Harkinnassa -99 156 2.5 V6 ,mitä pitää autosta tutkia ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
tikkimies
Viestit: 13
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 13:35
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Harkinnassa -99 156 2.5 V6 ,mitä pitää autosta tutkia ?

Viesti Kirjoittaja tikkimies »

Olis siis ajatus toisen Alfan hankinnasta,tuommoinen kiinnostaisi mutta hyvä olisi myös tietää mitkä ne tärkeät asiat on joita kuuluu katsella.
Autolla on ajettu 178 000 km,määrä tuntuu "vähän kovalta" jos järkevästi ajattelee mutta kun tuo järki tuntuu pakenevan päästä kun autoa katsoo.... :wink:

valaiskaa hieman ennenkuin järki lopullisesti häviää ja auto on yhtäkkiä pihassa.........sekun on vielä punainenkin !
---tikkimies---

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Paljonko on pyyntihinta, jos saa udella? Itse en niinkään pelkäisi kilometrejä, jos aiot pitää auton itselläsi pitkään. Jos huoltohistoria on uskottava, auto on siisti, eikä siitä löydy mitään "pikkuvikoja", niin antaa mennä vaan. Käytetyn auton ostaminen on joka tapauksessa aina riski. Kokeile tuota hakutoimintoa, niin löydät melkoisen määrän keskusteluja, joissa nuo asiat on puitu moneen kertaan.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

tikkimies
Viestit: 13
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 13:35
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tikkimies »

juu ei se mikään "sotasalaisuus" ole se hinta , pyynti on 11900e
itsellä ei sitten olekkaan välttämättä käsitystä onko kohdallaan.....

täytyy katella sitä hakua , ajattelin tässä kysyessäni vaan että
sais sellaisen "pikakoulutuksen" aiheesta :roll:
---tikkimies---

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jakopääremontti ainakin alkaa olla todella ajankohtainen jos ei ole jo tehty.

tikkimies
Viestit: 13
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 13:35
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tikkimies »

ja tämmöinen jakopääremontti on sitten isokin operaatio ?
lähinnä kait ajan takaa sen hintaa.......hihnan vaihto on sitten eri juttu kaiketikin,
sekin ilmeisesti joko on juuri vaihdettu tai tulee eteen myös.... noita kilometrejä vaan kun katsoo...
---tikkimies---

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jakohihna on osa jakopääremonttia. Samalla sinne vaihdetaan kiristimiä, rullia, apulaitehihnaa yms. Riippuu missä tuon jakopäähomman teettää, mutta V6:een hinnat liikkuvat varmaan 1000 euron molemmin puolin. Vaihtoväli on 60 tkm / 3 vuotta, eli on joko juuri tehty tai sitten heti edessä. Onko auto myynnissä yksityisellä vai liikkeessä? Jos liikkeessä niin kannattaa tingata jakopäähomma kauppaan mukaan.

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Vaihtoehtoja:
http://www.nettiauto.com/listAdvSearchF ... find_agent

- Kuluvat osathan noista kannattaa katsella, mitä on vaihdettu. Jakohihna tietenkin päälimmäisenä, sitten normaalimpia alustan puslat, iskarit laturit ym. Ruosteista kannattaa ainakin katsoa tuulilasin yläkulmien tiivisteen alle. Helmassa eturenkaiden takana näkyvät saumat on kans ananas-paikkoja. Tyyppivika-osiossa taitaa olla lisää.

Edit: Sorry hajamielisyyttäni en hoksannut että oli puhetta V6:sta... silloin hinta näyttäisi olevan enemmän kohdallaan. Kutosissahan taisi olla startti ja kytkin kuluvanpia kuin nelosessa...
Kuva

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kannattaa katsoa teknistä osisosta tyyppivika luettelo.

V6:nen kestää koneena kyllä hyvin tuollaiset kilometrit. Tosin noin 13000 varmaankin saa jo noin 100tkm ajetun yksilön.

Tuonti version voi saada vieläkin edullisemmin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Samalla linjalla Maunun kanssa, eli max. pari tonnia lisää, niin saa sen 80tkm pois matkamittarista.. Ja ehkä paremman värinkin. :wink:
Jos tuo kyseinen yksilö on yksityisellä, tai et muuten saa pummittua hihnanvaihtoa samaan hintaan, niin se on heti tonni lisää..

tikkimies
Viestit: 13
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 13:35
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tikkimies »

no ainakin täytyy nyt asiaa pohtia eikä suinpäin lähteä kaupantekoon ,
auto on kyllä liikkeessä myynnissä että jotain varmaan voisi saada
kauppaan puhuttua mukaankin ( hihnanvaihto esim. )
tosin en nyt tiedä vielä onko se jo tehty.... no ilmoituksessa siitä nyt ei ainakaan mainita erikseen.......
---tikkimies---

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

tikkimies kirjoitti:no ainakin täytyy nyt asiaa pohtia eikä suinpäin lähteä kaupantekoon ,
auto on kyllä liikkeessä myynnissä että jotain varmaan voisi saada
kauppaan puhuttua mukaankin ( hihnanvaihto esim. )
tosin en nyt tiedä vielä onko se jo tehty.... no ilmoituksessa siitä nyt ei ainakaan mainita erikseen.......
Tiiraile tosiaan huoltohistoriaa tiiviisti ja erityisesti jos noista isoista huolloista löytyy merkkejä, niin katso tyyppiviat läpi. Koeajolla selvinnee sitten viimeistään, että toimiiko kaikki kuten pitää. Ilmin, lambdan jne. vaihtoihin hukkuu äkkiä iso nippu seteleitä, joten toimivuus ainakin teknisesti kannattaa tarkistaa huolellisella koeajolla. Hihnan ikätilanne on myös korostettava seikka, vaihto on tosiaan arvokasta puuhaa.

Tukivarsien kunto on helppo selvittää esim. katsastusasemalla, samoin päästöarvot jotka antavat sitten osviittaa nimenomaan esim. lambdan toimivuudesta. Katsastusasemalla on siksikin fiksua piipahtaa, että tiedät auton olevan ostettaessa kaikin puolin leimakelpoinen. Ja tuon ikäisessä autossa saattaa sitten mm. syylarikin olla melkoisessa iskussa, jollei sitä joskus ole vaihdettu.

2.5 V6 kestää kyllä kilometrejä varmasti mukavasti, joten jos kaikki muu on kunnossa niin miksipäs ei. Pienellä lisärahalla saat toki vähemmän ajokilometrejä, mutta toisaalta taasen jos suurimmat hommat (jakopää, kytkinremppa jne) on tuohon jo tehty, niin saattaa kustannuksiltaan olla jopa fiksumpi ratkaisu.

p.s. Jos Alfa on seissyt kauan myynnissä, niin pyydä nyt ainakin tuoreet notkeat öljyt koneeseen. Semmoiset 6 litraa laatuöljyä sinne uppoaa, eikä sekään ole ilmaista :).
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

Näiden muiden mainitsemien seikkojen lisäksi mieleeni tulee takatukivarren puslat(Vian huomaa jos auto suoraan ajettaessa "vaeltaa") sekä taka-tukivarret (kun nuo on aikamoiset puutarhatuolin jalat)muistaakseni samaa vikaa oli fiat mareassa ja 155:a.

tikkimies
Viestit: 13
Liittynyt: 27 Joulu 2005, 13:35
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tikkimies »

kiitokset tässä vaiheessa "vihjaajille" ,
harkinta-aikaa on lisätty.......

katsellaan nyt kaikessa rauhassa......
---tikkimies---

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Kävin juuri koeajamassa 156 V6 '98:n, mittarissa oli 120 tkm ja hintaa oli 12990. Hihna oli juuri vaihdettu. Yleisvaikutelma oli siisti. Pientä narinaa kuului vasemmalta edestä ja moottorinlämpömittari ei toiminut. Siinä havaitut viat.

Kyllä se tuntui hienolta ajaa. Tehoa oli kohtuullisesti, enemmänkin saisi olla. Enkä hieman virkeämmän tuntuinen, kuin 75 3.0 kat. Ajoin sitä kyllä viimeksi lokakuussa.

Koeajon tärkein tavoite oli selvittää voiko etuvetoisen auton kanssa tulla onnelliseksi. Kyllä voi. 156:nen meni kirkkaasti jatkoon, kun mietin seuraavaa käyttöautoa alle 15 000:nen euron hintaluokassa.

Ei se kuitenkaan täydellinen ollut. Kyllä täytyy säilyttää yksi takavetoinen Alfa hauskanpitoa varten.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Heh. Väittäisin, että "sijoittamalla" 156 V6:een noin 11-13 ke saa parhaiten rahoja vastaavan hienon ja hauskan käyttöauton.. :P
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Taas tuli käveltyä autoliikkeen ohi, jossa koeajamani 156:nen on. Kyllä se herättää omistushaluja. Ciancarlo on niin oikeassa.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Hae pois vaan, varmasti saat parhaan mahdollisen vastineen rahoillesi :wink:
- Alfaholic -

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Joo, rahahan on niiiiin vanha keksintö, että sitä on jo jokaisella. Ei no, nyt ei juuri tilillä sattunutkaan olemaan :oops:

Kotitalossa on juuri menossa julkisivuremontti; täytyy katsoa mitä se maksaa ensin. Mutta Tessusta alkaa aika jättää (se ruoste, se ruoste) ja American ajattelin jättää kesäajoon (ne talven peräluistot). Kesän jälkeen pitää tehdä ratkaisuja...

Vastaa Viestiin