164 3.0 uudempi malli

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

164 3.0 uudempi malli

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Kertokaas poijjaat vanhalle, mitä eroa on 164 3 litran koneessa vm- 93, vai mitä se on, eteen päin verrattuna edeltävään myllyyn? Siis malli on kai Super, jota suomeen ei paljon ole tuotu uutena. Minulla olisi ajatus, että uudemmassa olisi suora sytytys, mutta onko myöskin hydraulinen venttiilin tasaus? Jos linkkejä ko. koneeseen, kiinnostaa myöskin. Kiitos

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Olisko uudemmat kaikki 24-tappisia?! ja siten nelinokkaisia? :roll:
Abarth 500 Esseesse

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Hyvä arvaus, mutta ei ole näin. Kyllä Superin koppaa löytyy muillakin myllyillä.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

sit viisaammat jatkakoot.... :oops: :-D
Abarth 500 Esseesse

Avatar
glideslope
Viestit: 1363
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Superin moottoreista on täälläkin ollut kjohtuullisesti juttua muissa viestiketjuissa, joita minua ahkerammat saavat kaivaa esille.

Mutta noin yleisesti voisi todeta, että uusi 24 V esiteltiin ensi kerran ko. mallin yhteydessä loppuvuonna -92.
Sen rinnalla jatkoi vanha 3- litrainen 12 -tappinen, joka säilyi moottorikomponenteiltaan kutakuinkin ennallaan.

80-luvun lopun 12v:ssä oli hepoja ilman kattia 192 ja Superin yhteydessä nämä kuristivat tehoja 179 hv:aan pääasiassa päästölakien kiristymisen myötä. Välissä oli muistaakseni vielä kattiversio noin 184 hv:n tehoilla.

Näiden lisäksi tässä 3-litraisten perheessä olivat edustettuina vielä QV:t ja Q4, mutta se onkin jo toinen tarina.

Jotain juttua, tosin vähän sekavaa näistä moottoreista löytyy ainakin linkeissäkin mainituilta http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/
-sivuilta.

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Kiitos!

Vielä, oisko jollakulla itsellään 3.0 12 venttiilistä Superia, kiinnostaisi nimenomaan tuo, onko se venttiilin säädöiltään vanha mylly (eli pala/ruuvi säätö), vai onko myös 12 venttiilinen Superi hydraulisädöllä?

Avatar
glideslope
Viestit: 1363
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja glideslope »

2TS:llä on ainakin komia 12 -venanen Superi ja Rasvikselta (Scuderia Rasvanäppi) on yleensä löytynyt hyvät vastaukset moottoriaiheisiin, muihinkin kun Sierraa koskeviin. :lol:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

mutuna menee mutta kyllä siinä pitäisi mekaaniset säädöt olla loppuun asti

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

glideslope kirjoitti:...muihinkin kun Sierraa koskeviin
Kyllä voi piisata hauskaa yhdestä Sierrasta, varsinkin muille kuin omistajalle :P

Ei mullakaan varmaa tietoa niistä venttiileistä ole mutta vahva usko että kaikissa 12-venttiilisissä on mekaaninen säätö. Ei kai siitä nyt kuitenkaan mitään kynnyskysymystä tule, vaparin venttiilinsäätöväli on 60 tkm ja niitä säätöpaloilla säädettäviä imuvenoja tuskin tarvitsee säätää kuin joka toisella kerralla. Pakoventtiilien keinujen säätöhän ei ole homma eikä mikään.
- Epäkelpokeräilijä -

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Superin 12v koneessa on ainakin nokat erilaiset vanhempaan 12v koneeseen verrattuna. Ei ihan satavarmaa tietoa, mutta ilmeisesti Superin koneella on paljon tekoa 12v QV-mallin kanssa. Ja edelleen se konehan oli sit vielä uudessa Spiderissa alkuun...

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

12-venttiilisen Superin moottori on edelleen samanlainen pääpiirteiltään kuin vanhemmatkin, eli siinä on mekaaninen venttiilien säätö kuten Rasvanäppi kertoi. Mekaanista virranjakajaa ei enää ole mukana.

Vastaa Viestiin