi se järki sanoi vielä sen verran, että renkaan pitäisi varmaan kuitenkin pyöriä, sanoo kirja mitä tahansa. Tohon momenttiin meinaan kun vetää, niin taitaa 33:sta loppua tehot, ennen kuin pyörä pyörii!
No oikea tapa, tällä kertaa 33 kirjan mukaan, on kiristää napamutteri 30-35Nm momenttiin, pyöritellä edestakaisin, että asetuu ja sen jälkeen löysätä ja kiristää uudelleen n. 5Nm momenttiin. Tuo momentti on semmonen tiukka sormitiukkuus, jolloin pyörä liikkuu vapaasti, mutta ei klappaa. Mutterihan "kotkataan"** paikalleen, eli lyödään siihen hahloon (Motonetin mutteri oli kyllä sen verran paksu, että ei oikein ruuvarilla mennyt!).
**En tiedä käytetäänkö termiä muuten kuin hevosenkenkien nauloja katkaistessa.

- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
No niin nyt olisi sitten napa pöydällä, mutta erittäin vaikeaksi operaatioksi osoittautui uusien laakerien löytäminen laakerien merkki on
SKF BAF13 636005
Se ei ilmeisesti ole normaalilaakeri vaan jokin erikoislaakeri tai jotain vaistaavaa kun sellaista ei ainakaan paikallisessa laakerikaupassa tunnettu.
Nyt sitten joku jos tietää mistä tuollaisen voisi saada niin kaikki tiedot otetaan kiitollisuudelle vastaan.
SKF BAF13 636005
Se ei ilmeisesti ole normaalilaakeri vaan jokin erikoislaakeri tai jotain vaistaavaa kun sellaista ei ainakaan paikallisessa laakerikaupassa tunnettu.
Nyt sitten joku jos tietää mistä tuollaisen voisi saada niin kaikki tiedot otetaan kiitollisuudelle vastaan.
Pakko vastata kun juuri selailin SKFn sivuja, www.skf.fi. Siellä on lista jälleenmyyjistä ja nimet ja numerot SKFlle.
t nimim Laakerinvaihto suunniteleva
t nimim Laakerinvaihto suunniteleva
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
33 laakeri
Moikka
Azzurrosta pitäisi löytyä. Muistaakseni Riihimäen "Kouvolan autotarvike" pystyi kanssa auttamaan.
Sitten vielä Muukkoselta kannattaisi kysyä jos ei noista..
Hinta oli jotain 200e. Juuri käytiin sama rumba ukon 33:n kanssa.
Pidä tarkkaa huolta takajarrun satuloista, niitä ei tahdo löytyä mistään. Niistä hajoaa käsijarru..
Onneksi omassa on vanhat 9" rummut..
Azzurrosta pitäisi löytyä. Muistaakseni Riihimäen "Kouvolan autotarvike" pystyi kanssa auttamaan.
Sitten vielä Muukkoselta kannattaisi kysyä jos ei noista..
Hinta oli jotain 200e. Juuri käytiin sama rumba ukon 33:n kanssa.
Pidä tarkkaa huolta takajarrun satuloista, niitä ei tahdo löytyä mistään. Niistä hajoaa käsijarru..
Onneksi omassa on vanhat 9" rummut..
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö