Huomasin tuossa kesäläskejä vaihtaessani että etupyörä lonksottaa kun sitä heiluttelee ylä- ja alreunasta kiinni pitäen (siis silloin kun se on ilmassa). Ei varmaan sais olla paljoakaan klappia pyörän laakerissa -näkee ihan selvästi koko myös jarrulevyn liikkuvan kun vääntelee..?
Onnistuuko itse pyöränlaakerin vaihto tuohon 164 TS:sään vai kannattaako unohtaa koko juttu. Mikä siinä voi olla niin hankalaa että menee korjaamossakin jopa 2 h duunia sen eteen; vanhan laakerin ulosvetäminenkö siinä hidastaa???
On joskus tullut vaihdettua mopoon pyöränlaakeri; eikö ole sama asia hieman suuremmassa mittakaavassa?
Tuosta löytyy aika hyvä ohje, laakerin vaihto ei ole paha mutta itselläni kävi niin että laippa hirtti kiinni laakerin sisärenkaaseen niin etten saannut kotikonstein sitä irti. Vein laakerin Delta autoon irroittivat ja asensivat mukanani tuomani uuden laakerin.
Tietenkään ei sais pelotella.Itsellä oli pientä välystä ja pieni äänikin oli kuulunut mutta ei siis mitään kauheaa.Purkaessa sitten törmäsin pilalle kuluneeseen napaan.Eli piti hommata sitten laakerin lisäksi uusi napakin.Hommana toi on helppo.Mielestäni helpoin mihin olen tehnyt (etuvedoista).
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tietenkään ei sais pelotella.Itsellä oli pientä välystä ja pieni äänikin oli kuulunut mutta ei siis mitään kauheaa.Purkaessa sitten törmäsin pilalle kuluneeseen napaan.Eli piti hommata sitten laakerin lisäksi uusi napakin.Hommana toi on helppo.Mielestäni helpoin mihin olen tehnyt (etuvedoista).
Mulla muuten käynyt samoin, syynä oli murtunut ja löystynyt napamutteri
Nonni, nyt meni sitten laakeri minultakin.
Renkaita tasapainoitettaessa asentaja mainitsi asiasta ja koko paketti suorastaan heilui joka suuntaan.
Pari viikkoa sitten oli auto ilmassa eikä rengas heilunut.
Voiko tuo laakeri mennä noin nopeasti, ensin ei mitään ja sitten täysin sökö, voiko kenties jotain pahempaa löytyä, esim. tuo napojen kuluminen???
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Alfissimo kirjoitti:Nonni, nyt meni sitten laakeri minultakin.
Renkaita tasapainoitettaessa asentaja mainitsi asiasta ja koko paketti suorastaan heilui joka suuntaan.
Pari viikkoa sitten oli auto ilmassa eikä rengas heilunut.
Voiko tuo laakeri mennä noin nopeasti, ensin ei mitään ja sitten täysin sökö, voiko kenties jotain pahempaa löytyä, esim. tuo napojen kuluminen???
Voi mennä ja mielummin heti vaihtoon ettei hajoa esim. napa.
Napa hajoaa helposti jos laakeri pääsee korkaamaan eli ylkokehä pyörähtää.
HOTAKAINEN kirjoitti:Voi mennä ja mielummin heti vaihtoon ettei hajoa esim. napa.
Napa hajoaa helposti jos laakeri pääsee korkaamaan eli ylkokehä pyörähtää.
Uudet laakerit on jo tilauksessa, ja kun kerran pitää avata niin vaihtoon menee samalla jarrulevyt ja -palat
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
HOTAKAINEN kirjoitti:Voi mennä ja mielummin heti vaihtoon ettei hajoa esim. napa.
Napa hajoaa helposti jos laakeri pääsee korkaamaan eli ylkokehä pyörähtää.
Uudet laakerit on jo tilauksessa, ja kun kerran pitää avata niin vaihtoon menee samalla jarrulevyt ja -palat
Parempi ne kaikki kerralla ettei kokoajan tarvii askarrella.
Yhden uuden laakerin kerkesin jo tuhota kiirehtimällä. Sain juuri laakerin paikalleen ja olin lähes onnesta soikeana... Hieman aikaa työtäni ihaniltuani ihmettelin miten uudessa laakerissa voi olla noin paljon väljää. Yritin saada napaa uudestaan irti laakerista, niin paskaksihan se uusi laakeri meni. Huomasin että navassa oli selkeää kulumaa. Navan etuosa johon laakeri kiinnitetään oli kulunut takaosaan verrattuna. Pitäisihän sen olla tasapaksu?
Mistäköhän saisin uuden navan suhteellisen edullisesti? Motonetistä moista ei ainakaan löytynyt.
########################
#Maailma on erilainen alffistin silmin#
########################
Löytyykös keltään prässiä jolla saisi napa-laakeri hässäkän puristettua irti ja uuden paikalleen? Tai vinkkiä missä homman saisi teetettyä. Ja mielusti Helsinki - Nurmijärvi suunnalla.
Hämärästi muistan nähneeni aikaisemmin aiheesta kirjoittelua mutta tässä hässäkässä se vaan ei nyt osunnut silmiin.
Ja se normaali kiire tietysti on taas riesana
Näpä-hässäkä irti ja auto kaverin tallissa ....
Eikös ainakin Nurmijärven Autovaraosassa ole prässit sun muut vermeet? Siellä on kyllä homma pelannut silloin kun olen apuja tarvinnut, ja kohtuullisella korvauksella.
Tuossa omassa talissa pistäytyessäni näpräsin laakerin kiinnityksenä (?) olevan jousirengas systeemin irti. Olipa piuksassa. No ei se mitään mutta kun vertasin sitä uuden laakerin paketissa olevaan vastaavaan niin kokoero oli huomattava (n14mm). Nyt herääkin kysymys onkos noita veen laakereita vielä eri kokoisiakin? Kyseessähän on -92 164TS.
Vinkejä ja faktaa ??
Kylläpä muuttui kyyti hiljaiseksi. Uusi laakeri alla ja taas meno maistaa.
Tullinpuomin Shellin kupeessa olevassa huoltoliikkeessä oli prässi ja osaava kaveri. Ja edullinenkin oli.
Seuraavaa kohdetta odotellessa
Niin vielä tartee mainita että edellisestä laakerista löytyi mm teksi ITALY ja kesti n 100k ??
Huomasin tuossa omassani outoa huminaa, joka kuuluu vasemmasta etukulmasta mielestäni n.50km/h ja siitä ylöspäin, mutta ei kuitenkaan pahene vaan pysyy samanlaisena. Ratti myös täristää hieman n.85-100km/h nopeudessa. Ja mielestäni tuo tärinä menee suunnilleen samassa tahdissa kuin humina. Voisiko kyseessä olla pyöränlaakeri?
Vilpo kirjoitti:Huomasin tuossa omassani outoa huminaa, joka kuuluu vasemmasta etukulmasta mielestäni n.50km/h ja siitä ylöspäin, mutta ei kuitenkaan pahene vaan pysyy samanlaisena. Ratti myös täristää hieman n.85-100km/h nopeudessa. Ja mielestäni tuo tärinä menee suunnilleen samassa tahdissa kuin humina. Voisiko kyseessä olla pyöränlaakeri?
Taisi olla ainakin osuutta asiaan kun hiljeni huminat aika pitkälti pois laakerin vaihdettua...