159 "pakkastesti"
Valvoja: Moderators
- PeeVee
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
- Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
- Paikkakunta: Kiiminki
159 "pakkastesti"
Lähdin keskiviikkona 18.01 ajamaan aamusella klo 6:n maissa kohti Lahtea. Pakkasta oli tasan -20 astetta. Auto lähti hyvin käyntiin.
Lämmityslaite fullauto asennossa asetettuna 19 asteen lukemaan.
Matkalla pakkanen vaihteli -18 ja -24 asteen välillä.
Kahville ja tankkaamaan pysähdyin Viitasaaren ABC:lle. Aivan käsittämättömän kylmää, pakkasta ei ole kuin -22, mutta ulkona puhaltaa jäättävä viima.
Alfan tankkaaminen on todella tarkkaa puuhaa. Pistoolin on oltava juuri oikeassa asennossa ja siltikin tankkaus on hieman tökkivää.
Sisällä asemarakennuksessa voi tv-ruudusta katsoa pakkaslukeman ja tuulen vaikutuksen, huh, huh, vastaa -38 asteen keliä ...ilmankos ei hermo pitänyt ja tankki jäi hieman vajaaksi!
Matka jatkuu kohti Lahtea, perillä mukava -23 asteen pakkanen.
Yöpyminen ja aamulla jatketaan kohti Helsinkiä.
Aamulla pakkasta -24,5 ja käyntiin lähdössä ei ongelmia. Auto lämpenee kiitettävän nopeasti. Matkalla pakkanen vaihtelee -20 ja -25 asteen välillä.
Lahden moottorititiellä nopeus noin 100 km/h, lämmityslaite edelleen fullauto-asennossa säädettynä 19 asteen lämpötilaan, tuulilasiin alkaa muodostua ohuta jätä taustapeilin alle. Nopeuden laskiessa jää katoaa.
Lähtö Helsingistä Ouluun klo 15:20. Pakkasta kaupungin keskustassa -17.
Pakkanen kiristyy heti kehä kolmosen ulkopuolella -20 alapuolelle. Lukemat vaihtelevat Lahden jälkeen -26 ja -31 välillä. Kylmintä oli välillä Jyväskylä-Viitasaari, useassa kohdassa -31.
Tankkaan Heinolan Teboililla (nyt tankki tuli täyteen) ja jatkan matkaa kohti Oulua.
Pakkasen kiristyessä yli -27 asteen tuulilasi alkaa jäätyä peilin kohdalta ja kuljettajan puoleiselta reunalta. Lämmintä kuitenkin riittää kiitettävästi .
Kotipihaan kääntäessäni haistan "palaneen"-käryä, on jo kuitenkin niin myöhäistä ja kylmää (-30) että ajan auton talliin ja menen nukkumaan.
Aamulla kun olen lähdössä Deltta-autoon (tehdän muutama pieni "fiksaus" ) niin huomaan tallin lattialla öljyläikän, APUA !
Konepelti auki, öljy on tullut öljyntäyttökorkin juuresta. Mittatikku ylös, onneksi öljyä ei ole kadonnut koneesta kuin muutama desi.
Varovasti ajamalla Deltta-autoon, jossa diaknoosiksi vahvistuu huohotinputken jäätyminen. Puhdistetaan putki ja asenttaja vetää vesiletkun huohotinletkun vierestä ja eristää molemmat tiiviiseen paketiin, nyt ei pitäis jäätyä.
Testi jatkuu...
PS. Välillä HKI-Kiiminki oli useita autoja jäänyt tien varteen. Yhtään Alfaa ei joukossa ollut, oneksi omanikin selvisi perille saakka.
Lämmityslaite fullauto asennossa asetettuna 19 asteen lukemaan.
Matkalla pakkanen vaihteli -18 ja -24 asteen välillä.
Kahville ja tankkaamaan pysähdyin Viitasaaren ABC:lle. Aivan käsittämättömän kylmää, pakkasta ei ole kuin -22, mutta ulkona puhaltaa jäättävä viima.
Alfan tankkaaminen on todella tarkkaa puuhaa. Pistoolin on oltava juuri oikeassa asennossa ja siltikin tankkaus on hieman tökkivää.
Sisällä asemarakennuksessa voi tv-ruudusta katsoa pakkaslukeman ja tuulen vaikutuksen, huh, huh, vastaa -38 asteen keliä ...ilmankos ei hermo pitänyt ja tankki jäi hieman vajaaksi!
Matka jatkuu kohti Lahtea, perillä mukava -23 asteen pakkanen.
Yöpyminen ja aamulla jatketaan kohti Helsinkiä.
Aamulla pakkasta -24,5 ja käyntiin lähdössä ei ongelmia. Auto lämpenee kiitettävän nopeasti. Matkalla pakkanen vaihtelee -20 ja -25 asteen välillä.
Lahden moottorititiellä nopeus noin 100 km/h, lämmityslaite edelleen fullauto-asennossa säädettynä 19 asteen lämpötilaan, tuulilasiin alkaa muodostua ohuta jätä taustapeilin alle. Nopeuden laskiessa jää katoaa.
Lähtö Helsingistä Ouluun klo 15:20. Pakkasta kaupungin keskustassa -17.
Pakkanen kiristyy heti kehä kolmosen ulkopuolella -20 alapuolelle. Lukemat vaihtelevat Lahden jälkeen -26 ja -31 välillä. Kylmintä oli välillä Jyväskylä-Viitasaari, useassa kohdassa -31.
Tankkaan Heinolan Teboililla (nyt tankki tuli täyteen) ja jatkan matkaa kohti Oulua.
Pakkasen kiristyessä yli -27 asteen tuulilasi alkaa jäätyä peilin kohdalta ja kuljettajan puoleiselta reunalta. Lämmintä kuitenkin riittää kiitettävästi .
Kotipihaan kääntäessäni haistan "palaneen"-käryä, on jo kuitenkin niin myöhäistä ja kylmää (-30) että ajan auton talliin ja menen nukkumaan.
Aamulla kun olen lähdössä Deltta-autoon (tehdän muutama pieni "fiksaus" ) niin huomaan tallin lattialla öljyläikän, APUA !
Konepelti auki, öljy on tullut öljyntäyttökorkin juuresta. Mittatikku ylös, onneksi öljyä ei ole kadonnut koneesta kuin muutama desi.
Varovasti ajamalla Deltta-autoon, jossa diaknoosiksi vahvistuu huohotinputken jäätyminen. Puhdistetaan putki ja asenttaja vetää vesiletkun huohotinletkun vierestä ja eristää molemmat tiiviiseen paketiin, nyt ei pitäis jäätyä.
Testi jatkuu...
PS. Välillä HKI-Kiiminki oli useita autoja jäänyt tien varteen. Yhtään Alfaa ei joukossa ollut, oneksi omanikin selvisi perille saakka.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: 159 "pakkastesti"
Loistotopicci, juuri tällaisia uusista malleista kaipaakin. Kiitokset PeeVeelle!
Silläkin uhalla että esitän tyhmän kysymyksen, niin mitäpä on palstan viisaat mieltä, onko tuo putken jäätyminen huonoa tuuria vai huonoa suunnittelua?
Kuulostaa tutulta, edellisessä 156:ssa alkoi samoin -30C:n kieppeillä olla jo niin kylmää ettei koko lasi pysynyt koko ajan sulana. Parinsadan kilsan matkalla ei kuitenkaan niin paljon jäätynyt että olisi pitänyt raapimaan ruveta. Nykyisellä ei ole vielä tullut niin pitkää matkaa noin kylmässä ajettua.PeeVee kirjoitti: Pakkasen kiristyessä yli -27 asteen tuulilasi alkaa jäätyä peilin kohdalta ja kuljettajan puoleiselta reunalta.
Olikos nuo fiksaukset jotain tuolla toisessa ketjussa listaamaasi vai vielä jotain muutakin? Kiinnostaa nimittäin kovasti, että millä tasolla sen 159:n laadussa oikeasti mennään verrattuna vaikka johonkin BMW:hen tai Audiin, ja sitä tietoa ei koeajolla saa, pitää kysyä omistajiltaPeeVee kirjoitti: Aamulla kun olen lähdössä Deltta-autoon (tehdän muutama pieni "fiksaus" ) niin huomaan tallin lattialla öljyläikän, APUA !
...
huohotinputken jäätyminen. Puhdistetaan putki ja asenttaja vetää
Silläkin uhalla että esitän tyhmän kysymyksen, niin mitäpä on palstan viisaat mieltä, onko tuo putken jäätyminen huonoa tuuria vai huonoa suunnittelua?
- PeeVee
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
- Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
- Paikkakunta: Kiiminki
Re: 159 "pakkastesti"
Fiksauksella tarkoitin lähinnä suomessa huolimattomasti asennetuja lokareita, oikea etu- ja takalokari irvisti etureunasta, kiinnitettiin oikein. Lisäksi oli tarkoitus mitata ohjauskulmat, mutta Delta-autossa oli kiirettä pakkasen aiheuttamien ongelmien vuoksi, siirrettiin toiseen kertaan.
- PeeVee
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
- Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
- Paikkakunta: Kiiminki
Mittasin kulutuksen välillä Heinola-Oulu. Nollasin ajotietokoneen B-näytön Heinolassa tankkauksen yhteydessä.Cuore Sportivo kirjoitti:Hyvä, että tuli kuntoon. Mittailitko kulutuslukemia?
Rajoitusten mukaan ajettuani (+10%) kulutus oli 8,1 l/100km.
Matkalla oli noin 40% 100 km/h rajoitusta, 50% 80 km/h rajoitusta ja 10% 60 km/h (tai alle).
PS. Jäi alkuperäisessä viestissä tuo ajovalojen arviointi pois. Arvioisin lyhyet valot 7 ½ pisteen arvoisiksi ja pitkät saavat 7 pistettä (asteikko 4-10).
Huonon kylmänolojen suunnittelun ja alumiinirakenteisen moottorin ansioo, alumiinikone on yleensä jostain syystä herkempi jäätämään huohotinta...Silläkin uhalla että esitän tyhmän kysymyksen, niin mitäpä on palstan viisaat mieltä, onko tuo putken jäätyminen huonoa tuuria vai huonoa suunnittelua?
eikä ole yksistään alfan vaiva, pösöt ja sitikat on pahimpia ja muutamat vag koneet, lähinnä siksi 407 pösöjen nokalla näkyy se ruma peite talvisin ja toinen syy on että siinä on syylärin flekti etupuolella, siihen lentää loskaa joka jäätyy ja rikkoo puhaltimen.
- PeeVee
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
- Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
- Paikkakunta: Kiiminki
Opelin koneessahan on täysin erillainen yläkerta kuin Alfan koneessa.V6 kirjoitti:siitä vaan vertaaman kuinka opelin 2.2 ecotec on toteutettu onko eroa? Italialaisten vai saksalaisten vika
Tarkemmin en ole huohotinputken rakennetta päässyt katsomaan, mutta pikaisella tarkastelulla huomaa sen että Opelin imusarjan päällä on suojamuovi.
Käsitääkseni myöskin imusarjan rakenne on täysin erillainen Opelissa.
Jatketaan tutkimuksia...
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Nämä omien kokemusten jakaminen on parasta mitä tällaisella foorumilla voi olla! Kiitokset PeeVeelle. Varsinkin kun on kyse uudesta automallista, niin kaikki kokemukset ja sattumukset ovat tervetulleita!
Itelle on tulossa myös uusi Alfa, 2.4l 159 JTDm. Siitä en saa oikein talvitestiä enää tehtyä, kun saapuu vasta maaliskuussa.. Mutta ajattelin kuitenkin tehdä siitä kotisivuilleni jonkin sortin päiväkirjaa, kunhan saan oman Alfani perseen alle.
Tässä on nyt reilut 2 vuotta ajeltu Hondalla, edellinen ajopeli oli Alfa 147 1.6 TS (120hv). On mukava palata takaisin "harharetkeltä".
Itelle on tulossa myös uusi Alfa, 2.4l 159 JTDm. Siitä en saa oikein talvitestiä enää tehtyä, kun saapuu vasta maaliskuussa.. Mutta ajattelin kuitenkin tehdä siitä kotisivuilleni jonkin sortin päiväkirjaa, kunhan saan oman Alfani perseen alle.
Tässä on nyt reilut 2 vuotta ajeltu Hondalla, edellinen ajopeli oli Alfa 147 1.6 TS (120hv). On mukava palata takaisin "harharetkeltä".
- il_dottore
- Viestit: 100
- Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
- Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04) - Paikkakunta: Espoo
- PeeVee
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
- Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
- Paikkakunta: Kiiminki
Joo...huomasin itsekkin kun luin uutta TM:ää.il_dottore kirjoitti:159 (2.2 JTS) on mukana TM:n meneillään olevassa talvitestissä. Helmikuun 8. ilmestyy seuraava numero, sitten saadaan lisää tietoa 159:n talviominaisuuksista...
Moittivat varmaan valoja ja kaasun/kytkimen toimintaa...muuten mielestäni eväitä pitkällekkin...jännityksellä odotetaan.
Tunteella ja huumorilla!
- PeeVee
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
- Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
- Paikkakunta: Kiiminki
Sehän sattui hyvin TM:n kanssa kohdalleen tuo valojen arviointi!PeeVee kirjoitti:Cuore Sportivo kirjoitti:Hyvä, että tuli kuntoon. Mittailitko kulutuslukemia?
PS. Jäi alkuperäisessä viestissä tuo ajovalojen arviointi pois. Arvioisin lyhyet valot 7 ½ pisteen arvoisiksi ja pitkät saavat 7 pistettä (asteikko 4-10).
(TM antoi talvitestissä 159:lle 7 pistettä valoista).
Tunteella ja huumorilla!
Ootko PeeVee laskeskellut kulutusta ihan itseksesi vai seurannut vain ajotietokonetta? Kiinostaisi onko 159:n ajotietokoneen kulutuslaskentaa saatu tarkemmaksi. 156:n tietsikka näyttää reilusti vähemmän kuin todellinen kulutus, mikä on myös useassa vanhassa topicissa käsitelty aihe.
Ex. 156SW 2.0 JTS -03
Audi TT 1,8TQ -00
Nissan Murrano SL -07
Audi TT 1,8TQ -00
Nissan Murrano SL -07
- PeeVee
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
- Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
- Paikkakunta: Kiiminki
Nyt on Sodankylänreissu takana. Ei teknisiä ongelmia.
Oli ensimmäinen reissu neljän henkilön kuormalla.
Täytyypä sanoa että on Alfassa kerta kaikkiaan surkea ilmankierto sisätiloissa. Pakkanen vaihteli välillä -8...-19 astetta ja ikkunat eivät pysyneet sulana, ei edes tuulilasi!
Kaikki ikkunat olivat sisäpuolelta jäätyneet läpinäkymättömiksin ja tuulilasissa oli kuljettajanpuolella hieman enemmän sulaa kuin apumiehen puolella. Kun ilman ohjauksen asetti käsin tuulilasille ja sivuikkunoihin, auton sisätiloja mittaava termostaatti ikään kuin sekosi ja sisällä oli hetken päästä hirvittävän kuuma. Tuulilasi kyllä suli sekä eyusivulasit osittain.
Erikoista tilanteessa oli se, että kun pysähdyin Pudasjärven ABC:lle tankkaamaan niin auton koko etuosa oli kuuran peitossa!
PS. Sattui mukava kokemus napapiirin Shellillä. Asemalle tuli yhtäaikaa 75 kpl Porsche merkkisiä urheiluautoja, huima kokemus.
Oli ensimmäinen reissu neljän henkilön kuormalla.
Täytyypä sanoa että on Alfassa kerta kaikkiaan surkea ilmankierto sisätiloissa. Pakkanen vaihteli välillä -8...-19 astetta ja ikkunat eivät pysyneet sulana, ei edes tuulilasi!
Kaikki ikkunat olivat sisäpuolelta jäätyneet läpinäkymättömiksin ja tuulilasissa oli kuljettajanpuolella hieman enemmän sulaa kuin apumiehen puolella. Kun ilman ohjauksen asetti käsin tuulilasille ja sivuikkunoihin, auton sisätiloja mittaava termostaatti ikään kuin sekosi ja sisällä oli hetken päästä hirvittävän kuuma. Tuulilasi kyllä suli sekä eyusivulasit osittain.
Erikoista tilanteessa oli se, että kun pysähdyin Pudasjärven ABC:lle tankkaamaan niin auton koko etuosa oli kuuran peitossa!
PS. Sattui mukava kokemus napapiirin Shellillä. Asemalle tuli yhtäaikaa 75 kpl Porsche merkkisiä urheiluautoja, huima kokemus.
Tunteella ja huumorilla!
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Kuulostaa aika oudolta Onkohan yksilövika, mallikohtainen suunnittelu vika, vai käyttö virhe? 156:han klasit huurtuu/jäätyy tietojeni ja kokemusteni mukaan vain jos raitisilmasuodatin on tukossa/kastunut. (Tai lämppärin kenno puhki )PeeVee kirjoitti:Täytyypä sanoa että on Alfassa kerta kaikkiaan surkea ilmankierto sisätiloissa. Pakkanen vaihteli välillä -8...-19 astetta ja ikkunat eivät pysyneet sulana, ei edes tuulilasi!
Kaikki ikkunat olivat sisäpuolelta jäätyneet läpinäkymättömiksin ja tuulilasissa oli kuljettajanpuolella hieman enemmän sulaa kuin apumiehen puolella. Kun ilman ohjauksen asetti käsin tuulilasille ja sivuikkunoihin, auton sisätiloja mittaava termostaatti ikään kuin sekosi ja sisällä oli hetken päästä hirvittävän kuuma. Tuulilasi kyllä suli sekä eyusivulasit osittain.
Erikoista tilanteessa oli se, että kun pysähdyin Pudasjärven ABC:lle tankkaamaan niin auton koko etuosa oli kuuran peitossa!
Pidähän ajantasalla miten asia etenee.
Ei taida olla foorumilla vielä muita 159 omistajia?
Ayrton Senna da Silva forever
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Tai sisäilman kierrätys päällä.Wile E. Coyote kirjoitti:Kuulostaa aika oudolta Onkohan yksilövika, mallikohtainen suunnittelu vika, vai käyttö virhe? 156:han klasit huurtuu/jäätyy tietojeni ja kokemusteni mukaan vain jos raitisilmasuodatin on tukossa/kastunut. (Tai lämppärin kenno puhki )
Tai matot märkänä ilmastointilaitteen väärin asennetun poistoputken valuttamasta vedestä.
Tai......
Tai......jne.
- PeeVee
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
- Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
- Paikkakunta: Kiiminki
Kiitos kaverit vinkeistä, kaikki nuo aiheuttavat varmaan samoja ongelmia.
Mikäli ongelman aiheuttaja olisi ollutkin jotakin noin päivänselvää, en siitä olisi tänne viitsinyt kirjoitella.
Yli 20-vuotta jatkuneen autoilun tuomalla kokemuksella oppii kyllä joitakin asioita ongelmatilanteessa tarkistamaan, ennen kuin ihmetys valtaa pienen mielen... , nyt on kysymys jostakin muusta.
Toivottavasti totuus on se epäilys kastuneesta raitisilmasuodattimesta (ois helppo korjata).
Mikäli ongelman aiheuttaja olisi ollutkin jotakin noin päivänselvää, en siitä olisi tänne viitsinyt kirjoitella.
Yli 20-vuotta jatkuneen autoilun tuomalla kokemuksella oppii kyllä joitakin asioita ongelmatilanteessa tarkistamaan, ennen kuin ihmetys valtaa pienen mielen... , nyt on kysymys jostakin muusta.
Toivottavasti totuus on se epäilys kastuneesta raitisilmasuodattimesta (ois helppo korjata).
Tunteella ja huumorilla!
On todella hienoa, että jaksat päivitellä autosi käyttäymistä eri arkipäivän tilanteissa. Mielestäni olet kaiken kirjoittamasi kertonut hyvin tarkasti ja täsmällisesti - kiitos jo tämän hetkisistä. Näitä on mielenkiintoista lueskella ja ainakin itse saan lisää (arvokasta) tietoa kyseisestä kulkineesta, jos joskus hamassa tulevaisuudessa sellaisen omistan.
Oliko ne niitä Caymanneja? Satuitko ottamaan letkasta minkäänlaista kuvamateriaalia?PeeVee kirjoitti:Asemalle tuli yhtäaikaa 75 kpl Porsche merkkisiä urheiluautoja, huima kokemus.
- PeeVee
- Viestit: 96
- Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
- Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
- Paikkakunta: Kiiminki
Kiitos kannustuksesta!hamppi kirjoitti:On todella hienoa, että jaksat päivitellä autosiOliko ne niitä Caymanneja? Satuitko ottamaan letkasta minkäänlaista kuvamateriaalia?PeeVee kirjoitti:Asemalle tuli yhtäaikaa 75 kpl Porsche merkkisiä urheiluautoja, huima kokemus.
Olihan ne, siinä oli todella monenlaista autoa. Pistän kuvan tuonne albumiin...olin niin "paineessa" että ei tullut oikein kuviakaan otettua.
Tunteella ja huumorilla!