33, käy kuin vanha kuplavolkkari.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

33, käy kuin vanha kuplavolkkari.

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Sainpahan vihdoinkin nokka-akselin koneistamosta. Yksi nokista oli kulunut, joten se täytettiin ja hiottiin oikeaan muotoonsa.
Eilen laittelin sen paikoilleen ja tänään avasin uudelleen omalaatuisen käyntihäänen vuoksi.
Nokka-akselin nokat olivat käsittelyn aikana saaneet tumman, hieman puhdasta metallia tummemman, luistamattoman kerroksen, jota tyhmyyksissäni en poistanut eilen.

Voiko nokkien luistamattomuus aiheuttaa autoon ylimääräisiä ääniä?
Käynti muistuttaa hieman vanhan kuplavolkkarin ääntä ja kovenee kierrosten kasvamisen myötä.
Tyhjäkäynnillä hiljaisimmillaan.

Hemmetinmoinen homma kasata taas koko paketti uudelleen kokoon, joten auttakaa nyt jotenkin.
Onko jollain muulla kokemusta samanlaisesta äänestä nokkien asentamisen jälkeen?
Toinen epäilyksen aiheuttaja ovat hydrauliset nostimet.
Kuinka niiden toiminnan voi tarkistaa?

Venttiilit, jouset, lautaset, kaikki muu on silmämääräisesti tarkistellen ok.

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Mittasitko välykset?

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Muistelisin, että edellisessä autossa hydrauliset nostimet alkoivat pitää eräänlaista naputusta/kilinää. Eivät niinkään tuonlaista, kun kuvailit. Tuossa autossa toiminnan testaaminen onnistui aukaisemalla venttiilikoppa ja painelemalla niitä käsin. Toimimaton nostaja painui selvästi käsin painettaessa.

vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Hydrauliset nostajathan juuri poistavat välykset venttiilistä.

Mikäli olen niiden toiminnan oikein ymmärtänyt, niin ne täyttyvät öljyllä ja pitävät nokan ja venttiilinkaran välisen välyksen nollana.

Käsin liikuteltaessa ne eivät kuitenkaan mielestäni liiku mihinkään suuntaan.
Ainoastaan nostajan kupin sisällä oleva venttiilin karan painaja pyörii paikallaan.
Olen yrittänyt monellakin tavalla nostaa tai painaa niitä painajia, mutta yrityksistäni huolimatta ne eivät nouse tai laske, ainoastaan pyörivät.

Eivät kai ne kaikki voi rikkikään olla, minä en vain osaa niitä testata.

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

Re: 33, käy kuin vanha kuplavolkkari.

Viesti Kirjoittaja SP »

vanadoo kirjoitti:Sainpahan vihdoinkin nokka-akselin koneistamosta. Yksi nokista oli kulunut, joten se täytettiin ja hiottiin oikeaan muotoonsa.
Eilen laittelin sen paikoilleen ja tänään avasin uudelleen omalaatuisen käyntihäänen vuoksi.
Nokka-akselin nokat olivat käsittelyn aikana saaneet tumman, hieman puhdasta metallia tummemman, luistamattoman kerroksen, jota tyhmyyksissäni en poistanut eilen.
se tumma väri voi olla esim. FOSFATOINTI pintakäsittely,ei sitä ole tarkoituskaan poistaa ! ilman käsittelyä hiottu nokka ei kestä.
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Joo, elä ihmeessä mee poistamaan tuota pinnoitetta. Omassa 75:ssa oli myös nokissa koneistamon jäljiltä ko. pinnoite.

vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Hieman epäilen, sillä netistä pikaisest hakien löysin fosfatoinnille seuraavan selityksen.

Metallipinnan käsittely, jolla estetään korroosiota ja pidennetään mahdollisen maalauksen kestoikää. Fosfatointiliuos joko levitetään/ruiskutetaan kappaleen päälle tai kappale upotetaan liuokseen.

Voihan tietenkin olla mahdollista että nokka on fosfatoitu estämään korroosiota kuljetuksen aikana.

Muutamasta nokasta ko.tumma väri oli jo osaksi irronnut eilisen koekäytön aikana.

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

nokat

Viesti Kirjoittaja SP »

vanadoo kirjoitti:Hieman epäilen, sillä netistä pikaisest hakien löysin fosfatoinnille seuraavan selityksen.

Metallipinnan käsittely, jolla estetään korroosiota ja pidennetään mahdollisen maalauksen kestoikää. Fosfatointiliuos joko levitetään/ruiskutetaan kappaleen päälle tai kappale upotetaan liuokseen.

Voihan tietenkin olla mahdollista että nokka on fosfatoitu estämään korroosiota kuljetuksen aikana.

Muutamasta nokasta ko.tumma väri oli jo osaksi irronnut eilisen koekäytön aikana.
joo en ryhdy asiasta väitteleen,on tässä vaan reilu 10 vuotta tullu harrastettua autourheilua ja nähtyä monenlaisia nokka-akseleita ja niiden pinnotuksia,kaikkien pinnotusten nimiä en muista ! sprintin turbo akseleista olevista papereista löytyy merkintä FOSFATOINTI ,muita pintäkäsittelyjä paperin mukaan on LIEKKIKARKAISU,NITRAUS,KOVAKROMAUS,se voi olla että nimitys on harhaanjohtava KO asialle,sehän selviää parhaiten kysymällä pajalta joka akselin on korjannu ! :roll:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: nokat

Viesti Kirjoittaja Carlos »

SP kirjoitti:,sehän selviää parhaiten kysymällä pajalta joka akselin on korjannu ! :roll:
Todella hyvä vinkki, joka pätee monessa jutussa.

vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Sp:
sprintin turbo akseleista olevista papereista löytyy merkintä FOSFATOINTI ,muita pintäkäsittelyjä paperin mukaan on LIEKKIKARKAISU,NITRAUS,KOVAKROMAUS,se voi olla että nimitys on harhaanjohtava KO asialle

Tuntuu järkeenkäyvältä, nyt kun kerrot myös muista pintakäsittelyistä fosfatoinnin jälkeen.
Fosfatointia voidaan käyttää ymmärtääkseni myös metallin esikäsittelynä ennen varsinaisen pinnoitteen tekemistä.

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Eihän joku kannen ja pakosarjan välisistä liitoksista ole jäänyt vuotamaan. Meinaan jos oli kansi pois nokka-akseli remontin yhteydessä.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

vanadoo kirjoitti:Hydrauliset nostajathan juuri poistavat välykset venttiilistä.

Mikäli olen niiden toiminnan oikein ymmärtänyt, niin ne täyttyvät öljyllä ja pitävät nokan ja venttiilinkaran välisen välyksen nollana.

Käsin liikuteltaessa ne eivät kuitenkaan mielestäni liiku mihinkään suuntaan.
Ainoastaan nostajan kupin sisällä oleva venttiilin karan painaja pyörii paikallaan.
Olen yrittänyt monellakin tavalla nostaa tai painaa niitä painajia, mutta yrityksistäni huolimatta ne eivät nouse tai laske, ainoastaan pyörivät.

Eivät kai ne kaikki voi rikkikään olla, minä en vain osaa niitä testata.
Aivan, eli kuulostaisi siltä että toimivat, jos ei ole välystä mihinkään suuntaan. Toimiessaanhan öljynpaine pitää karan painajan ulkona.

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

Fosfatointi

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Tervehdys

Fosfatointia käytetään laakerien liukupinnoissa, parantaa kuulemma voitelua/ kestoikää. Fosfatointia käytetään myös rynkyn pinnassa, jos sieltä tutumpi.

Elikkä ihan tosi juttu, ei kannata poistaa.

TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

vanadoo
Viestit: 74
Liittynyt: 23 Syys 2004, 02:55

Viesti Kirjoittaja vanadoo »

Vihdoinkin Alfani toimii. Todennäköisesti nokka-akselille oli tapahtunut jotain sen ollessa koneistamossa. Siitähän täyttöhitsattiin ja muotoonhiottiin nelossylinterin imunokka. Hemmetin kallis operaatio kaikenkaikkiaan, ainakin näin pienituloiselle hemmolle. 90 egee hitsaus+postimaksut ja kaiken tämän turhan moottorin purkamisen ja kokoamisen jälkeen korjauksesta jäi jäljelle armoton vitutus ja tod.näk. lämmön vaikutuksesta vääntynyt nokka-akseli.

Sain onneksi eilen ostettua käytetyn akselin parillakympillä ja jos olisin tiennyt moottorikoneistamojen työn laadun, en olisi edes yrittänyt korjauttaa vanhaa. Nokkien hitsausta ja hiontaa tekee ymmärtääkseni ainoastan muutama firma Suomessa, joten en tiedä voisiko toinen niistä saada aikaiseksi toimivampaa jälkeä.

Kiitoksia kaikille jotka yrititte auttaa.

Vastaa Viestiin