gtv:n kone"pellin" materiaali?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

gtv:n kone"pellin" materiaali?

Viesti Kirjoittaja mipo »

elikkä mitähän se on? jotain muovia tai vastaavaa? ja millanenhan homma ois paikata halki mennyt kohta?
tai onko pk-seudulla lafkoja jotka tekis homman?
vittu, ku menin ryttäämään......

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös tuo ole lasikuitua? Ei nyt justiinsa pääse tarkastamaan kun auto on talviunilla poissa pihasta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Minulla on semmoinen käsitys, että se olisi jotain hiilikuitua tms. erikoisempaa materiaalia. Aikanaan oli jonkinsortin sensaatio, kun niinkin isoja ja muotoiltuja kappaleita oli saatu aikaan.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Mä olen Rasviksen kanssa samoilla linjoilla, että olisi lasikuitua. Varmaksi en kuitenkaan mene sanomaan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Have kirjoitti:hiilikuitua
Ja auto painaa kuin keskikokoinen ruotsinlautta? :shock:

Minä en muista kuulleeni eksoottisemmista korimateriaaleista kuin SZ/RZ:n kohdalla, ja olikos niiden 60-luvun GTA-mallien koreissa lasikuitua vai jotain teknisempää seosta?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Voidaanhan sitä lasikuitua kutsua vaikka komposiitiksi tai lujitemuoviksi, niin on myyvempi nimi :) . Jos on lasikuitua, ei ole mikään ongelma halkeamia korjailla. Luultavasti lähes jokainen kolarikorjaamo/maalaamo osaa senverran laminoida, että pikko halkeaman korjaa. Ja saattaa osata, vaikka olisi hiilikuituakin aineet vaan taitaa olla vähän tyyriimpiä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

http://autoweb.drive.com.au/cms/A_50560 ... ticle.html tuolla on otsikon Technology alla jotain juttua, samoin http://www.alfisti.net/309.5.html?&L=1 tuolla. Ei se ihan hiilikuitua ollut :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Katos joo, oikeassa olit sen eksoottisuuden kanssa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

KMC offers numerous advantages over steel, including an ability to absorb minor bumps without suffering damage
Ei näytä toimivan ihan niinkuin oli tarkoitus :lol:

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Siis tuossa KMC:ssä on matriisina eli sideaineena polyesteri ja lujitteena hiilikuitu. Pienen murtuman korjaus ei liene iso ongelma, sillä polyesteri on ns. kestomuovi, jota voi muovata uudestaan ja uudestaan. Mutta jotta ko. murtumasta tulisi "siisti", niin se vaatii jo sitten hiukan ammattitaitoa.

Ja olisi tuossa törmäyksessä varmasti jo teräspeltikin plastisoitunut (eli mennyt kasaan), joten enpä usko, että tuo vaurio on KMC:n "syy"..
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Andros »

Ciancarlo kirjoitti:Siis tuossa KMC:ssä on matriisina eli sideaineena polyesteri ja lujitteena hiilikuitu. Pienen murtuman korjaus ei liene iso ongelma, sillä polyesteri on ns. kestomuovi, jota voi muovata uudestaan ja uudestaan. Mutta jotta ko. murtumasta tulisi "siisti", niin se vaatii jo sitten hiukan ammattitaitoa.

Ja olisi tuossa törmäyksessä varmasti jo teräspeltikin plastisoitunut (eli mennyt kasaan), joten enpä usko, että tuo vaurio on KMC:n "syy"..
Täytyy nyt sen verran kommentoida että älkää ihmeessä menkö antamaan sille lämpöä, sillä polyesterihartsi ei todellakaan ole kestomuovi vaan kertamuovi. Kyseessä on varmasti jollain tavalla modifioitu polyesteri mutta yhtäkaikki sama perushartsi millä soutuveneet tehdään. :wink:

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Korjaushan tapahtuu siten, että murtumakohtaan laminoidaan uutta lujitetta sen hartsin avulla. Eli ohennetaan murtumakohtaa ja siihen uutta lujitemattoa ja hartsia aivan kuten lasikuituveneen paikkaus. Ammattitaitoa vaatii se, että saa lopputuloksesta huomaamattoman pakkelointi ja maalaus päälle. Ammattilainen tekee niin hyvän korjauksen, että eroa uuteen ei huomaa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

No tarkennanpa minäkin vielä hiukan:

Polyesteri on vuoren varmasti kestomuovi. Näitä voidaan lämmittää ja muokata uudelleen.

Polyesterihartsi on kertamuovi. Näitä ei todellakaan voi lämmittää, kuten Andros jo totesikin.


Kumpaa sitten on käytetty GTV:n "konepellissä", ei aivan selvästi käy ilmi kummastakaan yllämainitusta linkistä. Mutta lujite on kuitenkin hiilikuitu, joten tuntuisi oudolta, että halpaa polyesteriharsia on menty lujittamaan hiilikuiduilla, joka on selvästi lasikuitua kalliimpaa.


EDIT:

Eikun perkele, onhan siinä sittenkin, että se on POLYESTERI HARTSI. Minä puusilmä! :oops:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Autohan maksoi uutena n.300 000 fim. eli noin kaksinkertaisesti perus 155 romeoon verrattuna.. Oliskohan konepeitto tehty siitä halvimmasta materiaalista :mrgreen:
- Alfaholic -

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Siis se GTV:n konepellin materiaali:

KMC on hiilikuitukomposiitti ja koostuu polyesterihartsista (polyester resin) ja hiilikuidusta (carbon fibre). Ei sovellu lämmittämällä muokattavaksi. Korjaus joko laminoimalla ja paklaamalla tai pienet murtumat epoksiliimalla liimaten.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Andros »

Ciancarlo kirjoitti:No tarkennanpa minäkin vielä hiukan:

Polyesteri on vuoren varmasti kestomuovi. Näitä voidaan lämmittää ja muokata uudelleen.

Polyesterihartsi on kertamuovi. Näitä ei todellakaan voi lämmittää, kuten Andros jo totesikin.

Kumpaa sitten on käytetty GTV:n "konepellissä", ei aivan selvästi käy ilmi kummastakaan yllämainitusta linkistä. Mutta lujite on kuitenkin hiilikuitu, joten tuntuisi oudolta, että halpaa polyesteriharsia on menty lujittamaan hiilikuiduilla, joka on selvästi lasikuitua kalliimpaa.
Yleisesti autoteollisuudessa käytettävät massat SMC ja BMC ovat juuri polyesteri pohjaisia massoja. Niillä saadaan nopeat prosessointi ajat ja niiden pinnanlaatu on hyvä. Materiaali kun on heille hyvin tuttu ja hyvin hallussa on heidän "järkevää" lisä lujuuden toivossa pikkuisen raiskata hiilikuitua kuin vaihtaa täysin materiaalia. Vasta nyt on kestomuoveista tullut autoteollisuudelle houkutteleva koska kierrätysprosentit ovat korkeat.

Vastaa Viestiin