gtv:n kone"pellin" materiaali?
Valvoja: Moderators
gtv:n kone"pellin" materiaali?
elikkä mitähän se on? jotain muovia tai vastaavaa? ja millanenhan homma ois paikata halki mennyt kohta?
tai onko pk-seudulla lafkoja jotka tekis homman?
vittu, ku menin ryttäämään......
tai onko pk-seudulla lafkoja jotka tekis homman?
vittu, ku menin ryttäämään......
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Voidaanhan sitä lasikuitua kutsua vaikka komposiitiksi tai lujitemuoviksi, niin on myyvempi nimi
. Jos on lasikuitua, ei ole mikään ongelma halkeamia korjailla. Luultavasti lähes jokainen kolarikorjaamo/maalaamo osaa senverran laminoida, että pikko halkeaman korjaa. Ja saattaa osata, vaikka olisi hiilikuituakin aineet vaan taitaa olla vähän tyyriimpiä.

Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
http://autoweb.drive.com.au/cms/A_50560 ... ticle.html tuolla on otsikon Technology alla jotain juttua, samoin http://www.alfisti.net/309.5.html?&L=1 tuolla. Ei se ihan hiilikuitua ollut 

- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Siis tuossa KMC:ssä on matriisina eli sideaineena polyesteri ja lujitteena hiilikuitu. Pienen murtuman korjaus ei liene iso ongelma, sillä polyesteri on ns. kestomuovi, jota voi muovata uudestaan ja uudestaan. Mutta jotta ko. murtumasta tulisi "siisti", niin se vaatii jo sitten hiukan ammattitaitoa.
Ja olisi tuossa törmäyksessä varmasti jo teräspeltikin plastisoitunut (eli mennyt kasaan), joten enpä usko, että tuo vaurio on KMC:n "syy"..
Ja olisi tuossa törmäyksessä varmasti jo teräspeltikin plastisoitunut (eli mennyt kasaan), joten enpä usko, että tuo vaurio on KMC:n "syy"..
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
Täytyy nyt sen verran kommentoida että älkää ihmeessä menkö antamaan sille lämpöä, sillä polyesterihartsi ei todellakaan ole kestomuovi vaan kertamuovi. Kyseessä on varmasti jollain tavalla modifioitu polyesteri mutta yhtäkaikki sama perushartsi millä soutuveneet tehdään.Ciancarlo kirjoitti:Siis tuossa KMC:ssä on matriisina eli sideaineena polyesteri ja lujitteena hiilikuitu. Pienen murtuman korjaus ei liene iso ongelma, sillä polyesteri on ns. kestomuovi, jota voi muovata uudestaan ja uudestaan. Mutta jotta ko. murtumasta tulisi "siisti", niin se vaatii jo sitten hiukan ammattitaitoa.
Ja olisi tuossa törmäyksessä varmasti jo teräspeltikin plastisoitunut (eli mennyt kasaan), joten enpä usko, että tuo vaurio on KMC:n "syy"..

- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Korjaushan tapahtuu siten, että murtumakohtaan laminoidaan uutta lujitetta sen hartsin avulla. Eli ohennetaan murtumakohtaa ja siihen uutta lujitemattoa ja hartsia aivan kuten lasikuituveneen paikkaus. Ammattitaitoa vaatii se, että saa lopputuloksesta huomaamattoman pakkelointi ja maalaus päälle. Ammattilainen tekee niin hyvän korjauksen, että eroa uuteen ei huomaa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
No tarkennanpa minäkin vielä hiukan:
Polyesteri on vuoren varmasti kestomuovi. Näitä voidaan lämmittää ja muokata uudelleen.
Polyesterihartsi on kertamuovi. Näitä ei todellakaan voi lämmittää, kuten Andros jo totesikin.
Kumpaa sitten on käytetty GTV:n "konepellissä", ei aivan selvästi käy ilmi kummastakaan yllämainitusta linkistä. Mutta lujite on kuitenkin hiilikuitu, joten tuntuisi oudolta, että halpaa polyesteriharsia on menty lujittamaan hiilikuiduilla, joka on selvästi lasikuitua kalliimpaa.
EDIT:
Eikun perkele, onhan siinä sittenkin, että se on POLYESTERI HARTSI. Minä puusilmä!
Polyesteri on vuoren varmasti kestomuovi. Näitä voidaan lämmittää ja muokata uudelleen.
Polyesterihartsi on kertamuovi. Näitä ei todellakaan voi lämmittää, kuten Andros jo totesikin.
Kumpaa sitten on käytetty GTV:n "konepellissä", ei aivan selvästi käy ilmi kummastakaan yllämainitusta linkistä. Mutta lujite on kuitenkin hiilikuitu, joten tuntuisi oudolta, että halpaa polyesteriharsia on menty lujittamaan hiilikuiduilla, joka on selvästi lasikuitua kalliimpaa.
EDIT:
Eikun perkele, onhan siinä sittenkin, että se on POLYESTERI HARTSI. Minä puusilmä!

Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Siis se GTV:n konepellin materiaali:
KMC on hiilikuitukomposiitti ja koostuu polyesterihartsista (polyester resin) ja hiilikuidusta (carbon fibre). Ei sovellu lämmittämällä muokattavaksi. Korjaus joko laminoimalla ja paklaamalla tai pienet murtumat epoksiliimalla liimaten.
KMC on hiilikuitukomposiitti ja koostuu polyesterihartsista (polyester resin) ja hiilikuidusta (carbon fibre). Ei sovellu lämmittämällä muokattavaksi. Korjaus joko laminoimalla ja paklaamalla tai pienet murtumat epoksiliimalla liimaten.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
Yleisesti autoteollisuudessa käytettävät massat SMC ja BMC ovat juuri polyesteri pohjaisia massoja. Niillä saadaan nopeat prosessointi ajat ja niiden pinnanlaatu on hyvä. Materiaali kun on heille hyvin tuttu ja hyvin hallussa on heidän "järkevää" lisä lujuuden toivossa pikkuisen raiskata hiilikuitua kuin vaihtaa täysin materiaalia. Vasta nyt on kestomuoveista tullut autoteollisuudelle houkutteleva koska kierrätysprosentit ovat korkeat.Ciancarlo kirjoitti:No tarkennanpa minäkin vielä hiukan:
Polyesteri on vuoren varmasti kestomuovi. Näitä voidaan lämmittää ja muokata uudelleen.
Polyesterihartsi on kertamuovi. Näitä ei todellakaan voi lämmittää, kuten Andros jo totesikin.
Kumpaa sitten on käytetty GTV:n "konepellissä", ei aivan selvästi käy ilmi kummastakaan yllämainitusta linkistä. Mutta lujite on kuitenkin hiilikuitu, joten tuntuisi oudolta, että halpaa polyesteriharsia on menty lujittamaan hiilikuiduilla, joka on selvästi lasikuitua kalliimpaa.