Selen pakkasraja löytyi
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
- Car(s): 75 3.0 America Turbo
- Paikkakunta: Joensuu // Helsinki
Selen pakkasraja löytyi
Täällä Joensuussa on ollut nyt 30 pakkanen jo päiviä. Sele on kuitenkin toiminut hämmästyttävän hyvin ottaen huomioon toimintaperiaatteen.
Nyt -32 astetta on kuitenkin näemmä jo liikaa eli hydraulinesteet ovat liian jäykät. Paineet eivät nouse, toivoa sopii että noston yrittäminen auton muuten lämmittämällä ei ole aiheuttanut mitään särkymistä.
Odotetaan tiistaihin kun keli lauhtuu tai vien auton lämpimään talliin sulamaan.
Tämä onkin ensimmäin negatiivinen kokemus 156 talviautona missään suhteessa. Eihän toki millään autolla pitäisi ajaa enää tässä kelissa mutta kun ei ole valinnan varaa.
Mikäli jollain on kokemuksia jakaa, ei harmita Ja varaudutaan nyt siihenkin että mikäli jokin on rikki, mikä lienee rikki, mitä maksanee ja missä kannattanee korjata. Paikalliseen Deltaan en varmasti vie, eivät tajua mitään ja laskuttavat varmasti ties mitä. Muukkonen tai Automilano varmaan olisivat oikeat osoitteet mutta matkaa on 400km.
Nyt -32 astetta on kuitenkin näemmä jo liikaa eli hydraulinesteet ovat liian jäykät. Paineet eivät nouse, toivoa sopii että noston yrittäminen auton muuten lämmittämällä ei ole aiheuttanut mitään särkymistä.
Odotetaan tiistaihin kun keli lauhtuu tai vien auton lämpimään talliin sulamaan.
Tämä onkin ensimmäin negatiivinen kokemus 156 talviautona missään suhteessa. Eihän toki millään autolla pitäisi ajaa enää tässä kelissa mutta kun ei ole valinnan varaa.
Mikäli jollain on kokemuksia jakaa, ei harmita Ja varaudutaan nyt siihenkin että mikäli jokin on rikki, mikä lienee rikki, mitä maksanee ja missä kannattanee korjata. Paikalliseen Deltaan en varmasti vie, eivät tajua mitään ja laskuttavat varmasti ties mitä. Muukkonen tai Automilano varmaan olisivat oikeat osoitteet mutta matkaa on 400km.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Joskus miettinyt noitten hydraulinesteiden kanssa että eikös lentokoneet aika sujuvasti lennä 50 asteen pakkasissa. Eli löytyy kai noitakin litkuja sellaisia ettei "ikinä" tarvi sitä miettiä. Ei varmaan vaan autotarvike liikkeessä myydä. Ja vaikka olis kalliimpaakin niin ei kait se haittaa jos kerran vaan joutuu satsaamaan. Veikkaisin että kaikin puolin laadukkaampia litkuja. Onko kellään lentäjän lupakirjaa tai muuten vaan tietoa asiasta? Ampukaa teoria vapaasti alas
Ayrton Senna da Silva forever
(liikenne)lentokoneissa käytetään hydraulinesteenä aineita jotka kulkee kauppanimillä Skydrol tai HyJet IV.
Neste on hyvin ohutta ja erittäin hyvin maalia irrottavaa sorttia, tuskin saa mistään normikaupasta. Hinnasta ei tietoa.
Neste on hyvin ohutta ja erittäin hyvin maalia irrottavaa sorttia, tuskin saa mistään normikaupasta. Hinnasta ei tietoa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
Lentokoneissa on hydraulinesteen paloturvallisuus tärkeää, samoin keveys on plussaa. Kuten jo mainitty niin nykyään käytetään Hyjet ja Skydrol tyyppimerkkejä jotka ovat synteettisiä ja turvottavat minaaliöljyille tarkoitetut tiivisteet nopeasti.
Lentokoneissa käytetään 3000 Psi painetta järjestelmässä joten nesteiden vaatimukset ovat erilaiset. Ei se mitään tuhottoman kallista ole, jotain 15 € litra.
Kannattaa käyttää tarkoituksiin suunniteltuja nesteitä.
Lentokoneissa käytetään 3000 Psi painetta järjestelmässä joten nesteiden vaatimukset ovat erilaiset. Ei se mitään tuhottoman kallista ole, jotain 15 € litra.
Kannattaa käyttää tarkoituksiin suunniteltuja nesteitä.
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Isäukko ei ole koskenut Seleen kepilläkään, mutta matka taittuu kuulemma V6:lla vielä 37°C:een pakkasessakin. Majailevat Joensuun kupeessa.
Selen ensimmäisinä talvina vastaavia oireita, mutta onneksi öljyt pysyivät sisällä.
Selen ensimmäisinä talvina vastaavia oireita, mutta onneksi öljyt pysyivät sisällä.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Galleriassa on kuva Selestä (156 sininen sportwagon, vm -00), mutta V6:sta en ole vielä kerennyt ottaa kuvia (156 vaaleanvihreä, vm -03).
Asustelevat Outokummussa, mutta käyvät säännöllisesti Joensuussa.
Asustelevat Outokummussa, mutta käyvät säännöllisesti Joensuussa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
No totta mooses olen Okusta lähtöisin. Sieltä sitten Keuruulle inttiin, jonka jälkeen Lappeenrantaan opiskelemaan, Karhulaan töihin ja asunto Korialta (lue = naisen takia). Töiden siirryttyä Karhulasta savoon jouduin töiden perässä lähtemään Espooseen, jossa vietän nykyisin aina viikot.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
- Car(s): 75 3.0 America Turbo
- Paikkakunta: Joensuu // Helsinki
No niin vika on selvitetty.
Mitään mekaanista vikaa, selvää vuotokohtaa ym ei löytynyt. Ilmeisesti kova pakkanen kovetti/kutisti tiivisteitä järjestelmästä ja vuoto syntyi siitä.
Laitoin nestepinnan normaalitasoon, selen pumpun sulakkeet takaisin ja järjestelmä toimi suoraan taas ilman ongelmia eikä vuotoa esiinny.
Selvisi ainakin se että Selespeedille pakkasraja on noin reilu -30. Tietenkin tilanne on toinen jos voi lähteä lämpimästä tallista.
Selespeedin sopiva neste on muuten sitten ATF D3, sillä onko se Seleniaa, tai muuta ei pitäisi olla merkitystä. Toki sotkea ei varmaan kannata eri valmistajien tuotteita.
Raportoin mikäli tulee vielä jotain käänteitä. Ilmeisesti nyt päästiin säikähdyksellä.
Mitään mekaanista vikaa, selvää vuotokohtaa ym ei löytynyt. Ilmeisesti kova pakkanen kovetti/kutisti tiivisteitä järjestelmästä ja vuoto syntyi siitä.
Laitoin nestepinnan normaalitasoon, selen pumpun sulakkeet takaisin ja järjestelmä toimi suoraan taas ilman ongelmia eikä vuotoa esiinny.
Selvisi ainakin se että Selespeedille pakkasraja on noin reilu -30. Tietenkin tilanne on toinen jos voi lähteä lämpimästä tallista.
Selespeedin sopiva neste on muuten sitten ATF D3, sillä onko se Seleniaa, tai muuta ei pitäisi olla merkitystä. Toki sotkea ei varmaan kannata eri valmistajien tuotteita.
Raportoin mikäli tulee vielä jotain käänteitä. Ilmeisesti nyt päästiin säikähdyksellä.
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Joo lähteehän TS kovassakin pakkasessa käymään mutta lähtee paremmin kun painaa kytkimen pohjaan. Näin vaikka vaihde olisikin vapaalla.
Mitenkähän Selespeedissä on, pyöriikö osa vaihteistoa mukana startatessa. Sele on kyllä aina kiinnostanut mutta jos pakkasraja on tosiaankin tuo 30 astetta C, ja kun noita pakkaspäiviä aina jokunen vuodelle sattuu, niin voi olla ettei siitä olisi täällä Oulussa käyttöpelikksi. Onko kenelläkään muulla vastaavia tai päinvastaisia kokemuksia Selespeedistä.
Mitenkähän Selespeedissä on, pyöriikö osa vaihteistoa mukana startatessa. Sele on kyllä aina kiinnostanut mutta jos pakkasraja on tosiaankin tuo 30 astetta C, ja kun noita pakkaspäiviä aina jokunen vuodelle sattuu, niin voi olla ettei siitä olisi täällä Oulussa käyttöpelikksi. Onko kenelläkään muulla vastaavia tai päinvastaisia kokemuksia Selespeedistä.
"Timing cingulum off et valuulas node"
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
- Car(s): 75 3.0 America Turbo
- Paikkakunta: Joensuu // Helsinki
Starttivaiheessa selespeed on aina oletuksena vapaalla eli sen enempää osia ei varmasti vaihteitossa pyöri kuin manuaalissakaan kytkin pohjassa.
Ilmeisesti toista kokemusta ainakaan tällä palstalla tuollaisesta pakkasoireesta ei ole. Sinänsä sele on tuota lukuunottamatta pelannut hyvin. Voihan olla että nesteet olisi hyvä vaihtaa kuitenkin määrävälein näissä meidän oloissa.
Hienohan tolla on ajaa.
Ilmeisesti toista kokemusta ainakaan tällä palstalla tuollaisesta pakkasoireesta ei ole. Sinänsä sele on tuota lukuunottamatta pelannut hyvin. Voihan olla että nesteet olisi hyvä vaihtaa kuitenkin määrävälein näissä meidän oloissa.
Hienohan tolla on ajaa.
Tuopa itsellänikin oli mielessä.HR kirjoitti:Sele on kyllä aina kiinnostanut mutta jos pakkasraja on tosiaankin tuo 30 astetta C, ja kun noita pakkaspäiviä aina jokunen vuodelle sattuu, niin voi olla ettei siitä olisi täällä Oulussa käyttöpelikksi.
Noita uuden korimallin Selejä ei ole pahemmin kotimaassa näkynyt, mutta Saksasta niitä saisi. Esim http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?sr_q ... 195129654& ei olisi lainkaan pahan hintainen veroineen ja kuluineen.
Ei niitä pakkaspäiviä Oulussakaan kuitenkaan niiiin montaa ole, ehkäpä sitä voisi käyttää bussia niinä päivinä, kun lämpötila huitelee -30 tienoilla. Varsinkin, kun siitä Selestä olisi sitten enemmän iloa niinä kaikkina muina 360 päivänä vuodessa
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Noin vähän ajetuksi on kyllä hinta aika houkuttelevan näköinen. Tuon maahantuonti saattaisi jo kannattaa. Loppuvuodesta tuli laskeskeltua erään 147:n maahantuontia. Lopputulos oli kuitenkin se että ostettiin täältä Suomesta suoraan edelliseltä omistajalta eräs yksilö, ei tullut loppupelissä sen kalliimaksi kuin Saksasta tuotuna.
No taas vähän offtopic
No taas vähän offtopic
"Timing cingulum off et valuulas node"
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Tarkoititko tuolla vapaalla sitä, että vaihde ei ole tuvassa vai sitä, että kytkin on auki? Mielestäni selessä käynnistyksessä kytkin on auki samalla tapaa kuin manuaalissakin, jos jälkimmäisessä painaa kytkinpolkimen lattiaan.jpakarin kirjoitti:Starttivaiheessa selespeed on aina oletuksena vapaalla eli sen enempää osia ei varmasti vaihteitossa pyöri kuin manuaalissakaan kytkin pohjassa.
Laatikossa ei tietysti tällöin pyöri akselit olleenkaan (pääakseli), jos kytkin on auki, ja kone puolestaan lähtee herkemmin käyntiin, kun ei tarvitse jäykkää öljyä laatikon puolella veivata.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Molto bene
- Viestit: 30
- Liittynyt: 09 Huhti 2005, 20:47
- Paikkakunta: Helsinki
Face-lift Sele käytössä ja kokemukset pelkästään positiivisia.
Seiso tossa männä viikonloppuna pari päivää n. -24-25 pakkasessa ja käynnistys sen jälkeen ilman piuhassa roikottamista.
Lähtikö palmun alta käyntiin.
Sele vaihteisto kytkeyty hyvin päälle ja vaihtoi aluksi tietysti vähän jäykästi. Vielä en ole katsonut pellin alle onko vuotoja.
Seiso tossa männä viikonloppuna pari päivää n. -24-25 pakkasessa ja käynnistys sen jälkeen ilman piuhassa roikottamista.
Lähtikö palmun alta käyntiin.
Sele vaihteisto kytkeyty hyvin päälle ja vaihtoi aluksi tietysti vähän jäykästi. Vielä en ole katsonut pellin alle onko vuotoja.
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
- Car(s): 75 3.0 America Turbo
- Paikkakunta: Joensuu // Helsinki
Vielä noista Selespeedin öljyistä; viimeksihän vaihdoin sinne ATF DIII eli laatuvaatimuksen mukaiset öljyt muttta ne eivät ollee Tutelan CS Speedit tai Selenian vastaavat. Vaihteiston käytös sittemmin ei ollut ihan oikeanlaista ja eilen vaihdoin CS Speedit ja vaikutus toimintaan oli hyvin selvä.
ELI kyllä Selessä todella pitää olla juuri tietyn valmistajan öljy vaikka laatuvaatimuksen perusteella vaihtoehtoja ns. olisikin.
Vuotokohta mistä öljyt tuli ulos -35 kelissä oli kytkimen työsylinteri joka on siis osa sitä robottivaihteistoelementtiä. Putsasin ja voitelin toki sen vivuston myös. Vuotanuthan se ei ole enää kertaakaan.
Vaihteistoöljyt myös nyt uudet synteettiset ja forte seassa, sekin vaikutti vähän ja vanha öljy oli kyllä vaihtamisen tarpeessa.
Tuli myös perehdyttyä nyt tuohon selen rakenteeseen ja vaikka siellä osia on aika lailla, järjestelmä ei sinänsä ole kovin monimutkainen ja se paljon pelätty pumppu on itseasiassa helpossa paikassa säiliön alla. Itse robottiin pääsee käsiksi kun purkaa akun ja akkutelineen. Ahdasta toki on silti.
Viikonloppuna uudet tulpat vielä.
ELI kyllä Selessä todella pitää olla juuri tietyn valmistajan öljy vaikka laatuvaatimuksen perusteella vaihtoehtoja ns. olisikin.
Vuotokohta mistä öljyt tuli ulos -35 kelissä oli kytkimen työsylinteri joka on siis osa sitä robottivaihteistoelementtiä. Putsasin ja voitelin toki sen vivuston myös. Vuotanuthan se ei ole enää kertaakaan.
Vaihteistoöljyt myös nyt uudet synteettiset ja forte seassa, sekin vaikutti vähän ja vanha öljy oli kyllä vaihtamisen tarpeessa.
Tuli myös perehdyttyä nyt tuohon selen rakenteeseen ja vaikka siellä osia on aika lailla, järjestelmä ei sinänsä ole kovin monimutkainen ja se paljon pelätty pumppu on itseasiassa helpossa paikassa säiliön alla. Itse robottiin pääsee käsiksi kun purkaa akun ja akkutelineen. Ahdasta toki on silti.
Viikonloppuna uudet tulpat vielä.