Ostamassa 156, koeajolla tehot kateissa?
Valvoja: Moderators
- markus_p
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
- Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
- Paikkakunta: Espoo
Ostamassa 156, koeajolla tehot kateissa?
Tutkin foorumia löytääkseni vastauksen ongelmaan, mutten löytänyt vielä oikein vastausta...
Eli tarina on seuraava: Olen hieronut kauppaa ensimmäisestä Alfastani ja tänään koeajoin ko. auton. Kyseessä on 1.8TS vuosimallia 1998. Ajettu yli 200tkm. Jakohihna vaihdettu äskettäin ja samalla imunokan ajoitin.
Pari juttua jäi vaivaamaan muuten asiallisessa autossa, ensimmäinen isompana mutta muihinkin voi vastailla...
1. Ajaessa otti hyvin kierroksia ykkös- ja kakkosvaihteella. Ainakin kolmosella ja ehkä isommillakin tuntui selvä hyytyminen n.3500 kierroksen kohdilla kiihdytyksen aikana. Auto siis kiihtyi, mutta hitaasti, ja samalla nyki hieman. Eikös kyseisen koneen pitäisi nimenomaan herätä henkiin jossain niillä paikkeilla?
2. Dieselmäinen käyntiääni. Ilmeisesti kuuluu asiaan jos imunokan ajoitin on kulunut, mutta entäpä kun se on juuri vaihdettu? Ominaisuusko?
3. Kierroslukumittarin pieni "hapuilu". Kuuluuko asiaan että viisari nousee hieman hapuillen ylöspäin kiihdytyksessä? Ei siis tasaista vauhtia.
Näihin jos löytyisi tietämystä niin pääsisi kaupoissa eteenpäin. Ei viitsi ostaa autoa tietämättä mistä on kysymys. Varsinkin jos korjaaminen tulee kalliiksi.
Eli tarina on seuraava: Olen hieronut kauppaa ensimmäisestä Alfastani ja tänään koeajoin ko. auton. Kyseessä on 1.8TS vuosimallia 1998. Ajettu yli 200tkm. Jakohihna vaihdettu äskettäin ja samalla imunokan ajoitin.
Pari juttua jäi vaivaamaan muuten asiallisessa autossa, ensimmäinen isompana mutta muihinkin voi vastailla...
1. Ajaessa otti hyvin kierroksia ykkös- ja kakkosvaihteella. Ainakin kolmosella ja ehkä isommillakin tuntui selvä hyytyminen n.3500 kierroksen kohdilla kiihdytyksen aikana. Auto siis kiihtyi, mutta hitaasti, ja samalla nyki hieman. Eikös kyseisen koneen pitäisi nimenomaan herätä henkiin jossain niillä paikkeilla?
2. Dieselmäinen käyntiääni. Ilmeisesti kuuluu asiaan jos imunokan ajoitin on kulunut, mutta entäpä kun se on juuri vaihdettu? Ominaisuusko?
3. Kierroslukumittarin pieni "hapuilu". Kuuluuko asiaan että viisari nousee hieman hapuillen ylöspäin kiihdytyksessä? Ei siis tasaista vauhtia.
Näihin jos löytyisi tietämystä niin pääsisi kaupoissa eteenpäin. Ei viitsi ostaa autoa tietämättä mistä on kysymys. Varsinkin jos korjaaminen tulee kalliiksi.
- markus_p
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
- Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
- Paikkakunta: Espoo
Auto on yksityisellä.-tommi- kirjoitti:Lyhyesti:
1. ILMI (ilmamäärämittari/ilmamassamittari)
2. Juuri vaihdetun ajoittimen ei kuuluisi nakuttaa.
Haulla löytyy kasoittain aiheita ilmistä sekä dieseliäänestä, ja viisaammat varmastikin valaisevat tarkemmin...
Onko auto myytävänä yksityisellä vai liikkeessä?
Hakua tuli selattua, muun muassa löysin äänitiedostot siitä miltä kone kuulostaa kuluneella (http://www.alfa156.net/tech/badvariator-alfa156-net.mp3) ja uudella (http://www.alfa156.net/tech/goodvariato ... 56-net.mp3) ajoittimella. Koeajamani auto sattuu suurinpiirtein niiden puoliväliin.
Jos vika nro 1 on ILMI:ssa niin ok, melko yksinkertainen korjaus. Olisi vain hyvä saada asiaan varmuus kun searchilla löytyi muitakin vaihtoehtoja. Kiitos vastauksesta!
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- markus_p
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
- Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
- Paikkakunta: Espoo
Hinta on ihan kilpailukykyinen. Lukuunottamatta edellä kuvattua paria asiaa yksilö miellyttää ja koska kyse on itseasiassa vaihtokaupasta niin valinta on lähinnä välillä tämä 156 tai nykyisen saksalaisen pitäminen edelleen.Cuore Sportivo kirjoitti:Kuinka paljon autolla on hintaa, jos saa udella?
Itse kyllä katselisin jotain muuta yksilöä. Ongelmien lisäksi tuolla on kohtuu paljon rullattu.
Kiitos tähän mennessä vastanneille!
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Olen edellisten kanssa samaa mieltä koskien ilmiä ja lambdaa. Lievä nykiminen voi johtua myös ilmavuodosta pakoputkessa ennen lambdaa tai sen kohdalla. Em anturit voit mittauttaa esimerkiksi Boschin liikkeessä. Ajoituksen muuntimen ei kuuluisi nakuttaa. Kuinkahan paljon sillä muuntimella on rullattu vaihdon jälkeen? Omaan Alfaan vaihdettin muunnin noin 300 km sitten, eikä vielä nakuta
.

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- markus_p
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
- Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
- Paikkakunta: Espoo
Teinpä nopean soittelukierroksen ilmamassamittarien hinnoista... Mielenkiintoinen hajonta, tästähän onkin muissa ketjuissa jo keskusteltu.
Delta-Auto Lappeenranta:
- Alfan osa nro 465 41253: 424e
- Ladan mittari: 224e
Lappeenrannan Autosähkö
- Bosch osa nro 0 280 218 019: 108e
Lisäksi testeristä tuntitaksalla, lambdan tai muiden ongelmien mahdollisuus olisi hyvä sulkea pois ensin.
Autosähkön hinta alkaa olla kilpailukykyinen motonetin tavaran kanssa, jotka ilmeisesti ovat aiheuttaneet monelle ongelmia... Olen käsittänyt että motonet saattaa olla Boschia, tai sitten ei. Tuolla ainakin luvattiin sen olevan bosch-laatua.
Delta-Auto Lappeenranta:
- Alfan osa nro 465 41253: 424e

- Ladan mittari: 224e

Lappeenrannan Autosähkö
- Bosch osa nro 0 280 218 019: 108e

Lisäksi testeristä tuntitaksalla, lambdan tai muiden ongelmien mahdollisuus olisi hyvä sulkea pois ensin.
Autosähkön hinta alkaa olla kilpailukykyinen motonetin tavaran kanssa, jotka ilmeisesti ovat aiheuttaneet monelle ongelmia... Olen käsittänyt että motonet saattaa olla Boschia, tai sitten ei. Tuolla ainakin luvattiin sen olevan bosch-laatua.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
On se HALPA, mä ostin vuosi sitten keväällä Hessumobiilista saman osan hintaan 223€ ja pidin sitäkin halpana. Hinnathan näyttävät tippuvan kokoajanmarkus_p kirjoitti:Lappeenrannan Autosähkö
- Bosch osa nro 0 280 218 019: 108e![]()

Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- markus_p
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
- Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
- Paikkakunta: Espoo
Päivitetääs tänne asioiden edistymisestä... Eli autohan on ollut nyt omistuksessa muutaman päivän.
Otin ilmin tänään irti ja putsasin electronic cleanerilla jota myi sähköliike hintaan 5,50e. Jotkut on selvinneet tuolla korjauksella, mutta miulle se ei auttanut. Samalla tavalla se kulkee kun ennenkin, 3000 kierroksen jälkeen yrittää lähteä vetämään mutta eipä lähdekään. Ei mitään terävää tehojen katoamista vaan ei vaan kulje. Samalla nykii hieman. Soitin paikalliseen autosähköön ja ilmi tulee helsingin varastosta torstaiksi. Hintaa oli se 108e, jos ei korjaa vikaa niin siinä on sitten jollekin hyvä ilmi tarjolla
Dieselmäinen käynti, josta kirjoitin ekassa viestissä, ei ole oikeastaan enää häirinnyt. Taisi olla enemmänkin kutoskoneen jälkeistä järkytystä kuin oikeaa nakutusta
Otin ilmin tänään irti ja putsasin electronic cleanerilla jota myi sähköliike hintaan 5,50e. Jotkut on selvinneet tuolla korjauksella, mutta miulle se ei auttanut. Samalla tavalla se kulkee kun ennenkin, 3000 kierroksen jälkeen yrittää lähteä vetämään mutta eipä lähdekään. Ei mitään terävää tehojen katoamista vaan ei vaan kulje. Samalla nykii hieman. Soitin paikalliseen autosähköön ja ilmi tulee helsingin varastosta torstaiksi. Hintaa oli se 108e, jos ei korjaa vikaa niin siinä on sitten jollekin hyvä ilmi tarjolla

Dieselmäinen käynti, josta kirjoitin ekassa viestissä, ei ole oikeastaan enää häirinnyt. Taisi olla enemmänkin kutoskoneen jälkeistä järkytystä kuin oikeaa nakutusta

- markus_p
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
- Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
- Paikkakunta: Espoo
Ilmi vaihdettu ja on muuten eri auto! Ennen hyytyi kolmen tonnin jälkeen, nyt siellä alkaa tapahtua. Fiilis mitä mainioin jopa 1.8:n ratissa kun vehkeet pelaamarkus_p kirjoitti:Soitin paikalliseen autosähköön ja ilmi tulee helsingin varastosta torstaiksi. Hintaa oli se 108e, jos ei korjaa vikaa niin siinä on sitten jollekin hyvä ilmi tarjolla

Hieman heijaa vielä tyhjäkäynnillä, täytynee tehdä se kuuluisa ECU-reset kunhan kaivan jakarin jostain kaappien kätköistä että saa akun irti.
Kiitos KauGoH muuten vielä koeajoista!
