myyjäliikkeen vastuu?
Valvoja: Moderators
- slartibarti
- Viestit: 36
- Liittynyt: 16 Loka 2005, 14:40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
myyjäliikkeen vastuu?
Terveydeksi kaikille.
Tästä asiasta on varmaan ollut täällä jo paljonkin puhetta, mutta lukemalla muita viestejä en päässyt täysin varmuuteen. Ostin auton deltasta nelisen kuukautta sitten, ja nyt syyläri on vaihdettava. Deltassa sanoivat alustavasti, että asiakas maksaa puolet. Sinänsä ihan reilua, mutta eikö myyjäliikkeen kuitenkin kuuluisi maksaa tällaiset viat kokonaan.
Deltan vaihtoturva sekä kuluttajasuojan pykälät antavat mielestäni hiukan ristiriitaisia ohjeita. Vaihtoturvan mukaan asiakas maksaa puolet, mutta kuluttajasuojalaissa sanotaan, että jos vika on huomattava ja ollut autossa jo ostohetkellä, myyjä on velvollinen korjaamaan sen omalla kustannuksella. Eli mitä ajan tässä takaa on se, että onko mahdollista vaatia myyjäliikettä kustantamaan koko remppa, vai onko minun tyydyttävä maksamaan siitä puolet? Deltasta ei ole muuten ollut mitään moitittavaa, vaan palvelu on ainakin omalla kohdallani pelannut mallikkaasti.
Huomasin myös, että paisuntasäiliö ei ole täysin puhdas, vaan siellä reunoilla hiukan rusehtavaa mohnää. Ei kai kansipahvi?? Onko muissa v6:ssa esiintynyt vastaavaa, vai kannattaako heti pyytää myyjäliikettä vaihtamaan uudet pahvit? Vaihtoturvaa ei ole kuitenkaan kuin kaksi kuukautta jäljellä.
Tästä asiasta on varmaan ollut täällä jo paljonkin puhetta, mutta lukemalla muita viestejä en päässyt täysin varmuuteen. Ostin auton deltasta nelisen kuukautta sitten, ja nyt syyläri on vaihdettava. Deltassa sanoivat alustavasti, että asiakas maksaa puolet. Sinänsä ihan reilua, mutta eikö myyjäliikkeen kuitenkin kuuluisi maksaa tällaiset viat kokonaan.
Deltan vaihtoturva sekä kuluttajasuojan pykälät antavat mielestäni hiukan ristiriitaisia ohjeita. Vaihtoturvan mukaan asiakas maksaa puolet, mutta kuluttajasuojalaissa sanotaan, että jos vika on huomattava ja ollut autossa jo ostohetkellä, myyjä on velvollinen korjaamaan sen omalla kustannuksella. Eli mitä ajan tässä takaa on se, että onko mahdollista vaatia myyjäliikettä kustantamaan koko remppa, vai onko minun tyydyttävä maksamaan siitä puolet? Deltasta ei ole muuten ollut mitään moitittavaa, vaan palvelu on ainakin omalla kohdallani pelannut mallikkaasti.
Huomasin myös, että paisuntasäiliö ei ole täysin puhdas, vaan siellä reunoilla hiukan rusehtavaa mohnää. Ei kai kansipahvi?? Onko muissa v6:ssa esiintynyt vastaavaa, vai kannattaako heti pyytää myyjäliikettä vaihtamaan uudet pahvit? Vaihtoturvaa ei ole kuitenkaan kuin kaksi kuukautta jäljellä.
Vaihtoautoturvalla ei voida heikentää kuluttajansuojaa, eli laki kävelee turvan yli. Jos vika tulee 6kk sisällä ostosta, oletetaan, että vika on ollut ostohetkellä ja myyjäliike korjaa vian.
Tässä tapauksessa myyntihetken syyläri on ollut käytetty (kun autokin on käytetty) Eli jos tilalle vaihdetaan uusi syyläri, lankeaa osa korjauksesta (usein puolet) ostajan piikkiin, koska auto on sen jälkeen myyntihetkeä paremmassa kunnossa.
Jos tilalle laitetaan käyetty syyläri, tilanne on toinen.
Nämä siis omaa näkemystä asiasta, en ota mitään vastuuta ylläolevastatekstistä jne. jne.
Tässä tapauksessa myyntihetken syyläri on ollut käytetty (kun autokin on käytetty) Eli jos tilalle vaihdetaan uusi syyläri, lankeaa osa korjauksesta (usein puolet) ostajan piikkiin, koska auto on sen jälkeen myyntihetkeä paremmassa kunnossa.
Jos tilalle laitetaan käyetty syyläri, tilanne on toinen.
Nämä siis omaa näkemystä asiasta, en ota mitään vastuuta ylläolevastatekstistä jne. jne.
VMP
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kuka sen sitten tulkitsee onko käytetyssä autossa vuotava jäähdytin "huomattava" vika? Deltalta jos kysyt niin ei varmasti ole.
Tuskin nesteiden pieni likaantuminen kovin vakavaa on. Voit tietysti mittauttaa häkäpitoisuuden paisuntasäiliöstä, mutta sekin kertoo lähinnä vuodosta palotiloista vesitiloihin, ei öljykanavista vesitiloihin.
Tuskin nesteiden pieni likaantuminen kovin vakavaa on. Voit tietysti mittauttaa häkäpitoisuuden paisuntasäiliöstä, mutta sekin kertoo lähinnä vuodosta palotiloista vesitiloihin, ei öljykanavista vesitiloihin.
- Epäkelpokeräilijä -
- slartibarti
- Viestit: 36
- Liittynyt: 16 Loka 2005, 14:40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Jäähdyttimen saa myös huomattavasti halvemmalla jos sen hankkii muualta kuin deltasta. Oma tuli tilattua a-tarvikkeesta ja maksoi 175 euroa. Ja tämä nimenomaan V6seen. Ja muualtakin niitä saa hankittua..kai. A-tarvikkeen paketissa oli ainoastaan siis jäähdytin. En tiedä sisältyykö Deltan pakettiin sitten myös ilmastoinnin kenno yms hilpettä.
tuossa on viestiketju jossa sivutaan aihetta:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... 4%E4hdytin
tuossa on viestiketju jossa sivutaan aihetta:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... 4%E4hdytin
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Saattaapi olla helposti niin, että tosiaan tuo syylarin remppa tulee sinulle jopa halvemmaksi kuin maksaa Deltalle puolet.
Leikkauksena omasta viestistäni vanhasta ketjusta "Jäähdytinnesteen lisääminen":
V6:n syylaria (Alfa osanro: AR60651921) saa mm. Hessumobiilista päivän toimitusajalla hintaan 167,- (Hessumobiilin osanro: 60041).
Eli tuo ja asennuskulut päälle jossain pienemmässä pajassa on varmaankin edukkaampi kuin puolet DA:n hinnasta.
Leikkauksena omasta viestistäni vanhasta ketjusta "Jäähdytinnesteen lisääminen":
V6:n syylaria (Alfa osanro: AR60651921) saa mm. Hessumobiilista päivän toimitusajalla hintaan 167,- (Hessumobiilin osanro: 60041).
Eli tuo ja asennuskulut päälle jossain pienemmässä pajassa on varmaankin edukkaampi kuin puolet DA:n hinnasta.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Oma kokemukseni on vastaavasta tilanteesta. Ostin VAG liikkeestä 7 vuotiaan ja 200 tkm ajetun Civicin, jonka jäähdytin oli paikattu jollain aineella. Tämä ilmeni Ahvenistolla moottorin lämpöjen pikaisella nousulla tappiin. Liike vaihtoi tilalle uuden tarvikejäähdyttimen ilman mutinoita.
Deltan vaihtotakuun pitäisi olla kattavampi kuin pelkkä kuluttajasuojalain minimi. Auto ei ole siinä kunnossa kuin oletit sen olevan ostohetkellä, eikä Delta maininnut vuotavasta jäähdyttäjästä= Delta vastaa kuluista 100%:sesti. On heidän asiansa, laittavatko käytetyn vai uuden jäähdyttäjän, kunhan se ei vuoda.
Deltan vaihtotakuun pitäisi olla kattavampi kuin pelkkä kuluttajasuojalain minimi. Auto ei ole siinä kunnossa kuin oletit sen olevan ostohetkellä, eikä Delta maininnut vuotavasta jäähdyttäjästä= Delta vastaa kuluista 100%:sesti. On heidän asiansa, laittavatko käytetyn vai uuden jäähdyttäjän, kunhan se ei vuoda.
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77
Saab 96 V4 -77
Mun Alfassa oli aikoinaan koko paisuntasäiliö täynnä rusehtavaa vaahtoa.
Reklamoin asiasta myyjälle, koska olin omistanut auton vasta kuukauden.
Suostuivat pesemään jäähdytysjärjestelmän ja
paisuntasäiliön sekä vaihtamaan nesteet autoliikkeen piikkiin.
Ei tarvinut ajaa kuin kolmesataa kilsaa nesteiden vaihdon jälkeen ja
ruskeaa vaahtoa alkoi taas kertyä paisariin. Seuraavaksi ruvettiinkin
keskustelemaan kannen tiivisteiden vaihdosta. Sopimukseen päästiin ja
tiivisteet vaihdettiin Deltassa myyjän piikkiin. Nyt on kymppitonni ajettu
rempan jälkeen ja paisari sekä nesteet edelleen puhtaat.
Ei sulla tarvitse välttämättä olla tiivisteissä mitään vikaa, mutta pesetä
järjestelmä ja paisuntasäiliö nyt hyvin jäähdyttimen vaihdon yhteydessä.
Jos jotain on pielessä, paisuntasäliö sotkeentuu kyllä nopeasti uudestaan.
Reklamoin asiasta myyjälle, koska olin omistanut auton vasta kuukauden.
Suostuivat pesemään jäähdytysjärjestelmän ja
paisuntasäiliön sekä vaihtamaan nesteet autoliikkeen piikkiin.
Ei tarvinut ajaa kuin kolmesataa kilsaa nesteiden vaihdon jälkeen ja
ruskeaa vaahtoa alkoi taas kertyä paisariin. Seuraavaksi ruvettiinkin
keskustelemaan kannen tiivisteiden vaihdosta. Sopimukseen päästiin ja
tiivisteet vaihdettiin Deltassa myyjän piikkiin. Nyt on kymppitonni ajettu
rempan jälkeen ja paisari sekä nesteet edelleen puhtaat.
Ei sulla tarvitse välttämättä olla tiivisteissä mitään vikaa, mutta pesetä
järjestelmä ja paisuntasäiliö nyt hyvin jäähdyttimen vaihdon yhteydessä.
Jos jotain on pielessä, paisuntasäliö sotkeentuu kyllä nopeasti uudestaan.
- slartibarti
- Viestit: 36
- Liittynyt: 16 Loka 2005, 14:40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- slartibarti
- Viestit: 36
- Liittynyt: 16 Loka 2005, 14:40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Nonniin, syyläri vaihdettu, eikä hintaa tullut deltassa kuin reilut 800€!!!!
Itse jouduin maksamaan puolet, koska vaihtoturva oli päällä. Silti kirpaisi. No avasin sitten kotona
konepellin ja huomasin, etteivät syylärin kaksi tuuletinta pyöri?? Olivatkohan
unohtaneet kiinnittää piuhat syylärin vaihdon yhteydessä. Lisäksi oltiin sovittu, että
paisari putsattaisiin jäähdyttimen vaihdon yhteydessä, jotta nähtäisiin tuleeko sinne
lisää ruskeaa ainetta. Mutta yhtä paskainen se oli kuin
ennenkin. Huomenna taas
deltaan. Alkaa usko mennä.
Mitkä muita oireita tulee, jos kansipahvi menee?
sanoivat deltassa, että ruskea aine saattaa olla ihan normaalia.
Itse jouduin maksamaan puolet, koska vaihtoturva oli päällä. Silti kirpaisi. No avasin sitten kotona
konepellin ja huomasin, etteivät syylärin kaksi tuuletinta pyöri?? Olivatkohan
unohtaneet kiinnittää piuhat syylärin vaihdon yhteydessä. Lisäksi oltiin sovittu, että
paisari putsattaisiin jäähdyttimen vaihdon yhteydessä, jotta nähtäisiin tuleeko sinne
lisää ruskeaa ainetta. Mutta yhtä paskainen se oli kuin
ennenkin. Huomenna taas
deltaan. Alkaa usko mennä.
Mitkä muita oireita tulee, jos kansipahvi menee?
sanoivat deltassa, että ruskea aine saattaa olla ihan normaalia.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski