Hauska ominaisuus 166:ssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Hauska ominaisuus 166:ssa

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Tuossa muutama kerta aamulla kun on pitänyt pestä tuulilasi niin ilmeisesti pissapojan moottorin rele on jäännyt "jumiin" ja vettä on tullut tuutin täydeltä :mrgreen: . Ainoa keino on ollut sammuttaa auton moottori niin on peli sammunut. Onkohan vika releessä vai viiksessä tai onko "kekään" kokenut saman ja löytänyt vian?

Hyvä feature mikä autossa on niin tuulilasin alareunassa on lämpöelementit. Saksassa sitä ei ilmeisesti oltu tarvittu (niinpä, mitä sillä Munchenin alueella tekisi) kun hokasin lämppärijohtoa asentaessani että johto oli irroitettu ja tulpattu siististi. Laitoin johdon kiinni ja "avot" hyvin pelitti :wink:

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Re: Hauska ominaisuus 166:ssa

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

Tuossa muutama kerta aamulla kun on pitänyt pestä tuulilasi niin ilmeisesti pissapojan moottorin rele on jäännyt "jumiin" ja vettä on tullut tuutin täydeltä :mrgreen: . Ainoa keino on ollut sammuttaa auton moottori niin on peli sammunut. Onkohan vika releessä vai viiksessä tai onko "kekään" kokenut saman ja löytänyt vian?
Sama ilmiö esiintyy minun 166:ssa, mutta vain jos käytän pissapoikaa liian lyhyen aikaa, ehkä n. alle 1s. Minulla sammuu kun pissaa uudestaan riittävän pitkään.
Hyvä feature mikä autossa on niin tuulilasin alareunassa on lämpöelementit. Saksassa sitä ei ilmeisesti oltu tarvittu (niinpä, mitä sillä Munchenin alueella tekisi) kun hokasin lämppärijohtoa asentaessani että johto oli irroitettu ja tulpattu siististi. Laitoin johdon kiinni ja "avot" hyvin pelitti :wink:
Näkeekö niitä elementtejä? Ja missä se johto oli?

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Ettei olis vaan tällainen tyypillnen disabloitu feature, eli toiminto on jo olemassa, mutta kytketään käyttöön vasta kuin asiakas maksaa siitä 8)
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Tuo ominaisuus käynnistyy ainakin omassa autossa juuri silleen että nykäisee lyhyesti viiksestä. Tosin vettä ei tule lasille kuin pari, kolme sekuntia, ei minuuttitolkulla. Oppinut jo uuden tyyppisen tavan käyttää lasinpyyhkijöitä eli jos tarvii vähän nestettä niin piiiitkä veto.

Itseasiassa toimii samalla logiikalla kuin lasinnostimet...

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Hauska ominaisuus 166:ssa

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Alfisti felice kirjoitti:
Näkeekö niitä elementtejä? Ja missä se johto oli?
Kyllä ne näkyy hyvin sopivassa valossa, laitan albumiin muutaman kuvan sisätilajohdon läpiviennistä sekä vastusjohdosta.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Hauska ominaisuus 166:ssa

Viesti Kirjoittaja MKT »

Ricambi kirjoitti:Hyvä feature mikä autossa on niin tuulilasin alareunassa on lämpöelementit. Saksassa sitä ei ilmeisesti oltu tarvittu (niinpä, mitä sillä Munchenin alueella tekisi) kun hokasin lämppärijohtoa asentaessani että johto oli irroitettu ja tulpattu siististi. Laitoin johdon kiinni ja "avot" hyvin pelitti :wink:
Minulla nuo olivat jo lähtöjään kiinni. Oli miellyttävä yllätys eka talvena kun autosta löytyi sama ominaisuus kuin tuonti-164:sta aíkoinaan. Konepellin alle menevät pyyhkijät kyllä vaativatkin tuollaisen lisävarusteen. Tänä aamuna kun oli -1 astetta niin tuli taas todistettua keksinnön toimivuus.

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Onko kaikissa 166 malleissa Brembon 4 pyttyiset etusatulat?

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

V6:ssa vain.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Re: Hauska ominaisuus 166:ssa

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

MKT kirjoitti:
Ricambi kirjoitti:Hyvä feature mikä autossa on niin tuulilasin alareunassa on lämpöelementit. Saksassa sitä ei ilmeisesti oltu tarvittu (niinpä, mitä sillä Munchenin alueella tekisi) kun hokasin lämppärijohtoa asentaessani että johto oli irroitettu ja tulpattu siististi. Laitoin johdon kiinni ja "avot" hyvin pelitti :wink:
Minulla nuo olivat jo lähtöjään kiinni. Oli miellyttävä yllätys eka talvena kun autosta löytyi sama ominaisuus kuin tuonti-164:sta aíkoinaan. Konepellin alle menevät pyyhkijät kyllä vaativatkin tuollaisen lisävarusteen. Tänä aamuna kun oli -1 astetta niin tuli taas todistettua keksinnön toimivuus.
Mahtaako 164:ssä olla tuo ominaisuus kytketty valmiiksi käyttöön? Jos on, niin toimiiko samasta napista kuin takalasin lämmitinkin? Ja jos ei olisi kytketty, niin mistä mahtaa nuo johdot löytyä?

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Hauska ominaisuus 166:ssa

Viesti Kirjoittaja MKT »

Vilpo kirjoitti:Mahtaako 164:ssä olla tuo ominaisuus kytketty valmiiksi käyttöön? Jos on, niin toimiiko samasta napista kuin takalasin lämmitinkin? Ja jos ei olisi kytketty, niin mistä mahtaa nuo johdot löytyä?
En osaa sanoa. Tuulilasin alareunassa noin 10...20 cm:n korkeudelle saakka pitäisi näkyä erittäin ohutta syheröistä lankaa (asennettu vaakaan) merkkinä siitä että lasissa on lämmitysvastus. 164ssa lämmitettävä alue on korkeampi kuin 166ssa. Tarkasti katsoen sen pitäisi näkyä, jos sitä ei ole niin kannattaa unohtaa koko juttu. Käynnistyy takalasinlämmittimen kytkimestä.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Joo löytyy kyllä langat lasin alareunasta. Ovat kylläkin aivan suorat, ja aivan selvästi näkyvissä, sama paksuus suunnilleen kuin takalasin lämppärin langoissakin.. No ei kai auta kuin testata takalasin lämppärin napista jos lämpeäisi.. :)

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Hauska ominaisuus 166:ssa

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

MKT kirjoitti: Käynnistyy takalasinlämmittimen kytkimestä.
Omassa 164:ssa vm.-91 ei löydy ko. vastuslangat ja välillä talvella harmitti räntäkelillä kun pyyhkijäpirut otti ja jäätyi totaalisesti :evil:. Tuossa 166:ssa on kaksi erillistä kytkintä, takalasikytkin kytkee taka-ja etulasin toimintaan ja toinen lämmittää ainoastaan etulasia (ehkäpä taustapeilit kanssa?). Eli voidaan kytkeä erikseen vörkkimään.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Noista kytkimistä toinen (vasen) kytkee huurteenpoistoautomatiikan: ilmastointi päälle, puhallus etu- ja sivulaseille ja lämmittimet (taka, etu, peilit) päälle. Oikeanpuoleinen kytkee ainoastaan lämmittimet. Näin ainakin ohjekirjan mukaan.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Kokeilin tänään tuosta 164:sta, että jos olisi kyseinen toiminto ollut käytössä, mutta ei vastukset lämmennyt. Joten koitin kaivaa niitä johtoja esille.. Muutama irtonainen liitin löytyikin tuolta lämppärin puhaltimen vierestä.. Mutta ei ollut yhteenkään vastakappaletta, että olisi päässyt kokeilemaan.. :(
Olisipa joku sähkökaavio tuohon, että tietäisi oliko noista joku siihen vastukseen. Tai että mistä sellaiset löytyisi.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

MrKirby kirjoitti:Noista kytkimistä toinen (vasen) kytkee huurteenpoistoautomatiikan: ilmastointi päälle, puhallus etu- ja sivulaseille ja lämmittimet (taka, etu, peilit) päälle. Oikeanpuoleinen kytkee ainoastaan lämmittimet. Näin ainakin ohjekirjan mukaan.
Ja näin ne toimii minunkin 166ssa...

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Hauska ominaisuus 166:ssa

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Ricambi kirjoitti:Tuossa muutama kerta aamulla kun on pitänyt pestä tuulilasi niin ilmeisesti pissapojan moottorin rele on jäännyt "jumiin" ja vettä on tullut tuutin täydeltä :mrgreen: . Ainoa keino on ollut sammuttaa auton moottori niin on peli sammunut. Onkohan vika releessä vai viiksessä tai onko "kekään" kokenut saman ja löytänyt vian?
On nyt tullut ilmi ettei tuo taidakkaan olla vika vaan tarkoituksella tehty. Eli vedät viikseä lyhyemmin niin ruiskuttaa ennalta määrätyn ajan ja myös pyyhkimet tomii näin. Pidemmän ajan kun viiksi on pohjassa niin on ruiskuautomatiikka poiskytketty.

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Hauska ominaisuus 166:ssa

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Noi on piilotellu tollasia ominaisuuksia muihinkin autoihin... =)
Meidän äipällä on Chrysler Neon (kovasti oon koittanu saada vaihtamaan alfaan =) ja on ollut meillä '99-vuodesta lähtien. Vasta muutama viikko sitten löysin siitä "uuden" ominaisuuden. Olen kyllä ihmetellyt, kun siinä ei pesurin viiksessä ole sellaista kertapyyhkäisytoimintoa ollenkaan, aina joutunut käyttämään ykköspykälässä ja takaisin. Mutta huomasin, että pesurin viiksessä onkin pari eri toimintoa. Normaali ikkunan pesu ja automatiikan hoitamat pari pyyhkäisykertaa hoituvat kun pitää pidempään pohjassa sitä. Mutta kun sitä vain näpäyttää nopeasti niin pyyhkijät pyyhkäisevätkin vain kerran, eikä vettäkään tule lasille =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Nyt kyse eri ominaisuudesta, mutta sopii hyvin tämän otsikon alle.

166:n kellossa on vissiin vähän vieteri löysällä, kun se jätättää noin minuutin viikossa, joten sitä saa olla rukkaamassa aikaansa vähän väliä. Kuitenkin... jos säädät aikaa ennen klo 13, niin kello hyppääkin aina 12h eteenpäin. :-) Esim. asetat: 10:00 -> 22:00, asetat 12:50 -> 00:50 jne

Homman saa hoidettua, jos vaihtaa kellon ensin 12h moodiin (am/pm), asettaa ajan sitten kohdalleen ja vaihtaa sitten takaisin 24h tilaan.

Klo 13-01 välisenä aikana toimii ok. ;-)

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Sun Alfa ei vaan tykkää aamupäivistä :mrgreen:
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Mulla 166:n kello taas edistää, ehkä kerran kuussa tarvii säätää. Säädön teen RDS-kytkennän avulla mitä taas en viitsi pitää päällä jatkuvasti toisen hassun ominaisuuden takia. Jos vaikka ajoin eilen ja tänään lähden liikkeelle niin kello näyttää aluksi eilistä pysäytysaikaa. Ajotietokone ottaa myös tämän ajan lähtäajaksi. :roll:
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Juu, samasta syystä minäkään en pidä RDS-synkkaa päällä...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onkos muilla niin että kun painaa sitä huurteenpoistoa (Full toiminnon ollessa päällä) , se kytkee takalasinlämmityksen, haistelee ilmaa, alkaa puhaltamaan tosi tohkeissaan tuulilasille, sitten vähentää puhallusta ja lopulta (n.1-2min päästä) päättelee lasien sulaneen ja alkaa lämmittämään lumisia jalkoja. Ei koskaan puhalla lasille ja jaloille yhtäaikaa, ja muutenkin lasille vain sen napinpainalluksen jälkeen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Kyllä olen pannut merkille saman ja aivan hivenen harmittaa :wink: . Mietin löytyisiköhän joku softa päivitys joka toimisi järkevämmin? Onko tietoa?

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Minulla huurteenpoisto toimii vain pari sekuntia täydellä puhallusteholla ja lopettaa sitten höyryämisen. Se tuntuu erikoiselta verrattuna esim 164sen vastaavaan toimintoon. Onko teillä täyden puhallustehon vaihe noin lyhyt?

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

MKT kirjoitti: Onko teillä täyden puhallustehon vaihe noin lyhyt?
Ainakin mulla on ihan yhtä lyhyt.

Vastaa Viestiin