164:ssa hengitysvaikeuksia?
Valvoja: Moderators
164:ssa hengitysvaikeuksia?
164TS -89 rupesi yskimään tänään noin 80km ajon jälkeen. Auto sammui kun painoin kytkimen pohjaan liittymään tullessa. Ajoin levähdyspaikalle ja moottori käyntiin hetken päästä uudelleen niin kävi taas hyvin.
Kun sitten lähdettiin kotiin päin parin tunnin päästä ja kun moottori oli lämmin ja oli ajettu noin 60km niin veto alkoi ikäänkuin loppua. Moottori vastasi kaasuun todella huonosti ja seuraavassa risteyksessä taas sammui eikä pysynyt tyhjäkäynnillä ollenkaan. Kotiin kuitenkin päästiin.
Kotona auto seisoi 5min ja taas toimi hyvin. Ei moottori varmasti jäähtynyt paljon siinä ajassa. Neuvoja kaipaan.
Kun sitten lähdettiin kotiin päin parin tunnin päästä ja kun moottori oli lämmin ja oli ajettu noin 60km niin veto alkoi ikäänkuin loppua. Moottori vastasi kaasuun todella huonosti ja seuraavassa risteyksessä taas sammui eikä pysynyt tyhjäkäynnillä ollenkaan. Kotiin kuitenkin päästiin.
Kotona auto seisoi 5min ja taas toimi hyvin. Ei moottori varmasti jäähtynyt paljon siinä ajassa. Neuvoja kaipaan.
Re: 164:ssa hengitysvaikeuksia?
Mulla oli viime talvena samankaltaisia oireita, ja siihen auttoi huohottimen putsaus.teik kirjoitti:164TS -89 rupesi yskimään tänään noin 80km ajon jälkeen. Auto sammui kun painoin kytkimen pohjaan liittymään tullessa. Ajoin levähdyspaikalle ja moottori käyntiin hetken päästä uudelleen niin kävi taas hyvin.
Kun sitten lähdettiin kotiin päin parin tunnin päästä ja kun moottori oli lämmin ja oli ajettu noin 60km niin veto alkoi ikäänkuin loppua. Moottori vastasi kaasuun todella huonosti ja seuraavassa risteyksessä taas sammui eikä pysynyt tyhjäkäynnillä ollenkaan. Kotiin kuitenkin päästiin.
Kotona auto seisoi 5min ja taas toimi hyvin. Ei moottori varmasti jäähtynyt paljon siinä ajassa. Neuvoja kaipaan.
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
Oliko illalla lämmin ja aamulla pakkanen?
No ainakin Vantaalla oli. Lisäksi tankissa oli menovettä tietokoneen mukaan 5 litraa ja Ferrarin aasimalli oli lisäksi rinteessä parkissa - ja paska sammui ikkunoiden skrabaamisen aikana.
No tasamaalla värkki lähti vartin odottelun jälkeen käyntiin (yllättäen, kun startilla väänsin katukiven yli parkkiin)
Arvaisin tankissa olleen suhteelisen runsaasti kosteutta, josta aiheutunut hyytymä ajautui spruuttaan ja sitä rataa.. Samat systeemit onistuu varmaankin suuremmassakin nopeudessa kelin vaihtuessa nollan alapuolelle. Ei kun jäänestoa tankkiin ja tankki talvella aina täynnä.
No ainakin Vantaalla oli. Lisäksi tankissa oli menovettä tietokoneen mukaan 5 litraa ja Ferrarin aasimalli oli lisäksi rinteessä parkissa - ja paska sammui ikkunoiden skrabaamisen aikana.
No tasamaalla värkki lähti vartin odottelun jälkeen käyntiin (yllättäen, kun startilla väänsin katukiven yli parkkiin)
Arvaisin tankissa olleen suhteelisen runsaasti kosteutta, josta aiheutunut hyytymä ajautui spruuttaan ja sitä rataa.. Samat systeemit onistuu varmaankin suuremmassakin nopeudessa kelin vaihtuessa nollan alapuolelle. Ei kun jäänestoa tankkiin ja tankki talvella aina täynnä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tultiin nepalla Kuopiosta Turkuun ja Vaajakosken pysähdyksen jälkeen alkoi nykimään raivokkaasti. Sitten loppui veto kokonaan moottoritielle. Eipä enää sitten käynnistynyt. Kävin juoksemassa 3 pönttöö jäänestoa. Ei kummentunut. Siskon miehen avulla hinattiin se läheiselle Essolle. Eipä latailujen jälkeenkään herännyt. Sinne jäi ja junalla Turkuun. Nyt vaan ei tiedä miten jatkais. Ti pitäis olla takaisin Kuopiossa.
Toisaalta 7-8v suhde nepaan ja ekaa kertaa jätti tielle. En oikeen tiedä tuon ruiskun jäätymisestä, onko ees "mahdollista". Kipinä tuli ja bensaakin(painetta tietty en saanut mitattua). Jakajat ehjän näköiset. Ilmamäärämittari liikkui ihan normaalisti.
Toisaalta 7-8v suhde nepaan ja ekaa kertaa jätti tielle. En oikeen tiedä tuon ruiskun jäätymisestä, onko ees "mahdollista". Kipinä tuli ja bensaakin(painetta tietty en saanut mitattua). Jakajat ehjän näköiset. Ilmamäärämittari liikkui ihan normaalisti.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
164:n nykiminen ja käyntihäiriöt, jotka esiintyy vain pakkaskelillä johtuu 99%:n varmuudella ilmamäärämittarin läpän jumittamisesta. Siitä lienee juttua vaikka kuinka paljon täälläkin ja sama ongelma on kaikissa saman aikakauden Boschin rekkuloilla (sakumakkaroiden vihoviimeisiä keksintöjä) varustetuissa ruiskumoottoreissa. Joissakin enemmän, joissakin vähemmän, riippuen miten pakkasilma kiertää mootoritilassa.
Ongelmaan on (voi olla) monta syytä, ainakin seuraavat:
- helvetillinen huohotus eli väljä kone joka puskee öljyhuuruista mössöä huohottimen kautta imupuolelle tuolle läpälle. Joka sitten jäätyy/tahmaa pakkasella.
- tukkeutunut, ruostunut, ikivanha "öljynerotusventtiili" huohotinputkistossa, joka voi olla totaalisen rikki,
- tai tuolta venttiililtä koneeseen alas menevä OHUT letku, jonka pitäisi laskea erotetut öljyt takaisin koneeseen voi olla tukossa... sitten voi arvata mihin ne öljyt päätyy...
- ilmamäärän läpän potentiometrin liukupintojen kuluminen joka aiheuttaa katkoksia anturitiedon siirtymisessä. Todennäköistä satoja tuhansia ajetussa ....
CRC:n tai WD40:n ruiskiminen läppämekanismiin voi auttaa, mutta voi myös olla itsessään ongelma jos/kun CRC:n liuottamia kakkoja valuu potikan liukupinnoille. Totaalinen ilmamäärämittarin avaus ja putsaus auttaa pitemmän aikaa. Ja jos haluaa halvalla mennä vaan eteenpäin välittämättä ympäristösaasteista tms, voi ensiksi putsata nuo saksalaiskeksinnöt ja sitten laittaa huohotuksen puhaltamaan taivaan tuuliin (kunhan muistaa tukkia imuputken reiät, jotka muuten jäävät auki).
Ongelmaan on (voi olla) monta syytä, ainakin seuraavat:
- helvetillinen huohotus eli väljä kone joka puskee öljyhuuruista mössöä huohottimen kautta imupuolelle tuolle läpälle. Joka sitten jäätyy/tahmaa pakkasella.
- tukkeutunut, ruostunut, ikivanha "öljynerotusventtiili" huohotinputkistossa, joka voi olla totaalisen rikki,
- tai tuolta venttiililtä koneeseen alas menevä OHUT letku, jonka pitäisi laskea erotetut öljyt takaisin koneeseen voi olla tukossa... sitten voi arvata mihin ne öljyt päätyy...
- ilmamäärän läpän potentiometrin liukupintojen kuluminen joka aiheuttaa katkoksia anturitiedon siirtymisessä. Todennäköistä satoja tuhansia ajetussa ....
CRC:n tai WD40:n ruiskiminen läppämekanismiin voi auttaa, mutta voi myös olla itsessään ongelma jos/kun CRC:n liuottamia kakkoja valuu potikan liukupinnoille. Totaalinen ilmamäärämittarin avaus ja putsaus auttaa pitemmän aikaa. Ja jos haluaa halvalla mennä vaan eteenpäin välittämättä ympäristösaasteista tms, voi ensiksi putsata nuo saksalaiskeksinnöt ja sitten laittaa huohotuksen puhaltamaan taivaan tuuliin (kunhan muistaa tukkia imuputken reiät, jotka muuten jäävät auki).
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuo ilmamäärämittarin jäätyminen huohotuksesta on ihan totta. Itsellä ollut 4-5vuotta just noin että puhaltaa suoraan ulos. Pa ongelmalta toi mun sammuminen tuntui. Nyt ku lauhtuu niin kaveri käy kokeileen jospa suostuis käynnistymään. Tosin tuo "puol miljoonaa" kilsaa ja "kaikki" alkuperäistä niin voihan olla että pa-pumppu tai joku tuli tiensä päähän.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Tarkoitatko tuota letkua joka lähtee ennen kaasuläppää ja päätyy siihen mustaa pyöreeseen pömpeliin? Niin ja mikä tuo pömpeli muuten on? Pitäisikö/pystyykö sitä puhdistaan?Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tuo ilmamäärämittarin jäätyminen huohotuksesta on ihan totta. Itsellä ollut 4-5vuotta just noin että puhaltaa suoraan ulos.
Onkos tämä musta purkki se huohotin?hrnt kirjoitti:Mulla oli viime talvena samankaltaisia oireita, ja siihen auttoi huohottimen putsaus.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Se purkki on se huohotin, tai tarkemmin sanottuna huohottimen öljynerotin. Sen pitäisi erotella huohotuksesta öljy takaisin öljypohjaan ja käryt imusarjaan uudelleen poltettavaksi.
Kyllä voi putsata, ota irti, kaada puolilleen tinneriä tms., tuki reiät sormilla ja huljuttele. Tulee jännän väristä mujua ulos.
Kyllä voi putsata, ota irti, kaada puolilleen tinneriä tms., tuki reiät sormilla ja huljuttele. Tulee jännän väristä mujua ulos.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
- Paikkakunta: Pori
Kyllä huohotussydeemi olis hyvä putsailla säännöllisesti, koska ei se mulju, ei voi valua ainakaan kuusnepan poistoletkusta alas, johtuen letkun koosta. Tämänpäivän öljyissa on sen verran tehokkaita vettä sitovia lisä-aineita, ettei siltä muljulta/vaahdolta voi välttyä. Luulisin että esim. 89 vuoden öljyt eivät sitoneet kosteutta yhtä tehokkaasti kuin tänäpäivänä, joten poistoletku on ollut varmasti suunnitteluvaiheessa riittävä (ainakin Italiassa ).
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Ideana tuo että laitetaan vaikkapa vain talveksi huohottamaan ulkoilmaan on mainio. Pitääpä poitsun autoon ensi talveksi rakennella tuo "ohitus". Kesäksi voi sitten laittaa entisen sydeemin toimintaan.........sitten ollaan niiin vihreitä........ niin vihreitä .
Niin vielä tuosta pienestä letkusta joka vie öljyt takaisin kampikammioon, avarsin tuota pientä putkea poralla hiukan, minkä salli, ja laitoin isomman letkun (omaan vanhaan TS:ään), tuntui toimivan, toki että saa täyden hyödyn pitäisi suurentaa myös liitosnippa moottoriin, mutta toimii jotenkuten tälläkin "modiksella"
Niin vielä tuosta pienestä letkusta joka vie öljyt takaisin kampikammioon, avarsin tuota pientä putkea poralla hiukan, minkä salli, ja laitoin isomman letkun (omaan vanhaan TS:ään), tuntui toimivan, toki että saa täyden hyödyn pitäisi suurentaa myös liitosnippa moottoriin, mutta toimii jotenkuten tälläkin "modiksella"
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Minä evotin V6:n huohotusjärjestelmää vaihtamalla öljynerottimen 155 8v:n muoviseen malliin ja holkittamalla öljyn paluuletkun moottorinpuoleisen nipan uusiksi reilusti isommalla reikäkoolla. Letku vaihtui tietysti isompaan. Noilla tuunauksilla öljyllä oli edes joku teoreettinen mahdollisuus kulkeutua takaisin öljypohjaan.
- Epäkelpokeräilijä -
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Aivan, tuossa V6:ssa paluu hoituu eri tavalla kuin TS:ssä. Lohko kun on sama kuin 75V6:ssa missä oli aikoinaan virranjakaja. Virranjakajan paikalle on tullut kansi jossa on tuo nippa integroituna kanteen. Miten teit liitynnän uudella nipalla? Reikä ja kierretappia näyttäen?
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Oikea puoli moottori tilasta jne 'ruostesuojattu' öljyllä, tana.
Arvelen että eilisessä 22 asteen pikku pakkasessa huohotus tsydeemi tukkiutunut.
Letkut tuli putsattua paitsi se ohut siitä mustasta purkista öljypohjaan menevä. Itse purkia (öljynerotin?) en sen kummemmin vielä putsannut.
Onkos kukaan tutkinut mitä se on syönnyt? Ilma ei oikein tuntunut kulkevan läpi. Tosin sen verran sottanen se oli että en oikein kunnolla puhkunut.
Eli kuinka hyvin ilman tarteis kulkea ko pöntöstä läpi?
Joka tapauksessa seuraavaksi taidan lorauttaa jotakin liuotinta sinne ja katsoa mitä tapahtuu.
Niin ja mitähän se mahtaa maksaa, onkos havaintoa?
Arvelen että eilisessä 22 asteen pikku pakkasessa huohotus tsydeemi tukkiutunut.
Letkut tuli putsattua paitsi se ohut siitä mustasta purkista öljypohjaan menevä. Itse purkia (öljynerotin?) en sen kummemmin vielä putsannut.
Onkos kukaan tutkinut mitä se on syönnyt? Ilma ei oikein tuntunut kulkevan läpi. Tosin sen verran sottanen se oli että en oikein kunnolla puhkunut.
Eli kuinka hyvin ilman tarteis kulkea ko pöntöstä läpi?
Joka tapauksessa seuraavaksi taidan lorauttaa jotakin liuotinta sinne ja katsoa mitä tapahtuu.
Niin ja mitähän se mahtaa maksaa, onkos havaintoa?
Putsaa se purkki. Ja putsaa myös ilmamäärämittari, sekin on todennäköisesti mönjää täynnä.
Lisää juttua tuolla http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7462
Ei varmaankaan kannata uutta hommata, hinnasta ei kyllä ole tietoa.
Lisää juttua tuolla http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7462
Ei varmaankaan kannata uutta hommata, hinnasta ei kyllä ole tietoa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllä siitä purkista pitäisi ilman virrata jokseenkin vapaasti. Siellä on teräsverkkoa sisällä, kaada tinneriä sisään, tuki letkulähdöt sormilla ja huljuttele niin saat mämmin irti verkosta.
Sen lohkoon menevän ohuen öljyn paluuletkun olisi myös hyvä olla auki, muuten kaikki huohotusilman öljy ja varmaan vesikin menee kaasuläpälle. Ei kuitenkaan pukkaa öljyjä pihalle vaikka tuo olisi tukossakin.
Sen lohkoon menevän ohuen öljyn paluuletkun olisi myös hyvä olla auki, muuten kaikki huohotusilman öljy ja varmaan vesikin menee kaasuläpälle. Ei kuitenkaan pukkaa öljyjä pihalle vaikka tuo olisi tukossakin.
- Epäkelpokeräilijä -
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Purkista pitäisi ilman kulkea läpitte ihan kevyesti puhaltamalla.
Anna sen purkin liota oikein kunnolla ja laske läpi kuumaa vettä joka suunnasta, sitten vaan heiluttelet kuivaks.
Ruikkasu jotain crctä sisään ja paine ilmakaan ei ole pahitteeks.
Kannattaa=>
-Jätä pois klemmarit venakopan ja purkin välistä
-Laita huohotus ulkoilmaan ja tuki haitari kumista reikä
-Putsaa kaasuläppä, ilmi ja haitarikumi sisäpuolelta.
Turvallista matkaa
Anna sen purkin liota oikein kunnolla ja laske läpi kuumaa vettä joka suunnasta, sitten vaan heiluttelet kuivaks.
Ruikkasu jotain crctä sisään ja paine ilmakaan ei ole pahitteeks.
Kannattaa=>
-Jätä pois klemmarit venakopan ja purkin välistä
-Laita huohotus ulkoilmaan ja tuki haitari kumista reikä
-Putsaa kaasuläppä, ilmi ja haitarikumi sisäpuolelta.
Turvallista matkaa
Nonih,
Nyt on huohotus systeemi putsattu. Paitsi se ohut letku siitä öljynerottimesta takas lohkoon. On senverran ahtaassa paikaa eikä jaksanut purkaa imupuolta pois tieltä. Ja alakautta ei käynny mielessäkään. Sen verran reilusti oli öljyä lattialla.
Aika käsittämättömän paljon töhnää ko putkihässäkässä oli venakopan ja kaasuläpän välillä. Ilmamäärämittarin puoli oli suhtkoht siisti, onneksi. Öljynerottimen huuhtelin useita kertoja jollakin liuotinpesuaineella. Käsittämättömän paljon sieltä sotkua tulikin.
Nyt vartuskellaan lauhempia ilmoja jotta voin suorittaa egologisen moottoripesun tossa pihalla.
Kiitos kaikille vinkejä antaneille!
Niin ja toivotaan että se öljy tuli mittatikun reiästä eikä jostakin muualta ...
Nyt on huohotus systeemi putsattu. Paitsi se ohut letku siitä öljynerottimesta takas lohkoon. On senverran ahtaassa paikaa eikä jaksanut purkaa imupuolta pois tieltä. Ja alakautta ei käynny mielessäkään. Sen verran reilusti oli öljyä lattialla.
Aika käsittämättömän paljon töhnää ko putkihässäkässä oli venakopan ja kaasuläpän välillä. Ilmamäärämittarin puoli oli suhtkoht siisti, onneksi. Öljynerottimen huuhtelin useita kertoja jollakin liuotinpesuaineella. Käsittämättömän paljon sieltä sotkua tulikin.
Nyt vartuskellaan lauhempia ilmoja jotta voin suorittaa egologisen moottoripesun tossa pihalla.
Kiitos kaikille vinkejä antaneille!
Niin ja toivotaan että se öljy tuli mittatikun reiästä eikä jostakin muualta ...
Totta.
Mutta toisaalta johan sitä tuli n litra valutettua pitkin ykköstietä jonnekkin Salon ja Klaukkalan välille.
Ruskeasannan Shellilläkö voi pesaista koneen itse? Onkos havaintoa löytyisikös jostakin lähempää paikkaa jossa voisi ko tempun tehdä edullisesti ja ympäristöystävällisesti? Lähinnä mielessä tämä Nurmijärven suunta.
Mutta toisaalta johan sitä tuli n litra valutettua pitkin ykköstietä jonnekkin Salon ja Klaukkalan välille.
Ruskeasannan Shellilläkö voi pesaista koneen itse? Onkos havaintoa löytyisikös jostakin lähempää paikkaa jossa voisi ko tempun tehdä edullisesti ja ympäristöystävällisesti? Lähinnä mielessä tämä Nurmijärven suunta.