Hmm. jarrujutskaa.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Hmm. jarrujutskaa.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Iskimpäs vihdoin eilen tohkeissani 'toimivat' jarrusatulat paikoilleen thempulaani, hyvin vaikutti pelittävän mutta totuus ei ollu yhtä lumoavaa, tuskaa tuotti saada liukkaalla tienpinnalla lukkoon.. noh tänään ei toisen satulan vipu edes värähtänyt vaikka eilen rasvailtu. Ainoot paskassa kuosissa olevat lärpykkeet on jarrulevyt, paljonkos niiden kunto vaikuttelee tehoon? Eipä kyllä paskaan kerta normaalijarrut pelaa. jarruvaijerin vois vaihtaa.. mutta kuiteskin, on ruvennut vaikuttamaan että jopa seisonnassa pitäminen laittaisi theman/164 satulat aivan holoiksi. Joku aika sit kokeiltiin vajaan vuoden seisoksissa olleen theman satulaa joka oli pitänyt jopa suht jyrkässä mäessä(!) aloillaan mutta nyt oli jo niin kuoseissaan ettei tarvinnut edes kokeilla kärryyn asti, nyt nämä asennetut, joku kuukausi sitten seisontaan jätettäessä moitteetta pelaavat satulat joista toinen on uuden karhea ovatkin paskaa, vaikka irtonaisena mekanismi toimi. Tuskin vaijeri auttaa, mitähän nyt sitten kun katsastettuu pitäis saada? (siis vanhaksi on kyllä jo menny leima) :lol: Tarkennetaas vielä sen verran että olen kyllä aiheeseen perehtynyt, eikä vaikuta olevan muuta vaihtoehtoo kun että satulat on paskaa.. oisko jollain myynnissä muuten toimivii? :lol:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Huh..tulipahan tekstiä :wink: . Olen kunnostanut jo aika monta takasatulaa ja kyllä ne saa pelittämään hyvin, joskus joutuu käsin ruuvaamaan mäntää ulospäin jotta sen saa aivan levyyn kiinni sen jälkeen automaattisäätö yleensä pelaa (arvelen että Lanciassa on samat osat), mitä kannatta tehdä on vaijerin vaihto jos vanha on ruostunut ja toinen asia on tuo jarrupaineensäädin joka voi olla jumissa, esim. ei päästä tarpeeksi painetta taakse. Kun nämä on tsekattu/korjattu jopa käsijarrukin toimii hyvin.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Jarrupaineen säädin= konsolin päässä oleva 'väkipyörä'? Kaipa tästä tosiaan voi pikkuhiljaa taas ruveta asiaa ihmettelemään kun on suurimmat paineet päästäny ulos :) En tiedä vaijerin ruosteesta mitään muttei se varmaan uudenveroinen ole kun varmaan jonkun vuoden siinä kerennyt roikkumaan. Ainiin ja piti kysästä jotta toimiiko tomaattisäätö myös käyttöjarrusta? meinaan siinä uudenkarheessa satulassa ei pelittänyt känkkävivusta, enkä täten pidä mahdollisena että se uutenakaan olisi :shock:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

gYdEbUh kirjoitti:Jarrupaineen säädin= konsolin päässä oleva 'väkipyörä'?
Ei vaan se auton pohjassa (taka-akselipalkissa?) oleva kikkare, johon tulee jarruputket ja pari vipua. Sen olisi tarkoitus säätää takajarrujen tehoa auton kuormituksen (perän korkeuden) mukaan.
- Epäkelpokeräilijä -

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Jaahans. Ite vain pikaisesti aikanaan tullu vilastua ja todettua että eiköhän tuo ole se mötikkä mikä säätää vaan auton takajousitusta painon mukaan. (aikoinaan kun oli vielä iskarit samaa rakennussarjaa) :oops: Mitenkäs tuo mötikkä saattaa pahimmasssa tapauksessa känkkää härnätä? On meinaan ulkoa umpimällissä(teh ruoste) eikä oo lähisuunnitelmissa alkaa sisäisesti perehtyy :? E: täytyy käydä vilkuilemassa, tiedä taas mitä sekoilee, mulla on absit en tiedä liittyykö asiaan. sykitään nyt sitten kunnolla kun alotettiin, lomakausi tukena :drinking: :mrgreen:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Jep, oheessa kuvatus Alfa 164 vanhasta jarrupaineensäätimestä.

Kuva

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

gYdEbUh kirjoitti: Mitenkäs tuo mötikkä saattaa pahimmasssa tapauksessa känkkää härnätä?
Ei mitenkään. Tuo on vaan hydraulinen takajarrujen paineensäädin ja käsijarru toimii mekaanisesti.
Jos käsijarruvaijerit on säädetty liian tiukalle, niin käsijarrun vipu satulassa ei pääse palautumaan taka-asentoon, eikä kässäri säädy. :drinking:

Siis että jos jarrut pelaa pedaalista, mutta ei kässäristä niin vaijeri on liian tiukalla tai jumissa. :drinking:
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

just tuo..

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Tervehdys.
Käytin tuossa pari päivää sitten 33-92sta leimalla.
repsikan puolen taka käyttöjarru oli 100% hengetön.
No, tänään sitten kaivoin tuon säätimen käsiini ja kuumilla ja lukkopihdeilla sainkin kaikki (kai?) tarvittavan purettua.
Tuohan kai toimii niin, että kun pohjassa olevat kaksi nastaa liikkuvat esteettä ylösalas, niin klöntti on kunnossa?
Lisäksi askarruttaa, kun säätimeen tulee 4 putkea, niin miksi reikiä on 2ta kokoa?
esmes. tässä tapauksessa oik.ylä ja vas.ala ovat yhtäsuuret ja vas.ylä ja oik. ala taas yhtäsuuret?
kuinka todennäköistä on, että kuvitellessani nyt säästäneeni 148€ crc:n avulla, huomaan ilokseni, että säädin toimii moitteettomasti takaisin pultattuna?
uskoisin, että juuri tuo oikean puolen tsydeemi oli vähän jumissa.
Tai olihan se, kun sieltä ei herunut kuin tippa nestettä, vaikka poljinta survoi estottomasti.
Nyt tanko liukuu vaivatta.
Mitä luulette?
Voinko suorittaa takaisin asennuksen?
Kiitos etukätten ja anteeksi :-D
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Lisää näitä paineensäädin mysteereitä.
Huomasin että omassa 155:ssä ei ole ollenkaan säädinmokkulan ja kallistuksen vakaajan välillä jousta.
Elikkäs tuo paineensäädin ei tällä hetkellä säädy auton kuormauksen mukaan. Katsastuksesta on mennyt läpi mutta ei ikinä ole huipputehokkailta nuo takajarrut tuntuneet.

Eikös tuon pitäisi toimia vaikka ABSit huolehtii ettei pyörät lukkiinnu.
Miten on, kannattaako tuota alkaa rassaamaan sen kummemmin?

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

miki kirjoitti:Huomasin että omassa 155:ssä ei ole ollenkaan säädinmokkulan ja kallistuksen vakaajan välillä jousta.
Elikkäs tuo paineensäädin ei tällä hetkellä säädy auton kuormauksen mukaan. Katsastuksesta on mennyt läpi mutta ei ikinä ole huipputehokkailta nuo takajarrut tuntuneet.
Kyllä se jousi siellä hyvä olisi olla olemassa. Se mekanismi taitaa toimia niin, että kun takavakaaja kiertyy, jousi kiristyy ja jousen toisessa päässä kiinni oleva vipu painaa säätimessä olevaa nappulaa. Tällöin takajarruille menee enemmän painetta. Jos jousi on kokonaan pois paikaltaan tai poikki, takajarruille menee minimipaineet.

Paineensäädin on sama kuin Fiat Tipossa/Temprassa ja epäilen, että jousikin on sama - taka-akseliston rakennehan on identtinen. Eli purkamolta saattaisi löytyä kyseinen osa sopuhintaan.
miki kirjoitti:Eikös tuon pitäisi toimia vaikka ABSit huolehtii ettei pyörät lukkiinnu. Miten on, kannattaako tuota alkaa rassaamaan sen kummemmin?
Joo, kyllä ABS hoitelee, ettei takapyörät mene lukkoon. Ei ne kyllä taida lukkoon mennä muutenkaan paineensäätimen ollessa poissa pelistä, kun jarrupaineet ovat alhaiset.

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Kiitokset vinkistä, siellä tuo jousi olikin irrallaan, ei sentään ole minnekkään hävinnyt.
Mokkulan mekanismi tuntui vaan olevan niin jumissa että pitänee vaihtaa uusi.
Jos käy sama kuin tempraan niin hintaa on näköjään motonetissä 64€.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Jos oikein osasin katsoa niin "Kaikkitietävä Eper" väittää että sama osa käy Lancia Dedraan ja Deltaan, Fiat Tipoon, Tempraan, Bravoon, Bravaan ja Mareaan, Alfan 155, 145 ja 146.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

miki kirjoitti:Kiitokset vinkistä, siellä tuo jousi olikin irrallaan, ei sentään ole minnekkään hävinnyt.
Mokkulan mekanismi tuntui vaan olevan niin jumissa että pitänee vaihtaa uusi.
Jos käy sama kuin tempraan niin hintaa on näköjään motonetissä 64€.
Itse ostin paineensäätimen jo ajat sitten varastoon, mutta edelleen se on paikalleen laittamatta. Se on nimittäin sen verran hankala vaihdettava, että olen kierrellyt vaihtamista kaikin mahdollisin keinoin. Edestä tulee kaksi jarruputkea säätimelle ja tietysti siitä lähtee kaksi putkea pyörille, eli irroitettavia putkia on yhteensä 4 kpl. Kaikki putket lähtevät mokkulasta ylöspäin (auton pohjaa kohti), joten ne ovat erinomaisen ikävät irrottaa. Ehjinä tuskin niitä putkia irti saa, joten kannattaa varautua nipulla uusia putkia, jos paineensäätimen aikoo vaihtaa. Itselläni on jarruputkien tekotyökalut, mutta siitä huolimatta en ole paineensäädintä vielä vaihtanut. Eihän ne putket paljoa teetettynäkään maksaisi, mutta ne on vaikeat vaihtaa - muistaakseni oikeaan takapyörään putken reitti menee jostain tankin yläpuolelta eikä ne muutkaan mitään kovin suoria linjoja kulje. Lisäksi mokkulan kiinnityspultit menevät melko varmasti poikki irroitettaessa eikä lämpöä uskalla kovin paljoa antaa - muovinen bensatankki on aivan vieressä.

Jos mekanismi, eli se vipu, joka jousessa on kiinni, on jumissa, niin sen saa kyllä liikkeelle ohuita öljyjä ja raakaa voimaa käyttämällä. Siinä vivussa ei ole mitään hydrauliikkaa vielä kiinni, joten kankia ja lekoja vain käyttöön! :-D

Kun saat vivun liikkeelle ja pois tieltä, ota kumisuojus pois ja laita apumies polkemaan jarruja. Mikäli siinä paineensäätimen keskellä olevassa nappulassa on hiukankin eloa jarrua painettaessa (liike on hyvin pieni, varmaan millin-kahden luokkaa), säädin todennäköisesti toimii. Ellei liikettä tunnu sormessa yhtään, se kannattaa purkaa edellä mainitusta syystä paikallaan, tai ainakin yrittää sitä. Se nappula lähtee yksinkertaisesti vetämällä pois paikaltaan ei siinäkään ole vielä mitään tiivisteitä tms. hydrauliikkaa kiinni. Kun sen saa pois, alta paljastuu varsinaiset "säätömännät" (joku varmaan tietää oikeankin termin?), jotka ovat ne varsinaiset säätöelimet. Niissä on molemmissa tavallinen seegerirengas ja niiden irroittamisen jälkeen voi säätömännät vetää pois säätimen sisältä. Sitten vain putsailee männät ja voitelee tiivisteet asianmukaisella voiteluaineksilla ja asentelee osat takaisin. Hankalaa säätimen purkaminen auton alla on, mutta omasta mielestäni vielä enemmän aikaa siellä joutuu viettämään, mikäli aikoo säätimen vaihtaa uuteen.

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Jep, se vipu liikkui ihan hyvin samoin kuin se läkkärä. Näpräsin jo niitä kahta nappulaakin mutta ne oli jumissa, ilmeisesti pohjassa. Päästääkös tuo sitten enemmän paineita läpi kun nappulat on yläasennossa ja kun niitä painetaan pohjaan niin paine jarruilla pienenee.

Liikkuuko se vakaaja muka niin paljon että säätää tuota systeemiä millään tavalla, tuntuu että vakaajassa olevan jousikiinnikkeen liike on niin pieni varsinkin kun kiinnike osoittaa suoraan taaksepäin jousen suuntaisesti (asennusaapisen kuvassa oli kyllä samassa asennossa).

Pitääkin kokeilla purkaa se paikallaan ollessa, vaikka hankalassa paikassahan tuo on.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

miki kirjoitti:Jep, se vipu liikkui ihan hyvin samoin kuin se läkkärä. Näpräsin jo niitä kahta nappulaakin mutta ne oli jumissa, ilmeisesti pohjassa. Päästääkös tuo sitten enemmän paineita läpi kun nappulat on yläasennossa ja kun niitä painetaan pohjaan niin paine jarruilla pienenee.
Vai olikohan se juuri toisinpäin... Jos jousi on kireällä (eli auton peräpää on alhaalla suuren kuorman takia), niin eikös vipu paina siinä paineensäätimen keskellä olevaa nappulaa sisäänpäin? Eli kun nappulat pääsevät liikkumaan jarrutettaessa ulos, painetta ei paljoa takajarruille mene.

Annoitko apumiehen polkea jarruja kun totesit "nappuloiden" olevan jumissa vai miten totesit asian?
miki kirjoitti:Liikkuuko se vakaaja muka niin paljon että säätää tuota systeemiä millään tavalla, tuntuu että vakaajassa olevan jousikiinnikkeen liike on niin pieni varsinkin kun kiinnike osoittaa suoraan taaksepäin jousen suuntaisesti (asennusaapisen kuvassa oli kyllä samassa asennossa).
Eikös koko vakaaja pyörähtele takatukivarsien mukana kun auton takapyörien asento muuttuu koriin nähden? Kyllä vakaajaan joka tapauksessa sen verran liikettä tulee, että jousi kovassa kuormituksessa on kireällä. Jousesta voi ottaa löysät pois sillä säätölevyllä johon jousi tulee kiinni (vivun yläpäässä siis). Kyllä paineensäätimen vaikutus takajarrujen toimintaan on huomattava. Jos säädin ei ole jumissa, vedä kokeeksi jousi mahdollisimman kireälle ja kokeile jarrutella.

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Noniin, jostain syystä kuvittelin että vakaaja on muös siinä palkissa puslilla kiinni, mutta sehän onkin vaan päistä tukivarsissa.. eli liikkuu aika paljon niiden mukana.
Annoitko apumiehen polkea jarruja kun totesit "nappuloiden" olevan jumissa vai miten totesit asian?
Eipä vielä tullut tuota kokeiltua, näytti vaan että sen lätkän kanssa ei mahdu nappulat paljon syvemmälle menemään. Sisään päin eivät painuneet eikä pihdeillä saanu oikein otetta että olis vetäny ulospäin.

No kunhan on aikaa niin koitan sorhata ne lukkorenkaat auki ja irrotella
sitten niitä osia.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Itse asiassa tuon säätimen toiminta perustuu siihen, että auton ollessa kevyesti kuormattuna nuo motikan sisällä liikkuvat männät pääsevät liikkumaan. Eli kun jarrua painetaan hiukan etujarrut ottavat, muuta takajarru eivät, koska männät eivät kohtaa tuota rajoittimena toimivaa vipuhässäkkää. Vasta kun jarrua painetaan kovempaa, männät yltävät rajoittimeen ja niiden liike pysähtyy jolloin vihdoin takajarruillekin menee painetta. Kovempaa painettaessa paine on etujarruilla suurempi kuin kuin takararruilla johtuen siitä, että erupalat aloittiva liikkeensä ennen. Eli niihen on kerennyt jo kertyä enemmän mekaanista jännitystä.

Raskaalla kuormalla rajoitin estää mäntien liikkeen, jolloin takajarruillekin menee painetta heti kun poljinta painetaan.

Eli se mihin asentoon venttiili on jämähtänyt ei suoraan vaikuta siihen miten jarruille menee painetta. Toisaalta itselläni ko. säätimen jumiutuminen aiheutti sen, että toiselle takajarrulle ei mennyt ollenkaan painetta. Ilmeisesti jokin reikä oli mennyt tukkoon roskan ruosteen tms. takia. Korjautui putsaamalla/herkistelemällä.

Jarruputkien ehjänä irti saaminen tuosta on temppu (jonka pitäisi vielä onnistua neljä kertaa peräkkäin). Cromassa piti taka-apurunko ja bensiinisäiliö poistaa jotta putket sai vedettyä alkuperäistä reittiä myöten. Tietysti pitemmän putken voipi vetää muutakin kautta.

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Jatketaanpa tähän. Eli kävin eilen katsastamassa Alfan, niin katsastusmies sanoi että jarrupaineensäätimen mäntä ei liiku kuin 1mm joten säädin pitäisi vaihtaa. Miten muut 164 omistajat jotka ovat madaltaneet autoaan on saanut autonsa katsastettua? Ainakin minulla tuo säädin painuu pohjaan ilman että autossa on edes takana kuormaa, eli siksi säädin ei pääse liikkumaan kuin 1mm. Säätimen ei pitäisi kyllä olla jumissa, mutta miten tuon nyt saa korjattua uusinta katsastukseen mennessä? Pitääkö siirtää säädintä jonkin verran taaksepäin, vai miten?

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Siinä säätimen vivustossa on säätö - vivustoa voi muistaakseni siirtää suhteessa toiseen tukivarteen. Jos ei siis ole ruostunut yhdeksi mötikäksi. Oletko varma että säädin ei muuten ole jumissa. Tuonhan pitäisi selvitä kun löysäilet vivustoa - liikkeen tulisi kasvaa. Tuon lisäksi molempien säätimen sisällä olevien mäntien tulee liikkua. Säädin saattaa "näyttää" liikkuvan kunhan vain toinen mäntä liikkuu.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Oma ketju saanut uudelleennousun.. aah :mrgreen: Nykyisessä kohta tosin lähtevässä mitsussa on jarrujen tärinää, ja olen epäillyt yhdeksi vaihtoehdoksi jarupaineensäädintä, mutta sehän ei itseasiassa taida edes olla mahdollinen vaihtoehto? tärinä on sellaista kuin jarrulevy olisi kiero, mutta ei pitäisi olla. (sorvattu)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

onefromnorth kirjoitti:Siinä säätimen vivustossa on säätö - vivustoa voi muistaakseni siirtää suhteessa toiseen tukivarteen. Jos ei siis ole ruostunut yhdeksi mötikäksi. Oletko varma että säädin ei muuten ole jumissa. Tuonhan pitäisi selvitä kun löysäilet vivustoa - liikkeen tulisi kasvaa. Tuon lisäksi molempien säätimen sisällä olevien mäntien tulee liikkua. Säädin saattaa "näyttää" liikkuvan kunhan vain toinen mäntä liikkuu.
Ainakin se säädin liikkui syksyllä kun sitä katsottiin samalla kun massasin takapalkin. Huomenna pääsee käyttämään autoa nosturilla, niin pitää katsoa tuota säätämishommaa ja samalla että onko se säädin todellakin nyt jumissa.

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja Tekri »

Kierojen levyjen lisäksi tärinä saattaa johtua välistä puslista. Omassa oli uudet levyt ja palat, mutta silti täristi. Tukivarren puslien vaihdon jälkeen tärinä hävisi.

pantse
Viestit: 209
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:31
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pantse »

Onkos tää säädin sellanen, että vaikuttaa molempiin pyöriin ja voiko tuo tappi keskellä liikkua, vaikka nää männät olisivat jumissa? vähä tehottomat takajarrut. :evil:

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

tere!
ainakin meidän 33ssa tappi "eli" hieman, mutta männät oli kuitenkin totaalisesti juntturissa.
täytyy myöntää että työnä en kaipaa toista kertaa..
menee jarruputket uusiksi ja.
jos jatkat putket, niin muista sanoa kun katsastusmies ihmettelee, että "ne oli jo jatkettu"-toimii 8)
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Jatketaanpa vanhaan kejuun.

Spiderissä näyttää olevan tuollainen "perinteinen" jarruvoiman säädin, jossa kallistuksenvakaajaan kiinnitetty vipu kiristää jousta kuorman mukaan. Mitekähän tuo pitäisi säätää? Ensinnäkin pitäisi varmistaa, että huominen katsastus ei pomppaa tuosta, toiseksi olisi kiva tietää, miten tuo säädetään "viimeisen päälle", tuon vakaajatangon asentohan (eli perän korkeus) ei kyllä varsinkaan nykyisillä sporttivietereillä kuormasta paljon muutu...

Mikä merkitys tuolla jarrupaineen säädöllä ABS-jarruissa on? Ennen vanhaan idea oli kai ehkäistä takajarrujen lukkiutuminen, mutta ABS:n pitäisi kai hoitaa se probleema?

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Katsastuksesta meni läpi, vaikka jousen kireys oli sanamukaisesti näppituntumalla heitetty. Tosin Newtoneita oli dynon mukaan huomattavasti vähemmän kuin edelliskerralla, mutta niin oli etuakselillakin?! Edellenkään ei hajua tuon säätimen asettamisesta kohdilleen.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Alfieri kirjoitti:Tosin Newtoneita oli dynon mukaan huomattavasti vähemmän kuin edelliskerralla, mutta niin oli etuakselillakin?!
Jarrupoljinta ei paineta millään standardivoimalla, eli niitä katsastuksen Newtoneita(kaan) ei voi verrata toisen autojen lukemiin tai toisen katsastuskerran lukemiin.
VMP

Vastaa Viestiin