Ratti ravistaa kuusnepassa
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Ratti ravistaa kuusnepassa
Nyt oli sopiva aika ottaa puheeksi tämä asia, kun pääsin vihdoin kokemaan tuon itsekin, elikkä: Ratti tärisee ja vispaa ohjaus-suunnassa pahiten tuossa 80-100 nopeudessa ja siitä ylöspäin varmaankin. Kun käsillä tarraa lujasti kiinni niin liikkeen saa melkein pysähtymään, mutta kädet tutisee, kun irrottaa niin vispaus on aikamoista.
Tässä aamupäivällä tehdyn 200km:n moottoritie ajelun havaintoja:
Ulko lämpötilalla ja koneen lämpötilalla ei vaikutusta.
Moottorijarrutuksella tai kiihdytyksellä ei vaikutusta.
Tärinä samanlainen kesä ja talvirenkailla sekä vanteilla.
Moottoritien loivissa kaarteissa tehdyllä ohjauksella ei ainakaan mitään merkittävää vaikutusta.
Tienpinnalla ei vaikutusta.
Mitähän muuta keksisin
No joo, mutta sitten tullaan kaikkein ihmeellisempään asiaan elikkä: tärinää ei ilmene koko ajan, vaan muutamien minuuttien pituisissa pätkissä, sitten saattaa olla minuutteja taas ihan normaali.
Ja nyt voin pitkän ajopätkän ajalla tehdyistä havainnoista sanoa, että ajotavassa ei tapahtunut mitään muutosta, elikkä tärinä vaan tuli ja meni, ilman mitään järkevää selitystä.
Aivan ekana tuli mieleen epätasapainossa olevat jarrulevyt, mutta kun tärinä tuli ja meni ihan omia aikojaan, niin tuo ajatus hävisi siinä, niinkuin kaikki muutkin. Nyt en keksi enään mitään .
Onko kellään mitään ideoita? Selittäkää tarkasti kaikki, sillä koko auton ohjaus systeemi on mulle ihan tuntematonta.
Niin joo, ja mainittakoon että auto oli hetki sitten katsastuksessakin, ja sieltä tuli oikeen kehuja että kaikki hyvässä kunnossa.
Tässä aamupäivällä tehdyn 200km:n moottoritie ajelun havaintoja:
Ulko lämpötilalla ja koneen lämpötilalla ei vaikutusta.
Moottorijarrutuksella tai kiihdytyksellä ei vaikutusta.
Tärinä samanlainen kesä ja talvirenkailla sekä vanteilla.
Moottoritien loivissa kaarteissa tehdyllä ohjauksella ei ainakaan mitään merkittävää vaikutusta.
Tienpinnalla ei vaikutusta.
Mitähän muuta keksisin
No joo, mutta sitten tullaan kaikkein ihmeellisempään asiaan elikkä: tärinää ei ilmene koko ajan, vaan muutamien minuuttien pituisissa pätkissä, sitten saattaa olla minuutteja taas ihan normaali.
Ja nyt voin pitkän ajopätkän ajalla tehdyistä havainnoista sanoa, että ajotavassa ei tapahtunut mitään muutosta, elikkä tärinä vaan tuli ja meni, ilman mitään järkevää selitystä.
Aivan ekana tuli mieleen epätasapainossa olevat jarrulevyt, mutta kun tärinä tuli ja meni ihan omia aikojaan, niin tuo ajatus hävisi siinä, niinkuin kaikki muutkin. Nyt en keksi enään mitään .
Onko kellään mitään ideoita? Selittäkää tarkasti kaikki, sillä koko auton ohjaus systeemi on mulle ihan tuntematonta.
Niin joo, ja mainittakoon että auto oli hetki sitten katsastuksessakin, ja sieltä tuli oikeen kehuja että kaikki hyvässä kunnossa.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Tärinää on ollut jo kauan... ja sen aikana ollaan tehty kaksi iskaritestiä (katsastusasemalla) ja jopa nelipyöräsuuntaus, silloinkaan ei näkyny missään mitään häikkää. En osaa varmaksi sanoa koska tuo tärinä olisi alkanut, mutta en ainakaan muistaisi että ennenkun auto laitettiin seisoon (onkos siitä nyt sitten reilu vuosi) niin tuollaista olisi ollut.
Takaiskarit on uudet, edessä vanhat, mutta ei ainakaan katsastuasemalla ole ollut niistä valittamista.
Edit: elikkä ainakaan ei voi olla kokonaan rikki, sillä leima on niillä jo kaksi kertaa tullut.
Takaiskarit on uudet, edessä vanhat, mutta ei ainakaan katsastuasemalla ole ollut niistä valittamista.
Edit: elikkä ainakaan ei voi olla kokonaan rikki, sillä leima on niillä jo kaksi kertaa tullut.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Kannattaisiko vielä kerran tarkistaa renkaiden tasapainoitus? Jos molemmissa on pieni heitto niin kun sattuvat sopivaan asentoon toisiinsa nähden niin ravistaa mutta kaarrosten jälkeen kun pyörät ovat kulkeneet eripituisen matkan niin niiden kombinaatio toisiinsa nähden muuttuu ja sen mukana tärinä...
Minulla ainakin letukassa tälläinen ilmiö. Peltivanteet, iso ja raskas rengas sekä suuret painot aiheuttaa sen että joskus hieman ravistaa mutta sitten hetken päästä voi mennä ihan sukkasillaan. Näin ainakin rengasliikkeen kaveri asiaa selitti kun niitä jälleen kerran vein tasapainoitettavaksi.
Minulla ainakin letukassa tälläinen ilmiö. Peltivanteet, iso ja raskas rengas sekä suuret painot aiheuttaa sen että joskus hieman ravistaa mutta sitten hetken päästä voi mennä ihan sukkasillaan. Näin ainakin rengasliikkeen kaveri asiaa selitti kun niitä jälleen kerran vein tasapainoitettavaksi.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Tuon voisin kyllä jälleen tehdä, mutta jotenkin en usko että tuo olisi syy.
Nuo tällä hetkellä alla olevat ovat uudet renkaat ja tasapainotettu muutama satakilometriä sitten. Rengasliikkeesä vielä kehuivat että vanteet ovat hyvässä kunnossa.
Kesärenkaat ovat tasapainotettu kaksi kertaa, ensimmäisen kerran kun asennettiin ja sitten uudestaan parinsadan kilsan päästä, kun tehtiin nelipyöräsuuntaus. Tuolloin tuo tasapainotus tehtiin juuri siitä syystä kun valiteltiin tärinää. Tasapainotuksessa todettiin että painot ovat ihan päin persettä ja kaksi vannetta kierossa. No painot korjattiin ja kierot vanteet laitettiin taakse, mutta tärinä ei hävinnyt.
Voisinhan nuo talvirenkaitten painot käydä tarkistuttamassa, kun kerran kesärenkaittenkin painot olivat alkukilometrien jälkeen menneet päin mettää.
Mutta miksi en tähänkään oikeen usko on se että ratti on täristänyt vaikka renkaat ovat olleet juuri tasapainotettu.
Nuo tällä hetkellä alla olevat ovat uudet renkaat ja tasapainotettu muutama satakilometriä sitten. Rengasliikkeesä vielä kehuivat että vanteet ovat hyvässä kunnossa.
Kesärenkaat ovat tasapainotettu kaksi kertaa, ensimmäisen kerran kun asennettiin ja sitten uudestaan parinsadan kilsan päästä, kun tehtiin nelipyöräsuuntaus. Tuolloin tuo tasapainotus tehtiin juuri siitä syystä kun valiteltiin tärinää. Tasapainotuksessa todettiin että painot ovat ihan päin persettä ja kaksi vannetta kierossa. No painot korjattiin ja kierot vanteet laitettiin taakse, mutta tärinä ei hävinnyt.
Voisinhan nuo talvirenkaitten painot käydä tarkistuttamassa, kun kerran kesärenkaittenkin painot olivat alkukilometrien jälkeen menneet päin mettää.
Mutta miksi en tähänkään oikeen usko on se että ratti on täristänyt vaikka renkaat ovat olleet juuri tasapainotettu.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tasapainottajia on valitettavasti monta sorttia. Faijan autoon kävi vaihtamassa renkaat niin sanoin että koittakaa tällä kertaa sitten tasapainottaa ekalla oikein. Vituiks meni, uudestaan ja silloin pyöriteltiin ensin painoineen ja heittoa oli satoja grammoja. Hyvä pojat. Seuraavalla onnistuikin sitten kun säädöt oli koneessa oikein.
Kaveri tasapainotti pösöönsä renkaat kolme kertaa Automaalla, vasta neljännellä kerralla tuli kuntoon kun vei Karjaan Essolle
Joten, täältä tähän.
Kaveri tasapainotti pösöönsä renkaat kolme kertaa Automaalla, vasta neljännellä kerralla tuli kuntoon kun vei Karjaan Essolle
Joten, täältä tähän.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Katsoin albuumisi kuvia. Näyttää että molemmat vanteet sellaiset joihin mahdotonta/ei halua laittaa painoja. Silloin tasapainoituksessa siirrytään keskipainoihin ja vain sisempiin reunapainoihin tai jopa tehdään pelkästään keskilinjapainoitus, eli staattinentasapainoitus, tällöin dynaaminentasapaino voi ja on ihan mitä sattuu. Tuon asian tarkistamisella/korjaamisella kannattaa aloittaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Mites tään selittäis. Tasapainonhan löytää mille tavaralle tahansa. Eli on kääntöpiste (autossa akseli) ja se puoli mikä nousee siihen lisätään painoa niin kauan että kappale on tasapainossa. Tämä on staattinen tasapaino "2-ulotteinen". Mutta kun kappaletta aletaan pyörittämään vaikuttaa "3-ulottuvuus" eli akselin sivuttainen tasapaino. Vaikka kappale olisi tasapainossa staattisesti (liikkumaton massa) ei se ole sitä dynaamisesti (liikkuva massa). Tästä syystä vanteeseen tulisi saada painot keskilinjan ulkopuolellekkin. Osa firmoista (itsekkin syyllistynyt) painottaa aluvanteet ainoastaan keskilinjalle (koneessa lukee staattinen tasapainotus yms ja koneeseen tulee vain yksi lukema, se keskipainon määrä kun taas dynaamisessa se antaa kaksi arvoa, kummallekkin reunalle omansa) ja jättää reunat puhtaiksi. Suurimmalle osalle se kelpaa ja ehkäpä vähemmän tunnokkaat autot sitä tärinää vähentääkin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
- Paikkakunta: Pori
Kannattais ensin kokeilla etupyörien napamuttereiden kireys. Avain ja hylsy vaan käteen ja vääntämään niin p....leesti, et saa käsin rikki ellei nyt mitään 3 metrin jatkovartta ole. On muuten aika tarkka hylsyn seinämästä. koska normaalipaksuinen ei mahdu. Itsellä oli, tai on laakeripesä väljistynyt edellisen omistaja laakerinvaihdon laiminlyömisen takia, olen joutunut jälkeenpäin kiristää, Etupyörä täristi kurvissa kovassa vauhdissa. Piti myös ääntä kaupunkiajossa muttei koko ajan, vaan riippu tien kallistuksista, renkaiden asennosta, lievistä kaarteista yms.
Itelläni oli kanssa kuusnepassa napamutteri löysällä ja ravisti kuin perse -temmillä tehty stopparipykälä oli päässyt vääntymään suoraksi joten hyvä ettei koko rinkula irronnut...
Tuohon keskimutteriin on kyllä pirun hankala saaha sopivan ohtuseinäistä hylsyä ihan mistä tahansa kalukaupasta -hyvä että korjaamolta löytyi sopivaa. Kantsii tsekittää...
Tuohon keskimutteriin on kyllä pirun hankala saaha sopivan ohtuseinäistä hylsyä ihan mistä tahansa kalukaupasta -hyvä että korjaamolta löytyi sopivaa. Kantsii tsekittää...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Re: Ratti ravistaa kuusnepassa
renkaasta runko paskana?Epezi kirjoitti:Nyt oli sopiva aika ottaa puheeksi tämä asia
.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Epezi, suosittelen tasapainotuksen tarkistuttamista Lielahdessa TM Auto- ja Rengashallissa. Jos siellä ei saada renkaita painoon, niin ei sitten missään. Olen tasapainottanut siellä monet aluvanteilla olleet renkaat ja aina on ollut kohdallaan. Tarpeen vaatiessa kääntävät kumia vanteella, että saavat kumin ja vanteen epätasapainokohdan eri paikkaan ja tätä kautta painot mahd. pieniksi. Tämän lisäksi eivät vedä aluja pulttipyssyllä solmuun vaan kiristävät momenttiavaimella, minkä harva rengasliike tekee.
Alfaholismia vuodesta 2001
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Koska kokeilit kahta eri rengassatsia, tämä ei välttämättä ole sulla ongelmana, mutta...
Mun auto oli seisonut paikallaan kaksi vuotta, ja renkaat olivat mukautuneet alapuolelta hieman littaan. Tasapainotuksessa tuota ei huomannut, vaan renkaat menivät hyvin tasapainoon. Ajossa sitten välillä täristi enemmän, välillä vähemmän ja joskus ei lainkaan. Täristys alkoi 80 km/h vauhdissa ja oli voimakkaimmillaan 120 km/h asti, siitä nopeammassa vauhdissa täristys taas lieveni. Renkaassa oli hieman liikettä sivusuunnassakin siinä littaan menneessä kohdassa. Rengas eli ajon mukana, josta syystä hieman vaihtelua täristyksessä, mutta tuosta se syyllinen sitten löytyi.
Mun auto oli seisonut paikallaan kaksi vuotta, ja renkaat olivat mukautuneet alapuolelta hieman littaan. Tasapainotuksessa tuota ei huomannut, vaan renkaat menivät hyvin tasapainoon. Ajossa sitten välillä täristi enemmän, välillä vähemmän ja joskus ei lainkaan. Täristys alkoi 80 km/h vauhdissa ja oli voimakkaimmillaan 120 km/h asti, siitä nopeammassa vauhdissa täristys taas lieveni. Renkaassa oli hieman liikettä sivusuunnassakin siinä littaan menneessä kohdassa. Rengas eli ajon mukana, josta syystä hieman vaihtelua täristyksessä, mutta tuosta se syyllinen sitten löytyi.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Yritän tarkistaa tuon alkuvikosta.porinfirina kirjoitti:Kannattais ensin kokeilla etupyörien napamuttereiden kireys.
Melkein veikkaan että renkaissa ei ole mitään vikaa, sillä ovat tosiaan ihan uudet molemmat.jknracing kirjoitti:renkaasta runko paskana?
Kiitokset vinkistä, pidän mielessä.KJS kirjoitti:suosittelen tasapainotuksen tarkistuttamista Lielahdessa TM Auto- ja Rengashallissa.
Kaikki tähän mennessä tulleet ehdotukset eivät vielä selitä sitä että täristys tulee vain hetkittäin lottojokeri-meiningillä
Kaippa tuo on sitten sitä cuore sportivoa
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Oliko täristys ennen katsastusta? Olisko mahdollista, että jokin tukivarsi olisi ruostunut "irti" tai pultti löysällä? Sopivassa asennossa se "tukee", mut kun heilahtaa osittain paikaltaa, alkaa osa vaeltaa ja täristystä tulee. Tästä voisi tulla tuo satunnaisuus.Epezi kirjoitti:Kaikki tähän mennessä tulleet ehdotukset eivät vielä selitä sitä että täristys tulee vain hetkittäin lottojokeri-meiningillä
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Täristystä on ollut siis jo vuoden, ja siinä ajalla on ollut kaksi määrä-aikaiskatsastusta, kaksi muutoskatsastusta ja yksi uusinta
Koskaan ei ole ollut mitään valittamista (paitsi oikeen alatukivarren taainmainen pusla, joka vaihdettin)
Muutenkaan en ole ainakaan huomannut että mikään tukivarsi ym. olisi rikki tai löysällä, ja eiköhän tuommoinen oltaisi katsastuksissakin huomattu, aikas tarkasti ovat meinaan juuri noita etupään vempeleitä tutkineet.
Käyn vielä kaikki paikat läpi, kun koitan kiristää napamuttereitakin... kunhan vaan jaksan, kömpiä auton alle.
Koskaan ei ole ollut mitään valittamista (paitsi oikeen alatukivarren taainmainen pusla, joka vaihdettin)
Muutenkaan en ole ainakaan huomannut että mikään tukivarsi ym. olisi rikki tai löysällä, ja eiköhän tuommoinen oltaisi katsastuksissakin huomattu, aikas tarkasti ovat meinaan juuri noita etupään vempeleitä tutkineet.
Käyn vielä kaikki paikat läpi, kun koitan kiristää napamuttereitakin... kunhan vaan jaksan, kömpiä auton alle.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Könyttyä tuli, käteen ei jääny mitään
Koitin hölskytellä ja ettiä jostain jotain väljää... ei tulosta, kokeilin kaikkien alustan pulttien ja muttereiden kireyden... kaikki kunnossa.
Alkaa meneen jo usko tohon hommaan, kun ei löydy mitään selitystä.
Napamuttereiden kireyttä en pystyny kokeileen, kun ei ollu tarpeeks isoo hylsyä.
Koitin hölskytellä ja ettiä jostain jotain väljää... ei tulosta, kokeilin kaikkien alustan pulttien ja muttereiden kireyden... kaikki kunnossa.
Alkaa meneen jo usko tohon hommaan, kun ei löydy mitään selitystä.
Napamuttereiden kireyttä en pystyny kokeileen, kun ei ollu tarpeeks isoo hylsyä.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Tuo ilmiö vaivaa myös omaa 164:sta mutta ei häiritsevästi, tulee yleensä siinä 115 km/h paikkeilla ja tietyssä paikassa motarilla kun ajelee Hesaan päin, lieneekö tiessä epätasaisuuksia? Tuo ilmiö on niin vähäinen että en ole vielä katsonut tarpeelliseksi etsiä vian aiheuttajaa (esiintyy satunnaisesti), luulisin vian löytyvän seuraavista:
1.Renkaat epätasapainossa, kudokset vaurioituneet, mutta tällöin tärinää pitäisi esiintyä jatkuvasti tietyllä nopeudella. (vaihtamalla eturenkaat taakse selvinnee).
2.Alatukivarsien taaimmainen kumipusla 1kpl ja kumipusla 1kpl joka tulee runkoon kiinni (tässä voisi jo olla ongelman ydin).
3.Vetonivelien kuluneisuus (tässä pitäisi olla eroa onko koneessa veto päällä vai ei).
4.Apuakselin laakerointi (oikean puoleiselle vetarille).
5.Vetoakseleiden pultit kiinni? Jos akselit ovat olleet irti onko jäännyt esim. laipan väliin kökköä niin että vetareiden liitospinnat eivät ole kohtisuorassa?
Väljyyden tarkistamisessa altukivarsista tarvitset pirun pitkän tangon jotta saat tarvittavan vääntömomentin aikaiseksi.
Niin ja katsastukseen ei pidä välttämättä luottaa Kävin n. 3 vko:a katsastuksen jälkeen säädättämässä ohjauskulmat, säätöä ei voitu tehdä koska molemmat raidetangon päät olivat väljät, vaihdoin molemmat sekä raidetangon suojakumit koska toinen oli rikki (joka myös olisi pitänyt huomata katsastuksessa). No........ joskus näinkin päin.
Edit:
Niin joo..multa löytyy hylsy napamuttereiden kiristämistä varten jos tarviit. Ostin hyvän hylsyn jonka ulkopinnasta hioin tarvittavan määrän pois jotta hylsy mahtuisi navan holkin reijästä sisään.
1.Renkaat epätasapainossa, kudokset vaurioituneet, mutta tällöin tärinää pitäisi esiintyä jatkuvasti tietyllä nopeudella. (vaihtamalla eturenkaat taakse selvinnee).
2.Alatukivarsien taaimmainen kumipusla 1kpl ja kumipusla 1kpl joka tulee runkoon kiinni (tässä voisi jo olla ongelman ydin).
3.Vetonivelien kuluneisuus (tässä pitäisi olla eroa onko koneessa veto päällä vai ei).
4.Apuakselin laakerointi (oikean puoleiselle vetarille).
5.Vetoakseleiden pultit kiinni? Jos akselit ovat olleet irti onko jäännyt esim. laipan väliin kökköä niin että vetareiden liitospinnat eivät ole kohtisuorassa?
Väljyyden tarkistamisessa altukivarsista tarvitset pirun pitkän tangon jotta saat tarvittavan vääntömomentin aikaiseksi.
Niin ja katsastukseen ei pidä välttämättä luottaa Kävin n. 3 vko:a katsastuksen jälkeen säädättämässä ohjauskulmat, säätöä ei voitu tehdä koska molemmat raidetangon päät olivat väljät, vaihdoin molemmat sekä raidetangon suojakumit koska toinen oli rikki (joka myös olisi pitänyt huomata katsastuksessa). No........ joskus näinkin päin.
Edit:
Niin joo..multa löytyy hylsy napamuttereiden kiristämistä varten jos tarviit. Ostin hyvän hylsyn jonka ulkopinnasta hioin tarvittavan määrän pois jotta hylsy mahtuisi navan holkin reijästä sisään.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Tämä kuulostaisi ihan järkevältä. Repsikan puolelle on toi taaimmainen pusla vaihdettu hetki sitten, täytyy varmaan vaihtaa toi toinenkin. Noi toiset puslat ovat varmaan myös vaihto kunnossa, taidanpa kerätä eka rahaa ja vaihtaa noi, katsoo sitten mitä sen jälkeen2.Alatukivarsien taaimmainen kumipusla 1kpl ja kumipusla 1kpl joka tulee runkoon kiinni (tässä voisi jo olla ongelman ydin).
Ja kiitos, saatan tulla joskus lainaamaan hylsyä
moi
Voipi olla muutes tosi hankala painaa se etupusla pois... , joskus yritin .
Mutta pai tu vei, jos kauheee rassausinto iskee , niiiiin voin lainata kumpaakin täydellistä vetoakseli / pyörannapa / jarrulaikka hässäkkää ... ???? !! Sais kokeiltua johtuuko tärinä niistä ?!
Mutta pai tu vei, jos kauheee rassausinto iskee , niiiiin voin lainata kumpaakin täydellistä vetoakseli / pyörannapa / jarrulaikka hässäkkää ... ???? !! Sais kokeiltua johtuuko tärinä niistä ?!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
En nyt just kyseisen puslan irrottamisen jippoja muista, mutta omaan Kuusnepaan alustan puslia vaihdellessani porasin ensin sen puslan ulkokehälle niin paljon reikiä että kumi repeytyi irti ulkoholkista, sitten sahasin irtonaisella rautasahanterällä viillon holkkiin ja hakkasin tuurnalla jämät pois. Vähän työlästä mutta lähtee.
Eikös se etutukivarren taaempi pusla ollut ihan pulttiliitoksella kasattu? Siis siinä tuli kai mukana se etukelkkaan pultattu kehys?
Eikös se etutukivarren taaempi pusla ollut ihan pulttiliitoksella kasattu? Siis siinä tuli kai mukana se etukelkkaan pultattu kehys?
- Epäkelpokeräilijä -
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Oikein hyvä keino on Rasvanäpin mainitsema, toinen mahdollisuus on polttaa kumi, mutta siinä pitää olla suvaitsevia naapureita . Ricambin albumissa on kuva TS:n alatukivarresta. Ostin uuden poitsukan TS:ään koska laskeskelin että on kilpailukykyinen hinta kun sisälsi kaikki puslat, eikä tarvinnut ruveta kiroilemaan tuon "runko" puslan kanssa.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
tänään tuli irrotettua tukivarret. Yllättävän kivuttomasti lähti irti, kaikki pultit tulivat ihan suosiolla paitsi kallistuksen vakaajan koiranluu, joka meni poikki.
Noiden puslien irrotus oli aikas kivaa
Sen keskiosan sai aika helposti irti, porailin kolme poranterää sitä kumia irti, sen jälkeen toinen pää ruuvipenkkiin ja tukivartta pyörittämään.
Suurimman ongelman tuotti se metalliholkki. Eka sahausta perhanasti sen jälkeen meisseliä väliin ja moskulaa, kahden meisselin ja ~20 sormille kohdistuneen vasaraniskun jälkeen ne lopulta irtosivat.
Vein tukivarret ja puslat paikalliseen nyrkkipajaan jossa vääntävät ne paikoilleen, koitin ite vähän, mutta eihän siitä mitään tullut. Jospa huomenna kerkeisi irroittamaan tuon tukivarren koiranluun jämät, ja sitten putsaamaan ja maalaamaan noi tukivarret. Pitäskös noihin muuten laittaa alustamassaa?
Ostin mustaa ferrexiä ja sillä aattelin vedellä.
Aika kallis remontti tästäkin tuli, helpommalla olis taas päässy ostamalla kokonaan uudet tukivarret puslineen...
Noiden puslien irrotus oli aikas kivaa
Sen keskiosan sai aika helposti irti, porailin kolme poranterää sitä kumia irti, sen jälkeen toinen pää ruuvipenkkiin ja tukivartta pyörittämään.
Suurimman ongelman tuotti se metalliholkki. Eka sahausta perhanasti sen jälkeen meisseliä väliin ja moskulaa, kahden meisselin ja ~20 sormille kohdistuneen vasaraniskun jälkeen ne lopulta irtosivat.
Vein tukivarret ja puslat paikalliseen nyrkkipajaan jossa vääntävät ne paikoilleen, koitin ite vähän, mutta eihän siitä mitään tullut. Jospa huomenna kerkeisi irroittamaan tuon tukivarren koiranluun jämät, ja sitten putsaamaan ja maalaamaan noi tukivarret. Pitäskös noihin muuten laittaa alustamassaa?
Ostin mustaa ferrexiä ja sillä aattelin vedellä.
Aika kallis remontti tästäkin tuli, helpommalla olis taas päässy ostamalla kokonaan uudet tukivarret puslineen...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Nyt on urakka ohi. vaihdoin siis etutukivarren taaimmaisen puslan vasemmalta (oikeen puolimmainen vaihdettiin muutama satakilometriä sitten), etummiset puslat molemmilta puolilta, sekä kallistuksenvakaajan puslan oikeelta (vasemmalle täytyy kans vaihtaa kunhan raaskii). Putsasin ja vetäsin viä varret ferrexillä ja väänsin yhden tuupin kuparitahnaa sinne sun tänne.
Kohta testilenkille pelottaa...
Kohta testilenkille pelottaa...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Ny tärinä on 100 vauhdissa kaikista pahin (siis ihan siedettävä), 140 kohdilla alkaa meneen jo semmoseks tutinaks, että ei sitä enään oikeen erota. 170 tärinä on jo hävinnyt
Oli kyllä muutenkin ihanaa mennä isoa lujaa, hyväkuntosta täysin tyhjää mutkapätkää
Kyllä se alfa vaan pistä hymyilyttään eikä meinää häipyä mihinkään
Oli kyllä muutenkin ihanaa mennä isoa lujaa, hyväkuntosta täysin tyhjää mutkapätkää
Kyllä se alfa vaan pistä hymyilyttään eikä meinää häipyä mihinkään
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
juu
enpä tiedä onko sulla sama vika kun itsellä oli kulunu ohjaus vaihde ja tais olla sisempi raidetangonpää. kiihdyttäessä ei suurenpia värinöitä eikä moottori jarrutuksissa mut suoraan tai rauhallisesti kiihdytys tahi motojarrutuksessa ajaessa eestaas vibraa..
ASSISTENZA TECNICA
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
En ole vielä saanut soviterenkaita, mutta tuossa kun tutkin mahdollisia vahinkoja penkkaan-ajamisesta niin tuli noi eturenkaat irrotettua ja kun laitoin takasin niin vedin silleen milli kerrallaan pultteja kiinni samalla rengasta käännelleen ja hölskyttäen. Eipä ravista enään kuin hyvin minimaalisesti, ja sekin varmasti poistuu kunnollisilla soviterenkailla.
Kyllä se vaan niin on että ite se täytyy tehdä että on tyytyväinen. Eihän se millään keskity kunnolla kun pulttipyssyllä vedetään ja sitten tarkistetaan kireys momentilla.
Kyllä se vaan niin on että ite se täytyy tehdä että on tyytyväinen. Eihän se millään keskity kunnolla kun pulttipyssyllä vedetään ja sitten tarkistetaan kireys momentilla.