
Sportwagonin takaluukku
Valvoja: Moderators
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Sportwagonin takaluukku
Voi ...kele! Nyt ei sitten takaluukku aukea. Ei avausvivusta, ei kakesta eikä edes avaimella. Luulin sen ekaks jäätyneen pesun jälkeen, mutta nyt sitä on tässä sulateltu pari päivää sisällä eikä silti aukea. Onko kenelläkään Sportwagonin omaavalla vastaavaa kokemusta? Ilman takaluukkua ei tuo käyttökelpoisuus ole kovin korkea... 

Ei ole vastaavaa kyllä käynyt. Olen purkanut oven pari kertaa, ja kyllä sen pitäisi avaimella lähteä auki, vaikka vaijeri olisikin poikki. Tarkempaa muistikuvaa lukon rakenteesta ei valitettavasti ole...
Oven purkaminenkin taitaa olla hankala homma aikuiselle miehelle kun se on kiinni
Liekö edes mahdollista?
Oven purkaminenkin taitaa olla hankala homma aikuiselle miehelle kun se on kiinni

- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Ainakaan '03:ssa Sportwagonissa ei avaimenreikää takaluukussa ole. Alfa- lätkä pysyy jämptisti paikoillaan.akik1 kirjoitti:Onko tuossa Sportwagonissa oikeasti avaimenreikä jossain takaluukussa? Omassa biilissä, kun sitä en ole edes Alfa Romeo lätkän alta löytänyt, jossa se kuulemma voisi olla. Lätkä ei mulla siis liiku suuntaan eikä toiseen.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Ilmesesti avaimenreikä on jostain syystä sitten poistettu.
Oli pakko tsekata oikein manuaalista, mitä siellä jauhetaan:
"Tavaratila voidaan avata ulkopuolelta kauko-ohjaimen nappia painamalla tai auton sisältä.
Huomaa: Jos takaluukku on jäänyt raolleen, syttyy merkkivalo yhdessä näytön tunnuksen kanssa.
Avaaminen sisältä:
Vedä takaluukun lukko auki kuljettajan istuimen vasemmalla puolelta olevasta vivusta.
Älä koske takaluukun aukaisuvipuun, ennen kuin auto on pysähtynyt.
Luukku on varustettu kahdella nostoa keventävällä kaasujousella.
Älä asennuta takaluukkuun painavia lisävarusteita. Kaasujouset on mitoitettu vain takaluukun alkuperäistä painoa varten.
Avaaminen kauko-ohjaimella:
Avaa luukku painamalla kauko-ohjaimen näppäintä, myös kun murtohälytin (mikäli varusteena) on päällä.
Tällöin summeri antaa kaksi äänimerkkiä, vilkut välähtelevät noin kolme sekuntia, takaluukun lukitus aukeaa ja murtohälyttimen tavaratilaa valvova piiri kytkeytyy pois päältä.
Samat signaalit toistuvat, kun luukku sulkeutuu, lukko napsahtaa kiinni ja hälyttimen valvontapiirit palautuvat normaalitilaan.
Takaluukun sulkeminen:
Sulje takaluukku vetämällä alas verhouslevyyn upotetusta kahvasta."
Siinä takaluukun käyttöohjeet, jos joku on manuaalinsa hukannut.
Oli pakko tsekata oikein manuaalista, mitä siellä jauhetaan:
"Tavaratila voidaan avata ulkopuolelta kauko-ohjaimen nappia painamalla tai auton sisältä.
Huomaa: Jos takaluukku on jäänyt raolleen, syttyy merkkivalo yhdessä näytön tunnuksen kanssa.
Avaaminen sisältä:
Vedä takaluukun lukko auki kuljettajan istuimen vasemmalla puolelta olevasta vivusta.
Älä koske takaluukun aukaisuvipuun, ennen kuin auto on pysähtynyt.
Luukku on varustettu kahdella nostoa keventävällä kaasujousella.
Älä asennuta takaluukkuun painavia lisävarusteita. Kaasujouset on mitoitettu vain takaluukun alkuperäistä painoa varten.
Avaaminen kauko-ohjaimella:
Avaa luukku painamalla kauko-ohjaimen näppäintä, myös kun murtohälytin (mikäli varusteena) on päällä.
Tällöin summeri antaa kaksi äänimerkkiä, vilkut välähtelevät noin kolme sekuntia, takaluukun lukitus aukeaa ja murtohälyttimen tavaratilaa valvova piiri kytkeytyy pois päältä.
Samat signaalit toistuvat, kun luukku sulkeutuu, lukko napsahtaa kiinni ja hälyttimen valvontapiirit palautuvat normaalitilaan.
Takaluukun sulkeminen:
Sulje takaluukku vetämällä alas verhouslevyyn upotetusta kahvasta."
Siinä takaluukun käyttöohjeet, jos joku on manuaalinsa hukannut.

- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
No niin, mysteerio on ratkaistu. Laiskana miehenä ja tallin puuttuessa piti odotella parempia kelejä jotta viitsii ruveta nyhräämään. Luukun lukon aukaiseva salpa, jota se solenoidi nykäisee, olikin jäänyt sen lukkolenkin ja avauslipakkeen väliin...
Sitä en kyllä tiedä miten se on onnistunut, mutta ei se ihme ettei luukku auennut. Eihän se mekanismi päässyt liikkumaan suuntaan eikä toiseen.
Kokemuksena koko "rojekti" oli aikas klaustrofobinen kun koitin saada itseni mahtumaan sinne takakoppiin ja vielä käyttämään työkaluja. Tosin vaurioittakaan ei selvitty. Sitä lukkohässäkän ja takaluukun laidan peittävää muovilipaketta ei ollut mahdollista poistaa ilman väkivaltaa...
kaksi kiinnityskohtaa jäi sinne luukun reunan alle. No, maanantaina uutta kehiin.

Kokemuksena koko "rojekti" oli aikas klaustrofobinen kun koitin saada itseni mahtumaan sinne takakoppiin ja vielä käyttämään työkaluja. Tosin vaurioittakaan ei selvitty. Sitä lukkohässäkän ja takaluukun laidan peittävää muovilipaketta ei ollut mahdollista poistaa ilman väkivaltaa...

- il_dottore
- Viestit: 100
- Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
- Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04) - Paikkakunta: Espoo
Joo, noin on, facelift SW:eissä ei ole takaporttiin kuin tuo kuljettajan jakkaran vieressä oleva pikkukahva, ja sitten tietysti tuo kauko-ohjaus...Cuore Sportivo kirjoitti: Ainakaan '03:ssa Sportwagonissa ei avaimenreikää takaluukussa ole. Alfa- lätkä pysyy jämptisti paikoillaan.

No, onpahan yksi lukko vähemmän jäätymässä (hah, hah, haa

Onkohan muilla ollut ongelmaa 156 sw:n takaluukun lamppukotelon suojaluukun kanssa? (kuva lärpykästä albumissa)
Että millä **tulla sen saa pysymään kiinni? Putoilee joka toinen kerta, kun lyö luukun kiinni. Olen koittanu pariin otteeseen sitä metalli nipsua vääntää ulospäin, muttei sekään auta ja rikki se ole mistään kohtaa...
Ei vaan viitteis mitään voimaliimaa tunkea, ku kai sitä pitäis joskus taas sitten saada aukikin!
Että millä **tulla sen saa pysymään kiinni? Putoilee joka toinen kerta, kun lyö luukun kiinni. Olen koittanu pariin otteeseen sitä metalli nipsua vääntää ulospäin, muttei sekään auta ja rikki se ole mistään kohtaa...
Ei vaan viitteis mitään voimaliimaa tunkea, ku kai sitä pitäis joskus taas sitten saada aukikin!

-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
No nyt kun muistutit niin on ollut ja on. Eli en ole mitään ratkaisua keksinyt. Toinen ei ole ollut paikallaan koskaan minun aikanani, toinen pysyy joten kuten kun välillä muistaa vähän korjata paikalleen. Joskus mietin että jos laittaisi ihan pienen pienen tipan jotain liimaa, niin että sen saisi tarvittaessa revittyä auki ilman enempää väkivaltaa ja vaurioita. On jäänyt kuitenkin nämä kokeilut tekemättä toistaiseksi.