Kolina etunurkasta?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JJ
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Maalis 2003, 11:05
Paikkakunta: Anjalankoski

Kolina etunurkasta?

Viesti Kirjoittaja JJ »

Terve!

Mikähän voisi olla alfassa vikana (156)? Vasemman (ehkä, vaikea paikallistaa...) etupyörän tienoilta kuuluu välillä sellaista pientä "jatkuvaa" kolinaa (vaimeaa)... Se kuuluu etenkin pienissä töyssyryppäissä ja riippumatta siitä onko veto päällä vai ei! Toisinaan ääni häviää itsestään joksikin ajaksi. Myös jarrun painaminen lopettaa äänen kuulumisen. Ääni ei voimistu edes täyskäännöksissä.

Olen irroittanut pyörän ja yrittänyt heilutella kaikkea mahdollista, mutta mitään poikkeavaa ei vielä ole löytynyt...

Eli vinkit olisivat tarpeen (Ei viitsisi viedä heti deltaan, kun joutuvat kumminkin vaihtamaan puoli etupäätä vian korjaamiseksi...)?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mahtaisiko olla väljää "koiranluissa"? Siis niissä pienissä pystytangoissa, jotka yhdistävät vakaajan alatukivarsiin.
- Epäkelpokeräilijä -

JJ
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Maalis 2003, 11:05
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja JJ »

Tuota, huomasin aiemmista postauksista takapään kohdalla puhuttavan noista koiranluista... Mutta ainakin kun kokeilin niitä heilutella tuntuivat aika tiukoilta (tosin käsivoimin ei tuollaisia rimpuloita oikein hirveästi viitsinyt rempoa...). Lisäksi se kääntyi ihan sulavasti nivelensä ympäri??

Tuo ääni on kamalin mukulakivikadulla! Millaista ääntä ne kuluneet puslat (joista on aiemmin ollut paljon puhetta) pitävät? Tätä kolinaa voisi äkikseltään luulla tulevaksi esim. löysästä iskunvaimentimen yläpäästä??? (<- kuvailla)

Miten voisi yrittää paikallistaa vikaa? Ikkuna auki huristellessakaan ei oikein saa paikannettua...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

koitappa nostaa koko keula tasaisesti ilmaan (molemmat pyörät), ellet jo niin tehnyt ja kokeile sitten niitä koiranluita. vakaaja vänkää vastaan aika lailla jos toinen pyörä maassa ja toinen ilmassa joten tarvittava voima on melkoinen jos meinaa välyksen sillä löytää. paras olis jos saisit auton nosturille ja pääsisit heiluttelemaan tankoja "ajoasennossa" :?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mun 156:n pitää vastaavaa ääntä joskus.

Katsastuksessa setä väitti että alapallonivelessä olis alkava välys.
Välyksen se totesi asettamalla rengasraudan pyörän alle auton ollessa hivenen nostettuna ja kampesi rautaa ylös alas. Kolinaa kuuluu ainakin mun autosta niin.

Huonopuoli asiassa on se että palloniveltä ei voi vaihtaa muuten kuin vaihtamalla koko alatukivarren.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Seuraava viesti oli ilmeisesti tarkoitettu tähän ketjuun?
Johtaja kirjoitti:En ole mikään autoinsinööri mutta meillä 156 v6:sessa oli tukivarressa halkeama eikä mennyt katsastuksesta läpi. Oireet olivat samanlaiset kuin JJ jo mainitsi.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Maunu kirjoitti:Huonopuoli asiassa on se että palloniveltä ei voi vaihtaa muuten kuin vaihtamalla koko alatukivarren.
Eikös niihin tukuvarsiin voi prässäyttää uudet nivelet? Niin ainakin mun Bemarissani oli asianlaita.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Maunu kirjoitti:Huonopuoli asiassa on se että palloniveltä ei voi vaihtaa muuten kuin vaihtamalla koko alatukivarren.
155 on sama juttu. Koko tukivarsi pitää vaihtaa jos alapallonivel on väljä. Onneksi ei ole kovin hintavia, ainankaan motonetissä n.70€/kpl
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Juu, se kolina johtuu tuosta alapallonivelien välyksestä.
Itsellä on ihan sama homma, auto oli 80tkm:n huollossa runsas kuukausi sitten ja siellä mainittiin tuon kolinan syy.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Sama juttu täällä! Toinen alatukivarsi vaihdettiin ja AutoMilanossa laskuttivat osasta + työt about 350€
Ei enää Alfaa... eipä

JJ
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Maalis 2003, 11:05
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja JJ »

Kiitos vastauksista!

Mutta kertokaapas miksi tuo kolina loppuu aina jarrua kevyestikin painettaessa??

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

JJ kirjoitti:Kiitos vastauksista!

Mutta kertokaapas miksi tuo kolina loppuu aina jarrua kevyestikin painettaessa??
Jarrupalan ja levyn välissä jotain moskaa?? Ääni loppuu kun koko pala ottaa kunnolla kiinni levyyn. Oli todella kaukaa haettu veikkaus :)
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Alfonso
Viestit: 352
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 14:47
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfonso »

Maho kirjoitti:
JJ kirjoitti:Kiitos vastauksista!

Mutta kertokaapas miksi tuo kolina loppuu aina jarrua kevyestikin painettaessa??
Jarrupalan ja levyn välissä jotain moskaa?? Ääni loppuu kun koko pala ottaa kunnolla kiinni levyyn. Oli todella kaukaa haettu veikkaus :)
Tai jarruttaessa koko härdelli 'vänkäytyy' taka asentoon ja nuo välykset häipyy hetkellisesti.. Alfa sentään on aika painava joten aikamoiset väännöt siellä alapäässä on kun jarruttaa vaikka lievästikkin..en tiedä tuli vaan mieleen :oops:

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Maho kirjoitti:Sama juttu täällä! Toinen alatukivarsi vaihdettiin ja AutoMilanossa laskuttivat osasta + työt about 350€
voi juma :shock: ja maksoit semosesta työstä...aikaaki kulu varmaan puoltuntii... ymärtäisin jos kyse olis markoissa :wink:

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

jarski kirjoitti:
Maho kirjoitti:Sama juttu täällä! Toinen alatukivarsi vaihdettiin ja AutoMilanossa laskuttivat osasta + työt about 350€
voi juma :shock: ja maksoit semosesta työstä...aikaaki kulu varmaan puoltuntii... ymärtäisin jos kyse olis markoissa :wink:
En tiedä kauan tuon vaihtamiseen meni. Samalla vaihdettiin jäähd. nesteet ja jotain muuta pientä... aikaa meni yhteensä 2 tuntia.
Millä noita itse vaihtaa jos hyllystä löytyy tyyliin jakoavain? :mrgreen:

Enkä jaksa uskoa että edes Jarski vaihtaisi tuota puolessa tunnissa!
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Minulla kolahtelee vastaavalla tavalla ja syy on tosiaan kuljettajan puolella oleva koiranluu. Tuhosin sen itse (ruostuneet kierteet ja väkivalta) kun vaihdoin ylätukivarren. En ole vielä saanut aikaiseksi käydä hakemassa uutta osaa. Yksi tapa millä tuon selvittää helposti on kokeilla ajaa pieneen monttuun jossa kolahtaa suoraan ajaessa, mutta ajaa siihen koko ajan kaartaen siten, että auto niiaa kuoppaan osuvaan etupyörään. Kallistuksen vakaaja on tällöin vääntyneenä ja välykset poissa. Eli tuolloin kolahdusta ei pitäisi kuulua.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Jatkampa tähän säikeeseen kun on tuo otsikko niin osuva.

Viime aikoina on vasemmalta edestä alkanut kuulumaan suht voimakas kolahdus voimakkaammin (pikaisesti) jarrutettaessa. Töyssyissä/mukulakivikadulla ei kuulu mielestäni mitään kolinaa, mutta vasta jarruttaessa. Lavettiko se pääsee liikkumaan ja kolahtaa?
Jarruja on suht vasta liikkeessä tuunattu eli vaihdettu levyt ja palat. Pyörän pultit on kiinni (varmistettu aamulla). Renkaasta heiluttelemalla ei tunnu välystä (raidetangonpäät ilmeisesti ok?).

Jollain ollut vastaavia oireita? Ratkaisu?

abro
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Marras 2005, 13:40

Viesti Kirjoittaja abro »

Mulla sama ongelma kuin Jannella. Kolahdus/napsahdus kuuluu vasemmalta edestä voimakkaasti jarrutettaessa ja ripeessä kiihdytyksessä. Joko keksit ratkaisua?

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Nooh..empä oo löytäny syytä tai ratkaisua. Melkeimpä heti tuon tekstin kirjoitettuani kolina lakkasi itsestään. No totta puhuen ei aivan itsestään. Tein muutamia modifikaatioita pohjapeltiin ja uskoisin, että kolinat loppu sen vuoksi. Alatukivarret tai kone.(en muista kumpi se loppujen lopuksi oli) pääs nimittäin kolahtaan jarrutuksessa pohjapeltiin:) Oli tullu oikein jäljetkin, niin oli helppo paikantaa syyllinen.

Mietin muuten että onko mulla alla ripulikiikku elikkäs hetekka;)
Kävin kokeileen muutamaa muuta 156:sta kun alkoi epäilyttään alustan löysyys ja sanoisin että oma auto niiaa jarrutuksessa ja kiihytyksessä paaaaaljon vähemmän kuin nuo koeajamani.

Viimeisen parin viikon aikana on kuitenkin alkanut kuulumaan tuttua koputusta ainakin vasemmalta ja ehkäpä jopa oikealtakin. Ääni ilmestyi heti kun teille ilmaantu nimismiehenkiharaa ja muuta pattia enemmän ku laki sallii.
Tuo ääni on silti tuttu jo mareasta, johon noita koiranluita sai olla vaihtamassa tuon tuostakin. Kuhan tässä ehdin käymään tarvikeliikkeessä niin otan samantien molemmille puolille uudet luut. Ei oo meinaan hinnankirous. Ja vaikka ei oiskaan noissa vika, niin vaihtoon ne menee jossain vaiheessa kuitenkin.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

En tahtoisi olla ilonpilaaja, mutta kolinan ilmetessä tarkistaisin kaikki alta näkyvät ripustuksen kiinnityspultit. Nykyisestä vehkeestä etsittiin takuuna kolinaa kissojen ja koirien kanssa. Lopuksi huomasin itse renkaita vaihtaessani, että etupään kallistuksenvakaajan kiinnityksen pultit olivat löysällä. Kallistuksenvakaaja pääsi apukuskin puolelta liikkumaan pystysuunnassa ja aiheutti toispuoleisissa nopeissa epätasaisuuksissa kolinaa.

Löysä näkyi selvästi nostamalla kallistuksenvakaajaa vipuvarrella (iso meisseli) kiinnityksen vierestä. Tunkki alle ja meisseli sopivasti sen ja tukivarren väliin.

Kiristys (muistaakseni 17mm hylsy) riitti lääkkeeksi.

PS Montakohan tukivartta on tälläkin myyntistrategialla saatu myytyä...

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Samalla kun muutenkin auton alla/pyöränkotelossa rypee, niin kannattaa tarkistaa ylätukivarsien pallonivelet etteivät aiheuta väljyydellään kolinaa. Hanska käteen ja pyörän yläpuolelta olkavarresta tiukkaote ja rivakkaa vetoa ja työntöä kuin raivon vallassa. Väljyys tuntuu kyllä klappina, mitä ei rengasta muuten ravistellessa välttämättä tunne.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Lonksunat ja kolinat loppuivat
kun alatukivarsi ja toisen puolen
raidetangon sisempi pää vaihdettiin.
Nyt kelpaa, kulkee kuin (pika)juna.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

joo ja nuo ylätukivarret hyvä tarkistaa muutenkin ettei ole väljää ja kuluta renkaita epätasaisesti... nimimerkki kokemusta on :oops:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

silverine kirjoitti:raidetangon sisempi pää vaihdettiin.
Mulla kolahdukset poistui samalla lääkkeellä. Vaihtui samalla myös ulkopää, kun oli niin jeesusjumissa, ettei ulkopäätä saanut sisäpäästä irti :shock:
(Ei ollut yrityksen, eikä väkivallan puutetta.)
VMP

Vastaa Viestiin