75:sen kaiuttimien asennus?
Valvoja: Moderators
75:sen kaiuttimien asennus?
Joo elikkäs ostin tossa 6x9 kaiuttimet ja pitäis laitta ne hattuhyllylle. Ite kattelin vähän paikkaa niin taitaa olla aika paskamainen laitaa, kun siellä on pelti koko matkalla ja ylhäällä ei oo hirveesti tilaa, mut ei oo kyllä alapuolellakaan hirveesti.
Onko kukaan laittanu hattuhyllylle kaiuttimia ja sahannu jollain sitä peltii, jos ootte niin millä? Ja miten?(eli ylä- vai alakautta)
Jos jollain on kokemuksia kyseisestä aiheesta niin laittakaa vinkkejä?
Onko kukaan laittanu hattuhyllylle kaiuttimia ja sahannu jollain sitä peltii, jos ootte niin millä? Ja miten?(eli ylä- vai alakautta)
Jos jollain on kokemuksia kyseisestä aiheesta niin laittakaa vinkkejä?
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Mä oon tehnyt ne reiät yläkautta ihan tavallisella kuviosahalla. Takapenkki pois, hattuhylly pois (se on kiinni etureunastaan kahdella tai kolmella ruuvilla) ja sitten vaan piirtää sapluunan kanssa niiden kaiuttimen reikien kuvat hattuhyllyyn ja eiku sahaamaan. Kannattaa sitten tehdä niistä kaiuttimen reijistä tarkasti oikean kokoiset, niin saa ne kaiuttimet kaikilla ruuveilla siihen hattuhyllyn peltiin kiinni. Sitten kun on tehnyt peltiin ne reiät, laittaa hattuhyllyn paikoilleen ja kömpii peräkontin puolelta piirtämään hattuhyllyyn reiän kuvat ja taas sahaamaan. (Siis jos on sen mallin hattuhylly jossa ei ole alkuperäisiä kaiutinritilöitä.) Kaiuttimet kannattaa sitten laittaa sen verran lähelle toisiaan, että ritilät mahtuu hyvin paikoilleen hattuhyllyn kanssa. Joskus tein ne reiät siihen peltiin niin kauas toisistaan kun vaan mahtuu ja sitten huomasin, että hattuhyllyn kanssa ritilät eivät mahdukkaan paikoilleen. Siis ritilät jäivät "kantamaan" hattuhyllyssä olevan montun ulkoreunoista. No, siitäkin selvisi pienellä ritilöiden muokkauksella.
75:seen saa ihan tukevat saundit niillä 6x9:llä jos ne vaa on kunnolla kiinni sielä pellissä.
75:seen saa ihan tukevat saundit niillä 6x9:llä jos ne vaa on kunnolla kiinni sielä pellissä.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
jknracing kirjoitti:Mä oon tehnyt ne reiät yläkautta ihan tavallisella kuviosahalla. Takapenkki pois, hattuhylly pois (se on kiinni etureunastaan kahdella tai kolmella ruuvilla) ja sitten vaan piirtää sapluunan kanssa niiden kaiuttimen reikien kuvat hattuhyllyyn ja eiku sahaamaan. Kannattaa sitten tehdä niistä kaiuttimen reijistä tarkasti oikean kokoiset, niin saa ne kaiuttimet kaikilla ruuveilla siihen hattuhyllyn peltiin kiinni. Sitten kun on tehnyt peltiin ne reiät, laittaa hattuhyllyn paikoilleen ja kömpii peräkontin puolelta piirtämään hattuhyllyyn reiän kuvat ja taas sahaamaan. (Siis jos on sen mallin hattuhylly jossa ei ole alkuperäisiä kaiutinritilöitä.) Kaiuttimet kannattaa sitten laittaa sen verran lähelle toisiaan, että ritilät mahtuu hyvin paikoilleen hattuhyllyn kanssa. Joskus tein ne reiät siihen peltiin niin kauas toisistaan kun vaan mahtuu ja sitten huomasin, että hattuhyllyn kanssa ritilät eivät mahdukkaan paikoilleen. Siis ritilät jäivät "kantamaan" hattuhyllyssä olevan montun ulkoreunoista. No, siitäkin selvisi pienellä ritilöiden muokkauksella.
75:seen saa ihan tukevat saundit niillä 6x9:llä jos ne vaa on kunnolla kiinni sielä pellissä.
joo pitää kokeilla tota irrottamis hommaa...juu ei mulla oo ritilöitä hattuhyllys elikkä varmaan ei oo mikään kovin yksinkertainen homma sahata hattuhyllyyn reikii..
pitää vaan löytää jostain sapluunat kun saakelin paketissa ei ollu sapluunoita...
onkos se pelti noin niin kuinka paksua?
- GangstaPapa
- Viestit: 135
- Liittynyt: 25 Tammi 2004, 18:30
Jos haluaa kunnon ämyrit laittaa niin kannattaa turvautua korotuspaloihin jotka tulee kajareiden "kehysten" alle. Korotuspalat voi tehdä vaikka itse lastulevystä tai vastaavasta taikka sitten ostaa valmiit.
Toisessa autossa on 6x9-kajarit jotka ovat niin matalat että ne menevät suoraan paikalleen ilman muutoksia...(soi hyvin) Eiköhän sellaisiakin löydy kun jaksaa etsiä/kysellä. Spl-Dynamicsin kajareita saa myös "purattua" vähän kun ottaa magneetin ympäriltä kumin pois
Toisessa autossa on 6x9-kajarit jotka ovat niin matalat että ne menevät suoraan paikalleen ilman muutoksia...(soi hyvin) Eiköhän sellaisiakin löydy kun jaksaa etsiä/kysellä. Spl-Dynamicsin kajareita saa myös "purattua" vähän kun ottaa magneetin ympäriltä kumin pois
Autot
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Ts.ssä ja Americassa (V6 ja Turbo) tuo hattuhylly on tasainen ja keskellä on ensiapulaukun paikka jolloin korokerenkaat mahdollistavat kuusysien asentamisen kun taas 1:6:ssa ja kaikissa ykkösarjan 75.ssa hattuhylly on muotoiltu alla olevan pellin mukaan jollin hattuhylly on sellainen kaukalomallinen eli ei taida tuossa 1.6.ssa ne korotuspalat paljoa auttaa vaan joutuu kairaamaan reiän magneetille..
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Eikä sitä alapään toistoa voi kehua ainakkaan liian tukevaksi jos ne kaiuttimet on kiinni vaan siinä hattuhyllyn "pahvissa". (Vaihtoehtoisina koteloina se ohuen hattuhyllypahvin alla oleva noin viiden litran potero tai koko peräkontti) Olipa kumman mallinen hattuhylly tahansa, niin kaiuttimet kannattaa kiinnittää aina siihen peltiin. Jos on se ensiapulaattikko-keskellä-mallinen hattuhylly eikä ne kaiuttimet meinaa mahtua pellin ja hattuhyllyn väliin, niin voihan ne kaiuttimet kiinnittää myös sen pellin alapuolelle. Saa pelivaraa noin sentin verran. Ja jos vieläkin on ahdasta niin tekee sinne peräkontin puolelle vaikka MDF:stä 10mm "alennuspalikan" niin johan alkaa mahtumaan kaiuttimet hattuhyllyn alle!Nouko88 kirjoitti:Mulla on 75:ssa kans 69 hattuhyllyllä ja hyvin mahtuu oleen kun niissä on alla semmoset korotuspalat, ilman niitä paloja kaiuttimen magneetti kyllä ottaa kiinni sinne peltiin.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
juu itse rakensin erääseen 75:een MDF:stä sellaisen kehyksen hattuhyllyn alle joka tuki kummasti tuota muuten velttoa rakennetta, bassotoisto oli hieman tynnyrimäinen joillain iäikuisilla Jamon 6x9:llä mutta toimeen tuli,jknracing kirjoitti:Eikä sitä alapään toistoa voi kehua ainakkaan liian tukevaksi jos ne kaiuttimet on kiinni vaan siinä hattuhyllyn "pahvissa". (Vaihtoehtoisina koteloina se ohuen hattuhyllypahvin alla oleva noin viiden litran potero tai koko peräkontti) Olipa kumman mallinen hattuhylly tahansa, niin kaiuttimet kannattaa kiinnittää aina siihen peltiin. Jos on se ensiapulaattikko-keskellä-mallinen hattuhylly eikä ne kaiuttimet meinaa mahtua pellin ja hattuhyllyn väliin, niin voihan ne kaiuttimet kiinnittää myös sen pellin alapuolelle. Saa pelivaraa noin sentin verran. Ja jos vieläkin on ahdasta niin tekee sinne peräkontin puolelle vaikka MDF:stä 10mm "alennuspalikan" niin johan alkaa mahtumaan kaiuttimet hattuhyllyn alle!Nouko88 kirjoitti:Mulla on 75:ssa kans 69 hattuhyllyllä ja hyvin mahtuu oleen kun niissä on alla semmoset korotuspalat, ilman niitä paloja kaiuttimen magneetti kyllä ottaa kiinni sinne peltiin.
no tuohon samaan alfaan tuli myöhemmin kunnon jenkka koneet, edessä Alpinen 6 1/2 kaksitie-erillisarja, taakse Alpinen 6x9":t, vaffina Genesis 5-channel ja bassotoistosta huolehtivat 4kpl Acusto Pro 10" vajaan 100L umpikotelossa , soittimena oli Alpinen kolmen levyn vaihtaja..
olihan se välillä ihan kiva luukuttaa..
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Siis sen hattuhyllyn verhoilun alle vai pellin alle?90 kirjoitti: juu itse rakensin erääseen 75:een MDF:stä sellaisen kehyksen hattuhyllyn alle joka tuki kummasti tuota muuten velttoa rakennetta
Itse vielä mietiskelen tuon kesäauton kanssa noiden stereoiden suhteen. Joko pelkkä I-Pod (kevyt eikä tuu ikinä kuunneltua).
Jos teen jotain hifistelyjä, niin etuovien yläosaan tulee diskantti+4" keskiääninen omassa pikku kotelossaan, ovien alareunaan 6.5" midbasso ja pari 18" bassoa konttiin.. Vahvistimeksi luultavasti Audisonnin 605.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
mielestäni se pelti ei ole hattuhylly vaan sen päällä oleva verhoilu joten voitaneen sanoa että hattuhyllyn ja pellin väliin tuon kehikon rustasin, eipä pahemmin rämissyt ainakaan silloisilla tehoilla...
jeps kyllä 75:n alkup ämyrinpaikat on aika hanurista joten omat kotelot etupäälle varmaankin ihan OK noin äänentoistoa ajatellen..
tuo audison on ihan pätevä vahvistin, allekirjoittaneellakin noita on ollut juuri tuon LR 605XR:n lisäksi 2kpl muita eli LR604 sekä jokin kaksikanavainen jonka malli en muista..
itse ajattelin tuohon GTV.n rakenella kotelon kojelaudan alle n 5 1/2-6.5"-subeille (2kpl), ja etuoviin sitten tuo jo Kaapissa lojuva DLS:n 5"-erillisarja joka jäi edellisesta 75:sta, subeina voisivat Focalin Utopiat olla aika jees..ei tarvii kummoista boxia ja mikä parasta niin ei tarvii silputa autoakaan sen pahemmin, takapäähän reiäntukkeeksi jotkin paskat..
jeps kyllä 75:n alkup ämyrinpaikat on aika hanurista joten omat kotelot etupäälle varmaankin ihan OK noin äänentoistoa ajatellen..
tuo audison on ihan pätevä vahvistin, allekirjoittaneellakin noita on ollut juuri tuon LR 605XR:n lisäksi 2kpl muita eli LR604 sekä jokin kaksikanavainen jonka malli en muista..
itse ajattelin tuohon GTV.n rakenella kotelon kojelaudan alle n 5 1/2-6.5"-subeille (2kpl), ja etuoviin sitten tuo jo Kaapissa lojuva DLS:n 5"-erillisarja joka jäi edellisesta 75:sta, subeina voisivat Focalin Utopiat olla aika jees..ei tarvii kummoista boxia ja mikä parasta niin ei tarvii silputa autoakaan sen pahemmin, takapäähän reiäntukkeeksi jotkin paskat..
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Joo, ei ne rämisekkään siinä hattuhyllyn pahvissa kiinni ollesaan, niistä vaan puuttuu se potku.90 kirjoitti:mielestäni se pelti ei ole hattuhylly vaan sen päällä oleva verhoilu joten voitaneen sanoa että hattuhyllyn ja pellin väliin tuon kehikon rustasin, eipä pahemmin rämissyt ainakaan silloisilla tehoilla...
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
joo...eiköhän sitä jotain kehittele millä saa sopivan kokosen reiän tehty ja niin kuin Roadkill sano, että sahaamalla saa mitä vain kiinni...Roadkill kirjoitti: Mutta kai sinne sahaamalla mahtuu mitä vain.
kiitti vinkeistä... taidan töitten jälkeen ruveta asentaan ja jos vaikka tänään jo sois kaiuttimet! sitten jos ei niin sitten korjataan remonttia...
nyt on kaiuttimet kiinni! hyvin tuntu soivan.. mulla on ne 6x9:it
hattuhyllyn pellissä kiinni... en tiedä sitten miten ne rämisee ajossa, luulisin ettei rämise yhtään.
johdotkin meni aika helposti piiloon ja sillai...
kiitti viel teille vinkenkeistä...
mutta nyt tarvii ruveta valmistautuun illan meininkiin!
hattuhyllyn pellissä kiinni... en tiedä sitten miten ne rämisee ajossa, luulisin ettei rämise yhtään.
johdotkin meni aika helposti piiloon ja sillai...
kiitti viel teille vinkenkeistä...
mutta nyt tarvii ruveta valmistautuun illan meininkiin!