Kun vaihteisto "kolahtaa"
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48
Kun vaihteisto "kolahtaa"
HELP!
Olenkohan suurenkin remontin edessä vai mistä enteilee se, että pykältäessä - jos on hivenenkin "varomaton" - eli ei r.a.u.h.a.l.l.i.s.e.s.t.i päästä kytkintä, niin kuuluu vaimea lonksahdus? Tämä on siis hyvin pieni ääni vielä ja useimmiten ei ilmene edes kunnon äänenä vaan pikku nytkähdyksenä kun vaihde vapautuu... (osasinkohan selittää riittävän kuvaavasti... )
Taannoin joku tällä palstala kyseli takapään jurinasta ja nyt olen alkanut kuulemaan itsekin moista jurinaa perästä, niin voisiko sillä olla joku perustavaa laatua oleva kytkös johonkin vaihteistovikaan? Ja mikähän se vika kuvauksen perusteella voisi olla? Mitä tämä (mahdollinen) vika mahtanee maksaa? Ja jos tälle yrittää ennustaa jotain kestoikää, niin mitä arvelette? Laukeeko nyt, heti vai vasta huomenna?
Niin ja se pirssihän oli 75 3.0
miksi, oi miksi...
Olenkohan suurenkin remontin edessä vai mistä enteilee se, että pykältäessä - jos on hivenenkin "varomaton" - eli ei r.a.u.h.a.l.l.i.s.e.s.t.i päästä kytkintä, niin kuuluu vaimea lonksahdus? Tämä on siis hyvin pieni ääni vielä ja useimmiten ei ilmene edes kunnon äänenä vaan pikku nytkähdyksenä kun vaihde vapautuu... (osasinkohan selittää riittävän kuvaavasti... )
Taannoin joku tällä palstala kyseli takapään jurinasta ja nyt olen alkanut kuulemaan itsekin moista jurinaa perästä, niin voisiko sillä olla joku perustavaa laatua oleva kytkös johonkin vaihteistovikaan? Ja mikähän se vika kuvauksen perusteella voisi olla? Mitä tämä (mahdollinen) vika mahtanee maksaa? Ja jos tälle yrittää ennustaa jotain kestoikää, niin mitä arvelette? Laukeeko nyt, heti vai vasta huomenna?
Niin ja se pirssihän oli 75 3.0
miksi, oi miksi...
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Joku varmaan tietää vian tarkalleen. Seuraavasta yksi kolinan syy.
Olen juuri vaihtamassa moottorin takatukea/-kumia. Tuki on aivan sairaan surkea kumirimpula suurin piirtein vaihdekepin alla. Se koostuu noin 50 mm putkesta, jonka sisällä roikkuu kahden sormenpaksuisen kumirenksun varassa 10 mm akseli (päistään litistetty peltiputki), joka on kiinni auton rungossa.
"Kumiremelit" ovat niin heppoisia, että uudessa tarvikeosassa akselin voi painaa kiinni rungon muodostavaan putkeen peukalolla. Siinä on sitten noin 188 hevosta kiinni. (Sen lisäksi kone on kiinni kahdella etutuella).
Vaimea tumpsahdus johtuu ehkä siitä, että sen runkoputken sisäreuna on vuorattu 5 mm kumilla. Näin ollen akseli, joka heiluu niiden kahden aikojen saatossa halkeillen ja haperoituneen kumin varassa, tumpsahtaa kiinni putken kumipintaan aina kun kone liikahtaa joko vedon alkaessa tai vedon loppuessa.
Jos tuo lonksahdus johtuu siitä, ovat kokeneet konkarit tehneet seuraavasti: he ovat täyttäneet sen "runkoputken" ja akselin välin Sikafleksillä. Kyllä sillä kesä menee ja pitempäänkin.
Olen kyllä sitä mieltä, että ellei ko. osa on ollut suunnittelijan pöydällä kun 3.0-konetta on suunniteltu, ja se on aluperin Fiat 127 -mallista, niin tuo kohta on todellakin suunniteltu noin liikkuvaksi eli ennen pitkää hajoavaksi.
Koska oletin että pieni liikkumavara on siihen suunniteltu, menin Etolaan ja ostin jotain puolipehmeitä solukumitankoja, joita tungen uuden tarvikeosan (66 egee) "kolahtavaan" väliin yhdessä Sikafleksin kanssa. Näin ajattelin saavani aika pehmeän, mutta ei ihan Sikaflex-jäykän parannuksen italialaisten aivoituksiin. Osa on sen verran v-mäisesti vaihdettava, etten halua tehdä sitä nyt enkä varsinkaan toiste.
Muuta: Kumiosan tulee olla epäsymmetrisesti akselilla ja koneen kierossa. Näin olen viime aikoina ymmärtänyt.
Siitä urinasta en tiedä mitään - olisikohan "Rättinivelen vaihto" -jutussa yksi mahdollinen johtolanka.
Olen juuri vaihtamassa moottorin takatukea/-kumia. Tuki on aivan sairaan surkea kumirimpula suurin piirtein vaihdekepin alla. Se koostuu noin 50 mm putkesta, jonka sisällä roikkuu kahden sormenpaksuisen kumirenksun varassa 10 mm akseli (päistään litistetty peltiputki), joka on kiinni auton rungossa.
"Kumiremelit" ovat niin heppoisia, että uudessa tarvikeosassa akselin voi painaa kiinni rungon muodostavaan putkeen peukalolla. Siinä on sitten noin 188 hevosta kiinni. (Sen lisäksi kone on kiinni kahdella etutuella).
Vaimea tumpsahdus johtuu ehkä siitä, että sen runkoputken sisäreuna on vuorattu 5 mm kumilla. Näin ollen akseli, joka heiluu niiden kahden aikojen saatossa halkeillen ja haperoituneen kumin varassa, tumpsahtaa kiinni putken kumipintaan aina kun kone liikahtaa joko vedon alkaessa tai vedon loppuessa.
Jos tuo lonksahdus johtuu siitä, ovat kokeneet konkarit tehneet seuraavasti: he ovat täyttäneet sen "runkoputken" ja akselin välin Sikafleksillä. Kyllä sillä kesä menee ja pitempäänkin.
Olen kyllä sitä mieltä, että ellei ko. osa on ollut suunnittelijan pöydällä kun 3.0-konetta on suunniteltu, ja se on aluperin Fiat 127 -mallista, niin tuo kohta on todellakin suunniteltu noin liikkuvaksi eli ennen pitkää hajoavaksi.
Koska oletin että pieni liikkumavara on siihen suunniteltu, menin Etolaan ja ostin jotain puolipehmeitä solukumitankoja, joita tungen uuden tarvikeosan (66 egee) "kolahtavaan" väliin yhdessä Sikafleksin kanssa. Näin ajattelin saavani aika pehmeän, mutta ei ihan Sikaflex-jäykän parannuksen italialaisten aivoituksiin. Osa on sen verran v-mäisesti vaihdettava, etten halua tehdä sitä nyt enkä varsinkaan toiste.
Muuta: Kumiosan tulee olla epäsymmetrisesti akselilla ja koneen kierossa. Näin olen viime aikoina ymmärtänyt.
Siitä urinasta en tiedä mitään - olisikohan "Rättinivelen vaihto" -jutussa yksi mahdollinen johtolanka.
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 17 Kesä 2004, 22:48
Ne vaihteet...
No pikkasen tuntuu heilahtavan joka vaihteella mutta minusta ne liikkeet ovat vielä pienia ja siedettävissä.Jappe kirjoitti:Vaihteiston kumityyny lienee yleisin kolahduksen aiheuttaja..
heilahteleeko vaihdekeppi painaessasi kaasua kolmosvaihteella?
SENSIJAAN isolla vaihteella (nelonen ja vitonen) ihan pienikin kaasupolkimen polkemisliike aiheuttaa melko voimakkaan "tömähdyksen" ja heilahduksen. Voisiko tällä olla jotain merkitystä asian kanssa?
Tuo edellämainittujen kumityynyjuttu tuntuu aika mahdolliselta ratkaisulta mutta kun vielä tietäisi, että miten iisisti sellaisen korjailu onnistuu hieman "tumpelolta" autonrassaajalta vai onko syytä karauttaa suosiolla huoltamon pihaan...?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Fild, tuo kytkinpolkimen palautumattomuus kuulostaisi siltä kuin systeemiin pääsisi ilmaa. Voipi siis olla kytkimen pääsylinterin jousi poikki tai tiivisteet huonona tai, suuremmalla todennäköisyydellä, vikaa työsylinterin tiivisteissä. Nuo voi vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi, eivät maksa kuin pari hassua euroa.
Se siitä off-topicista, jos on tarvetta enemmälle keskustelulle aiheesta niin uutta ketjua pystyyn tai pm:ää.
Se siitä off-topicista, jos on tarvetta enemmälle keskustelulle aiheesta niin uutta ketjua pystyyn tai pm:ää.
- Epäkelpokeräilijä -
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Pyöreillä kuusiokolopulteilla, jotka takuuvarmasti ovat perkeleen tiukassa, jossei niitä ole koskaan avattu.
Itse suosittelen sen koko palkin ottamista irti, missä ne kumit ovat kiinni, helpottaa hommaa kummasti..
Itsellä se lähti ainakin suhtkoht kivuttomasti irti, ainut mitä tarvi "purkaa", oli päästää pakoputki irti siitä viimesestä liitoksesta.
Ja kokoamisessa kannattaa nostaa tunkilla sitä koko taka-akselia, jotta sen palkin vielä saa takas lähes yhtäkivuttomasti
Näin siis itse tein, joka ei välttämättä se paras mahdollinen tapa ollut..
Hommassa meni n. 1 h (tosin oli kunnon nosturi ja työkalut tälläkertaa)
Joten, jotka noita on enemmän värkkäilly ja paremmin tietää, niin kertokaa ihmeessä parempia tapoja, jossitä vielä jossain vaiheessa tohon hommaan joutuu ja näyttää muutenkin olevan aika yleinen ongelma noissa enemmän ajetuissa 75sissa.. Itelle tuo vaihto oli ekakerta, kun en oo tota alfaa vastakun reilun puolivuotta omistanut.
Itse suosittelen sen koko palkin ottamista irti, missä ne kumit ovat kiinni, helpottaa hommaa kummasti..
Itsellä se lähti ainakin suhtkoht kivuttomasti irti, ainut mitä tarvi "purkaa", oli päästää pakoputki irti siitä viimesestä liitoksesta.
Ja kokoamisessa kannattaa nostaa tunkilla sitä koko taka-akselia, jotta sen palkin vielä saa takas lähes yhtäkivuttomasti
Näin siis itse tein, joka ei välttämättä se paras mahdollinen tapa ollut..
Hommassa meni n. 1 h (tosin oli kunnon nosturi ja työkalut tälläkertaa)
Joten, jotka noita on enemmän värkkäilly ja paremmin tietää, niin kertokaa ihmeessä parempia tapoja, jossitä vielä jossain vaiheessa tohon hommaan joutuu ja näyttää muutenkin olevan aika yleinen ongelma noissa enemmän ajetuissa 75sissa.. Itelle tuo vaihto oli ekakerta, kun en oo tota alfaa vastakun reilun puolivuotta omistanut.
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=4590
Päätin tässä aikanikuluksi väsäillä tommosen..
Näin siis itse tein..
Ensinnä tuosta n. 1 nuolen osoittamasta kohdasta pultit auki, jotka pitää tuon kumin laatikon kyljessä kiinni.
Sen jälkeen 2 ympyröinnin osoittamasta palkista kaikki kiinnityspultit irti. Tässä vaiheessa myös se putki kannattaa päästää irti..
Muistaakseni nyt pitäisi tuo palkki irrota kokonaan pienellä "riuhtomisella", jolloin siis ne vaihdettavat kumit on vielä tuossa palkissa (2ympyröinti) kiinni..
Sen jälkeen ne kuusiokoloruuvit (itse lämmitin suosiolla, ennenkuin ees yritin avata) vaan irti, ja uudet kumit tilalle..
Sitten vaan (esim.) nuolen 3 osoittamasta kohdasta (tuosta paksusta poikittaisesta palkista jollain tunkilla vaan nostaa, jotta nuo 4 nuolen osoittamat ohuemmat "putket" laskevat senverran että saa taas uljutettua tuon palkin sinne kumeineen takas..
Seuraavaksi, pulttien ja putken kiinnitys, ja avot... ei kolise enään yhtään ja taas ajo maistuu!
"Käsitteet" saattaa olla hieman päin peetä ja jotain olellista puuttua, koska tässä lomaa vietellään asianmukaisessa kunnossa.. mutta edelleen, kertokoot tietäväisemmät jos joku pahasti särähtää silmille
E: no ei natsaa tuo kuva nyt, mutta se on albumissa.. (miksei?)
Suorat linkit albumiin eivät toistaiseksi toimi. -Rasvis
EE: oolrait, hyvä tietää
Päätin tässä aikanikuluksi väsäillä tommosen..
Näin siis itse tein..
Ensinnä tuosta n. 1 nuolen osoittamasta kohdasta pultit auki, jotka pitää tuon kumin laatikon kyljessä kiinni.
Sen jälkeen 2 ympyröinnin osoittamasta palkista kaikki kiinnityspultit irti. Tässä vaiheessa myös se putki kannattaa päästää irti..
Muistaakseni nyt pitäisi tuo palkki irrota kokonaan pienellä "riuhtomisella", jolloin siis ne vaihdettavat kumit on vielä tuossa palkissa (2ympyröinti) kiinni..
Sen jälkeen ne kuusiokoloruuvit (itse lämmitin suosiolla, ennenkuin ees yritin avata) vaan irti, ja uudet kumit tilalle..
Sitten vaan (esim.) nuolen 3 osoittamasta kohdasta (tuosta paksusta poikittaisesta palkista jollain tunkilla vaan nostaa, jotta nuo 4 nuolen osoittamat ohuemmat "putket" laskevat senverran että saa taas uljutettua tuon palkin sinne kumeineen takas..
Seuraavaksi, pulttien ja putken kiinnitys, ja avot... ei kolise enään yhtään ja taas ajo maistuu!
"Käsitteet" saattaa olla hieman päin peetä ja jotain olellista puuttua, koska tässä lomaa vietellään asianmukaisessa kunnossa.. mutta edelleen, kertokoot tietäväisemmät jos joku pahasti särähtää silmille
E: no ei natsaa tuo kuva nyt, mutta se on albumissa.. (miksei?)
Suorat linkit albumiin eivät toistaiseksi toimi. -Rasvis
EE: oolrait, hyvä tietää
Viimeksi muokannut nakkis, 28 Helmi 2006, 20:11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
juu kyllä ne pultit on aika v#¤#n lujaa kii mut pitää kai kokeilla tuon palkin irrottamista ennen kuin ottaa ne neljä kuuskolo-pulttia pois...nakkisilma kirjoitti:Pyöreillä kuusiokolopulteilla, jotka takuuvarmasti ovat perkeleen tiukassa, jossei niitä ole koskaan avattu.
Itse suosittelen sen koko palkin ottamista irti, missä ne kumit ovat kiinni, helpottaa hommaa kummasti..
Itsellä se lähti ainakin suhtkoht kivuttomasti irti, ainut mitä tarvi "purkaa", oli päästää pakoputki irti siitä viimesestä liitoksesta.
Ja kokoamisessa kannattaa nostaa tunkilla sitä koko taka-akselia, jotta sen palkin vielä saa takas lähes yhtäkivuttomasti
Näin siis itse tein, joka ei välttämättä se paras mahdollinen tapa ollut..
Hommassa meni n. 1 h (tosin oli kunnon nosturi ja työkalut tälläkertaa)
Joten, jotka noita on enemmän värkkäilly ja paremmin tietää, niin kertokaa ihmeessä parempia tapoja, jossitä vielä jossain vaiheessa tohon hommaan joutuu ja näyttää muutenkin olevan aika yleinen ongelma noissa enemmän ajetuissa 75sissa.. Itelle tuo vaihto oli ekakerta, kun en oo tota alfaa vastakun reilun puolivuotta omistanut.
toi vaihtaminen ei kyllä oo mitää herkkua maasta käsin mutta kai ne sieltä pystyy kanssa vaihtaan...tai pakko se on kun on sellai ettei pääse mihkään kunnon nosturille...
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Kyllä, itsekkin siis lähinnä tottunu parkkipaikalla, tai sedän, perkeleen ahtaassa tallissa n. 15km päässä rassaileen (jossa myös hallitunkki paras nostoväline)... mutta kyllä se noinkin onnistuu, kunhan varautuu siihen, että puolet niistä "kalpion" työkalusarjan vehkeistä hajoo, kun niihin suurinpiirtein koskee.. ja todella paljon kärsivällisyyttä/päättäväisyttä, ja jotain millä kammetajuu kyllä ne pultit on aika v#¤#n lujaa kii mut pitää kai kokeilla tuon palkin irrottamista ennen kuin ottaa ne neljä kuuskolo-pulttia pois...
toi vaihtaminen ei kyllä oo mitää herkkua maasta käsin mutta kai ne sieltä pystyy kanssa vaihtaan...tai pakko se on kun on sellai ettei pääse mihkään kunnon nosturille...
Niin kaikilla ei ole varaa kaikenmaailman hienouksiin, mutta pohjaltahan sitä on alotettava... kyllä mullakin vielä "joskus ehkämäihällä" on siihen 3,2 q4 brera/spideriin varaa ;DD
E: ja jos "parkkipaikka remonttina" tota hommaa joku aikoo, niin omasta mielestä tuo palkin irrotus on kaikkein helpoin tapa..
EE: Nimenomaan omasta mielestä.. Aika moni ehdotteli kardaanin irrottelemista ym.. , mutta ainakin itellä tuo hoitui parhaiten noin..
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Ei ollu paha rasti vaihtaa ne kannakkeet sinne taakse...Kiitos nakkisilman hyville neuvoille. Ei siinä menny kun noin tunnin verran ja ne kuuskolot lähti ihan lahjaks irti. Kyl se palkin irrottaminen on todennäköisesti helpoin tapa vaihtaa puslat. Nosturi helpotti kyllä hommaa aika huomattavasti.
Muuten vaan löyty pikku yllätys takarontista vetolenkki jätettiin pois kun edellinen omistaja oli sanonut hitsanneensa sen mutta olikin laittanut betonia sinne. Tosi jees homma...Kyl se betonikin kestää autossa kun siitä on kolme vuotta kun oon ostanut tuon.
Muuten vaan löyty pikku yllätys takarontista vetolenkki jätettiin pois kun edellinen omistaja oli sanonut hitsanneensa sen mutta olikin laittanut betonia sinne. Tosi jees homma...Kyl se betonikin kestää autossa kun siitä on kolme vuotta kun oon ostanut tuon.
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Räikällä ja räikän nivelkahva systeemillä. Kardaania ei tarvitse irroittaa ollenkaan perä saa hyvän tuen dion palkista et siitä ei kannata kantaa huolta. Palkin etupuolelta sai ujutettua nivel systeemin ja toiselta puolelta räikällä. Vaihteen siirto 10mm kannattaa muistaa irroittaa ennen kuin rupeaa repimään palkkia pois. Luonnollisesti palkin keskeltä pultti irti. Ni helpottaa kummasti työskentelyä...
Jos oli mitään apua ni hyvä...
Edit: Oikealle puolelle tarvitaan avolenkki...ilmausruuvin takia.
Jos oli mitään apua ni hyvä...
Edit: Oikealle puolelle tarvitaan avolenkki...ilmausruuvin takia.
Kyllä noista nakkisilmän ohjeista oli vaan aika paljon apua...
ite otin ne pultit siitä vaihteiston kyljestä ihan vaan lenkeillä ja kiintoavaimilla, sormi kopelolla sieltä kumien yläpuolelta...mutta kannattaa taittaa sitä poikittaistukipalkkia aika paljon alaspäin et pääsee ees kokeileen laittaa avaimii sinne...
mutta onnistu se homma ihan hyvin
ite otin ne pultit siitä vaihteiston kyljestä ihan vaan lenkeillä ja kiintoavaimilla, sormi kopelolla sieltä kumien yläpuolelta...mutta kannattaa taittaa sitä poikittaistukipalkkia aika paljon alaspäin et pääsee ees kokeileen laittaa avaimii sinne...
mutta onnistu se homma ihan hyvin