Onko huohotus jäässä?
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Onko huohotus jäässä?
Elikkä tuossa äsken ajaessa alko kone sammuileen tyhjäkäynnillä. Sain sen sitten pysyyn käynnissä, mutta kokoajan aaltoilee jäy noin 850rpm (normaalisti käy 900) ja kun laittaa ilmastoinnin päälle putoo 800rpm.
Avasin sitten öljykorkin ja puski ilmaa aikalailla, kun korkin avaa niin kierrokset nousee hetkeks ja sitten palaa aaltoilemaan takasin.
Ajattelin että jahas huohotin pömpeli se jäässä on. Irrotin ja putsasin aikas paskassa olikin, mutta ei auttanut... ei muuttunut mihinkään.
Mitähän seuraavaks? ilmaa puskee kyllä mielestäni reilusti enemmän kuin ennen. Aamulla pitäs vetästä auto taas 25 asteen pakkasesta käyntiin.
Muutaman kerran nyt kylmässä käynnistettäessä an huutanut vähän aikaa, kuvittelisin sen olevan laturinhihna, mutta en voi mennä takuuseen.
Oon myöskin luullut huomanneeni että ei puhaltas ihan niin lämmintä ilmaa kuin ennen. Voi kyllä johtua siitä että on ollut kylmempää säätä.
Öljynpaineissa en huomannut ainakaan mitään huomattavaa muutosta.
Chatissa ehdotettiin jo tyhjäkäyntisäädintä, käyn koittamassa vaikuttaako sen piuhan irroittaminen käyntiin.
Avasin sitten öljykorkin ja puski ilmaa aikalailla, kun korkin avaa niin kierrokset nousee hetkeks ja sitten palaa aaltoilemaan takasin.
Ajattelin että jahas huohotin pömpeli se jäässä on. Irrotin ja putsasin aikas paskassa olikin, mutta ei auttanut... ei muuttunut mihinkään.
Mitähän seuraavaks? ilmaa puskee kyllä mielestäni reilusti enemmän kuin ennen. Aamulla pitäs vetästä auto taas 25 asteen pakkasesta käyntiin.
Muutaman kerran nyt kylmässä käynnistettäessä an huutanut vähän aikaa, kuvittelisin sen olevan laturinhihna, mutta en voi mennä takuuseen.
Oon myöskin luullut huomanneeni että ei puhaltas ihan niin lämmintä ilmaa kuin ennen. Voi kyllä johtua siitä että on ollut kylmempää säätä.
Öljynpaineissa en huomannut ainakaan mitään huomattavaa muutosta.
Chatissa ehdotettiin jo tyhjäkäyntisäädintä, käyn koittamassa vaikuttaako sen piuhan irroittaminen käyntiin.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kuulostaa kyllä ihan jäätyneeltä huohottimelta. Eihän sinne letkuihin jäänyt mitään tukosta? Reitin pitää olla auki koko matkaltaan kampikammiosta ilmamäärämittarin taakse asti eikä sen öljyn paluuletkunkaan putsaaminen pahaa tee, tosin se ei taida aiheuttaa ihan tuollaisia oireita.
Huomasitko katsoa onko ilmamäärämittarissa limaa? Sen jäätyminen sotkee myös käynnin, mutta silloin ei kylläkään pitäisi huohottaa normaalia rajummin.
Huomasitko katsoa onko ilmamäärämittarissa limaa? Sen jäätyminen sotkee myös käynnin, mutta silloin ei kylläkään pitäisi huohottaa normaalia rajummin.
- Epäkelpokeräilijä -
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
en katsonut ilmiin. pömpelin ja ilmin välistä letkua en puhdistanut kun totesin sen olevan puhdas. Täytyy varmaan puhdistaa huomenna.
Tuon piuhan irroitus lisäsi kierroksia 1250rpm. Kun tökkäsin piuhan kiinni kierrokset jäivät siihen. Palasivat ennalleen vasta kun käynnistin koneen uusiks. Tuolloin koneen lämpö oli 50 astetta.
Irrotin tuon säätimet ja suihkin crc:tä, minkäänlaista liikkuvaa venttiiliä en siellä havainnut, mikään ei liikkunut mihinkään, jumissa?
Tyhjäkäynti siis huojuu edelleen, mutta ei ole kyllä sammunut nytten... huohotus oli hieman vähäisempää nyt, saattoi johtua koneen lämmöstä 80-->60
Tarkkailen tuota siis huomenna lisää. Nyt kun tiedän että huohotinpömpeli on puhdas niin uskallan ainakin käynnistää huomenna.
Mites masinoli vaikutti Nelli? eikös tuo ole jäänestoainetta?
Tuon piuhan irroitus lisäsi kierroksia 1250rpm. Kun tökkäsin piuhan kiinni kierrokset jäivät siihen. Palasivat ennalleen vasta kun käynnistin koneen uusiks. Tuolloin koneen lämpö oli 50 astetta.
Irrotin tuon säätimet ja suihkin crc:tä, minkäänlaista liikkuvaa venttiiliä en siellä havainnut, mikään ei liikkunut mihinkään, jumissa?
Tyhjäkäynti siis huojuu edelleen, mutta ei ole kyllä sammunut nytten... huohotus oli hieman vähäisempää nyt, saattoi johtua koneen lämmöstä 80-->60
Tarkkailen tuota siis huomenna lisää. Nyt kun tiedän että huohotinpömpeli on puhdas niin uskallan ainakin käynnistää huomenna.
Mites masinoli vaikutti Nelli? eikös tuo ole jäänestoainetta?
Re: Onko huohotus jäässä?
Samaa tekee mulla, kun on tarpeeksi pakkasta. Olettaisin sen tulevan ohj.tehostimen pumpusta, joka huutaa kun tehostimen öljyt turhan jäykkiä kylmänä. Hetken käytyä vaimenee pikkuhiljaa. En ole vielä kerinnyt kokeilla vaihtaa öljyjä, jos auttaisi asiaan.Epezi kirjoitti:Muutaman kerran nyt kylmässä käynnistettäessä an huutanut vähän aikaa, kuvittelisin sen olevan laturinhihna, mutta en voi mennä takuuseen.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Onko huohotus jäässä?
Aivan oikein oletettu. Kannattaa olla kääntelemättä ohjausta vähään aikaan kunnes huuto lakkaa. Ja ensiapuna vaivaan synteettiset automaattilaatikon öljyt sisään.Vilpo kirjoitti:Samaa tekee mulla, kun on tarpeeksi pakkasta. Olettaisin sen tulevan ohj.tehostimen pumpusta, joka huutaa kun tehostimen öljyt turhan jäykkiä kylmänä. Hetken käytyä vaimenee pikkuhiljaa. En ole vielä kerinnyt kokeilla vaihtaa öljyjä, jos auttaisi asiaan.Epezi kirjoitti:Muutaman kerran nyt kylmässä käynnistettäessä an huutanut vähän aikaa, kuvittelisin sen olevan laturinhihna, mutta en voi mennä takuuseen.
Sitähän se.Epezi kirjoitti:Mites masinoli vaikutti Nelli? eikös tuo ole jäänestoainetta?
Eilen illalla ei vaikuttanut, tosin en jaksanu kovin moneen otteeseen sahailla.
Nyt päivänvalossa kokeiltuna käy, tosin huonosti, ottaa kierroksia pirun nihkeästi 2000 asti sitten herää vähän paremmin, ihan niin kuin joku pytty taas puuttuis.
Kävin just tappelemassa huohottimen (tai sen öljynerottimen) irti, se on nyt sisällä sulamassa.
Kertokaas nyt joku mikä se toinen "kello" siinä vieressä on, metallinen sylinteri jonka toiseen päähän tulee piuha ja toisessa päässä on letku joka menee ilmanputsarin ja koneen väliseen ilmaletkuun.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Se on seuraava askel. Juuri olen lähdössä asentamaan huohotinta paikalleen.
Ilmamäärämittarihan on varmaan se kalikka joka on ilmanputsarin kotelossa kiinni?
Ja se toinen mötikkä; letku menee kaasuläpän "etupuolelle".
Tuossa se käikäle on merkitty A:lla, Eper sanoo vaan että "electro-valve"
Vaikuttaa kyllä että se olisi todella tuo säädin...
Ilmamäärämittarihan on varmaan se kalikka joka on ilmanputsarin kotelossa kiinni?
Ja se toinen mötikkä; letku menee kaasuläpän "etupuolelle".
Tuossa se käikäle on merkitty A:lla, Eper sanoo vaan että "electro-valve"
Vaikuttaa kyllä että se olisi todella tuo säädin...
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
Kyllä se "A" on tyhjäkäyntisäädin.
Tyhjäkäynti- ja muuhunkin nikellysongelmiin pakkasella aiheuttaa juuri nuo huohotinkaasut. Ruiskuissa kun ei ole tuota imuilman lämmitystä. Yleensä syksyllä huohotinpöntön ja letkujen huolellinen puhdistus liuottimella helpottaa tulevan talven ongelmia. Vesipitoista kylmälimaa/öljysumua voi kertyä ilmamäärämittariin, kaasuläpälle ja tyhjäkäyntisäätimelle. (Ja voihan se koko huohotin systeemikin jäätyä jos mönjää on tarpeeksi).
Ilmamäärämittarilla töhnä estää läpän vapaan liikkumisen ja sekoittaa seoksen kun kaasuläppä ja ilmamäärämittarin läppä ei toimikaan oikeassa tahdissa. Apuna ilmi käteen ja sisälle, huolellinen läppäkotelon puhdistus.
Kaasuläppä taas ei sulkeudu jos töhnää on kulkeutut huohotinletkun kautta läpälle ja jäätynyt sopivasti. Kaasuläpän mikrokytkin ei kytkeydy tyhjäkäyntiasentoon jos läppä jää raolleen. Kaasuläppäkotelon puhdistus ja huohotinletkun/pöntön puhdistus auttanee. Läppää voi yrittää kääntää käsin kiinni siitä vaijerin pidikkeestä.
Tyhjäkäyntisäädin jäätyy myöskin ko. vetisen öljysumun seurauksena ja luisti säätimen sisällä ei pääse liikkumaan. Säädin irti ja lämpimään, luisti reiistä voi liotella vaikka sillä masinolilla kuivaus ja voitelu ohuella öljyllä, eiköhän pelitä.
Ps. ruiskuautoissa Masinolien yms. laitto on turhaa. Ei ehkä suorastaan vaarallista, mutta rahalle lienee muutakin käyttöä. Polttoainesuodattimen uusimiseen silloin tällöin ennen talvikautta on suositeltavaa, näin suodattimeen mahdollisesti kertynyt vesi ei aiheuta pakkasilla ongelmia.
Tyhjäkäynti- ja muuhunkin nikellysongelmiin pakkasella aiheuttaa juuri nuo huohotinkaasut. Ruiskuissa kun ei ole tuota imuilman lämmitystä. Yleensä syksyllä huohotinpöntön ja letkujen huolellinen puhdistus liuottimella helpottaa tulevan talven ongelmia. Vesipitoista kylmälimaa/öljysumua voi kertyä ilmamäärämittariin, kaasuläpälle ja tyhjäkäyntisäätimelle. (Ja voihan se koko huohotin systeemikin jäätyä jos mönjää on tarpeeksi).
Ilmamäärämittarilla töhnä estää läpän vapaan liikkumisen ja sekoittaa seoksen kun kaasuläppä ja ilmamäärämittarin läppä ei toimikaan oikeassa tahdissa. Apuna ilmi käteen ja sisälle, huolellinen läppäkotelon puhdistus.
Kaasuläppä taas ei sulkeudu jos töhnää on kulkeutut huohotinletkun kautta läpälle ja jäätynyt sopivasti. Kaasuläpän mikrokytkin ei kytkeydy tyhjäkäyntiasentoon jos läppä jää raolleen. Kaasuläppäkotelon puhdistus ja huohotinletkun/pöntön puhdistus auttanee. Läppää voi yrittää kääntää käsin kiinni siitä vaijerin pidikkeestä.
Tyhjäkäyntisäädin jäätyy myöskin ko. vetisen öljysumun seurauksena ja luisti säätimen sisällä ei pääse liikkumaan. Säädin irti ja lämpimään, luisti reiistä voi liotella vaikka sillä masinolilla kuivaus ja voitelu ohuella öljyllä, eiköhän pelitä.
Ps. ruiskuautoissa Masinolien yms. laitto on turhaa. Ei ehkä suorastaan vaarallista, mutta rahalle lienee muutakin käyttöä. Polttoainesuodattimen uusimiseen silloin tällöin ennen talvikautta on suositeltavaa, näin suodattimeen mahdollisesti kertynyt vesi ei aiheuta pakkasilla ongelmia.
Nyt on ilmamäärämittarikin putsattu, ei se nyt suorastaan kauhean näköinen ollut mutta kyllä läppä jumitti. Vaan eipä jumita enää.
Nyt tiedän mitä meikäläinen tekee ens syksynä, kerta riittää. 20 asteen pakkasessa ei huohotinpönttöä irrottele kovin mielellään
Masinol nyt tuli eilen ensimmäisenä mieleen, sitä kun on tähän asti ajellut kaasariautoilla niin eihän sitä aina tajua ettei siitä mitään iloa ole. Jahka tästä itse lämpiän vähän niin menen entisöimään auton, katsotaan sitten miten käy.
Huohotinpöntön pohjasta lähtevä pieni letku lienee se kuuluisa paluuletku?
Onko sen irtijäämisestä paljonkin haittaa?
On nimittäin niin v:mäisessä paikassa että ainakaan mulla ei riitä näpit eikä työkalut saamaan sitä kiinni.
Nyt tiedän mitä meikäläinen tekee ens syksynä, kerta riittää. 20 asteen pakkasessa ei huohotinpönttöä irrottele kovin mielellään
Masinol nyt tuli eilen ensimmäisenä mieleen, sitä kun on tähän asti ajellut kaasariautoilla niin eihän sitä aina tajua ettei siitä mitään iloa ole. Jahka tästä itse lämpiän vähän niin menen entisöimään auton, katsotaan sitten miten käy.
Huohotinpöntön pohjasta lähtevä pieni letku lienee se kuuluisa paluuletku?
Onko sen irtijäämisestä paljonkin haittaa?
On nimittäin niin v:mäisessä paikassa että ainakaan mulla ei riitä näpit eikä työkalut saamaan sitä kiinni.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
Kyllähän nuo ruiskut on neuroottisen herkkiä ylimääräisille ilmavuodoille, mutta tuo öljynpaluuletku ei aiheuttane irtonaisenakaan ongelmia. Toisaalta tyrkkäisin sen kyllä kiinni kun keli vähän lämpenee. Tai käytä moottoria hiukan lämpimäksi, niin ei palele käsiä kylmässä raudassa. Anna pakosarjojen ensin jäähtyä, niin et polta näppejäsi. Hyviä neuvoja täältä lämpimästä.
Viimeksi muokannut Werneri, 19 Tammi 2006, 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
Kuten olen jo aikaisemmin maininnut, niin ottakaa siitä putkesta joka tulee venttiilikopalta siihen vedenerottimeen lemmarit pois.
Meinaan jos huohotinjärjestelmä jäätyy niin pääsee ilmat kampikammiosta edes tuosta sitten pois (kun letku pulpahtaa irti). On se vaan halvempaa kuin kampiakselin stefan vaihto ja ennenkaikkea helpompaa
Meinaan jos huohotinjärjestelmä jäätyy niin pääsee ilmat kampikammiosta edes tuosta sitten pois (kun letku pulpahtaa irti). On se vaan halvempaa kuin kampiakselin stefan vaihto ja ennenkaikkea helpompaa
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Ei kai muuten, mutta se reikä tiputtaa öljyt suoraan pakosarjan päälle. Siitä tulee kiva käry... .Nelli kirjoitti:Huohotinpöntön pohjasta lähtevä pieni letku lienee se kuuluisa paluuletku?
Onko sen irtijäämisestä paljonkin haittaa?
On nimittäin niin v:mäisessä paikassa että ainakaan mulla ei riitä näpit eikä työkalut saamaan sitä kiinni.
nim. huohotin poistettu ja suora letku katsastajan silmään....
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Talviauto alkoi yhtenä aamuna / aamupäivänä hyytymään samaan malliin kuin kurkkua jäätävä kaasarikone. Kaadoin vähän skeptisenä pullollisen Masinol i-Kattia tankkiin ja sen jälkeen ei murheita esiintynyt. Bensansuodatin meni kyllä mahd.pian vaihtoon, ulkoasusta päätellen oli vielä Ford Originalteile vuodelta -91.Werneri kirjoitti:Ps. ruiskuautoissa Masinolien yms. laitto on turhaa. Ei ehkä suorastaan vaarallista, mutta rahalle lienee muutakin käyttöä. Polttoainesuodattimen uusimiseen silloin tällöin ennen talvikautta on suositeltavaa, näin suodattimeen mahdollisesti kertynyt vesi ei aiheuta pakkasilla ongelmia.
- Epäkelpokeräilijä -
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Meikäläisen saksalainen ei käynyt tyhjäkäyntiä ollenkaan kun pakkaset tulivat. Kiilasin automaattisen imuilman esilämmitinläpän manuaalisesti asentoon "pakosarjalta kiitos". Läppä kun ei enää toimi, vaikka siihen meneekin alipaineletku. Ihan vaan vinkkinä, tiedä sitten noista teidän italialaisista, onko niissä edes sellaista.
Tuttuja oireita kaikilla (taas kun tuli kovemmat pakkaset)....
Noi samat paikat aina joka talvi...huohotinletkut ja pönttö, ilmi, tyhjäkäynninsäädin ja kaasuläppä...
täytys itekin vaihtaa öljyt täyssynteettisiin mutta tahtoo sen ATF:n hinta 20 litra mennä useammin hupirahastoon..
Noi samat paikat aina joka talvi...huohotinletkut ja pönttö, ilmi, tyhjäkäynninsäädin ja kaasuläppä...
pumppu tosiaan huutaa hetken aikaa, on ihan normaalia, hihnaa ei kuitenkaan kannata ihan kauheen kireelle vetää ettei suotta kuormita tehostimen ja vesipumpun laakereita...Samaa tekee mulla, kun on tarpeeksi pakkasta. Olettaisin sen tulevan ohj.tehostimen pumpusta, joka huutaa kun tehostimen öljyt turhan jäykkiä kylmänä. Hetken käytyä vaimenee pikkuhiljaa. En ole vielä kerinnyt kokeilla vaihtaa öljyjä, jos auttaisi asiaan.
täytys itekin vaihtaa öljyt täyssynteettisiin mutta tahtoo sen ATF:n hinta 20 litra mennä useammin hupirahastoon..
Niinpä. Eli jos joskus edes vaihtaa sen suodattimen, niin ei noita "masinoleita" ruiskuautoissa tarvita. Mutta jos suodatin on 15v jälkeen täynnä vettä, niin kai se hätäapu on, jotta saa veden muutettua muotoon joka läpäisee suotimen. Toisaalta kun sen suotimen tarkoitus ois nimenomaan pitää se vesi poissa sieltä ruiskusuuttimilta. Yhtälö on hhmmm...?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Talviauto alkoi yhtenä aamuna / aamupäivänä hyytymään samaan malliin kuin kurkkua jäätävä kaasarikone. Kaadoin vähän skeptisenä pullollisen Masinol i-Kattia tankkiin ja sen jälkeen ei murheita esiintynyt. Bensansuodatin meni kyllä mahd.pian vaihtoon, ulkoasusta päätellen oli vielä Ford Originalteile vuodelta -91.
Jään esto ei kuitenkaan kulkeudu ilmamäärämittarille, kaasuläpälle eikä tyhjäkäyntisäätimille, eli niiden osalta ei apua ole odotettavissa. Ruiskutushan tapahtuu imusarjaan lähelle imuventtiiliä. Ja niissä kehittyneimmissä moottoreissa suoraan sylinteriin. Vaikka kyllähän sitä vesiruiskutustakin harrastetaan...
Itellä rykii tuo kuusnepa kaikin mahdollisin tavoin - pakkasta ollut jo neljättä päivää 25-30 asteen täällä Joensuun perseessa ja jatkuu vielä ainakin viikonlopun yli ja pakastuu entitsestään. Päivittäin keryy jotakuinkin 50 km ajoa joten alkaa vituttaa tuo nykiminen. Tänä aamuna hyytyi akkukin saatana ja piti tilata työkaveri virtaa lainaamaan. vittu kun vitutti!Onneksi oli paikallisessa akkukaupassa juhlatarjous ja 70 ah:n Exide maksoi 45 €! Loistavaa touhua.
Niinnintuota, sitä piti kysyä että mikäs letku tuolta kannattaisi irrottaa 164 TS:stä jos ei halua että limaa ja paskaa huohottaa tuonne ilmamäärä- /tyhjäkäyntimittareille; sekö venakopasta tuleva käyrä vai täh? Tällä htekellä ei ole mahiksia irrotella tuolta mitään isompaa putsattavaksi kun pakkasta paukkuu pihalla tuon 30 astetta perkele sentään. Jospa tuo nyt edes vähän vähentäisi tuota rykimistä ettei ainakaan räkä tuolla läpissä lisääntyisi? Ja kumpi pää..?
Niinnintuota, sitä piti kysyä että mikäs letku tuolta kannattaisi irrottaa 164 TS:stä jos ei halua että limaa ja paskaa huohottaa tuonne ilmamäärä- /tyhjäkäyntimittareille; sekö venakopasta tuleva käyrä vai täh? Tällä htekellä ei ole mahiksia irrotella tuolta mitään isompaa putsattavaksi kun pakkasta paukkuu pihalla tuon 30 astetta perkele sentään. Jospa tuo nyt edes vähän vähentäisi tuota rykimistä ettei ainakaan räkä tuolla läpissä lisääntyisi? Ja kumpi pää..?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Sama ilmeisesti mun 156:ssa
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7477
Miks se työntää jäätyvää hyhmää sieltä läpi? Kertokaa?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7477
Miks se työntää jäätyvää hyhmää sieltä läpi? Kertokaa?
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
No just se käyrä irti. Käännä se vaikka sinne lokasuojaan päin pohottamaan. Ja laita jeesusteippiä siihen mustan vedenerotusyklonin reijän tukkeeksi.
Ja kyllä jos nykimistä nyt esiintyy niin ei sitä letkumuutosta kannata kesään jättää. Parempi on nyt tehdä se väliaikainen ja parantaa ratkaisua jos siltä tuntuu sitten kun kelit lämpenee.
Mutta minulla hajosi letkulämppäri toissapäivänä ja sen vaihtoa kun ei oikein voi kesään jättää. Aattelin kuitenkin itse vaihtaa, ja luultavasti vielä ulkona. Jotta sillai....
Ja kyllä jos nykimistä nyt esiintyy niin ei sitä letkumuutosta kannata kesään jättää. Parempi on nyt tehdä se väliaikainen ja parantaa ratkaisua jos siltä tuntuu sitten kun kelit lämpenee.
Mutta minulla hajosi letkulämppäri toissapäivänä ja sen vaihtoa kun ei oikein voi kesään jättää. Aattelin kuitenkin itse vaihtaa, ja luultavasti vielä ulkona. Jotta sillai....
Noo joopas, kävin irrottamassa tuon huohotinputken ja laitoin sen sojottamaan sinne laturin taakse. Kyllähän tuolta tuota ilmaa vähän pihisee mutta eipä tuo putki kovin tukkoiselta näyttänyt - räkää oli seinämillä mutta tukossa ei ollut.
KOttero kyllä kävi nyt ihan mukavasti tyhjäkäynnilläkin. Sitten kun menin aukaisemaan tuon öljyn täyttöreijän korkin niin meinasipa lentää pipo päästä kun puhalsi ilmaa kuin huoran perseestä. Tukka lepatti vaikka tuijottelin reikää puolen metrin korkeudelta. Ei kai tuon pitäisi olla normaalia..?
Miksei se ilma karkaa sieltä huohottimen reijästä varsinkin kun otin sen letkun irit sieltä mokkulasta?!?! Mitäs tuo sitten tarkoittaa; joku muu rööri on tukossa mikä on hyvinkin vaarallista??? -Öjytikku ei ole pompannut paikoiltaan kuin kerran koko talvena joten lienee tuo "puhallus" kuitenkin verrattaen kesyä... ... vain onko?
Mitäs neuvotte seuraavaksi tekemään? Voiko tuo huohotus olla jotenkin tukossa tuolta kampikammion puolelta? kun öljyreijästä föönää noin kovaa. Tokihan kyseessä oli täysin kylmä moottori; lieneekö paranee tuokin oire lämmetessään?
höh?
KOttero kyllä kävi nyt ihan mukavasti tyhjäkäynnilläkin. Sitten kun menin aukaisemaan tuon öljyn täyttöreijän korkin niin meinasipa lentää pipo päästä kun puhalsi ilmaa kuin huoran perseestä. Tukka lepatti vaikka tuijottelin reikää puolen metrin korkeudelta. Ei kai tuon pitäisi olla normaalia..?
Miksei se ilma karkaa sieltä huohottimen reijästä varsinkin kun otin sen letkun irit sieltä mokkulasta?!?! Mitäs tuo sitten tarkoittaa; joku muu rööri on tukossa mikä on hyvinkin vaarallista??? -Öjytikku ei ole pompannut paikoiltaan kuin kerran koko talvena joten lienee tuo "puhallus" kuitenkin verrattaen kesyä... ... vain onko?
Mitäs neuvotte seuraavaksi tekemään? Voiko tuo huohotus olla jotenkin tukossa tuolta kampikammion puolelta? kun öljyreijästä föönää noin kovaa. Tokihan kyseessä oli täysin kylmä moottori; lieneekö paranee tuokin oire lämmetessään?
höh?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
No se käyrä on suoraan jakoketjunkotelossa ja sitä kautta se italiaano on suunnitellut kampikammion huohotuksen tapahtuvan.
Joten seuraavaksi poista se räkä siitä putkesta, ja tarkista ettei se natsa sinne venttiilikoppaan ole tukossa. Enempää en osaa neuvoa. Itselläni nää ovat auttaneet, tosin tiedän yhden 91-vuotisen TS:n, jossa ei auttanut muu kuin odotella kesää, mutta se on toinen juttu se.
Älä polta hermojasi, kyllä se Alfa joskus kesyyntyy, mutta koska sitä ei tiedä kukaan.
Joten seuraavaksi poista se räkä siitä putkesta, ja tarkista ettei se natsa sinne venttiilikoppaan ole tukossa. Enempää en osaa neuvoa. Itselläni nää ovat auttaneet, tosin tiedän yhden 91-vuotisen TS:n, jossa ei auttanut muu kuin odotella kesää, mutta se on toinen juttu se.
Älä polta hermojasi, kyllä se Alfa joskus kesyyntyy, mutta koska sitä ei tiedä kukaan.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itse irroitin ilmamäärämittarin lähelle tulevan huohotin letkun, tai siihen jää metalliputki vielä mukaan. Sen sai taivutettua vaihteiston päälle jolloin ei öljyä tipu minnekkään kuumaan paikkaan. Imuletkuun jäävän reiän tukin tubelesrungolla (sillä normia isommalla) se pysyy paikallaan liimaatta yms. koska siinä on huullosreunus.
Tuossa yhteydessä kannattaa puhdistaa se musta öljynerotin ja ilmamäärämittari, tuon remontin jälkeen ei pakkaset vaivannut vaikka tuli vuosi ajettua pohjosessa ja kovempiakin pakkasia tuli eteen.
Tuossa yhteydessä kannattaa puhdistaa se musta öljynerotin ja ilmamäärämittari, tuon remontin jälkeen ei pakkaset vaivannut vaikka tuli vuosi ajettua pohjosessa ja kovempiakin pakkasia tuli eteen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Voisiko tuo huohotinputki olla jäässä barchettassakin. Eilen ajelin 250 km kohtuullisessa pakkasessa ja kun olin lähellä kotia viimeisissä liikennevaloissa niin huomasin jotain palaneen käryä. Tänä aamuna auton alla oli hiukan jotain nestettä (ilmeisesti öljyä)...onkohan tuo vakavaakin? Voiko autolla ihan rauhassa ajella, jos muuten ei ole havaittavissa mitään normaalista poikkeavaa? Kannattaisiko auto ajaa vaikka vuorokaudeksi lämpimään talliin (matkaa 10 km kotoa)?
[edit: kävin vähän tarkkailemassa, miltä konepellin alla näyttää. Auton alla on jonkin verran öljyä ja myös moottoritilassa on öljyä lähinnä moottorin alaosassa. Minkään ei havainnut olevan irti ja öljyn mittatikkukin oli paikallaan. Hmmm...uskaltaisikohan tuon ajaa lämpimään talliin sulamaan]
[edit: kävin vähän tarkkailemassa, miltä konepellin alla näyttää. Auton alla on jonkin verran öljyä ja myös moottoritilassa on öljyä lähinnä moottorin alaosassa. Minkään ei havainnut olevan irti ja öljyn mittatikkukin oli paikallaan. Hmmm...uskaltaisikohan tuon ajaa lämpimään talliin sulamaan]
Viimeksi muokannut Portti, 21 Tammi 2006, 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
barchetta tuli sitten ajettua lämpimään parkkihalliin yöksi. Auto lähti pakkasessa moitteettomasti lämmityksen jälkeen käyntiin ja ajomatka tallille sujui ongelmitta. Lähtiessä lisäsin koneeseen hiukan öljyä. Tallissa tarkkailin hiukan aikaa moottoritilaa koneen käydessä ja kyllä sieltä jostakin öljyä pudottaa. Öljyn mittatikun kun nostin moottorin käydessä, niin höyryä sieltä tuli ulos. Öljyn määrää en saanut kunnolla mitattua. Onko kenelläkään ajatuksia mikä mahtaa olla vikana ja mitä voisi asialle tehdä?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
No jos se huohotin jäätyy ja paineet kampikammiossa nousee niin jostakin ne pullahtaa ulos (siis ne paineet). Ja todennäköinen paikka on kampiakselin stefa jos mittatikku ei tykkää alkaa raketiksi.
Se stefa ei kallis ole, mutta vaihto ei ole niin kamalan helppo, sillä se hihnapyörä voipi olla tiukassa.
Niin tämä oli siis ainaskin pullahtunut kun meidän vanhasta 164:sta oli huohotinsydeemi päässyt jäätymään edellisellä omistajalla (ja stefa oli vaihtamatta jäänyt kun me se ostettiin, kotimatkalla 4 litraa öljyä takana tulijoiden tuulilaseilla, hehehehehehe).
Se stefa ei kallis ole, mutta vaihto ei ole niin kamalan helppo, sillä se hihnapyörä voipi olla tiukassa.
Niin tämä oli siis ainaskin pullahtunut kun meidän vanhasta 164:sta oli huohotinsydeemi päässyt jäätymään edellisellä omistajalla (ja stefa oli vaihtamatta jäänyt kun me se ostettiin, kotimatkalla 4 litraa öljyä takana tulijoiden tuulilaseilla, hehehehehehe).
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
No niin, käytin autoa korjaamolla. Olivat siellä tutkailleet öljyvuotoa, mutta mitään vuotoa ei enää löytynyt, joten diagnoosi oli että huohotinputki oli jäätynyt ja jostain öljyä oli pullahtanut ulos. Nyt sulattuaan kaikki toimii kuulemma normaalisti. Täytyy tarkkailla tilannetta, mutta toivottavasti tästä asiasta pääsi vain säikähdyksellä.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Jospa se ei ole tehostin laisinkaan? Miulla on kolmessa TS:ssa huutanut se tehostajan hihnan kiristyspyörä käynnistyksen jälkeen. Pyörän ja laakerin välys ei ole tarpeeksi tiukka vaan pyörii siitä kunnes....Carlos kirjoitti: Eikä tehostin hiljentynyt ATF:llä
Karmee rääkäsy ja mekkala. Eikä lopu ihan heti,prskl!
gtv 2.0 -87, 2x75TS-87, purettuna 75TS-89 ja 90 2.0i