ilmamäärämittari hajalla??

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
gummidus
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 06:45
Paikkakunta: Kokkola

ilmamäärämittari hajalla??

Viesti Kirjoittaja gummidus »

Tervehdys porukalle!Olen nyt ollut onnellinen(ko?) alfan omistaja pari viikkoa ja nyt enemmän ajeltua olen huomannut,että auto ei ota kierroksia 5000 jälkeen.Pikkuhiljaa kaasua painaessa pelittää,mutta kun painaa kaasun pohjaan niin jää 5000 kierrokseen.Vanhoja aiheita selatessa löyty aika paljonkin juttua ilmamäärämittarista,jotenka oiskohan mittarin vaihto ratkaisu vai voiko olla jotain muuta häikkää?Ja vielä toinen kysymys:Onko tuo mittari kuinka hankala vaihtaa,on tuo alfojen tuntemus täysi nolla....autona siis 156 2,5 v6
Kiitän ja kumarran!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Vahvasti ilmiltä kuulostais, ja nimenomaan toi 5000rpm:n raja.
Ilmin vaihto ei pitäis olla kummonenkaan juttu, kunhan on se väännin jolla sen saa irti, siinä on käytetty eri vuosimalleissa erilaisia päitä joten kannattaa tarkistaa. Ja jos olen oikein ymmärtänyt niin ilmejä myyden koko mötikkänä ja sit pelkkää anturia (?) tuo koko mötikkä on varmaankin helpompi vaihtaa, mutta on sitten taas kalliimpi. Kannattaa muuten vähän kattella että mistä ostaa ilmin, hintaerot on valtavat.

gummidus
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 06:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja gummidus »

Niin arvelinkin...onko kukaan uskaltanu koittaa motonetin mittareita?Kaikkein halvimmat taitaa olla siellä,mutta eikö se yleensä mee niin ettei köyhän kannata ostaa halpaa... :?

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ainakin JiiPeellä taitaa olla huonoja kokemuksia Motonetin ilmistä, tosin 2.0 TS:ssä.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Aiempien aiheesta käytyjen ketjujen perusteella kannattanee käydä kyselemässä ilmiä lähimmästä Bosch-huoltopisteestä? Ihan "vakio" tavaraahan nuo ovat ja vähiten välikäsiä tuossa tapauksessa -> sopiva hinta, tosin hieman korkeampi kuin Motonetin.

Kokkolan tapauksessa tuo Bosch-huoltamo on http://www.kokkolanautohuolto.fi/ - tiedä sitten onko tuo hyvä/huono.

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Itseasiassa tuo pelkkä anturi on helpompi vaihtaa kun koko mötikkä, yksi liitin irti ja ruuvaa pois kaksi ruuvia niin anturi on kourassa. Omani tilasin Muukkosen AlfaWebshopista - http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/490.html

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

muukkosen ilmit on ilmeisesti korjattuja vaihto-osia, ja vaihtelevat merkiltään, osa on boschia ja osa jotain muuta... Hyvin ne kuitenkin pelittivät ex autossa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

gummidus
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 06:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja gummidus »

Pitääpä käydä kyselemässä kokkolan autohuollosta,jos sieltä sais pelkän anturin ostettua.Kiitos kaikille avustaneille,toivottavasti kohta kiihtyy auto eikä kuski...

jiihoo
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Syys 2005, 14:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiihoo »

En tiedä mitä nuo Boschin ilmit Alfaan maksavat nykyään, mutta viime syksynä sai Lada 110 ilmin (myös Bosch) Deltasta 224,- ja hyvin toimii (ollut juttua palstalla).

Sopivia päitä ei siihen hätään löytynyt, mutta onneksi oli ruuveissa sen verran kantaa että sai pienillä lukkopihdeillä auki => anturi irti ja vanhan tilalle.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Joo Lada ILMIn anturi on kiinni jollain ihmeruuveilla. Itse tein rautasahalla urat ja sitten isolla talttapäällä auki. Alfan omat ruuvit ovat normaalit torx tamperproofit.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Turha värkkäillä Ladan ilmien kanssa, kun alkuperäisen Boschilaisen saa 200 euroon (esim. Hessumobiilista, haulla löytynee).

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Itsellä on tuo motonetin vaihtoilmi. Kulkee kyllä, mutta tyhjäkäynti sekaisin jne. Veikkaisin että ilmistä johtuu. Meen käyttämään pian testerissä, sittenhän näkee.

gummidus
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 06:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja gummidus »

Autohuollossa olivat sitä mieltä,ettei kannata hommata uutta ilmiä ennenkuin on mitattu toi vanha.Onko muita hyviä veikkauksia tuohon kiihtymättömyyteen?Auto on tosiaan ollut perseen alla vasta muutaman viikon,jotenka ei ole mitään tietoa milloin esim.suodattimet on vaihdettu.Voiko johtua bensan-/ilmansuodattimesta? :?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Kyllä nuo oireet niin vahvasti ilmiin viittaavat, että kannattaako tuhlata paukkuja mittauksiin tms.

Vaihda vaan se ilmi, ne valitettavasti ovat "kulutustavaraa" sataviiskutosissa.. :?
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

gummidus kirjoitti:Autohuollossa olivat sitä mieltä,ettei kannata hommata uutta ilmiä ennenkuin on mitattu toi vanha.Onko muita hyviä veikkauksia tuohon kiihtymättömyyteen?Auto on tosiaan ollut perseen alla vasta muutaman viikon,jotenka ei ole mitään tietoa milloin esim.suodattimet on vaihdettu.Voiko johtua bensan-/ilmansuodattimesta? :?
Samaa ne ehdotteli mulle Boschin huollossa kun asiasta kyselin. Tuloahan se niille on, kun pääsevät testailemaan. Päätin kuitenkin tarttua toimeen ja vaihtaa ilmin ihan itse, ja sehän se syyllinen oli moneen ongelmaan.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

gummidus kirjoitti:Onko muita hyviä veikkauksia tuohon kiihtymättömyyteen?
Ei ole. Kyllä siellä ihan varmasti ILMI temppuilee. Vaihtoon vaan.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Pakko yhtyä muihin. Vaihda se ilmi, oireet viittaa ihan suoraan siihen.
Kaikilla muilla (faijani mukaanlukien) samat oireet on korjaantunu ilmin vaihdolla.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

ILMI se on. Hyytyminen 5000:ssa on sen oire.

T-JL
Viestit: 22
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:42
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja T-JL »

Ei tarvi tosiaan alkaa Ladan osien kanssa pelaamaan kun Tampereen AD autohuollosta (Hatanpäällä) myytiin Bosch:in täydellinen ilmi runkoineen 187€ :-D
156 2.5V6 1998, Yamaha R1, Kawa GPZ 750 "Jos nyt kuitenki avarrettas vielä vähä..."

gummidus
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 06:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja gummidus »

No niin,nyt sitte meni hermo täysin auton kiihtymättömyyteen ja ajoin auton Muukkoselle,ilmin anturi vaihtoon ja nyt kiihtyy mutta kuullostaa siltä että tuo tyhjäkäynti ei olisi enää niin tasainen kuin se oli.Kierrokset ei heijaa,mutta tyhjäkäynnissä on havaittavissa pientä "tärinää".Tarviiko vielä tehä jotain,esim resetoida ecu?

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Eikös se resetointi kuulu vähän niinkuin asiaan ilmin vaihdon yhteydessä.
Saat sitä kautta ainakin asetukset kuntoon.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Joo täytys kyllä resetoida, ECU hakis arvot paikalleen uudella ilmillä...

Ja ajotapakin hivenen vaikuttaa lopuksi huipputehoihin, jos ajat huopatossulla niin sen myös auto oppii tai toisin päin raju kaasujalka tekee siitä hätäsen.. :wink:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Soitappa sinne Muukkoselle ja kysäse asiaa. He, jos ketkä, tietävät mitä asialle voisi tehdä. Todennäköisesti asia saattaa olla juuri niin kuin tuossa ylläolevissa viesteissä on kerrottu. Itse kun vaihdoin ilmin, ei resetille muistaakseni ollut tarvetta.

Laitathan sitten tietoa siitä, miten asia tuli kuntoon ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

gummidus
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 06:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja gummidus »

no niin,nyt ois ECU resetoitu,tyhjäkäynti parani hieman,mutta nyt alko kierrosten heijaaminen kun hiljentää vauhtia.Pysähdyksissä kierrokset pysyy tasaisina.Eli suoraan voi todeta,että älkää hyvät ihmiset ostako tarvike osia alfoihinne.Kyllähän tuolla muuten ajelee,mutta kuitenkin hieman ärsyttävä piirre tuo kierrosten heijaaminen....no ainakin kulutus tippui ILMIn vaihdon yhteydessä n.6l/100km :lol:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Se ECU on itseoppivaa mallia, et saattaapi parantua kun sillä jonkin aikaa ajelee. Mulla kesti joku liki 30km kun meni nollaantumaan akun vaihdon yhteydessä.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

gummidus kirjoitti:älkää hyvät ihmiset ostako tarvike osia alfoihinne
Siis hä? etkös sanonut että tuo laitettiin Muukkosella, ja eihän muukkonen laita muuta kuin alkperäistä boschia, eihän?

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Kyllä Muukkosella on myynnissä jonkun muunkin valmistajan kuin Boschin ilmiä.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

olen 2 ilmiä ostanut sieltä ne on jotain vanhoista korjattuja, toinen oli bosch ja toisessa ei lukenu mikä se oli. Mutta molemmat toimivat
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

gummidus
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 06:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja gummidus »

Joo,eli siis vaihdettiin pelkkä anturi ja se anturi on jonkinsortin tarvikeosa.Muukkoselta saa tietysti kokonaisia mittareita,mutta vaihdatin vain tuon anturin,koska näytti toimivan pienellä koeajo lenkillä.

Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Viesti Kirjoittaja pesti »

Tuosta heijaamisesta täällä palstalla jo kirjoittaneena, olen lähiaikoina vaihtamassa ilmin, puhdistamassa ja resetoimassa kaasuläpän (vielä kerran) ja resetoimassa ecun. Ilmoittelen sitten onko vaikutusta heijaamiseen tai muuhun käyttäytymiseen. Ostin Jpakarisen kanssa samaan aikaan ilmin ja hänellähän vaikutukset olivat erittäin positiiviset (kertomus palstalla).

Minulla auto kulkee ja kuluttaa "normaalista" heijaamista lukuunottamatta.

gummidus
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 06:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja gummidus »

Ja päivitystä hommaan.Kävin eilen katsastuskonttorilla ja päästöt oli korkealla eli ajokieltohan sieltä napsahti.No nyt on sitten vaihdettu uusi lambda,niin päästöt ok ja se outo tärinä tyhjäkäynnillä hävisi kokonaan.Nyt kehrrrrrää kuin kissa :-D

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Mikäs se viimeinen oikea tapa siihen ecu-resettiin nyt oli?
Alkaa usko loppua, perhana. Tarvike ilmin kun ostin ja tyhjäkäynti heijaa kuin viimeistä päivää ja auto sammuilee välillä kun mänttää vauhdista kytkimen pohjaan. Kulkee kyllä, mutta ei paljon lohduta.
Kulutuskin tuntuu olevan jostain eri planeetalta ja sellaset sauhut alfa päästää että huh huh. :evil: Sellainen ihme katku pakokaasussakin.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Vai onko lisäksi lambda-anturin vaihdon paikka?
Ayrton Senna da Silva forever

gummidus
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 06:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja gummidus »

Tulipa oltua liian aikaisin iloinen.Nyt heijaaminen on tullut takas,tyhjäkäynti edelleen tosi tasainen,mutta taas ajossa heijaa kun kytkimen painaa pohjaan.Tämäkään ei tapahdu joka kerta vaan sillointällöin :crazyeyes: mitäs perkelettä sitten???Pitääkö ostaa se alkuperäinen ilmi kuitenkin? :shock:

gummidus
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 06:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja gummidus »

Soitin Muukkoselle ja sieltä sanottiin että pitäis ajaa vielä pari päivää ja katotaan sitte uudestaan.Kyselin samalla ECU resetistä niin jotain asioita saa resetoitua kun ottaa akun irti noin tunniksi.Muuten resetointi pitäisi tehdä koneella. No jospa tästä lähtis sammuttelemaan autoa risteyksiin....

gummidus
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 06:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja gummidus »

Nyt on vaihdettu alkuperäinen ilmi ja kaikki toimii.Enää ei ole ongelmia minkään kanssa.Muukkosella olivat sen verran reiluja,ettei tarvinut maksaa muuta kuin erotus siihen alkuperäisen ilmin hintaan.Tietääpähän nyt ettei ala pelaileen tarvike osien kans.

Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Viesti Kirjoittaja pesti »

Hienoa, jos tuolla sait heijaamisen loppumaan. Minäkin vaihdoin uuden Bosch:n ilmin, resetoin ecun ja kaasuläpän. Kohta viikon tämän jälkeen ajaneena huomaan heijaamisen hieman vähentyneen, mutta kokonaan se ei ole loppunut.

Auto (ehkä) vastaa herkemmin kaasun kuin ennen, kun oikein hakee muutakin positiivista. En tiedä olisiko tuo ecun resetointi pitänyt tehdä lämpimälle moottorille vai onko sillä väliä???

Kulutus ja kulku on edelleen hyvin kohdallaan. Pitää tässä varmaan kevään mittaan ajella siellä Muukkosella ja kytkeä Alfa piuhan päähän, jos vaikka näkisivät jotakin.

Vastaa Viestiin