Hammastangon vaihto 164
Valvoja: Moderators
Hammastangon vaihto 164
Onko kokemuksia hammastangon vaihtamisesta tessu kuusnepaan? Katsastusinssi hylkäsi auton hammastangon välyksen vuoksi ja vaikuttaisi siltä, että välys olisi nimenomaan hammastangossa, eikä sisemmässä nivelessä, jota ensin epäiltiin...
Hammastangohan on kait kiinni apurungossa neljällä pultilla, mutta saankohan ne auki auton alta purkamatta koko autoa?
Hammastangohan on kait kiinni apurungossa neljällä pultilla, mutta saankohan ne auki auton alta purkamatta koko autoa?
Alfa Romeo 164 TS -89
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 01 Heinä 2005, 11:34
- Paikkakunta: Mäntsälä
See on kiinni neljällä pultilla mikä mene helposti rikki. Koska hammastangon pidikkeet on alumiinista ja pulttit on rauta siis nämät metallit jää ajan kuluessa toisiinsa saatana kovasti kiinni ( ainakin mulla olit)(en osa paremmin selittää-kieliongelma) . Pulttien päällä on vielä pienet pulttit mihin on kiinnitetty hammastangon suojapelti.
En usko että tulis ilman mootorin nostamista pois. Jonkun verran pitää varmasti nostaa on niin ahdas paikka. Mulla oli mootori pois ja liuottasin aineilla pari viikko ja silti yksi pultti katkes.
Sulla tarvii vielä irrota toi paikka mistä mene tanko rattiin.
Ei ole kiva homma mutta kyllä pikkuhilja onnistuu.
Mulla pitäis olla jotain kuvia siita -yritän löytä.
En usko että tulis ilman mootorin nostamista pois. Jonkun verran pitää varmasti nostaa on niin ahdas paikka. Mulla oli mootori pois ja liuottasin aineilla pari viikko ja silti yksi pultti katkes.
Sulla tarvii vielä irrota toi paikka mistä mene tanko rattiin.
Ei ole kiva homma mutta kyllä pikkuhilja onnistuu.
Mulla pitäis olla jotain kuvia siita -yritän löytä.
Alfa on paras - mutta valitettavasti ei ikuinen!:(
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
tanko
vaihdoin omaani hammastangon syksyllä,ainakin neloskoneiseen onnistuu ! apurungon pultit vaan löysälle,takimaiset melkein pois,tilaa ei oo paljon mutta onnistuu ! niin ja ilman nosturia en tekis......
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Vaihdoin V6:een hammastangon ja se tuli ulos vasemman kurakaaren kautta. Vanhemmassa V6:ssahan on sama hammastanko kuin TS:ssä. Ei tarvinnut edes apurungon pultteja löysätä. Tosin löysääminen olisi varmaan auttanut ja säästänyt rystysiä. Nosturi oli kyllä ehdoton apuväline. Vaikein vaihe oli niiden takimmaisten hammastangon kiinnityspulttien avaaminen. Sitä varten piti sahata räikänvarsi lyhyemmäksi.
Kannattaa myös koittaa ensin saada säätämällä väljät pois ennenkun vaihtaa...hammastangossa on luukku kahdella pultilla kiinni, sen alla jousi ja liukukappale joka kiristää tangon, jos jousivoima ei vanhemmiten riitä niin prikkoja tarpeen mukaan jousen eteen niin kiristyy taas;)
Täytyy myös muistaa pistää reilusti vaseliiniä liukukappaleeseen koska tuntuu aluksi siltä hammastangossa "makaisi jarru päällä" mutta jonkun ajan päästä kun on käännellyt tarpeeksi ja paikat sopeutuneet niin tulee sopivan jäykäksi...erittäin ohutkin prikka vaikuttaa paljon, tein itelle säätöprikan isosta abiko liittimen rengaspäästä...
Täytyy myös muistaa pistää reilusti vaseliiniä liukukappaleeseen koska tuntuu aluksi siltä hammastangossa "makaisi jarru päällä" mutta jonkun ajan päästä kun on käännellyt tarpeeksi ja paikat sopeutuneet niin tulee sopivan jäykäksi...erittäin ohutkin prikka vaikuttaa paljon, tein itelle säätöprikan isosta abiko liittimen rengaspäästä...
Kiitos, vinkistä !
Välyksen sai säädettyä vaihtamalla laahainmuovin toisesta vähemmän kuluneesta tangosta.
Luukku sijaitsee kuskinpuolella vastakkaisella puolella, josta rattiakseli tulee vaihteeseen sisään. Jotta pultteihin pääsee käsiksi joutuu irroittamaan kuskin puolen sisäluksun.
Leima tuli!
Välyksen sai säädettyä vaihtamalla laahainmuovin toisesta vähemmän kuluneesta tangosta.
Luukku sijaitsee kuskinpuolella vastakkaisella puolella, josta rattiakseli tulee vaihteeseen sisään. Jotta pultteihin pääsee käsiksi joutuu irroittamaan kuskin puolen sisäluksun.
Leima tuli!
Alfa Romeo 164 TS -89