33 1,7 permanent mielipiteitä
Valvoja: Moderators
- hekakauhanen
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
- Paikkakunta: Leppävirta
33 1,7 permanent mielipiteitä
Millainen siis on tuollainen neliveto alfa on toimivuudeltaan ja kestävyydeltään. Onko jotain heikkoja ja kalliiksi tulevia kohtia vai pelkkiä "normaaleja" alfan pikku vikoja? Ajattelin tuollaisen itselleni hankkia ja kokemuksia vain etuveto mallista joten ruusut ja risut olisi tervetulleita.
Ja sen vielä haluaisin teitää, mitä eroa vm.89 33 sportwagon alfan neliveto akselistolla ja permanentin akselistolla? Sen tiedän että permanentin nelivetoa ohjaa sähkö ja sportwagonia käsikahva ja että permanentissa on levyt takana.
Ja sen vielä haluaisin teitää, mitä eroa vm.89 33 sportwagon alfan neliveto akselistolla ja permanentin akselistolla? Sen tiedän että permanentin nelivetoa ohjaa sähkö ja sportwagonia käsikahva ja että permanentissa on levyt takana.
Lisää öljy, tarkista bensa.. Ja jos kolinaa tai kilinää kuuluu, laita musiikki kovemalle!
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Yli neljä vuotta on nyt ajeltu P4:llä. Muut osathan kuin nelivetoon liittyvät ovat samaa kuin etuvetoisessa. Paitsi mm. pakoputki on omanlaisensa mutkitellen takavetoakselin päältä. Takajarrusatulat uusin hiljattain, Muukkosella olisivat maksaneet yli 500 e/kpl. Kallein korjaus on ollut vaihdelaatikkoon tuylevan kardaanin kolmen rattaan uusiminen. Olivat kuluneet sileiksi. Hintaa rattailla oli useita satoja e/kpl. Muuta isompaa remppaa ei ole ollutkaan. Katkinainen tulpanjohto kun vaihdettiin uuteen, on auto toiminut erittäin hienosti. Ruostetta on tässä yksilössä vain bensakorkin reunalla (ei takasisälokareita) ja etuovien saranakiinnitykset täytyisi suojata ennen isompaa ruostumista (liian heikko pelti kiinnityskohdassa, joka joustaa ja samalla pudottaa maalit).
Permanentissa etu- ja takapyörien vetosuhde vaihtelee ja riippuu tilanteesta. Maantiellä vetosuhde on noin 90-10 etupyörille ja se voi muuttua lähes päinvastaiseksi, jos takapyörät "alkavat" sutimaan. P4:ssähän on viskokytkin säätämään vetoa. Nelipyöräveto on aina pääällä, joten katsastuksessakaan eivät voi mitata jarruja, ellei mene paikkaan, jossa on omat testirullat molemmille akseleille.
Auto on erittäin tasapainoinen, mukava ja kohtuullisen reipas kulkemaan. Talvella todella upea ajaa. Ai niin, jarrutusteho on aika surkea, tai oikeammin hyvin surkea. Saa pitää suurempaa turvaväliä kuin yleensä, koska se ei pysähdy kovinkaan tehokkaasti. Tää onkin huonoin puoli.
Permanentissa etu- ja takapyörien vetosuhde vaihtelee ja riippuu tilanteesta. Maantiellä vetosuhde on noin 90-10 etupyörille ja se voi muuttua lähes päinvastaiseksi, jos takapyörät "alkavat" sutimaan. P4:ssähän on viskokytkin säätämään vetoa. Nelipyöräveto on aina pääällä, joten katsastuksessakaan eivät voi mitata jarruja, ellei mene paikkaan, jossa on omat testirullat molemmille akseleille.
Auto on erittäin tasapainoinen, mukava ja kohtuullisen reipas kulkemaan. Talvella todella upea ajaa. Ai niin, jarrutusteho on aika surkea, tai oikeammin hyvin surkea. Saa pitää suurempaa turvaväliä kuin yleensä, koska se ei pysähdy kovinkaan tehokkaasti. Tää onkin huonoin puoli.
Eiköhän siinä jarrutusteho riitä talvella ihan kaikkeen, jarrutuspito vain tuntuu surkealta kun kiihdyttäessä pitää niin p***n hyvin2TS kirjoitti:Ai niin, jarrutusteho on aika surkea, tai oikeammin hyvin surkea. Saa pitää suurempaa turvaväliä kuin yleensä, koska se ei pysähdy kovinkaan tehokkaasti. Tää onkin huonoin puoli.


Edit : Ja haulla/netistä löytyy vinkkejä kuinka 33n jarruja saa tunnokkaammiksi ja tehokkaammiksi.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Itse sanoisin mielummin, että tehostus ei ole kovin hyvä. Onko tämä sitten huono asia? Ainakin siinä 33:ssa mitä olen ajanut, on jarrut ihan tunnokkaat, verrattuna perus uusiin autoihin, jopa todella hyvät. Kyllähän ne lukkoon menee, kun jaksaa painaa. Yhden testin luin, jossa mainittiin mielestäni, että täysjarrutukseen vaadittiin 450N poljin voimaa, siis 45kg. Onhan se tietysti aika paljon yhdellä jalalla painaa.2TS kirjoitti: Ai niin, jarrutusteho on aika surkea, tai oikeammin hyvin surkea. Saa pitää suurempaa turvaväliä kuin yleensä, koska se ei pysähdy kovinkaan tehokkaasti. Tää onkin huonoin puoli.
Tämä pitää kyllä hyvin paikkansa. Nelikolla kun lähtee vähän turhaan ripeästi, niin vaihtia onkin äkkiä kaheksankymppiä. Siinä alkaa keskustan turvavälit käymään aika lyhyeksi. Eli maltti on valttia. Kannattaa olla hyvin tarkkana siitä missä niitä läppiä avaa.eltsu kirjoitti:Sama homma kaikkien nelikkojen kanssa...
- hekakauhanen
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
- Paikkakunta: Leppävirta
Eikös noita 33:sia ole kahdella eri 4wd tekniikalla, eli kytkeytyvällä (olisko joku haldex systeemi) ja sitten jatkuvalla, jota tämä visko edustaa. Nimetyskin on erilainen. Joku voisi selventää, että tulee oikein.hekakauhanen kirjoitti:Mut entäs ku autossa jota olen suunnitellut ostavani ei takaveto mene päälle. mitaristossa kuulemma vaan palaa 4wd vikavalo.. Onko kallis korjata vai selviääkö kenties pelkällä liitosten puhdistuksella?
Meikäläisen kärryssä erillinen keppi 4wd:lle jolloin kiinteä vetosuhde 50:50 ilman minkäänlaista keski-tasauspyörästöä. P4:ssä jotenkin sähköisesti ohjattu toi homma, ottaa 4wd:n joissain tilanteissa pois päältä (jarrutettaessa?) eli voi kait olla ihan vain sähkö vikakin jos ei mene päälle...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Todennäköisesti kardaanin rattaat menneet tai sitten visko. Molempien korjausosat noin 2000 e. Voi toki olla jokin muukin vika, kuten nelivedon hapettunut sähköliitin.hekakauhanen kirjoitti:Mut entäs ku autossa jota olen suunnitellut ostavani ei takaveto mene päälle. mitaristossa kuulemma vaan palaa 4wd vikavalo.. Onko kallis korjata vai selviääkö kenties pelkällä liitosten puhdistuksella?
Vuonna 1991 tullut Permanent 4 on viskokytkkimellä eli jatkuvalla ja automaattisesti säätyvällä nelivedolla. Aiemmat 4x4:t ovat kytkettävällä nelivedolla.markkul kirjoitti:Eikös noita 33:sia ole kahdella eri 4wd tekniikalla, eli kytkeytyvällä (olisko joku haldex systeemi) ja sitten jatkuvalla, jota tämä visko edustaa. Nimetyskin on erilainen. Joku voisi selventää, että tulee oikein.
- hekakauhanen
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
- Paikkakunta: Leppävirta
Oisko kellään tietoa mistä P4 tekniikasta sais enemmän selkoa? Olis tarkoitus laittaa Sprinttiin 4X4 33 perä ja loota, mut toi P4 ois tietysti huomattavasti kivempi, sehän mun käsityksen mukaan käyttää ABS-antureita hyväkseen...? Ja onko Permanent 4 oikeasti jatkuva eli onko tasauspyörästöissä lukot vai onko se pelkkä ristiveto?
- hekakauhanen
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
- Paikkakunta: Leppävirta
ostin sen permanentin ja siinä ei ole takana lukkoa. outo vehje ajaa kylläkin! siis hyvässä mielessä!
ja liikkuu huomattavasti paremmin kuin vanha kytkettävä neliveto. ja perä ainakin ulkoisesti näyttää täysin samalta ku vanhemmassa. Onko kellään varmaa tietoa miten toi takakontissa oleva boksi sit ohjaa tuota nelivetoa?

Lisää öljy, tarkista bensa.. Ja jos kolinaa tai kilinää kuuluu, laita musiikki kovemalle!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- hekakauhanen
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
- Paikkakunta: Leppävirta