Keskikonsolin valot
Valvoja: Moderators
Ei kukaan sattunut huomaamaan, että noista mittariston valoista lähtee se lasinen polttimo irti siitä muovikannasta vetämällä, eikä sitä ole tinattu kiinni kantaan vaan se on sellainen pikaistukka...
Näin ainakin omassa tapauksessa oli.10kpl lasipolttimoita maksoi a-tarvikkeessa 5e, jotka vain vaihdoin alkuperäisiin muovikantoihin. Ei kannata maksaa deltalle uusista kannoista, kun vanhatkin voi käyttää...
Itsekin vaihdoin ledit tuonne ilmastoinnin nappuloihin. Käytin perus superkirkasta sinistä lediä ja laitoin samaan hässäkkään etuvastuksen väliin, jotta kestää 12V...
Näin ainakin omassa tapauksessa oli.10kpl lasipolttimoita maksoi a-tarvikkeessa 5e, jotka vain vaihdoin alkuperäisiin muovikantoihin. Ei kannata maksaa deltalle uusista kannoista, kun vanhatkin voi käyttää...
Itsekin vaihdoin ledit tuonne ilmastoinnin nappuloihin. Käytin perus superkirkasta sinistä lediä ja laitoin samaan hässäkkään etuvastuksen väliin, jotta kestää 12V...
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään 

Joo mittareihin voi vaihtaa pelkän lasikantapolttimon mutta lämmönsäätimissä poltin on kiinni kannassa.Jeppaa kirjoitti:Ei kukaan sattunut huomaamaan, että noista mittariston valoista lähtee se lasinen polttimo irti siitä muovikannasta vetämällä, eikä sitä ole tinattu kiinni kantaan vaan se on sellainen pikaistukka...
Juuh, pitää paikkansa... nuo lämmönsäätimien polttimot menee vaihtoon kantoineen päivineen, jollei halua alkaa kolvailemaan pelkkää polttimoa kantaan. Tuota ledi-konversiota tehdessä huomasin, että sulavat myös aika helposti =DJoo mittareihin voi vaihtaa pelkän lasikantapolttimon mutta lämmönsäätimissä poltin on kiinni kannassa.
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään 

- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Tänään tuli ährättyä oman 156:n kimpussa aamusta saakka. Tarkoituksena oli vaihtaa lämmönsäätö- ja suuntausnupikkaan ledit. (Lämmönsäätimessä on vain yksi ledi, suunnassa yksi ledi suunnille ja yksi takalasinlämmittimelle) Arvatkaapa onnistuiko?
No ei tietenkään! Luulin että radion irroituksessa ois ollu suurimmat ongelmat, mutta mitä vielä. Radio lähti helpoiten irti.
Tein hommaa noiden alfa156.netin ohjeiden mukaan ja ne ei kyllä vastannu mun autoa lainkaan. Kuvissa näkyvä valkoinen laatikko oli aaivan erilainen. Laatikko ei ollut esimerkiksi etupuolelta noin "ummessa" vaan hammasrattaat näkyivät ja muutenkin rakenne oli avonaisempi. Laatikon takana oli vielä vaijerit ja pirusti muitakin himmeleitä kiinni, mitä tuossa ohjeessa ei näy laisinkaan.
Kaiken lisäksi jos saisin särkemättä ne himmelit irti takapuolelta (sähköpiuhat jne.) niin valkoinen laatikko ei mahtus pois konsolin sisältä. Yläpuolella vastaan ottaa lämpönuppien ja radion välissä oleva muovinen välituki. Alapuolella on taas metallinen tuki, jota ei saa irti purkamatta koko kojelautaa
Muutenkin noiden pistokkeiden kanssa saa olla todella varovainen ettei niitä riko purkaessa. Jokainen pistoke on erilainen ja vaatii lähes puolen tunnin pähkäilyn että miten perkeleessä ne saa irti
Laitoinkin paketin taas kasaan ja totesin, että olkoot perkele pimeenä jos noin paljon työtä vaativat.
Suurempia damageja en toivottavasti tehnyt. Ei tippunut yhtään ruuviakaan kojelaudan sisään. Manuaali-ilmastoinnin nappi täytynee vielä tsekata että lopettiko se toimintansa.
No ei tietenkään! Luulin että radion irroituksessa ois ollu suurimmat ongelmat, mutta mitä vielä. Radio lähti helpoiten irti.
Tein hommaa noiden alfa156.netin ohjeiden mukaan ja ne ei kyllä vastannu mun autoa lainkaan. Kuvissa näkyvä valkoinen laatikko oli aaivan erilainen. Laatikko ei ollut esimerkiksi etupuolelta noin "ummessa" vaan hammasrattaat näkyivät ja muutenkin rakenne oli avonaisempi. Laatikon takana oli vielä vaijerit ja pirusti muitakin himmeleitä kiinni, mitä tuossa ohjeessa ei näy laisinkaan.
Kaiken lisäksi jos saisin särkemättä ne himmelit irti takapuolelta (sähköpiuhat jne.) niin valkoinen laatikko ei mahtus pois konsolin sisältä. Yläpuolella vastaan ottaa lämpönuppien ja radion välissä oleva muovinen välituki. Alapuolella on taas metallinen tuki, jota ei saa irti purkamatta koko kojelautaa

Muutenkin noiden pistokkeiden kanssa saa olla todella varovainen ettei niitä riko purkaessa. Jokainen pistoke on erilainen ja vaatii lähes puolen tunnin pähkäilyn että miten perkeleessä ne saa irti

Laitoinkin paketin taas kasaan ja totesin, että olkoot perkele pimeenä jos noin paljon työtä vaativat.
Suurempia damageja en toivottavasti tehnyt. Ei tippunut yhtään ruuviakaan kojelaudan sisään. Manuaali-ilmastoinnin nappi täytynee vielä tsekata että lopettiko se toimintansa.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
samaa mäkin olen manannut, kun yrittää jossain ihme asennossa saada jotain liitintä auki mitä ei edes näe. Miksi niissä ei voi olla jotain standardia tms. Helpottaisi hiemanJanne kirjoitti:Jokainen pistoke on erilainen ja vaatii lähes puolen tunnin pähkäilyn että miten perkeleessä ne saa irti![]()

Abarth 500 Esseesse
Vaihdoinpa tänään noiden kolmen keskikonsolin säätönupin lamput, aikaa meni noin 2.5h. Sitä valkoista säätönuppien keskusyksikköä ei tosiaan saa sieltä auton uumenista suosiolla ulos, mutta ne lamput saa vaihdettua suhteellisen helposti pulttiavaimen osilla. Lamppuihin sopiva pulttiavaimen kärki (mikä lie oikea termi..) näytti olevan kokoa 11/32 ja lamput itsessään sinisiä muovikantalamppuja, kannassa lukee 12/1.2, alkuperäiset olivat osramin valmistamia ja tilalle tuli philipsin. Lamput maksoivat Tarviketorilla noin 1e kpl. Mitään juotoshommia ei tarvinnut tehdä.
Vaihto-operaatiossa tuli purettua koko keskikonsoli, mutta sitä ei tarvitse tehdä. Radion ja tuuletuksen/ilmastoinnin säätönuppien ulkokehien irroitus riittää. Säätönuppien kehät lähtevät irti sopivasti ulospäin nykäisemällä. Radion irroituksen jälkeen kunkin säätönupin lampun löytää käsin radion aukosta kokeilemalla ja valaisemalla ulkopuolelta taskulampulla säätönuppia. Irroitetun ulkokehän alla on läpinäkyvä muovinen pinta, jonka läpi näkee milloin lampu sisällä liikkuu. Sitten vain pulttiavaimella takaa samasta kohtaa kiinni ja lampun saa kiertämällä irti, säätimen ulkopuolelta näkee kuinka lamppu pyörii. Uusi lamppu pulttiavaimeen ja työnnetään se paikoilleen painamalla ja kiertämällä.
Nyt kun tuon tekniikan tietää niin seuraavalla kerralla tuohon hommaan ei varmaankaan mene puolta tuntia kauempaa.
Vaihto-operaatiossa tuli purettua koko keskikonsoli, mutta sitä ei tarvitse tehdä. Radion ja tuuletuksen/ilmastoinnin säätönuppien ulkokehien irroitus riittää. Säätönuppien kehät lähtevät irti sopivasti ulospäin nykäisemällä. Radion irroituksen jälkeen kunkin säätönupin lampun löytää käsin radion aukosta kokeilemalla ja valaisemalla ulkopuolelta taskulampulla säätönuppia. Irroitetun ulkokehän alla on läpinäkyvä muovinen pinta, jonka läpi näkee milloin lampu sisällä liikkuu. Sitten vain pulttiavaimella takaa samasta kohtaa kiinni ja lampun saa kiertämällä irti, säätimen ulkopuolelta näkee kuinka lamppu pyörii. Uusi lamppu pulttiavaimeen ja työnnetään se paikoilleen painamalla ja kiertämällä.
Nyt kun tuon tekniikan tietää niin seuraavalla kerralla tuohon hommaan ei varmaankaan mene puolta tuntia kauempaa.
- haluanalhvan
- Viestit: 25
- Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
- Paikkakunta: Helsinki
polttimoiden vaihdosta tuli katastrofi
Noniin. Yritin sitten minäkin vaihtaa polttimot keskikonsolin puhallinnopeus- ja puhalluksensuuntapotikoihin. Tein homman yo. brittiohjeen mukaan. Kaikki meni hyvin siihen asti kun piti saada valkoinen pötikkä ulos. Siis se, jossa säätimet on.
Ei lähtenyt kirveelläkään. Se ei mahdu reiästä mistä sen pitäisi tulla ulos. Kun aloin laittaa settiä takaisin sisään, huomasin, että puhalluksen suuntaa ohjaava pötikkä ei toimi kuin kolmessa oikeanpuoleisessa asennossa. Joku vaijerisysteemi siellä takana menee kojelautaan ja kaikki vaikuttaa ehjältä. Vasemmalle kun kääntää niin vastus kasvaa ja potikka ei käänny. Missähän vika? Tässä vaiheessa en edes haaveile enää itse polttimoiden vaihtamisesta... Vois olla pikkusen enemmän mietitty toi vaihto-operaatio, polttimot kun paukkuu varmaan aika usein
Ei lähtenyt kirveelläkään. Se ei mahdu reiästä mistä sen pitäisi tulla ulos. Kun aloin laittaa settiä takaisin sisään, huomasin, että puhalluksen suuntaa ohjaava pötikkä ei toimi kuin kolmessa oikeanpuoleisessa asennossa. Joku vaijerisysteemi siellä takana menee kojelautaan ja kaikki vaikuttaa ehjältä. Vasemmalle kun kääntää niin vastus kasvaa ja potikka ei käänny. Missähän vika? Tässä vaiheessa en edes haaveile enää itse polttimoiden vaihtamisesta... Vois olla pikkusen enemmän mietitty toi vaihto-operaatio, polttimot kun paukkuu varmaan aika usein

- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Tuttua touhua... Se valkoinen "pötikkä" mahtuu sieltä ulos, vaikka järki sanoo toisin. Asettelemalla säätöyksikön takana kulkevat kaapelit sopivasti pois tieltä, tulee yksikkö reiästä ulos.
Olin aluksi täysin varma, että yksikköä EI SAA kokonaisena reiästä ulos, mutta loppujen lopuksi oikean tekniikan löydyttyä sen saa sieltä melko "helposti" pihalle. Säätönuppien polttimoiden löytäminen Jyväskylästä olikin sitten seuraava (eikä viimeinen) ongelma. Minulla projekti "kojelaudan säätimiin uuden polttimot" kesti kaiken kaikkiaan yli kuukauden.
Olin aluksi täysin varma, että yksikköä EI SAA kokonaisena reiästä ulos, mutta loppujen lopuksi oikean tekniikan löydyttyä sen saa sieltä melko "helposti" pihalle. Säätönuppien polttimoiden löytäminen Jyväskylästä olikin sitten seuraava (eikä viimeinen) ongelma. Minulla projekti "kojelaudan säätimiin uuden polttimot" kesti kaiken kaikkiaan yli kuukauden.
- haluanalhvan
- Viestit: 25
- Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
- Paikkakunta: Helsinki
pötiköiden valot paloi
Noni. Tutkiskelujen jälkeen tulin siihen tulokseen, että keskimmäisen eli puhaluksen säätöpötikän lampun kanta oli irroituksen tohinassa irronnut johdoistaan. Kun en itse kolvia omista, ajoin vehjaksen sähköliikkeeseen. Siellä se kolvattiin takaisin kiinni hintaan 30 euroa. Uus lamppu Bosch Car Serviceltä hintaan kaks egee ja virrat päälle. Risaus ja savupilvi. Viimeinenkin toiminut lamppu eli vasemmanpuoleinen sammui.
Tarkistin sulakkeet ja kaikki oli ehjiä. Tietääkö joku minkä sulakkeen takana nuo säätöpötiköiden valot varmuudella on? Vaihdoin kaikkiin uudet lamput risauksen jälkeen, eli ne ei voi olla rikki. Onko kenelläkään korjausvinkkejä? Tämän rahanmenon ja ketutuksen jälkeen olis kiva saada ne valot vielä joskus palamaan. Kävin kysymässä Deltalta uuden pötikkä-elementin hintaa. Se oli muistaakseni 271€ eli aikas kallis.
Tarkistin sulakkeet ja kaikki oli ehjiä. Tietääkö joku minkä sulakkeen takana nuo säätöpötiköiden valot varmuudella on? Vaihdoin kaikkiin uudet lamput risauksen jälkeen, eli ne ei voi olla rikki. Onko kenelläkään korjausvinkkejä? Tämän rahanmenon ja ketutuksen jälkeen olis kiva saada ne valot vielä joskus palamaan. Kävin kysymässä Deltalta uuden pötikkä-elementin hintaa. Se oli muistaakseni 271€ eli aikas kallis.
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Toistan itseäni, mutta edelleen tuttua touhua. Minulla ensimmäinen polttimoiden vaihto meni aluksi OK, kunhan sen säätöyksikön sai sieltä ensin ulos. Polttimoiden löytäminen oli ongelma, mutta nekin löytyi viimein. Polttimot paikoilleen ja kojelauta kasaan. Pari päivää ja ensimmäin valo pimeni. Sitten toinen. Kojalauta auki ja paljastui että kun polttimoa liikutti hieman, valo syttyi. Ostamani polttimot olivat hieman pienempiä kooltaan, vaikka kanta oli saman kokoinen. Kontaktiongelmia kuitenkin oli.
Sitten möhläsin: menin tökkimään polttimon kantaa pienellä ruuvimeisselillä, vaikka kojelaudassa oli virrat päällä. ZIP!! Sisätilan sähköt pimeäksi. Uusi sulake ja kaikki toimi taas, paitsi ne kolme valoa lämmityksen säätimissä. Ilmeisesti säätöyksiköstä oli kärähtänyt jotain itse aiheutetun oikosulun seurauksena. Koska uusi säätöyksikkö on olisi varmasti maksanut xxx euroa, päädyin tekemään säätimien valoille "pielavetisen". Vedin turhalta tuhkakupin valolta johdot säätimien polttimoille, jotka joutui tietenkin eristämään säädinyksikön virtapiiristä. Yksi ilta meni tuhratessa, mutta ratkaisu toimii.
Tämä oli esimerkki siitä miten hankalaa valojen vaihto voi olla, varsinkin kun on "ammattilainen" asialla.
Sitten möhläsin: menin tökkimään polttimon kantaa pienellä ruuvimeisselillä, vaikka kojelaudassa oli virrat päällä. ZIP!! Sisätilan sähköt pimeäksi. Uusi sulake ja kaikki toimi taas, paitsi ne kolme valoa lämmityksen säätimissä. Ilmeisesti säätöyksiköstä oli kärähtänyt jotain itse aiheutetun oikosulun seurauksena. Koska uusi säätöyksikkö on olisi varmasti maksanut xxx euroa, päädyin tekemään säätimien valoille "pielavetisen". Vedin turhalta tuhkakupin valolta johdot säätimien polttimoille, jotka joutui tietenkin eristämään säädinyksikön virtapiiristä. Yksi ilta meni tuhratessa, mutta ratkaisu toimii.
Tämä oli esimerkki siitä miten hankalaa valojen vaihto voi olla, varsinkin kun on "ammattilainen" asialla.
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tosta selvisikin miten keskikonsolin polttimot vaihdeaan.
Viel olis pari kyssäriä, Montako polttimoa menee kaikenkaikkiaan siihen konsoliin? ja montako kappaletta nopeus ja kiekkamittaristoihin?
Se ei tuosta vielä selvinnyt että miten nopeus ja kiekkamittarit saa irti että polttimot saisi vaihdettua....????
Viel olis pari kyssäriä, Montako polttimoa menee kaikenkaikkiaan siihen konsoliin? ja montako kappaletta nopeus ja kiekkamittaristoihin?
Se ei tuosta vielä selvinnyt että miten nopeus ja kiekkamittarit saa irti että polttimot saisi vaihdettua....????
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Sehä kuullostaa helpoltajaskas kirjoitti:Siinä mittarisyvennyksen yläosassa on ruuvi, jonka avattua se "syvennys" lähtee irti. Sit näkyykin itse mittarin kiinnitys ruuvit, jotka vois ruuvata irti. Avot, mittari tulee ulos.

Miten muuten lähteekö ne lämmön säätimen "kehät" irti ihan vetämäll'ä tms?????
Ja polttimoiden kappale määrät viel monta ko niit meni? (mittaristot + keskikonsoli)
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Nyt on kaikki kojelaudan valot vaihdettu. Poiketen muista ilmeisesti olivat kaikki mittariston polttimot 12 kpl (kaikki mittarit) tavallisia lsikantaisi 1,2 wattisia polttimoita, varaosaliikkeesta á 0,91 euroa / kpl! ei ollut kallista
Kaikenkaikkiaan maksoi polttimot non 17 euroa....
Aikaa meni noin tunti koko hommaan.

Kaikenkaikkiaan maksoi polttimot non 17 euroa....
Aikaa meni noin tunti koko hommaan.
Tuli kans Caijo-Romeon kanssa vaiheltua lämmönsäätimen lamppu.Sen lämppärin paneelinkin saa melko helposti sieltä kojelaudasta pois ni ei tarvi ronkkia hylsyjen ja jatovarsien kanssa sinne
kuvia löytyy galleriasta. ja lamput ei muute oo mitään perus 1.2W lasikantoja. ainakaan niitä ei saanu millään niihi muovikantoihin kiinni.ensi kertaa ku teki meni noin tunnin sisältäen työkalujen ettimisen ja lievän sähläämisen.niin ja tupakan sytyttimen lamppu oli kylläkin sellanen perus 1.2W lasikanta ja vaihekepin pallonivel tuli rasvattua samalla kertaa.

Lämmönsäätimien valot
Hesemille suuret kiitokset vinkistä jolla sain vaihdettua lämmönsäätimien polttimot 5minuutissa, eli 9mm hylsy pieni jatkovarsi ja purukumia homma toimii hienosti. Kiitos.
Voin lainata käyttöön/malliksiAntieko kirjoitti:Mulla on JVC, eikä mitään irrotinta. Biltemassa sanottiin, että tarvii omat
eikä heidän yleis irroittimet toimi siinä. Minkähänlaisilla rautalankakoukuilla se irtoisi. Tai kyllähän se aikamiehen käsissä lähtee, mutta kun siinä voi lähteä jotain muutakin!
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Siellä on vaijeri, joka on joko päässyt irti tai päässyt irti ja vääntynyt. Irroittamalla radion, saattaa näkyä vaijerin pää, joka on sellainen "lenkki". Säädintä kääntelemällä taas näet vivun, jossa sen kuuluisi olla kiinni. Vaijeri ei muistaakseni ole osana kallis, mutta vaihtaminen vaatii keskikonsolin irroituksen. Mulla tehtiin vieläpä sellainen jippo, että läppää, jota vaijeri kääntelee, viilattiin vähän pienemmäksi, koska sillä on taipumus juuttua sinne nupissa vasemmanpuolimmaisena olevaan ääriasentoon.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Empä jaksa muistaa mitä maksoi kun tehtiin muun huollon yhteydessä, mutta ohessa ohjeita keskikonsolin purkuun.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1640
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1640
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Omassa 156:sessa ilman puhallussuunnan säätö meni jumiin, kun radio painoi puhallinkanavan hieman lyttyyn juuri sen suuntausläpän kohdalta(eli radio meni hieman liian syvälle).
Kannattaa tarkastaa, että läppä pääsee liikkumaan vapaasti. Tämä käy näppärästi, kun irroittaa sen kojetaulun päällä olevan puhallussuuttimen.
Kannattaa tarkastaa, että läppä pääsee liikkumaan vapaasti. Tämä käy näppärästi, kun irroittaa sen kojetaulun päällä olevan puhallussuuttimen.
- haluanalhvan
- Viestit: 25
- Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
- Paikkakunta: Helsinki
Apuja lämmönsäädinyksikön vaihtamiseen HKI
Terve
Olen aiemmin jo tässä threadissa selvitellyt "pötikkä-elementti" ongelmiani.
Nyt ostin uuden elementin (siis sen valkoisen, johon kolme säädintä kiinnittyy). Uudessa on terveet lampunkannat. En kuitenkaan saanut vanhaa milllään ulos. Löytyiskö Hgistä/PK-seudulta tyyppiä, joka olisi operaation onnistuneesti tehnyt? Arvostaisin apua suuresti ja olisin valmis siitä vähän maksamaankin.
Olen aiemmin jo tässä threadissa selvitellyt "pötikkä-elementti" ongelmiani.
Nyt ostin uuden elementin (siis sen valkoisen, johon kolme säädintä kiinnittyy). Uudessa on terveet lampunkannat. En kuitenkaan saanut vanhaa milllään ulos. Löytyiskö Hgistä/PK-seudulta tyyppiä, joka olisi operaation onnistuneesti tehnyt? Arvostaisin apua suuresti ja olisin valmis siitä vähän maksamaankin.
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Päätin itsekin aloittaa vaihtorumban, koska muutama valo oli konsolista pimeänä. Homma meni rutiinilla, mutta puhalluksen voimakkuuden säätimen valo päätti pysyä pimeänä. Koitin parilla lampulla ristiin rastiin, ja nyt on niin, että sähkö ei kulje lampulle, mutta kierrätyspainikkeen ledille kylläkin.
Edessä lienee 155156:n suorittama sähköjen uudelleen kierrätys - ellei jollakin sitten ole vinkkiä mitä muuta sieltä säätöyksikön takaa voisi pettää?
Niin, ja tässä tapauksessa tuota kantaa/pidikettä ei edes ole sörkitty millään, on näemmä pimentynyt omia aikojaan.
Edessä lienee 155156:n suorittama sähköjen uudelleen kierrätys - ellei jollakin sitten ole vinkkiä mitä muuta sieltä säätöyksikön takaa voisi pettää?
Niin, ja tässä tapauksessa tuota kantaa/pidikettä ei edes ole sörkitty millään, on näemmä pimentynyt omia aikojaan.
En muista montako siellä oli(Olisko 6 kpl?), mutta sen tiedän, että ei ne polttimot rikki ole. Hiukan auttoi kun paineli sitä etupaneelia, niin valot syttyi. Nyt ei enää auta sekään
Joku irtonainen juotos siellä varmaan on.
Ei sitä ole vaikeaa purkaa. Tuhkakuppi pois ja olisko ollu kolme ruuvia ja naps.

Ei sitä ole vaikeaa purkaa. Tuhkakuppi pois ja olisko ollu kolme ruuvia ja naps.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
juu ei ookkaa vaikee ei,kerran ollu jo auki ku siellä on 1 kiinnike rikki ku joku ääliö purkanut sen väärin joskus.AutonAlfa kirjoitti:En muista montako siellä oli(Olisko 6 kpl?), mutta sen tiedän, että ei ne polttimot rikki ole. Hiukan auttoi kun paineli sitä etupaneelia, niin valot syttyi. Nyt ei enää auta sekäänJoku irtonainen juotos siellä varmaan on.
Ei sitä ole vaikeaa purkaa. Tuhkakuppi pois ja olisko ollu kolme ruuvia ja naps.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
nyt otin auki keskikonsolia. Polttimot ehjät mutta ei pala ! Mutta miksköhän ne näyttöjen valot palaa ( lämpötila ja puhaltimen volume ) . Ottaako ne kuus muuta polttimoa virran eri johdosta kuin ne kaksi jotka tulee näytöille ? Jos ottais jollain ryöstäjällä virran siitä niihin muihin. Ja myöskään tupakinsytkän vihreen "rinkulan" takana oleva polttimo ei pala,mutta kellon näyttö sitten taas palaa ja varoitusledit. Hmm,pitäis sähkökaaviota alkaa kattelee varmaa...
Edit: Olisko jollain jotain linkkiä mistä sais noita sähkökaavioita ?
Edit: Olisko jollain jotain linkkiä mistä sais noita sähkökaavioita ?
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Halleluja!
Tänään vaihtui keskikonsolin valot (lämmityslaitteen säätimistä). Aikaa meni vissiin 1h sisältäen polttimoiden haun.
Tässäpä muutamia huomioita.
- edellinen omistaja oli jättänyt yhteen polttimoon kiinni letkun pätkän, jolla sai kätevästi lampun kierrettyä irti. Viime kerralla ihmettelin että mikä helvetin tötterö siellä on. Itse en jättänyt sitä paikalleen, vaan pistin hanskalokeroon talteen.
- keskikonsolia en irrottanut ja hyvin mahtui radionaukosta toimimaan.
- helpottaa muuten kummasti, kun tietää/tajuaa mihin suuntaan lamppuja pitää kiertää. Penkiltä päin katsottuna: myötäpäivään auki, vastapäivään kiinni. Noin se tais olla.
- ja lamput tosiaan oli Osramin 12/1,2 niinkuin edellä on jo todettu. Samanlaiset tuli tilalle.
Ei oo iso juttu, mutta perhana vieköön kun on hyvä fiilis kun nuo sain vaihdettua.
Tänään vaihtui keskikonsolin valot (lämmityslaitteen säätimistä). Aikaa meni vissiin 1h sisältäen polttimoiden haun.
Tässäpä muutamia huomioita.
- edellinen omistaja oli jättänyt yhteen polttimoon kiinni letkun pätkän, jolla sai kätevästi lampun kierrettyä irti. Viime kerralla ihmettelin että mikä helvetin tötterö siellä on. Itse en jättänyt sitä paikalleen, vaan pistin hanskalokeroon talteen.
- keskikonsolia en irrottanut ja hyvin mahtui radionaukosta toimimaan.
- helpottaa muuten kummasti, kun tietää/tajuaa mihin suuntaan lamppuja pitää kiertää. Penkiltä päin katsottuna: myötäpäivään auki, vastapäivään kiinni. Noin se tais olla.
- ja lamput tosiaan oli Osramin 12/1,2 niinkuin edellä on jo todettu. Samanlaiset tuli tilalle.
Ei oo iso juttu, mutta perhana vieköön kun on hyvä fiilis kun nuo sain vaihdettua.
Itsekin vaihdoin eilen lämpömittarin valon ja kun olin koonnut kaiken huomasin että bensamittarin sekä lämpöjen suuntauksen valo oli sillä välin sammunut. Kaikki auki uudelleen ja bensamittariin vaihdoin uuden valon mutta tuohon lämmönsäätimeen täytyy tänään hakea uusi poltin.
En kyllä käsitä miten radion aukosta voi vaihtaa lämppärin valoja, nehän ovat sen valkoisen kuoren sisällä syvällä eikä sinne mahdu käsi eikä pihdit?? Itse olen aina ottanut koko laatikon pois ja avannut sen ja sitten pihdeillä irroittanut lampun kannan. Tämä siis ilmastoidussa mallissa, onko ei-ilmastoidussa se laatikko kovinkin erilainen?
En kyllä käsitä miten radion aukosta voi vaihtaa lämppärin valoja, nehän ovat sen valkoisen kuoren sisällä syvällä eikä sinne mahdu käsi eikä pihdit?? Itse olen aina ottanut koko laatikon pois ja avannut sen ja sitten pihdeillä irroittanut lampun kannan. Tämä siis ilmastoidussa mallissa, onko ei-ilmastoidussa se laatikko kovinkin erilainen?
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Minulla on manuilmastoitu auto ja nuo säätimet on toteutettu vaijereilla. Onko ne autoilmastoidussa kaikki sähköisiä? Tässä lienee ero. Sähkövehkeessä nippasee vain laatikosta johdot irti ja nykii poksin kabiiniin. Manuvehkeessä joutuu noiden vaijereiden kanssa pelaamaan ja minä en siihen alkanu. Sellasella n.5cm letkun pätkällä se vaihto hoitui ja sillä ylettyi lampun kantaan oikein sopivasti.
Olisko kenelläkään hajua mistä voisi johtua seuraava: vaihdoin myös polttimoita keskikonsoliin ja luultavasti jossain välissä sattui jonkinlainen moka ja jokin meni kenties oikosulkuun. Seurauksena sisäilmankierto on koko ajan päällä ja takalasin lämmitin ei toimi.
Otin polttimot kokonaan pois, mutta edellä mainitut toiminnot eivät toimi vieläkään. Tarkistin kaikki sulakkeet ja ne olivat ehjiä.
Otin polttimot kokonaan pois, mutta edellä mainitut toiminnot eivät toimi vieläkään. Tarkistin kaikki sulakkeet ja ne olivat ehjiä.