GTV:n akku tyhjenee
Valvoja: Moderators
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
GTV:n akku tyhjenee
Neiti kiukuttelee. Eli Getvonenkin on ollut seisonnassa lokakuun lopusta lähtien, ja olen n. kolmen viikoin välein käynyt sitä käynnistelemässä, ja vienyt pihalle haukkaamaan raitista ilmaa. Noh, eräs kerta akku oli sanonut itsensä irti, eikä suostunut starttaamaan. Vaivalloisesti pyöritti, mutta siihein jäi. Parin päivän jälkeen tästä menin uudestaan tallille, ja silloin ei enää edes radio suostunut toimimaan, eli patteri oli täysin tyhjä.
Tänään sitten samalla reissulla kun jäähdytysmehua lisäilin herätin akun henkiin boosterilla, ja käytin Gaytv:tä pihalla pitkän tovin, että akku keräisi voimansa takaisin. Sitten ajelin auton takaisin talliin. Muutaman tunnin kuluttua palasin takaisin tallille, ja käänsin virta-avaimesta - ei mitään.
Mikähän tuota akkua on alkanut syömään? Ei luulisi, että se vielä paskanakaan olisi, koska lokakuussa sen juuri vaihdoin. Vai olenko tosiaan onnistunut rikkomaan sen tällä seisottamisella, ja satunnaisilla käynnistämisillä?
Olisi kiva saada homma kuntoon, koska ensi vkolla pitää ajella auto muutaman kilometrin päähän laitettavaksi.
Tänään sitten samalla reissulla kun jäähdytysmehua lisäilin herätin akun henkiin boosterilla, ja käytin Gaytv:tä pihalla pitkän tovin, että akku keräisi voimansa takaisin. Sitten ajelin auton takaisin talliin. Muutaman tunnin kuluttua palasin takaisin tallille, ja käänsin virta-avaimesta - ei mitään.
Mikähän tuota akkua on alkanut syömään? Ei luulisi, että se vielä paskanakaan olisi, koska lokakuussa sen juuri vaihdoin. Vai olenko tosiaan onnistunut rikkomaan sen tällä seisottamisella, ja satunnaisilla käynnistämisillä?
Olisi kiva saada homma kuntoon, koska ensi vkolla pitää ajella auto muutaman kilometrin päähän laitettavaksi.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Hommaa (jollei jo ole) joku CTEKin kaltainen älykäs laturi ja iske akku sen päähän kiinni. Ennen lataamista mittaa akun jännite (onko tosiaan ihan död).
Anna ladata täyteen ja mittaa sen jälkeen jännitteet uudelleen. Jos alkavat pudota latauksesta irroituksen jälkeen tasaisesti, on akku tosiaan valmis. Sama juttu jos akku ei suostu latautumaan täyteen.
Noissa älykkäissä latureissa on se kiva puoli, että voit seisonnan ajaksi täräyttää akun pysyvästi laturiin kiinni, eikä tarvitse huolehtia tyhjentymisestä.
Anna ladata täyteen ja mittaa sen jälkeen jännitteet uudelleen. Jos alkavat pudota latauksesta irroituksen jälkeen tasaisesti, on akku tosiaan valmis. Sama juttu jos akku ei suostu latautumaan täyteen.
Noissa älykkäissä latureissa on se kiva puoli, että voit seisonnan ajaksi täräyttää akun pysyvästi laturiin kiinni, eikä tarvitse huolehtia tyhjentymisestä.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Ja jos takuu yms. ei ole enää voimassa niin latauksen jälkeen mittaa kaikkien kennojen ominaispainot, pitäisi olla tasaiset. Vaikka akku näyttäisi huoltovapaalta niin löytyy kennot (lähes aina) esim.tarrojen alta.
Onko auto kylmässä? Tyhjentynyt akku jäätyy pakkasella ja voi rikkoutua se takia.
Onko auto kylmässä? Tyhjentynyt akku jäätyy pakkasella ja voi rikkoutua se takia.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Onko se akku ollut kiinni seisotuksen ajan? Ainakin 164 söi pikku hiljaa akun tyhjäksi jollei sillä ajettu, taisi olla ihan ominaisuus. Tyhjäksi päässyt akku ei sitten lataannu täyteen tyhjäkäynnillä ihan hetkessä, maantieajossa lämpimän akun saisi täyteen ehkä tunnissa mutta tyhjäkäynnillä laturi ei taida jaksaa tuupata täyttä tehoaan.
- Epäkelpokeräilijä -
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Rasvis: Joops, akku on ollut kiinni seisotuksen ajan. Sitä mietein minäkin, että voisikohan olla niin, ettei akku kerinnyt latautumaan kunnolla. Eihän siinä ajoa tullut kuin viitisenkymmentä metriä, ja ulkona se jauhoi tyhjäkäyntiä kymmenisen minuuttia.
Tänään kävin taas autoa ihmettelemässä, ja akku oli jälleen 100 -prosenttisesti eloton. Vielä eilen illalla syttyi sisävalot jne.
Alfistipohjoosesta: Auto on lämpimässä tallissa.
gYdEbUh: No tuossa ei ole edes lohkolämppäriä.
tmw: Jees, Maunu ehdotteli puhelimessa samaa. Pitää kai tuollainen laturi hommata, eipä nuo paljon maksakkaan.
Hieman kyllä hämää, että miksi se akku oli ekalla kerralla mennyt tyhjäksi. Olen aina katsonut, ettei sisävalo tms. jää päälle. Hälyt sun muut on myös käännetty pois päältä. Toivottavasti olisi sitten vaan se akku mennyt paskaksi, ettei autossa olisi mitään vikaa joka tuota purkaa.
Tänään kävin taas autoa ihmettelemässä, ja akku oli jälleen 100 -prosenttisesti eloton. Vielä eilen illalla syttyi sisävalot jne.
Alfistipohjoosesta: Auto on lämpimässä tallissa.
gYdEbUh: No tuossa ei ole edes lohkolämppäriä.
tmw: Jees, Maunu ehdotteli puhelimessa samaa. Pitää kai tuollainen laturi hommata, eipä nuo paljon maksakkaan.
Hieman kyllä hämää, että miksi se akku oli ekalla kerralla mennyt tyhjäksi. Olen aina katsonut, ettei sisävalo tms. jää päälle. Hälyt sun muut on myös käännetty pois päältä. Toivottavasti olisi sitten vaan se akku mennyt paskaksi, ettei autossa olisi mitään vikaa joka tuota purkaa.
Onko yleismittaria? Lataa akku täyteen, mittaa jännite irrallaan. Pistä akku autoon kiinni, mutta niin että mikään laite/virta ei ole päällä ja mittaa jännite uudestaan. Jos joku vehjas vuotaa läpi niin nopeasti että akku on päivässä tyhjä, saattaapi näkyä myös yleismittarilla pudonneena jännitteenä kun akku on kytketty kiinni. Tai tietysti voi koittaa myös mitata virtaa jomman kumman navan välistä kun akku kiinni autossa ja virrat pois päältä. Jos virtaa kovasti, sulakkeita yksi kerrallaan irrottaen etsimään syyllistä
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Ei ehdi vielä tuossa ajassa latautua juuri ollenkaan, pidempi ajo ja korkeammat kierrokset kuin tyhjäkäynti tarvitaan mieluusti. Puolesta tunnista tuntiin ajoa, niin sitten voi kestää ainakin seuraavaan päivään. (Riippuu tietysti laturin tyypistäkin, nykyiset kyllä lataavat tyhjäkäynnilläkin).Cuore Sportivo kirjoitti: Eihän siinä ajoa tullut kuin viitisenkymmentä metriä, ja ulkona se jauhoi tyhjäkäyntiä kymmenisen minuuttia.
Tarkista myös radiosi, että se on oikein kytketty, nimittäin jos on jälkiasennustavaraa. Minulla oli aikanaan se syypäänä akun purkautumiseen.
Jos akku on päässyt jäätymään, niin sitten ei auta kotikonstit enää auta.
Tosiasiahan on kuitenkin, ettei sellaista akkua olekaan, joka ei varaustaan menettäisi ajan kanssa, vaikkei sieltä mitään ulos otettaisikaan.
Kyllähän sen autoliikkeissä huomaa, vaikka lämpimässä ovat, niin silti usein näkee laturin perässä olevia, kun ovat seisoneet pari kuukautta.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Tämä nyt on hiukan oftopicia mutta asiaa viistäen. Isältä meni C5 akku ja asennutti uuden akkuhuolto M. Kuittisella. Siinä sitten turisivat niin kertoi että ainakin joissakin bmw malleissa auto syö virtaa vielä pitkään virtojen katkaisun jälkeen ja että se vaikuttaa akun kestoon. Olivat ihmetelleet kun sitä mallia oli tullut niin paljon akun vaihtoon vaikka aikas uusia pelejä. Tekivät sitten mittauksia ja kävi ilmi että muutamalla ampeerilla imi virtaa vielä noin 30min sammutuksen jälkeen kunnes sitten laski nollaan Harmi kun ei isä sitä mallia muistanut. Aika jännä ilmiö jos pitää paikkaansa. Ilmeisesti auton tietokone jotain touhuilee vielä jonkin aikaa ja se tietysti pitkällä aikavälillä vaikuttaa akun kestoikään. Onkohan muissa uusissa autoissa vastaavia ilmiöitä? Kyllähän kaikki sähkövimpaimet akkua rasittaa. Mulla alkuperäinen akku sökähti jo hieman alle kolme vuotiaana jos oikein muistan.
Ayrton Senna da Silva forever
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Omassa munanjatkeessani vielä originelli akku ja ajattelin sen menevän heti kättelyssä vaihtoon. Kas kummaa, kun se on kuitenkin hyvin toiminut pahimmillakin pakkasilla. 2 vuotiaan Fiat Scudon patteri tuntuu sitä vastoin olevan jo hyvinkin kaput. Autossa on tosin webasto, joka taitaa olla aikamoinen virtasyöppö. Ihmeellistä pihtailua pistää webastolla varustettuun dieselpakuun 60 Ah akku..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
Mulle kävi samoin ton GTV:n kanssa kun eberi oli asennettu,
suht uusi akku ei jaksanut käynnistää lämmittimen käytön jälkeen.
Ostin sitten parhaan mahdollisen: http://www.exide.fi/uusi_sivu_11.htm
eikä ole enää ollut mitään ongelmia
suht uusi akku ei jaksanut käynnistää lämmittimen käytön jälkeen.
Ostin sitten parhaan mahdollisen: http://www.exide.fi/uusi_sivu_11.htm
eikä ole enää ollut mitään ongelmia
- Alfaholic -
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Ostin sitten parhaan mahdollisen: http://www.exide.fi/uusi_sivu_11.htm
eikä ole enää ollut mitään ongelmia [/quote]
Alkuperäisessäkin lukee AlfaRomeo by exide....
eikä ole enää ollut mitään ongelmia [/quote]
Alkuperäisessäkin lukee AlfaRomeo by exide....
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Joo'o. Onhan siinä vuoden takuu, mutta myyjä väittää, että auto purkaa akkua. Missään tapauksessa ei voinut olla mahdollista, että se vitun akku on paskana. No, äijä latailee sitä nyt kuulemma kolmisen päivää (!) jonka jälkeen saan jatkaa tappelua sen kanssa.
Täytyy varmaan koittaa toista patteria. Jos siinä pysyy virta, niin täytyy mennä tunkemaan se paska-akku ukon hanuriin, ja hakea jostain muualta uusi astetta laadukkaampi versio.
Jos kuitenkin tämä setä olisi oikeassa, niin mikähän helvetti sitä akkua voisi purkaa?
Täytyy varmaan koittaa toista patteria. Jos siinä pysyy virta, niin täytyy mennä tunkemaan se paska-akku ukon hanuriin, ja hakea jostain muualta uusi astetta laadukkaampi versio.
Jos kuitenkin tämä setä olisi oikeassa, niin mikähän helvetti sitä akkua voisi purkaa?