Moottorinlämmitin 2.0 TS valulohkoinen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Moottorinlämmitin 2.0 TS valulohkoinen

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Meikäläisellä ei ole lämmitintä laisinkaan ja hyvin on pärjäilty (hieman reilut 30 pakkasta jälleen). Jotenkin silti hirvittää tuo auton käyntiin räjäyttäminen. Auto käynnistyy välittömästi ja moitteetta, ohjaustehostin ei pidä ääntä laisinkaan. Ainoastaan lämppärin puhallin vonkuu ajoittain ja alustan puslat pitävät narinakonserttia. Varsinaiseen kysymykseen, eli saako tuohon koneeseen mitään muuta lämmitystä, kuin letkulämppärin? Itse en lämpene letkulämppärille laisinkaan. Ex 156 vuoti tuon lämppärin juurelta (ei paljoa, mutta kokoajan hieman) ja vanhassa Fiudessani tuo vastus ei kestänyt kuin pari vuotta. Lohkossa ei varmaankaan ole "plommia", eli reikää wanhankansan lämppärille? Saisiko tuohon mitenkään viritettyä noita uudenajan säteilylämmittimiä (a la wolkkari)? Tuntuisi mielekkäämmältä lämmittää öljypohjaa (metalli johtaa hyvin lämpöä veteen verrattuna), jotta öljyt notkistuisivat ensimmäisenä, eikä harhautettaisi mitään antureita yms. Tuo lämppäri ei myöskään koskaan vuoda vettä yms. Selostukseni on pitkä ja epäselvä, mutta joku siitä varmaan sai tolkkua?
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Öljypohjalämmitin ei mielestäni toimi kuin alumiinilohkoisessa koneessa, syy yksinkertainen eli lämmönjohtavuuden erot alumiinin ja raudan välillä. Sillä noin 400 W:n teholla ei taida saada rautalohkoa lämmitettyä riittävästi (?). V6:ssa öljypohjalämmitin toimii hienosti. Se vaatii vähän enemmän aikaa lämmityksessä mutta notkistaa hyvin öljyt, ei aiheuta vesivuotoja ja tuhoa moottorin termostaattia.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mulla on 550W letkulämppäri, mötikkä tuli lämppärikennon lähtöön ja tuntuu kyllä toimivan. Ainoa huono puoli että ruisku vähän arpoo lämpötilaa ennenkuin lämpö tasaantuu.

Tosin ei kyllä ole tietoa kauanko vastus siinä kestää, mutta lämpöä ainakin antaa.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no parempi se letkulämmitinkin on kuin ei lämmitintä ollenkaan..
tai olisihan vaihtoehtona tietenkin eberin tai webaston bensalämittimet mutta maksavat kyllä vastaavasti enemmän..

Vastaa Viestiin