156:n ajoituksen säädin
Valvoja: Moderators
156:n ajoituksen säädin
Eli kyselisin tästä keskustelua aiheuttavasta osasta. Tuli haun kautta luettua kaikki asiaa koskevat keskustelut mutta kysyttävää jäi vielä.
Tähän ajoituksen säätimeenhän liittyy tuo solenoidi, joka on ruiskusuuttimien välissä, miten toimii? Mm. omastani Delta-auton omistaja otti sieltä sen jousen pois ja puhdisti.
Miten itse ajoituksen säädin toimii ja mikä osa siitä hajoaa? Miten tämä solenoidi ja säädin toimivat yhteistyössä?
Voiko sitä mitenkään testata onko säädin viallinen, esim. ottamalla sähköjohdon pois solenoidista?
Voisi vaikka lisätä FAQ:iin, jos saadaan koottua hyvät selvitykset.
Tähän ajoituksen säätimeenhän liittyy tuo solenoidi, joka on ruiskusuuttimien välissä, miten toimii? Mm. omastani Delta-auton omistaja otti sieltä sen jousen pois ja puhdisti.
Miten itse ajoituksen säädin toimii ja mikä osa siitä hajoaa? Miten tämä solenoidi ja säädin toimivat yhteistyössä?
Voiko sitä mitenkään testata onko säädin viallinen, esim. ottamalla sähköjohdon pois solenoidista?
Voisi vaikka lisätä FAQ:iin, jos saadaan koottua hyvät selvitykset.
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Solenoidi ohjaa venttiiliä, joka päästää variaattorille öljynpaineen. Variaattorissa on sisäkehällä rihlaus, jonka ansiosta sen sisäkalujen liikkuessa öljynpaineen voimasta toiseen asentoon muuttuu samalla hihnapyörän asento suhteessa nokka-akseliin.
Variaattorin sisällä on jousi, jonka olisi tarkoitus työntää sisäkalut perusasentoon silloin kuin mutikkaan ei ole laskettu öljynpainetta. Syystä tai toisesta se ei pidemmän päälle jaksa palauttaa ihan pohjaan asti, jolloin sisäkalut alkavat kalkattaa edestakaisin.
Vikana voi olla aavistuksen kuoleentunut palautinjousi tai öljyn mukana rihlauksiin kulkeutunut töhnä. Tai kuun asento, kosminen säteily tai huojuva Nikkei-indeksi, niistä muutamasta purkamastani kun ei ole löytynyt mitään silmin havaittavaa vikaa.
Testaaminen on sikäli hankalaa että koska möykky tarvitsee toimiakseen öljynpainetta, koneen täytyy olla käynnissä että ajoitus muuttuisi. Pyörivästä akselista taas on hankala nähdä sitä muutosta. Solenoidilta voi kyllä ottaa piuhan irti ja kokeilla, tuntuuko ajossa muutosta. Eroa pitäisi kai löytyä lähinnä yläkierrostehossa.
Variaattorin sisällä on jousi, jonka olisi tarkoitus työntää sisäkalut perusasentoon silloin kuin mutikkaan ei ole laskettu öljynpainetta. Syystä tai toisesta se ei pidemmän päälle jaksa palauttaa ihan pohjaan asti, jolloin sisäkalut alkavat kalkattaa edestakaisin.
Vikana voi olla aavistuksen kuoleentunut palautinjousi tai öljyn mukana rihlauksiin kulkeutunut töhnä. Tai kuun asento, kosminen säteily tai huojuva Nikkei-indeksi, niistä muutamasta purkamastani kun ei ole löytynyt mitään silmin havaittavaa vikaa.
Testaaminen on sikäli hankalaa että koska möykky tarvitsee toimiakseen öljynpainetta, koneen täytyy olla käynnissä että ajoitus muuttuisi. Pyörivästä akselista taas on hankala nähdä sitä muutosta. Solenoidilta voi kyllä ottaa piuhan irti ja kokeilla, tuntuuko ajossa muutosta. Eroa pitäisi kai löytyä lähinnä yläkierrostehossa.
- Epäkelpokeräilijä -
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Moikka,
Katsoppa tuo Jaap Bouman artikkelin ensimmäisen sivun ensimmäinen kuva. Siitä kuvasta selviää solenoidin ja variaattorin yhteistoiminta - siis, jos kuva aukeaa. Joskus saan sen kuvan näkyviin, joskus en (nyt ei tuntunut aukeavan millään ?!?!)
http://www.alfa155.com/155/Technical/Ca ... riator.htm
Katsoppa tuo Jaap Bouman artikkelin ensimmäisen sivun ensimmäinen kuva. Siitä kuvasta selviää solenoidin ja variaattorin yhteistoiminta - siis, jos kuva aukeaa. Joskus saan sen kuvan näkyviin, joskus en (nyt ei tuntunut aukeavan millään ?!?!)
http://www.alfa155.com/155/Technical/Ca ... riator.htm
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Onko sillä nokka-akselilla siis kaksi asentoa, eli siinä ei ole mitään portaatonta säätöä?
Eli jos se kalkatus kuuluu jousesta niin eihän se silloin tarkoita sitä ettei säädin toimisi vaan se ei palaudu kunnolla?
Eli onko todennäköisempi vika kuitenkin se solenoidi, lähinnä siihen jos alavääntö on mitäänsanomaton jne.?
Tuli muuten juuri sellaisia vastauksia kuin odotin eli tietomäärä kasvoi taas reilusti.
Eli jos se kalkatus kuuluu jousesta niin eihän se silloin tarkoita sitä ettei säädin toimisi vaan se ei palaudu kunnolla?
Eli onko todennäköisempi vika kuitenkin se solenoidi, lähinnä siihen jos alavääntö on mitäänsanomaton jne.?
Tuli muuten juuri sellaisia vastauksia kuin odotin eli tietomäärä kasvoi taas reilusti.
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jep. Maksimivääntöä haettaessa nokka-akselille väännetään 25 astetta ennakkoa ja imusarjan läpät pidetään kiinni, maksimitehoa varten ennakko nollataan ja imusarjan läpät avataan.Jarama kirjoitti:Onko sillä nokka-akselilla siis kaksi asentoa, eli siinä ei ole mitään portaatonta säätöä?
Tuskin se itse jousi siellä kalisee mutta variaattorin sisäkalut alkavat kalisemaan "pesässään" jos jousi ei enää jaksa painaa niitä tiiviisti perille asti. Jos ajoitus ei palaudu perille asti, voi se tarkoittaa sitä että variaattorissa on nöftää joka estää ajoitusta muuttumasta toiseenkin äärilaitaan. Kuten sanottua en ole löytänyt noista mitään silmin havaittavaa vikaa, mutta osien sovitus on sen verran jämpti ettei tuonne mitään isompaa tarvitse eksyäkään niin ongelmia tulee.Jarama kirjoitti:Eli jos se kalkatus kuuluu jousesta niin eihän se silloin tarkoita sitä ettei säädin toimisi vaan se ei palaudu kunnolla?
Vasta nyt tämän topicin innoittamana tuli mulkoiltua korjaamomanuaalista miten tuon systeemin pitäisi toimia, ja olin siitä ymmärtävinäni että maksimivääntöä varten solenoidi avataan ja ajoitus ajetaan öljynpaineella toiseen laitaan. Kalkatus kuuluu kuitenkin tyhjäkäynnillä, jolloin solenoidin ei pitäisikään aueta eli kalinan ja solenoidin välillä ei ainakaan pitäisi olla yhteyttä. Toisaalta, rihlauksessaan jumitteleva variaattori voisi ehkä olla sen verran jumissa ettei liikkuisi öljynpaineellakaan "vääntöasentoon" perille asti ja vapaa-asennossa jäisi sen verran vajaaksi että alkaisi kalkattamaan? En kyllä osaa pitää tuota kovin todennäköisenä.Jarama kirjoitti:Eli onko todennäköisempi vika kuitenkin se solenoidi, lähinnä siihen jos alavääntö on mitäänsanomaton jne.?
Hintelä alavääntö voi johtua variaattorin lisäksi myös esim. laihasta seoksesta (lambda?) tai jumittavasta imusarjan läpästä. Imunokka-akselilla on ajoituksentunnistin jonka luulisi huomaavan, jos ajoitus ei muutu ollenkaan (esmes solenoidi poissa pelistä).
Toivottavasti ei mennyt kovasti pieleen, en tosiaan ole saanut varmuutta mikä sen kalkatuksen lopulta aiheuttaa. Variaattorin vaihdolla se kuitenkin on poistunut, kaikilla ei tosin kovin pitkäksi aikaa...
- Epäkelpokeräilijä -
Mikä on imusarjan läppä?
Autoni kävi deltan testerissä ja lambda oli ok, vain ilmamassa-anturista tuli väärää tietoa jotain 9 kiloa tms. pitäisi olla 7, jotain tällaista korjaaja sanoi.
Eikö ole niin että se heikko vääntö voi johtua tuosta ilmistä?
Ja kiitos taas vastauksista!
Autoni kävi deltan testerissä ja lambda oli ok, vain ilmamassa-anturista tuli väärää tietoa jotain 9 kiloa tms. pitäisi olla 7, jotain tällaista korjaaja sanoi.
Eikö ole niin että se heikko vääntö voi johtua tuosta ilmistä?
Ja kiitos taas vastauksista!
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kaksilitraisessa (ja ainakin osassa Ykskaseista) on muuttuvapituuksinen imusarja. Huippuvääntöä haluttaessa ilma-polttoaineseos kierrätetään pidempää reittiä, huipputehoa varten läppä avataan ja satsi pääsee suoraan sylintereihin.
Joo, rikkinäinen ilmi sotkee seoksen ja tuppaa vaikuttamaan ainakin jonkun kierrosalueen vääntöön.
Joo, rikkinäinen ilmi sotkee seoksen ja tuppaa vaikuttamaan ainakin jonkun kierrosalueen vääntöön.
- Epäkelpokeräilijä -
Missä se imusarjan läppä on ja voiko sen toimintaa jotenkin tarkistaa?
Saadaanko tolla nokka-akselin ajoituksella ainoastaan vääntöä paremmaksi, mutta ei tehoa?
Jotenkin vaan vaivaa välillä, että onkohan tuo vääntö ihan normaalia kun vasta kolmessa tonnissa ampuu? Ja ainoa selvä oire autossa on heijaava tyhjäkäynti, muuten toimii kuin ajatus.
Käyntiinlähtöongelmatkin loppui kun lämmitän autoa pitemmän aikaa...
Saadaanko tolla nokka-akselin ajoituksella ainoastaan vääntöä paremmaksi, mutta ei tehoa?
Jotenkin vaan vaivaa välillä, että onkohan tuo vääntö ihan normaalia kun vasta kolmessa tonnissa ampuu? Ja ainoa selvä oire autossa on heijaava tyhjäkäynti, muuten toimii kuin ajatus.
Käyntiinlähtöongelmatkin loppui kun lämmitän autoa pitemmän aikaa...
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Siellä se läppä on imusarjan sisällä, vähän hankala on tarkistaa ilman jotain OBD-diagnostiikkavermettä jolla läppää saa pakko-ohjattua laidasta toiseen. Kun kone ei käy niin läpän liikkumisen kyllä kuulee.
Ajoitukseltaan muuttumattomien nokka-akseleiden suunnittelussa joudutaan tekemään kompromisseja alakierrosten väännön ja huipputehon suhteen, molempia ei saa yhtä aikaa parhaaksi mahdolliseksi. Muuttuvalla ajoituksella voidaan sitten tiettyyn pisteeseen saakka saada molemmat. 156:n ajoituksenmuuntimen toimimattomuus taitaa yleensä oireilla niin, että vääntö heikkenee, ei niinkään huipputeho, eli ajoitus ei liiku vääntöasentoon "perille asti".
Ajoitukseltaan muuttumattomien nokka-akseleiden suunnittelussa joudutaan tekemään kompromisseja alakierrosten väännön ja huipputehon suhteen, molempia ei saa yhtä aikaa parhaaksi mahdolliseksi. Muuttuvalla ajoituksella voidaan sitten tiettyyn pisteeseen saakka saada molemmat. 156:n ajoituksenmuuntimen toimimattomuus taitaa yleensä oireilla niin, että vääntö heikkenee, ei niinkään huipputeho, eli ajoitus ei liiku vääntöasentoon "perille asti".
- Epäkelpokeräilijä -
Onko se niin että jos otan sen solenoidin piuhan pois niin ero pitäisi selvästi huomata, jos on rikki? Huomaako sen sekä tehoissa että väännössä?
Ja onko vika vain ja ainoastaan silloin säätimessä eikä solenoidissa, vai onko molemmissa esiintynyt vikoja?
Jos solenoidi avautuu vain maksimivääntöä ajatellen niin voiko vaikuttaa tehoon millään tavalla? Englanninkielisellä palstalla tosin luki että vaikuttaisi myös ylärekisteriin. Missään ei tosin puhuta solenoidista mitään....
Ja onko vika vain ja ainoastaan silloin säätimessä eikä solenoidissa, vai onko molemmissa esiintynyt vikoja?
Jos solenoidi avautuu vain maksimivääntöä ajatellen niin voiko vaikuttaa tehoon millään tavalla? Englanninkielisellä palstalla tosin luki että vaikuttaisi myös ylärekisteriin. Missään ei tosin puhuta solenoidista mitään....
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Noh, enpä ole itse tätä kokeillut. Se lienee kuitenkin selvää, että jos otat tuon johdon irti niin muuntimeen ei pääse öljyä, eikä ajoitus näin ollen muutu. Toisin sanoen autosi ei anna minkäänlaisia kicksejä kiihdytettäessä siinä noin 3000 rpm:n kohdalla.Jarama kirjoitti:Onko se niin että jos otan sen solenoidin piuhan pois niin ero pitäisi selvästi huomata, jos on rikki? Huomaako sen sekä tehoissa että väännössä?
Jos pelkästään solenoidi sinua askarruttaa, niin ainahan voit ottaa sen pois paikaltaan. Kytke siihen 12V testataksesi, että solenoidin tappi tulee ulos. Toimivassa solenoidissa sitä ei sormivoimin pysty vastustamaan (omakohtainen kokemus).
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Ymmärtääkseni sitä se ei tarkoita. Käytännössä sisäkalut ovat vain kuluneet väljiksi, mikä aiheuttaa tuon dieselmäisen saundin. Korjaussarjan asennuskaan ei minulla parantanut asian tilaa kuin hetkellisesti.Jarama kirjoitti:Sitä lähinnä tarkoitin että jos tuo säädin metelöi niin tarkoittaako automaattisesti sitä että säätö ei myöskään toimi?
Omani piti jonkinasteista metelöintiä tyhjäkäynnillä, mikä poistui annettaessa kierroksi koneelle. Ajossa se silti oli helposti todennettavissa toimivaksi. Nyt kun uusi on vaihdettu, niin enpä osaa sanoa, olisiko se parantanut tuota alavääntöä. Ainakin kone kuulostaa 100%:sti nyt bensakoneelta ja mikä tärkeintä ... ALFALTA.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kevät kun tuli niin päätin hoitaa mieltä askarruttavan asian eli ajoin ilman ajoituksen säätimen solenoidin sähköpiuhaa.
.....ja täytyy sanoa, että en kyllä pahemmin mitään eroa huomannut, samalla tavalla 3000:n kohdalla ampaisi ja veti ylös asti. Vääntö edelleen todella heikko, 2000:n kakkosella jos lyö tallan pohjaan niin käytännössä mitään ei tapahdu, hitaasti kiihtyy 3000:iin jonka jälkeen ampaisee.
Kuuluuko ts:ssä olla tehopiikki 3000:ssa ilman säädintä?
Kummassa se säätimen vaikutus siis todella kuuluisi huomata, tehossa vai väännössä?
Mielestäni alfani kulkee jo nyt todella hyvin pois lukien väännön, mutta onko siellä todella vielä lisää odotettavissa?
.....ja täytyy sanoa, että en kyllä pahemmin mitään eroa huomannut, samalla tavalla 3000:n kohdalla ampaisi ja veti ylös asti. Vääntö edelleen todella heikko, 2000:n kakkosella jos lyö tallan pohjaan niin käytännössä mitään ei tapahdu, hitaasti kiihtyy 3000:iin jonka jälkeen ampaisee.
Kuuluuko ts:ssä olla tehopiikki 3000:ssa ilman säädintä?
Kummassa se säätimen vaikutus siis todella kuuluisi huomata, tehossa vai väännössä?
Mielestäni alfani kulkee jo nyt todella hyvin pois lukien väännön, mutta onko siellä todella vielä lisää odotettavissa?
Kun pelkkä teho ei riitä!
Jakohihnan vaihto on edessä vasta ensi kesänä ja tuli tuosta säätimen solenoidista vielä mieleen, että miten sitä voisi testailla? Antamalla 12v vai? Onko väliä miten päin navat menee?
Ja onko joku vaihtanut solenoidia tai säädintä ja mitkä ovat kokemukset, ovatko auttaneet?
Ja onko joku vaihtanut solenoidia tai säädintä ja mitkä ovat kokemukset, ovatko auttaneet?
Kun pelkkä teho ei riitä!
Omassa ex Coupe Fiatissa tuli kokeiltua irroittamalla tuo solenoidin liitin. Eron huomasi selvästi. Koneesta lähti vääntö pienemmillä kierroksilla.
Alla linkki joka pitäisi päteä Alfankin moottoriin.
http://www.barchetta-lexikon.de/?artikel=p001
Alla linkki joka pitäisi päteä Alfankin moottoriin.
http://www.barchetta-lexikon.de/?artikel=p001
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Horinoita aiheesta ulkomaan foorumilla.
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... W=variator
Eli lyhyesti tuossa väitetään että kalkatus ei tule itse variaattorista vaan variaattorin yhteydessä olevan öljynpaluuventtiili laskee öljyt pois nostajista, josta johtuu sitten rallattelu venttiileissä.
Onko näin? Itse vaihdoin perheen toiseen autoon (V6 Audi) vastaavaa virkaa hoitavat venttiilit kansiin ja koneisto hiljeni huomattavasti.
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... W=variator
Eli lyhyesti tuossa väitetään että kalkatus ei tule itse variaattorista vaan variaattorin yhteydessä olevan öljynpaluuventtiili laskee öljyt pois nostajista, josta johtuu sitten rallattelu venttiileissä.
Onko näin? Itse vaihdoin perheen toiseen autoon (V6 Audi) vastaavaa virkaa hoitavat venttiilit kansiin ja koneisto hiljeni huomattavasti.
Olen ajellut muutaman kerran ilman solenoidin piuhaa ja en huomaa mitään eroa väännössä enkä tehossa. Onko jollain tietoa mitä osa maksaa? Niin ja miten tuo testaus?
Onko jollain tietoa jos solenoidi on rikki niin jääkö tappi sisään vai ulos. Esim jos jää sisään niin menisikö silloin jo tyhjäkäynnillä öljyä variaattoriin ja ehkä siksi pitäisi ääntä?
Nämä ovat taas tällaisia heittoja kun en saanu solenoidia irti kun joku on pyörittänyt torxit melko pyöreiksi.
Onko jollain tietoa jos solenoidi on rikki niin jääkö tappi sisään vai ulos. Esim jos jää sisään niin menisikö silloin jo tyhjäkäynnillä öljyä variaattoriin ja ehkä siksi pitäisi ääntä?
Nämä ovat taas tällaisia heittoja kun en saanu solenoidia irti kun joku on pyörittänyt torxit melko pyöreiksi.
Kun pelkkä teho ei riitä!
Kiitän, nyt on tiedossa sitten tuo toiminta-alue.
Missäköhän tuo rele on?
Onko joku tietoinen mistä tuo reilu potku 3000 rpm:ssä johtuu eli kuuluuko koneen luonteeseen ilman venttiilien ajoitusta koska omassani se tuntuu on solenoidin liitin kiinni tai ei??
Oliko Coupessa tuollaista selvää potkua?
Missäköhän tuo rele on?
Onko joku tietoinen mistä tuo reilu potku 3000 rpm:ssä johtuu eli kuuluuko koneen luonteeseen ilman venttiilien ajoitusta koska omassani se tuntuu on solenoidin liitin kiinni tai ei??
Oliko Coupessa tuollaista selvää potkua?
Kun pelkkä teho ei riitä!
Ei millään pahalla, mutta
Lähetetty: Kes 1.3.2006 13:5
Ja anteeksi saman tien, oli pakko
Lähetetty: Kes 1.3.2006 13:5
Lähetetty: Per 16.2.2007 19:51Jarama kirjoitti:Taidan kokeilla kun säät lämpii...
Lähetetty: Sun 21.12.2008 15:08Jarama kirjoitti:Olen ajellut muutaman kerran ilman solenoidin piuhaa ja en huomaa mitään eroa väännössä enkä tehossa.
...
Nämä ovat taas tällaisia heittoja kun en saanu solenoidia irti kun joku on pyörittänyt torxit melko pyöreiksi.
Lähetetty: Maa 12.10.2009 15:01Jarama kirjoitti:Testasin Alfadiagilla tuota solenoidia [...] millä saisin tuon solenoidin irti, [...], kun molempien ruuvien kannat ovat aivan pyöreät?
Mahdatkohan muuten olla Hämeestä, Jarama?Jarama kirjoitti:Ja on vielä aika ahdas tila missä nuo ruuvit ovat!
Ja anteeksi saman tien, oli pakko

Asiaan: joitakin hajahuomioita edelleolevaan kolmivuotisen sodan kronikkaan.
-minun mielestäni T.Sparkissa kuulukin olla selvä "potku" 3000-4000 k/min kohdalla
-2000 k/min alla ei "tarvitsekaan" tapahtua "paljon mitään" ahtamattomassa bensakoneessa, jotkut tuplaturbodieselit on sitten erikseen
-ajoituksenmuunnin aktivoituu jossakin about 1600 k/min kohdalla, eli käytännössä ylös kierrätettäessä vaikutusen pitäisi tuntua +2000 k/min kohdalla kun mekaaniset osat "ehtivät mukaan"
-kuormittamattomana kierrättäminen ei muuta ajoitusta
-tarkoituksena on paitsi laajempi vääntö, myös alarekisterissä sivistyneemmin käyvä kone ja puhtaammat päästöt
-jollen väärin tiedä, niin ensimmäinen ajoituksenmuunnin asennenttiin Spiderin (1750 cm3) jenkkimalliin vuonna 1980 ja se oli suunniteltu nimenomaan Kalifornian saastelainsäädännön takia (pian sitten tulivatkin ruiskut, katalysaattorit ym)
-Alfa oli 1970-luvun lopulla edelläkävijä kehitellessään muuttuvaa (imu)venttiilien ajoitusta
-sittemin ajoituksenmuunnin oli 80-90 -luvun T.Sparkeissa sekä 8- että 16-venttiilisissä ja myös ainakin ensimmäisissä JTS-moottoreissa (?)
-muuttuvapituuksinen, muovinen (nylonia vai mitä se nyt onkaan) imusarja tuli muistaakseni vasta '97, ainakin '96 Spiderissa on vielä metallivalua
-diesel-kalkatus tyhjäkäynnillä ei vaikuta ajoituksenmuuntimen toimintaan sitä eikä tätä
Foorumi korjaa tai tarkentaa sen, mikä sitä kaipaa.
P.S.
Pyöreiksi menneisiin Torx-kantoihin voisi koittaa tarjota vastakierretappia?
-minun mielestäni T.Sparkissa kuulukin olla selvä "potku" 3000-4000 k/min kohdalla
-2000 k/min alla ei "tarvitsekaan" tapahtua "paljon mitään" ahtamattomassa bensakoneessa, jotkut tuplaturbodieselit on sitten erikseen
-ajoituksenmuunnin aktivoituu jossakin about 1600 k/min kohdalla, eli käytännössä ylös kierrätettäessä vaikutusen pitäisi tuntua +2000 k/min kohdalla kun mekaaniset osat "ehtivät mukaan"
-kuormittamattomana kierrättäminen ei muuta ajoitusta
-tarkoituksena on paitsi laajempi vääntö, myös alarekisterissä sivistyneemmin käyvä kone ja puhtaammat päästöt
-jollen väärin tiedä, niin ensimmäinen ajoituksenmuunnin asennenttiin Spiderin (1750 cm3) jenkkimalliin vuonna 1980 ja se oli suunniteltu nimenomaan Kalifornian saastelainsäädännön takia (pian sitten tulivatkin ruiskut, katalysaattorit ym)
-Alfa oli 1970-luvun lopulla edelläkävijä kehitellessään muuttuvaa (imu)venttiilien ajoitusta
-sittemin ajoituksenmuunnin oli 80-90 -luvun T.Sparkeissa sekä 8- että 16-venttiilisissä ja myös ainakin ensimmäisissä JTS-moottoreissa (?)
-muuttuvapituuksinen, muovinen (nylonia vai mitä se nyt onkaan) imusarja tuli muistaakseni vasta '97, ainakin '96 Spiderissa on vielä metallivalua
-diesel-kalkatus tyhjäkäynnillä ei vaikuta ajoituksenmuuntimen toimintaan sitä eikä tätä
Foorumi korjaa tai tarkentaa sen, mikä sitä kaipaa.
P.S.
Pyöreiksi menneisiin Torx-kantoihin voisi koittaa tarjota vastakierretappia?
Toi vastakierretappi voisi olla kokeilun arvoinen.
Tulee joskus ajettua 1.2 bravalla ja tuntuu että siinä on parempi vääntö alakierroksilla, siksi kovasti epäilyttää että omasta vääntöä puuttuu.
Tää on tosiaan ollut sellainen ikuisuusprojekti, välillä asian unohtaa ja välillä yrittää selvittää vikaa, mutta tosiaan noi ruuvit kun saisi irti niin tietäisi solenoidin kunnon.
Tulee joskus ajettua 1.2 bravalla ja tuntuu että siinä on parempi vääntö alakierroksilla, siksi kovasti epäilyttää että omasta vääntöä puuttuu.
Tää on tosiaan ollut sellainen ikuisuusprojekti, välillä asian unohtaa ja välillä yrittää selvittää vikaa, mutta tosiaan noi ruuvit kun saisi irti niin tietäisi solenoidin kunnon.
Kun pelkkä teho ei riitä!
Eikös tuo ajoituksentunnistin? ole ainakin 2,0 ts versiossa pakopuolella?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Hintelä alavääntö voi johtua variaattorin lisäksi myös esim. laihasta seoksesta (lambda?) tai jumittavasta imusarjan läpästä. Imunokka-akselilla on ajoituksentunnistin jonka luulisi huomaavan, jos ajoitus ei muutu ollenkaan (esmes solenoidi poissa pelistä).
Eli ei ymmärrä muuttuiko ajoitus vai ei.
Itse ajoituksenmuunninhan on imupuolella.
Muistelisin jotenkin omassa padassani sen olleen pakopuolella.
Tai tarkoitetaanhan tässä tuota hall tunnistinta, joka on pakopuolen hihnapyörän mielenkiintoisessa helpostivaihdettavassa välissä.
Mutta alaväännöstä.
Omaani vaihdoin remontin jälkeen, ajeltuani jonkunaikaa, myös tuon paljon parjatun ilmin oikein bosch merkkiseen vaikkei vanhassa mitään vikaa? ollutkaan.
Lähinnä tutkailin ensin tuon koneen ominaisuuksia verratakseni että muuttaako tuon ilmin vaihto enää mitään.
(Eikä mulla 156:sta ennen ole ollutkaan joten olisi ollut vaikeaa sanoa tuosta muuten mitään)
Tuon vaihdon ja opetushommelin jälkeen mielestäni tuo alavääntö kyllä parani oleellisesti.
Nyppy tuntuu myös noin kolmessa, ja oliko se 4,5 tonnissa.
Ei muista enää tarkkaan, kun on emännän käytössä tuo masiina.
Mulla on oikeastaan enää tuohon tankkausoikeus, pesuoikeus, vahausoikeus, imurointioikeus.....
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Jos tarkoitatte kolmannelta nimeltään nokka-akselin asentoanturia, niin se on pakonokalla.
Minullahan oli juuri tilanne, jossa tessu kävi huonosti tyhjäkäyntiä useamman tuhannen kilometriä, mutta mikään anturi ei antanut vikailmoitusta. Vika oli jumittavassa solenoidissa, ilmeisesti niin että ennakko muuttui jo tyhjäkäynnillä vaikkei sais. Ei ollut sitten sytty ihan kohdallaan.
Tuo kyseinen nokka-anturikin lopulta sytytti vikavalon, mutta se jäi epäselväksi johtuiko se em. ongelmasta, vai oliko se oikeasti rikki. Meni sekin tuossa rytäkässä varalta vaihtoon, kun oli hihnaremppakin kohtsillään ajankohtainen.
Minullahan oli juuri tilanne, jossa tessu kävi huonosti tyhjäkäyntiä useamman tuhannen kilometriä, mutta mikään anturi ei antanut vikailmoitusta. Vika oli jumittavassa solenoidissa, ilmeisesti niin että ennakko muuttui jo tyhjäkäynnillä vaikkei sais. Ei ollut sitten sytty ihan kohdallaan.
Tuo kyseinen nokka-anturikin lopulta sytytti vikavalon, mutta se jäi epäselväksi johtuiko se em. ongelmasta, vai oliko se oikeasti rikki. Meni sekin tuossa rytäkässä varalta vaihtoon, kun oli hihnaremppakin kohtsillään ajankohtainen.