Alfa 164 ts imunokka-akselin säätö

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
teik
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 21:52
Paikkakunta: Vantaa

Alfa 164 ts imunokka-akselin säätö

Viesti Kirjoittaja teik »

Miten imunokka-akselin säädön pitäisi toimia 164ts:ssa. Testasin lampulla säätimelle tulevista johdoista ja valo (12V) syttyi muutaman kerran vaihtelevasti eri kierroksilla. Virtaa ei tule jatkuvasti ollenkaan säätimelle. Alavääntö tuntuu olevan heikkoa. Epäilen, että ihan oikein tuo ei toimi.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Alfa 164 ts imunokka-akselin säätö

Viesti Kirjoittaja Abarth »

teik kirjoitti: Epäilen, että ihan oikein tuo ei toimi.
Ota piuhat siittä irti ja käy heittämässä testilenkki. Jos vääntö ei huonontunut (eron kyllä huomaa) niin mohkula ei toimi syystä tai toisesta.

Avatar
teik
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 21:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja teik »

On testattu ilman johtoja. Ei muutu mihinkään suuntaan. Rikkihän sen sitten täytyy olla. Saakohan noita solenoideja enää mistään? Ja kuinka paljon maksaa uusi?

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Kannattanee ensin kuitenkin irrottaa solenoidi, lykätä siihen suoraan sähköä ja katsoa onko näkyykö elonmerkkejä. Vika kun voi nääs olla myös holoksi kuluneessa ajoituksensäätimessä. Voihan solenoidin käämin resistanssin toki mitata irrottamatta koko laitetta.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Testaahan vielä sillattiin, että otat sen solenoidin poies ja syötät siihen virtaa niin, että se solenoidin keskellä oleva "nappi" ponnahtaa ulos. Sitten painat sormella sen napin sisään. Jos se solenoidi on rikki niin siinä ei ole vastusta.

Uuden hinnasta ei ole tietoa. Muukkonen tietää.
Voi löytyä myös käytettynä jostain.

Edit: Jaahans.. Pee ehtikin jo jotain vastailla...

116
Viestit: 66
Liittynyt: 02 Tammi 2004, 17:49

Viesti Kirjoittaja 116 »

Anna kone käydä tyhjäkäynnillä ja syötä 12v suoraan solenoidiin, jos solenoidi toimii niin kone sammuu tai rupee käymään huonosti.
Jos ei mitään tapahtuu niin solenoidi ei pelaa
/Kaj

Avatar
teik
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 21:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja teik »

Abarth kirjoitti:Testaahan vielä sillattiin, että otat sen solenoidin poies ja syötät siihen virtaa niin, että se solenoidin keskellä oleva "nappi" ponnahtaa ulos. Sitten painat sormella sen napin sisään. Jos se solenoidi on rikki niin siinä ei ole vastusta.
Solenoidi ilmeisesti toimii kuitenkin. Annoin akusta sille 12V ja ponnahtihan se tappi ulos ja vastusta löytyi kun painoin sormella sitä takaisinpäin.

Pitäisikö tuosta viritelmästä kuulua jotain ääntä jollain kierroksilla kun/jos se säätö toimii?

Testasin myös niin, että otin nokkaa ohjaavan releen irti ja starttasin. Annoin auton käydä tyhjää ja iskin releen takaisin kiinni. Moottori alkoi käydä huonosti, mutta ei sammunut. Sitten käynnistin uudelleen auton ja se kävi taas hyvin. Ilmeisesti moottorinohjaus korjasi tilanteen.

Vastaa Viestiin