156 vaihteisto rusahtelee
Valvoja: Moderators
156 vaihteisto rusahtelee
Tervehdys foorumilaisille. Näin uutena jäsenenä ajattelin ottaa porukan tietotaidosta kaiken hyödyn irti ja lähestyä teknisen ongelman kanssa
Eli, alla on vm 2001 (eli ei tätä uutta mallia mitä nyt myydään) 156, 1.8TS-moottorilla. Ja tuossa joku aika sitten (on siitä varmaan jo vuoden päivät) huomasin, että kun vaihtaa kakkoselta kolmoselle ja on vähänkin kierroksia lasissa niin joka kerta syntyy ihan kuuluva rusaus, joka tuntuu vaihdekepissäkin. Valitin tästä Delta-Autossa, he kävivät kokeilemassa ja totesivat että tuntuu se, mutta ei sille kannata mitään tehdä. Sanoivatpahan vielä - kun alunperin valitin että jossain 4000rpm kohdilla se tuntuu - että korkeallapa vaihdat. Hoh :o . Neloselta kolmoselle vaihtaessa rusausta ei tunnu, mutta siinä tulee toisaalta kyllä yleensä vaihdettuakin hitaammin kuin kakkoselta, kun liikennetilanne on eri.
Eli kaksi kysymystä: ensinnäkin onkohan tuo ihan tosi että rusaus ei haittaa mitään? Näin maallikkona kuulostaisi että mahtaakohan synkronointi olla ihan kohdallaan. Noh, auto on liisattu ja sopimus loppuu ensi keväänä joten ei tuo oikeastaan minun ongelmani ole - paitsi: keväällä pitää saada uusi kärry alle ja vahvassa harkinnassa on tietysti uusi Alfa. Toi tämänvuotinen facelift miellyttää silmää kovastikin . Tällä kertaa suunnittelin hankkivani semmoisen ihan osto(tai, hm, laina-)rahalla. Joten eipä huvittaisi seuraavassa Alfassa moista vikaa kuunnella, tai jos semmoinen ilmenee niin haluaisin vähän syvemmällä rintaäänellä kyetä sanomaan takuuhuollolle että kyllä se nyt vaan korjataan.
Mitenkä muuten - kävin koeajamassa tätä nyt myytävää 156 JTS-mallia, ja vaihteisto tuntui jotenkin erilaiselta. Onkohan siinä eri loota kuin noissa vanhemmissa? Ainakin moottorin liike tuntui vaihdekepin päässä paljon voimakkaammin kuin omassa 156:ssani. Entäpä V6-malleissa, mahtaneeko olla nykyään myytävissä sama laatikko kuin ennen? Muistelen nimittäin taannoin ajamassani 156 V6:ssa niinikään kakkoselta kolmoselle vaihtaessa olleen samanlaista rutinaa, vaikka sen laatikko onkin tietysti ihan eri kuin tämä nykyään ajamani 5-vaihteinen.
Noiden ihan uusien 156:en laatikoista ei kukaan osanne sanoa vielä mitään varmaa? DA:n myyjä sanoi että toiveissa olisi saada niitäkin kyllä vielä tämän vuoden puolella saadaan niitä Suomeen myyntiin, mutta ei uskaltanut luvata.
Eli, alla on vm 2001 (eli ei tätä uutta mallia mitä nyt myydään) 156, 1.8TS-moottorilla. Ja tuossa joku aika sitten (on siitä varmaan jo vuoden päivät) huomasin, että kun vaihtaa kakkoselta kolmoselle ja on vähänkin kierroksia lasissa niin joka kerta syntyy ihan kuuluva rusaus, joka tuntuu vaihdekepissäkin. Valitin tästä Delta-Autossa, he kävivät kokeilemassa ja totesivat että tuntuu se, mutta ei sille kannata mitään tehdä. Sanoivatpahan vielä - kun alunperin valitin että jossain 4000rpm kohdilla se tuntuu - että korkeallapa vaihdat. Hoh :o . Neloselta kolmoselle vaihtaessa rusausta ei tunnu, mutta siinä tulee toisaalta kyllä yleensä vaihdettuakin hitaammin kuin kakkoselta, kun liikennetilanne on eri.
Eli kaksi kysymystä: ensinnäkin onkohan tuo ihan tosi että rusaus ei haittaa mitään? Näin maallikkona kuulostaisi että mahtaakohan synkronointi olla ihan kohdallaan. Noh, auto on liisattu ja sopimus loppuu ensi keväänä joten ei tuo oikeastaan minun ongelmani ole - paitsi: keväällä pitää saada uusi kärry alle ja vahvassa harkinnassa on tietysti uusi Alfa. Toi tämänvuotinen facelift miellyttää silmää kovastikin . Tällä kertaa suunnittelin hankkivani semmoisen ihan osto(tai, hm, laina-)rahalla. Joten eipä huvittaisi seuraavassa Alfassa moista vikaa kuunnella, tai jos semmoinen ilmenee niin haluaisin vähän syvemmällä rintaäänellä kyetä sanomaan takuuhuollolle että kyllä se nyt vaan korjataan.
Mitenkä muuten - kävin koeajamassa tätä nyt myytävää 156 JTS-mallia, ja vaihteisto tuntui jotenkin erilaiselta. Onkohan siinä eri loota kuin noissa vanhemmissa? Ainakin moottorin liike tuntui vaihdekepin päässä paljon voimakkaammin kuin omassa 156:ssani. Entäpä V6-malleissa, mahtaneeko olla nykyään myytävissä sama laatikko kuin ennen? Muistelen nimittäin taannoin ajamassani 156 V6:ssa niinikään kakkoselta kolmoselle vaihtaessa olleen samanlaista rutinaa, vaikka sen laatikko onkin tietysti ihan eri kuin tämä nykyään ajamani 5-vaihteinen.
Noiden ihan uusien 156:en laatikoista ei kukaan osanne sanoa vielä mitään varmaa? DA:n myyjä sanoi että toiveissa olisi saada niitäkin kyllä vielä tämän vuoden puolella saadaan niitä Suomeen myyntiin, mutta ei uskaltanut luvata.
Taitaa olla 1,8:in ominaisuus..Omassa vm.00 sama 'onkelma'
Viime vuonna Delta huollossa väittivät että 1:sen synkronissa on jotain häikkää ja remppasivat laatikon (ei maksua) itse pidin sitä ominaisuutena koska se oli ollut alusta lähtien , meinaan 1:nen ei mennyt päälle rutisematta jos oli vähänkään vauhtia...
Vanhassa 33:sessani oli 2 synkroni kans rutiseva..
Viime vuonna Delta huollossa väittivät että 1:sen synkronissa on jotain häikkää ja remppasivat laatikon (ei maksua) itse pidin sitä ominaisuutena koska se oli ollut alusta lähtien , meinaan 1:nen ei mennyt päälle rutisematta jos oli vähänkään vauhtia...
Vanhassa 33:sessani oli 2 synkroni kans rutiseva..
Re: 156 vaihteisto rusahtelee
taitaa olla sama laatikko uusissakin kutosissa sehän on varta vasten tuohon tehty, en ole kyllä kuullut että siinä olisi ongelmia. Laatikko toimiisami_r kirjoitti:Tervehdys foorumilaisille. Näin uutena jäsenenä ajattelin ottaa porukan tietotaidosta kaiken hyödyn irti ja lähestyä teknisen ongelman kanssa
. Entäpä V6-malleissa, mahtaneeko olla nykyään myytävissä sama laatikko kuin ennen? Muistelen nimittäin taannoin ajamassani 156 V6:ssa niinikään kakkoselta kolmoselle vaihtaessa olleen samanlaista rutinaa, vaikka sen laatikko onkin tietysti ihan eri kuin tämä nykyään ajamani 5-vaihteinen.
.
erittäin hyvin kunhan öljyt ovat lämpöiset.
"The 31 kgm transmission is a compact, new generation gearbox that offers smooth gearshifts. It operates transversely, with two gearshifts in echelon. Sixth gear is not an overdrive. With this unit, closely spaced gear ratios allow for precise management of the V6 engine's impressive ability to rev, in a way that adds zest to the car's performance and makes it easier, more enjoyable and more comfortable to drive.
This new gearbox has a 'collar' that prevents any involuntary selection of reverse, and also makes for more precise engagement in fifth. It is unusually quiet thanks to thickly-coated teeth and the special finish on second, fifth and final drive gear pairings.
Using it also demands 50% less effort than a traditional gearbox of the same size. This has been achieved by applying a Borg-Warner 'free-ring' type synchro on all gears. That is in addition to the triple-cone synchro on first and second and the twin-cone version on third, these being the gears most often used in town traffic.
Gear engagement is now easier, thanks to dynamic lubrication with multigrade oil. Ultra- precise gear engagement is assisted by a four-step selection system (reverse is on the fourth level) and a gate that is set centrally on a bearing mount. "
Rusahtelee ne vaihteet V6:ssakin. Olisiko edellinen omistaja ollut hieman heikkolaatuinen vaihtaja, tai jotain, kun 2.vaihde takkuaa. Herkästi vaan tulee mieleen kiihdyttelyt valoista ja vaihteet vaikka väkisin päälle...oli syy sitten mikä tahansa, niin vikaa on. Asialle ei kuitenkaan kuulemma kannata tehdä mitään kun siitä ei kerran ole mitään haittaa...Kyllä se siitä huolimatta syö miestä!
Pedro kirjoitti:Rusahtelee ne vaihteet V6:ssakin. Olisiko edellinen omistaja ollut hieman heikkolaatuinen vaihtaja, tai jotain, kun 2.vaihde takkuaa. Herkästi vaan tulee mieleen kiihdyttelyt valoista ja vaihteet vaikka väkisin päälle...oli syy sitten mikä tahansa, niin vikaa on. Asialle ei kuitenkaan kuulemma kannata tehdä mitään kun siitä ei kerran ole mitään haittaa...Kyllä se siitä huolimatta syö miestä!
voihan ne rusahdella ,mutta se ei ole mitenkään tyypillistä tuolle laatikolle, yksittäistapauksia löytyy aina
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no jos rutinoilta haluaa välttyä niin kannattaisi käyttää kaikki pykälät päällä niin ylöspäin kuin alaspäinkin vaihtaessa..silloin laatikon liikkuvat osat mukautuvat paremmin vauhtiin ja tämä taas säästää laatikkoa,
ja tuo suoraan esim..kakkoselta neloselle heittäminren ei todellakaan ole järkevää..
nämä pätevät ainakin 116-sarjan alfoihin ja luultavasti myös muihinkin..
ja tuo suoraan esim..kakkoselta neloselle heittäminren ei todellakaan ole järkevää..
nämä pätevät ainakin 116-sarjan alfoihin ja luultavasti myös muihinkin..
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Ei taida olla ihan fiksua tuo vaihteiden yli hyppiminen...Maunu kirjoitti:Mun V6:nen rusauttelee vähän kakkoselta suoraan neloselle vaihdettaessa, mut muuten pelaa hyvin. Kytkin tosin on prk:leen jäykkä puutuu jalka kaupunginssa ajettaessa ja pitää v*tt*maista kitinää poljettaessa liukasteista huolimatta.
Onko jollain ollu samanlaisia ongelmia? (Vinkkejä korjaukseen plz)
Kytkinhän noissa on jäykkä... Eli Bobbyyn vaan treenaamaan jalkoja. Mulla piti yhdessä vaiheessa myös kitinää, mainitsin siitä Deltassa ja ne sai sen loppumaan. Nyt on ainakin vuoden ollut hiljaa. Kannattaa mainita siitä, kun viet seuraavaksi huoltoon. Taitaa olla aika pieni homma... Koska mulle ei ainakaan lisäkustannuksia tullut.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Luulen että tuo kakkosen takkuaminen johtuu muusta kuin huonoista vaihteistoöljyistä. 'Vika' on ollut minulla uudesta asti, ja muut vaihteet menee hienosti päälle.Maho kirjoitti:Jos laatikko takkuaa niin varmasti helpoin ja halvin tapa aloittaa korjaaminen on vaihteistoöljyjen vaihto! Vaikka kuinka väitetään ettei niitä tarvitse vaihtaa niin ei siitä ainakaan haittaa ole jos öljyt vaihtaa tuoreempiin!
En silti väitä, etteikö niitä kannattaisi joskus vaihtaa...
Scuore sportivo kirjoitti:Luulen että tuo kakkosen takkuaminen johtuu muusta kuin huonoista vaihteistoöljyistä. 'Vika' on ollut minulla uudesta asti, ja muut vaihteet menee hienosti päälle.Maho kirjoitti:Jos laatikko takkuaa niin varmasti helpoin ja halvin tapa aloittaa korjaaminen on vaihteistoöljyjen vaihto! Vaikka kuinka väitetään ettei niitä tarvitse vaihtaa niin ei siitä ainakaan haittaa ole jos öljyt vaihtaa tuoreempiin!
En silti väitä, etteikö niitä kannattaisi joskus vaihtaa...
Juu no tämä olikin lähinnä tämmöinen yleismalkainen vinkki
Tuskin auttaa kaikkeen, mutta siitä on hyvä lähteä liikenteeseen jos yleensä loota tuntuu takkuuvan.
Ei enää Alfaa... eipä
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 26 Maalis 2003, 14:14
- Paikkakunta: Vesilahti
Omien kokemusten perusteella sanoisin, että tuo laatikon rusahtelu on suhteellisen yleistä 156:ssa. Omistamistani kahdesta Alfasta 1.6:ssa nopeat vaihdot kakkoselle eivät onnistuneet ilman rusahdusta ja muistaakseni kolmoselle vaihdon kanssa oli myös saman tyyppisiä ongelmia. Nykyisessä kaksilitraisessa laatikko pelaa kuin unelma, eikä rusahtele.. Minäkään en oikein usko öljyjen vaikutukseen, koska tuo 1.6 oli lähes uusi ostaessani sen (25 tkm ajettu).
Koeajamistani n. kymmenestä Alfasta laatikko on rutissut kutakuinkin joka toisessa. V6sia ajamieni joukossa on ollut vain kaksi, mutta niissä molemmissa laatikko oli moitteeton.
Koeajamistani n. kymmenestä Alfasta laatikko on rutissut kutakuinkin joka toisessa. V6sia ajamieni joukossa on ollut vain kaksi, mutta niissä molemmissa laatikko oli moitteeton.
156 2.0 TS -99 (ex), 156 1.6 TS -99 (ex), nyt olosuhteiden pakosta Volvo ja Audi.
Onko kukaan koskaan vaihtanut öljyjä ja todennut, että sillä ei ole asian kanssa mitään merkitystä?Sportivo156 kirjoitti:Omien kokemusten perusteella sanoisin, että tuo laatikon rusahtelu on suhteellisen yleistä 156:ssa. Omistamistani kahdesta Alfasta 1.6:ssa nopeat vaihdot kakkoselle eivät onnistuneet ilman rusahdusta ja muistaakseni kolmoselle vaihdon kanssa oli myös saman tyyppisiä ongelmia. Nykyisessä kaksilitraisessa laatikko pelaa kuin unelma, eikä rusahtele.. Minäkään en oikein usko öljyjen vaikutukseen, koska tuo 1.6 oli lähes uusi ostaessani sen (25 tkm ajettu).
Koeajamistani n. kymmenestä Alfasta laatikko on rutissut kutakuinkin joka toisessa. V6sia ajamieni joukossa on ollut vain kaksi, mutta niissä molemmissa laatikko oli moitteeton.
Alfan kanssa nyt ei suuria ongelmia ole laatikon kanssa itsellä ollut, mutta mm. edellisessä autossa (laguna) oli myös ongelmaa esim. kakkoselle vaihdettaessa kylmänä. Öljyjen vaihdon jälkeen tuntui siltä kuin koko laatikko olisi vaihdettu. Kaikki vaihteet toimi täydellisesti.
Ei nyt pliis kuitenkaan aloteta tätä jokaisella autopalstalla käytävää sotaa siitä, että pitääkö niitä vaihteistoöljyjä vaihtaa vai ei
Moni on edelleen sitä mieltä, että ne öljyt kestää koko auton iän!!!
Ei enää Alfaa... eipä
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Todellakin näin. Kyllähän kaiken saa rikki kun käyttää "sopivasti" voimaa... Annetaan niille synkroille edes mahdollisuus toimia niin kuin ne on tarkoitettu.Kirkinen kirjoitti:Muistuttaisin, että välikaasun käyttö on suotavaa alaspäin vaihdellessa. Kakkonenkin menee oikein imaisemalla sisään, kun antaa sopivasti välikaasua. Autolla ajo on tekniikka eikä voimalaji...
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 26 Maalis 2003, 14:14
- Paikkakunta: Vesilahti
NO ANTEEKSI. Tarkoitukseni ei ollut herättää mitään sotaa asiasta, mutta näin tekniikkaa liiemmälti tuntemattoman maalaisjärjellä tuntui vaan ihmeelliseltä, jos vika olisi vain öljyissä, kun ihan uudessa autossakin rutisee (kaksi näistä huonoilla öljyllä varustetuista/laatikkovikaisista oli esittelyautoja!).. Luulisi että tehdas olisi vaihtanut öljylaatua, jos se siitä kiinni on.Maho kirjoitti:Onko kukaan koskaan vaihtanut öljyjä ja todennut, että sillä ei ole asian kanssa mitään merkitystä?Sportivo156 kirjoitti:Omien kokemusten perusteella sanoisin, että tuo laatikon rusahtelu on suhteellisen yleistä 156:ssa. Omistamistani kahdesta Alfasta 1.6:ssa nopeat vaihdot kakkoselle eivät onnistuneet ilman rusahdusta ja muistaakseni kolmoselle vaihdon kanssa oli myös saman tyyppisiä ongelmia. Nykyisessä kaksilitraisessa laatikko pelaa kuin unelma, eikä rusahtele.. Minäkään en oikein usko öljyjen vaikutukseen, koska tuo 1.6 oli lähes uusi ostaessani sen (25 tkm ajettu).
Koeajamistani n. kymmenestä Alfasta laatikko on rutissut kutakuinkin joka toisessa. V6sia ajamieni joukossa on ollut vain kaksi, mutta niissä molemmissa laatikko oli moitteeton.
Alfan kanssa nyt ei suuria ongelmia ole laatikon kanssa itsellä ollut, mutta mm. edellisessä autossa (laguna) oli myös ongelmaa esim. kakkoselle vaihdettaessa kylmänä. Öljyjen vaihdon jälkeen tuntui siltä kuin koko laatikko olisi vaihdettu. Kaikki vaihteet toimi täydellisesti.
Ei nyt pliis kuitenkaan aloteta tätä jokaisella autopalstalla käytävää sotaa siitä, että pitääkö niitä vaihteistoöljyjä vaihtaa vai ei
Moni on edelleen sitä mieltä, että ne öljyt kestää koko auton iän!!!
Mutta lupaan, etten enää näitä tyhmiä, asiantuntemattomia kommenttejani tänne muutamien asiantuntijoiden tekstien joukkoon kirjoita. Pahoitteluni vielä.
No huhhuh. Mistä ihmeestä tuommoiset itkuraivarit saitSportivo156 kirjoitti: NO ANTEEKSI. Tarkoitukseni ei ollut herättää mitään sotaa asiasta, mutta näin tekniikkaa liiemmälti tuntemattoman maalaisjärjellä tuntui vaan ihmeelliseltä, jos vika olisi vain öljyissä, kun ihan uudessa autossakin rutisee (kaksi näistä huonoilla öljyllä varustetuista/laatikkovikaisista oli esittelyautoja!).. Luulisi että tehdas olisi vaihtanut öljylaatua, jos se siitä kiinni on.
Mutta lupaan, etten enää näitä tyhmiä, asiantuntemattomia kommenttejani tänne muutamien asiantuntijoiden tekstien joukkoon kirjoita. Pahoitteluni vielä.
Ihan LEPO vaan! Omia mielipiteitä tässä vain on tuotu julki ei sen kummempaa. Fakta on se, että minä en ymmärrä autoista yhtään mitään. Kerroin vaan omakohtaisen kokemuksen liittyen vaihteiston toimimattomuuteen ja mikä tuohon ongelmaan auttoi.
En oikeen ymmärrä mikä tässä threadissa sai sinut noin pois tolaltasi...
Ei enää Alfaa... eipä
Palatakseni alkuperäiseen oireeseen. Vuosi sitten koeajoin yhden 2.0 ts:n vm 2000, jossa kolmonen rusahteli samalla tavalla. Piti varsin siististi vaihtaa kakkoselta kolmoselle. Sitä aiemmin en ollut samalla vaihteistolla varustetulla autolla ajanut ja arvoin kahden välillä - onko kyse ikävästä piirteestä vai viasta synronoinnissa... koeajoin pari päivää sen jälkeen toisen 2.0 ts:n vm 1999 - ja ostin pois. Tässä yksilössä saa vaihteet rusahtamaan vain liian nopeissa alaspäin vaihdoissa ilman riittävää välikaasua... ylöspäin luonnistuu 6500:ssakin ihan siististi.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Eli onko tuota lootaa sitten muutettu tuossa 2000- ja siitä eteenpäin olevissa malleissa? Koska enemmän rutinaa ilmeisesti esiintyy näköjään uudemmissa malleissa? Kellään asiasta mitään tietoa?BSTR kirjoitti:Palatakseni alkuperäiseen oireeseen. Vuosi sitten koeajoin yhden 2.0 ts:n vm 2000, jossa kolmonen rusahteli samalla tavalla. Piti varsin siististi vaihtaa kakkoselta kolmoselle. Sitä aiemmin en ollut samalla vaihteistolla varustetulla autolla ajanut ja arvoin kahden välillä - onko kyse ikävästä piirteestä vai viasta synronoinnissa... koeajoin pari päivää sen jälkeen toisen 2.0 ts:n vm 1999 - ja ostin pois. Tässä yksilössä saa vaihteet rusahtamaan vain liian nopeissa alaspäin vaihdoissa ilman riittävää välikaasua... ylöspäin luonnistuu 6500:ssakin ihan siististi.
Ei enää Alfaa... eipä
Vaihteisto ei toimi
Huomenta! Nyt kyllä sieppaa . Huomenna tulee uusi ilmamassamittari ja saan vihdoinkin sen kuntoon Niin tapahtuu seuraavaa:Lähdin eilen illalla liikkeelle 1 toimii 2toimii 3 ei mene päälle ennenkuin heittää vapaalle kerran vasemmalle ja kerran oikealle ja sitten uudestaan 3sisään ja just ja just menee. Mikä vikana? Rikki taitaa olla joka tapauksessa. Täytyy soittaa DA huoltoon ja kysyä neuvoa. Jos tulee ideoita mieleen niin olen erittäin kiitollinen P.s auto on 156 V6 1998 n.91.000km. Ainiin ja 4 kun vaihtaa 3 niin kaikki toimii hienosti...
On kivaa kun on kivaa
Omassa v6:ssa (70tkm) ilmeni myös kyseisiä vaihteiston takkuamisia jo ostosta asti, erityisesti kakkoselta neloselle vaihdettaessa. Vähitellen vika paheni, kunnes vaihteet ei mennyt päälle ilman välikaasua, kytkin tuntui raskaalta ja se piti painaa aivan pohjaan. Sain auton jurnutettua DA:n pihaan missä korjaamon sedät totesivat kytkimen sanoneen poks. Auto oli ostettu vain kaksi kuukautta sitten, joten korjaus meni vaihtoautotakuun piiriin. Sain myyjäliikkeen puhuttua maksamaan myös ilmamassamittarin, joka oli hieman jo oireillut, joten vitutus asiasta on suhteellisen vähäinen Kytkinpaketin vaihdon jälkeen vaihteisto pelaa kuin ihmisen mieli eikä rutise turhia. Kytkinpoljin on myös huomattavasti kevyempi käyttää.
156 V6 -00
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Itselläni ainut hankaluus on joskus liikennevaloissa kun on vaihtanut vapaalle ja valojen vaihtuessa työntää ykköstä takaisin sisään. Tuntuu vähän jäykältä eikä kytkimen polkeminen oikeastaan vaikuta asiaan. Muuten pelaa sekä ylös että alas ihan ok. Käytän kyllä yleensä välikaasua alas vaihtaessa. Voimaa ei ole ollut tapana käyttää. Ne pari rusausta mitkä ontähän mennessä kuulunut on olleet vain ja ainoastaan hätäisen kuljettajan syytä. Tai ehkä se keppi on niin pitkä että se raapaisi asfaltia
Niin se kytkin ei omassani ainakaan ole jäykkä. Tai korkeintaan verrattuna johonkin pikku perheautoon. Sitä paitsi urheiluautossahan pitää ollakin hieman jäykempi kytkin
Niin se kytkin ei omassani ainakaan ole jäykkä. Tai korkeintaan verrattuna johonkin pikku perheautoon. Sitä paitsi urheiluautossahan pitää ollakin hieman jäykempi kytkin
Ayrton Senna da Silva forever
Kannattaa ensimmäiseksi ilmata kytkin, jos rusahtelee muillekin kuin yhdelle vaihteelle vaihtaessa. Kokemuksesta.
Ja vaihteistoöljyn vaihtaminen vaihteiston toimiessa huonosti on hyvä ajatus senkin vuoksi, että näkee onko siellä paljon metallia mukana (tosin suurin osa tarttuu siihen magneettiin).
Ja vaihteistoöljyn vaihtaminen vaihteiston toimiessa huonosti on hyvä ajatus senkin vuoksi, että näkee onko siellä paljon metallia mukana (tosin suurin osa tarttuu siihen magneettiin).
Alfaton ainakin hetkellisesti...
kytkin
hmmmh "oireista" päätellen kytkimesi ei irrota kunnolla, eli on loppusuoralla..Wile E. Coyote kirjoitti:Itselläni ainut hankaluus on joskus liikennevaloissa kun on vaihtanut vapaalle ja valojen vaihtuessa työntää ykköstä takaisin sisään. Tuntuu vähän jäykältä eikä kytkimen polkeminen oikeastaan vaikuta asiaan. Muuten pelaa sekä ylös että alas ihan ok. Käytän kyllä yleensä välikaasua alas vaihtaessa. Voimaa ei ole ollut tapana käyttää. Ne pari rusausta mitkä ontähän mennessä kuulunut on olleet vain ja ainoastaan hätäisen kuljettajan syytä. Tai ehkä se keppi on niin pitkä että se raapaisi asfaltia
Niin se kytkin ei omassani ainakaan ole jäykkä. Tai korkeintaan verrattuna johonkin pikku perheautoon. Sitä paitsi urheiluautossahan pitää ollakin hieman jäykempi kytkin
- Alfaholic -
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: kytkin
Eeei kai... Mulla on sama ongelma kuin Wilelläkin, eli ykköstä vaikea saada päälle esim. liikennevaloissa... Varsinkin 'kylmänä'. On muuten vittumainen ongelma, väkivalloin ei viitsi survoa ja takana olevan TojotaVectraLineaLunen kuski on tulossa lyömään turpaan, kun valot vaihtuu kolmeen kertaan siinä ajassa, kun rukoilee vaihdetta päälle. Nooh, kakkonen kykeytyy ihan hyvin, eli sitä voi hätätilanteessa käyttää.jari64 kirjoitti:hmmmh... "oireista" päätellen kytkimesi ei irrota kunnolla, eli on loppusuoralla..
Sovitaan, että tämäkin on vain Alfan ominaisuus, ettei tule paha mieli.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Ei saa jätkät pelotella Ei se nyt kovin finaalissa kai ole, eli siis menee hieman nihkeästi vaan päälle. Ei sen pahempaa. Ei siinä valot ehdi vaihtua, eikä edes mitään rutinaa kuulu. Kuten sanottu - hieman on nihkeä, ja varsinkin kylmänä. Mutta voihan se olla että huomenna itken täällä kun kytkin ei pelaa
Ayrton Senna da Silva forever
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
En usko, että johtuu kytkimen finaalissa olosta. Mulla ollut tuo samainen ongelma niin kauan kun muistan... Eli ominaisuus, niinkuin jo totesinkin.
Vielä häiritsevämpää on kytkimen ajoittainen täristäminen.. Tiedä sitten mistä johtuu. Ongelma ollut noin 20tkm:n ajan. Ajattelin, jos 100tkm. huollossa Deltan pojat katsoisivat mikä vialla (=vaihtaisivat koko paketin).
Vielä häiritsevämpää on kytkimen ajoittainen täristäminen.. Tiedä sitten mistä johtuu. Ongelma ollut noin 20tkm:n ajan. Ajattelin, jos 100tkm. huollossa Deltan pojat katsoisivat mikä vialla (=vaihtaisivat koko paketin).
Re: kytkin
Sama juttu täälläkin. Kylmänä saa tosiaan rukoilla että ykkönen menisi silmään jos auto ryömii edes vähän eteenpäin. Voisko olla vaikutusta sillä, että kierrokset käy kylmänä vähän reilummin kun on hörppä päällä eikä sen takia halua ykkönen loksahtaa niin helposti kohalleen???Cuore Sportivo kirjoitti:Eeei kai... Mulla on sama ongelma kuin Wilelläkin, eli ykköstä vaikea saada päälle esim. liikennevaloissa... Varsinkin 'kylmänä'. On muuten vittumainen ongelma, väkivalloin ei viitsi survoa ja takana olevan TojotaVectraLineaLunen kuski on tulossa lyömään turpaan, kun valot vaihtuu kolmeen kertaan siinä ajassa, kun rukoilee vaihdetta päälle. Nooh, kakkonen kykeytyy ihan hyvin, eli sitä voi hätätilanteessa käyttää.jari64 kirjoitti:hmmmh... "oireista" päätellen kytkimesi ei irrota kunnolla, eli on loppusuoralla..
Sovitaan, että tämäkin on vain Alfan ominaisuus, ettei tule paha mieli.
Mulla ainakin tuo kytkinpaketti on koko auton omistusajan ollut samanlainen. Eli noin vuoden. Mihinkään se ei ole sillä välillä muuttunut, joten matka jatkuu...
Ei enää Alfaa... eipä
SOitin DA kertoivat että jos kytkin on myös jäykkä niin voi olla myös kytkimen vika. Korjaus n1200€ Ajattelin tänään nyt kuitenkin ekaksi tarkistaa vaihteiston öljyt jos vaikka auttais. Pelkään kyllä pahinta. Paska nakki myös siinä mielessä että auto on ollut mulla n.1kk ja ostettu yksityiseltä joten aika heikoilla ollaan jos tarvii alkaa reklamoimaan. No alfakin on vaan laiffii...Huomenta! Nyt kyllä sieppaa . Huomenna tulee uusi ilmamassamittari ja saan vihdoinkin sen kuntoon Niin tapahtuu seuraavaa:Lähdin eilen illalla liikkeelle 1 toimii 2toimii 3 ei mene päälle ennenkuin heittää vapaalle kerran vasemmalle ja kerran oikealle ja sitten uudestaan 3sisään ja just ja just menee. Mikä vikana? Rikki taitaa olla joka tapauksessa. Täytyy soittaa DA huoltoon ja kysyä neuvoa. Jos tulee ideoita mieleen niin olen erittäin kiitollinen P.s auto on 156 V6 1998 n.91.000km. Ainiin ja 4 kun vaihtaa 3 niin kaikki toimii hienosti...
On kivaa kun on kivaa
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
155:ssä oli samaa ongelmaa eli vaihteet menivat huonosti päälle, erityisesti kolmonen. Vika paheni pikku hiljaa, kunnes mukaan tuli melko voimakas särisevä ääni vaihteiston suunnasta. Olin varma, että vaihteisto on kaput.Hamil kirjoitti:SOitin DA kertoivat että jos kytkin on myös jäykkä niin voi olla myös kytkimen vika. Korjaus n1200€ Ajattelin tänään nyt kuitenkin ekaksi tarkistaa vaihteiston öljyt jos vaikka auttais. Pelkään kyllä pahinta. Paska nakki myös siinä mielessä että auto on ollut mulla n.1kk ja ostettu yksityiseltä joten aika heikoilla ollaan jos tarvii alkaa reklamoimaan. No alfakin on vaan laiffii...
Vika oli kytkimessä. Kytkinlevyn yksi jousi oli kokonaan irti. Kytkinremontti oli ilmeisesti aika työläs homma myös TS 16V moottorille.
Seuraavassa luvassa iloista vuodatusta Tämä on ilon ja onnen päivä, pisnekset sujuu hyvin, vointi on mitä mainioin, eikä sitä törkyturpaakaan näy missään... Eli asiaan vaihdelaatikko ei ole rikki. Kytkin ei ole kulunut loppuun vaan keppissä oleva jokin "nippeli" on vain katkennut ja korjaus vain n200€ kun olin varautunut 1200€ remppaan. Tekivät muuten DA Konalassa tarkastuksen ilmaiseksi ja erittäin asiantuntevia herraskorjaajia. Ilmamassamittarikin toimii. Ilmanputsarista lähtee sellainen mustaakumia oleva "haitariputki" jossa oli nyrkin kokoinen reikä. Vetäsin jesaria ympärille ja ei muuta kun suoralle kokeilemaan:KYLLÄ LÄHTEE! Nyt ei malta odottaa työpäivän loppumista että pääsee rattiin. Iloiset päivän jatkot kaikille. Koskas muuten on seuraava kokoontuminen? Tahtoo mukaan
On kivaa kun on kivaa
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Re: kytkin
Omassa 147:ssa sama juttu... ykkönen ei mene päälle kylmänä kuin seisoksissa... niin on monessa muussakin autossa ja sanoisin, että ei kannata väkisin laittaakaan... menee vain synkrot rikki... tehkääpä näin... vaihde vapaalle auton hiljaa rullatessa, kytkin ylhäällä ja välikaasua, kytkintä ja vaihde sisään... pitäisi ainakin auttaa kun öljyt on lämpimät...Cuore Sportivo kirjoitti:Eeei kai... Mulla on sama ongelma kuin Wilelläkin, eli ykköstä vaikea saada päälle esim. liikennevaloissa... Varsinkin 'kylmänä'. On muuten vittumainen ongelma, väkivalloin ei viitsi survoa ja takana olevan TojotaVectraLineaLunen kuski on tulossa lyömään turpaan, kun valot vaihtuu kolmeen kertaan siinä ajassa, kun rukoilee vaihdetta päälle. Nooh, kakkonen kykeytyy ihan hyvin, eli sitä voi hätätilanteessa käyttää.jari64 kirjoitti:hmmmh... "oireista" päätellen kytkimesi ei irrota kunnolla, eli on loppusuoralla..
Sovitaan, että tämäkin on vain Alfan ominaisuus, ettei tule paha mieli.
Re: kytkin
Mites tuon opetat emännälleKirkinen kirjoitti:Omassa 147:ssa sama juttu... ykkönen ei mene päälle kylmänä kuin seisoksissa... niin on monessa muussakin autossa ja sanoisin, että ei kannata väkisin laittaakaan... menee vain synkrot rikki... tehkääpä näin... vaihde vapaalle auton hiljaa rullatessa, kytkin ylhäällä ja välikaasua, kytkintä ja vaihde sisään... pitäisi ainakin auttaa kun öljyt on lämpimät...Cuore Sportivo kirjoitti:Eeei kai... Mulla on sama ongelma kuin Wilelläkin, eli ykköstä vaikea saada päälle esim. liikennevaloissa... Varsinkin 'kylmänä'. On muuten vittumainen ongelma, väkivalloin ei viitsi survoa ja takana olevan TojotaVectraLineaLunen kuski on tulossa lyömään turpaan, kun valot vaihtuu kolmeen kertaan siinä ajassa, kun rukoilee vaihdetta päälle. Nooh, kakkonen kykeytyy ihan hyvin, eli sitä voi hätätilanteessa käyttää.jari64 kirjoitti:hmmmh... "oireista" päätellen kytkimesi ei irrota kunnolla, eli on loppusuoralla..
Sovitaan, että tämäkin on vain Alfan ominaisuus, ettei tule paha mieli.
Ei enää Alfaa... eipä
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: kytkin
Maho kirjoitti:Mites tuon opetat emännälle
Pomppasi sydän melkein kurkkuun.. Mitenkäs emäntä on tuon vaihteen saanut päälle, runnonut kaksin käsin?
Eipä ole ainakaan valittanut asiasta.. Voi tietysti olla, että hänellä on homma hallussa, toisin kuin minulla...
Re: kytkin
Homma hallussa... ainakin meillä luulen että emännälle riittää se kun pääsee paikasta A paikkaan B. Mitä väliä sillä on jos joku paikka rutiseeCuore Sportivo kirjoitti:Maho kirjoitti:Mites tuon opetat emännälle
Pomppasi sydän melkein kurkkuun.. Mitenkäs emäntä on tuon vaihteen saanut päälle, runnonut kaksin käsin?
Eipä ole ainakaan valittanut asiasta.. Voi tietysti olla, että hänellä on homma hallussa, toisin kuin minulla...
Pitäiskö hommata kakkosautoksi joku japski. Niitä ei saa rikki vaikka kuinka runnois.
Tuskin kuitenkaan kannattaa alkaa emäntää neuvomaan kuinka autolla ajetaan. Saattaa joulurauha olla kaukana sen jälkeen.
Ei enää Alfaa... eipä
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: kytkin
Mikä universaali laki siinä muuten on et noita emäntiä kun yrittää neuvoa niin niillä on heti herne nenässä? (Oma ihan myöntääkin, mutta yleensä suuttuu kumminkin )Maho kirjoitti:Homma hallussa... ainakin meillä luulen että emännälle riittää se kun pääsee paikasta A paikkaan B. Mitä väliä sillä on jos joku paikka rutiseeCuore Sportivo kirjoitti:Maho kirjoitti:Mites tuon opetat emännälle
Pomppasi sydän melkein kurkkuun.. Mitenkäs emäntä on tuon vaihteen saanut päälle, runnonut kaksin käsin?
Eipä ole ainakaan valittanut asiasta.. Voi tietysti olla, että hänellä on homma hallussa, toisin kuin minulla...
Pitäiskö hommata kakkosautoksi joku japski. Niitä ei saa rikki vaikka kuinka runnois.
Tuskin kuitenkaan kannattaa alkaa emäntää neuvomaan kuinka autolla ajetaan. Saattaa joulurauha olla kaukana sen jälkeen.
Ayrton Senna da Silva forever
Re: kytkin
Tuohon kun löydät vastauksen voitat varmasti Nobelin rauhanpalkinnonWile E. Coyote kirjoitti: Mikä universaali laki siinä muuten on et noita emäntiä kun yrittää neuvoa niin niillä on heti herne nenässä? (Oma ihan myöntääkin, mutta yleensä suuttuu kumminkin )
Ei enää Alfaa... eipä
Re: kytkin
Huvittavaa muuten, että GTA:n ohjekirjassa vielä erikseen todetaan, ettei paikallaan kaasuttelu tai tuo double clutching kuulu nykyaikaisiin autoihinKirkinen kirjoitti: ... tehkääpä näin... vaihde vapaalle auton hiljaa rullatessa, kytkin ylhäällä ja välikaasua, kytkintä ja vaihde sisään... pitäisi ainakin auttaa kun öljyt on lämpimät...
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Re: kytkin
Minähän en muutenkaan tuommoista poljinjumppaa harrasta. Väkisin en runno vaan odotan että se autolle sopii että nyt laitetaan ykkönen silmään.BSTR kirjoitti:Huvittavaa muuten, että GTA:n ohjekirjassa vielä erikseen todetaan, ettei paikallaan kaasuttelu tai tuo double clutching kuulu nykyaikaisiin autoihinKirkinen kirjoitti: ... tehkääpä näin... vaihde vapaalle auton hiljaa rullatessa, kytkin ylhäällä ja välikaasua, kytkintä ja vaihde sisään... pitäisi ainakin auttaa kun öljyt on lämpimät...
Jos tuosta "vika" pahenee viedään auto pajalle ja laitetaan vehkeet kuntoon! Tuon jumppaamisen hoidan jossain muualla kuin autossa
Ei enää Alfaa... eipä
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: kytkin
Selvästi olet tulossa vanhaksi..Maho kirjoitti:Minähän en muutenkaan tuommoista poljinjumppaa harrasta. Väkisin en runno vaan odotan että se autolle sopii että nyt laitetaan ykkönen silmään.
No tulihan se siitä, käyt nyt jo vesijumpassa mummojen kanssa?Maho kirjoitti:Tuon jumppaamisen hoidan jossain muualla kuin autossa
For the record 155:ssa toimii vaihteet moitteetta, ennen sentään osattiin tehdä autoja
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: kytkin
Rolle kirjoitti:For the record 155:ssa toimii vaihteet moitteetta, ennen sentään osattiin tehdä autoja
Kuin myös 164:ssä, tosin vaihteistoöljyjen ollessa kylmät ei kannata vielä yrittää mitään salamavaihtoa kakkoselle. Menishän se, mutta tuntuma sanoo, että synkro voisi turhaan stressaantua. Lämpimänä pelaa kuin
ihmisen mieli, ja neljännesmiljoona mittarissa kuitenkin.
Kyllä ennen leipäkin maistui leivältä
- Epäkelpokeräilijä -
Re: kytkin
Vanhaksi kyllä, ja vesijumppaa suosittelen kaikille! Tekee hyvää nivelilleRolle kirjoitti:Selvästi olet tulossa vanhaksi..Maho kirjoitti:Minähän en muutenkaan tuommoista poljinjumppaa harrasta. Väkisin en runno vaan odotan että se autolle sopii että nyt laitetaan ykkönen silmään.
No tulihan se siitä, käyt nyt jo vesijumpassa mummojen kanssa?Maho kirjoitti:Tuon jumppaamisen hoidan jossain muualla kuin autossa
For the record 155:ssa toimii vaihteet moitteetta, ennen sentään osattiin tehdä autoja
Täytyy samalla käydä myös salilla että saa vaihteet päälle.
Ei enää Alfaa... eipä
Re: kytkin
näin muuten on! hymyssä suin lueskelen, kun ei uskota autossa olevan vikaa.. sitten vasta pajalle kun kytkin on niin loppu ettei mikään vaihde kytkeydy? siinä vaiheessa alkaa laatikon synkatkin olla lopussa ja lysti voi tulla kalliiksiBSTR kirjoitti:Huvittavaa muuten, että GTA:n ohjekirjassa vielä erikseen todetaan, ettei paikallaan kaasuttelu tai tuo double clutching kuulu nykyaikaisiin autoihinKirkinen kirjoitti: ... tehkääpä näin... vaihde vapaalle auton hiljaa rullatessa, kytkin ylhäällä ja välikaasua, kytkintä ja vaihde sisään... pitäisi ainakin auttaa kun öljyt on lämpimät...
- Alfaholic -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: kytkin
Kun toiset on vasta tulossa vanhaksi toiset ovat jo vanhoja ja viisaita (kun nyt tälle linjalle lähdettiin)jari64 kirjoitti:hymyssä suin lueskelen, kun ei uskota autossa olevan vikaa..