33, käy kuin vanha kuplavolkkari.
Valvoja: Moderators
33, käy kuin vanha kuplavolkkari.
Sainpahan vihdoinkin nokka-akselin koneistamosta. Yksi nokista oli kulunut, joten se täytettiin ja hiottiin oikeaan muotoonsa.
Eilen laittelin sen paikoilleen ja tänään avasin uudelleen omalaatuisen käyntihäänen vuoksi.
Nokka-akselin nokat olivat käsittelyn aikana saaneet tumman, hieman puhdasta metallia tummemman, luistamattoman kerroksen, jota tyhmyyksissäni en poistanut eilen.
Voiko nokkien luistamattomuus aiheuttaa autoon ylimääräisiä ääniä?
Käynti muistuttaa hieman vanhan kuplavolkkarin ääntä ja kovenee kierrosten kasvamisen myötä.
Tyhjäkäynnillä hiljaisimmillaan.
Hemmetinmoinen homma kasata taas koko paketti uudelleen kokoon, joten auttakaa nyt jotenkin.
Onko jollain muulla kokemusta samanlaisesta äänestä nokkien asentamisen jälkeen?
Toinen epäilyksen aiheuttaja ovat hydrauliset nostimet.
Kuinka niiden toiminnan voi tarkistaa?
Venttiilit, jouset, lautaset, kaikki muu on silmämääräisesti tarkistellen ok.
Eilen laittelin sen paikoilleen ja tänään avasin uudelleen omalaatuisen käyntihäänen vuoksi.
Nokka-akselin nokat olivat käsittelyn aikana saaneet tumman, hieman puhdasta metallia tummemman, luistamattoman kerroksen, jota tyhmyyksissäni en poistanut eilen.
Voiko nokkien luistamattomuus aiheuttaa autoon ylimääräisiä ääniä?
Käynti muistuttaa hieman vanhan kuplavolkkarin ääntä ja kovenee kierrosten kasvamisen myötä.
Tyhjäkäynnillä hiljaisimmillaan.
Hemmetinmoinen homma kasata taas koko paketti uudelleen kokoon, joten auttakaa nyt jotenkin.
Onko jollain muulla kokemusta samanlaisesta äänestä nokkien asentamisen jälkeen?
Toinen epäilyksen aiheuttaja ovat hydrauliset nostimet.
Kuinka niiden toiminnan voi tarkistaa?
Venttiilit, jouset, lautaset, kaikki muu on silmämääräisesti tarkistellen ok.
Muistelisin, että edellisessä autossa hydrauliset nostimet alkoivat pitää eräänlaista naputusta/kilinää. Eivät niinkään tuonlaista, kun kuvailit. Tuossa autossa toiminnan testaaminen onnistui aukaisemalla venttiilikoppa ja painelemalla niitä käsin. Toimimaton nostaja painui selvästi käsin painettaessa.
Hydrauliset nostajathan juuri poistavat välykset venttiilistä.
Mikäli olen niiden toiminnan oikein ymmärtänyt, niin ne täyttyvät öljyllä ja pitävät nokan ja venttiilinkaran välisen välyksen nollana.
Käsin liikuteltaessa ne eivät kuitenkaan mielestäni liiku mihinkään suuntaan.
Ainoastaan nostajan kupin sisällä oleva venttiilin karan painaja pyörii paikallaan.
Olen yrittänyt monellakin tavalla nostaa tai painaa niitä painajia, mutta yrityksistäni huolimatta ne eivät nouse tai laske, ainoastaan pyörivät.
Eivät kai ne kaikki voi rikkikään olla, minä en vain osaa niitä testata.
Mikäli olen niiden toiminnan oikein ymmärtänyt, niin ne täyttyvät öljyllä ja pitävät nokan ja venttiilinkaran välisen välyksen nollana.
Käsin liikuteltaessa ne eivät kuitenkaan mielestäni liiku mihinkään suuntaan.
Ainoastaan nostajan kupin sisällä oleva venttiilin karan painaja pyörii paikallaan.
Olen yrittänyt monellakin tavalla nostaa tai painaa niitä painajia, mutta yrityksistäni huolimatta ne eivät nouse tai laske, ainoastaan pyörivät.
Eivät kai ne kaikki voi rikkikään olla, minä en vain osaa niitä testata.
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
Re: 33, käy kuin vanha kuplavolkkari.
se tumma väri voi olla esim. FOSFATOINTI pintakäsittely,ei sitä ole tarkoituskaan poistaa ! ilman käsittelyä hiottu nokka ei kestä.vanadoo kirjoitti:Sainpahan vihdoinkin nokka-akselin koneistamosta. Yksi nokista oli kulunut, joten se täytettiin ja hiottiin oikeaan muotoonsa.
Eilen laittelin sen paikoilleen ja tänään avasin uudelleen omalaatuisen käyntihäänen vuoksi.
Nokka-akselin nokat olivat käsittelyn aikana saaneet tumman, hieman puhdasta metallia tummemman, luistamattoman kerroksen, jota tyhmyyksissäni en poistanut eilen.
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...
Hieman epäilen, sillä netistä pikaisest hakien löysin fosfatoinnille seuraavan selityksen.
Metallipinnan käsittely, jolla estetään korroosiota ja pidennetään mahdollisen maalauksen kestoikää. Fosfatointiliuos joko levitetään/ruiskutetaan kappaleen päälle tai kappale upotetaan liuokseen.
Voihan tietenkin olla mahdollista että nokka on fosfatoitu estämään korroosiota kuljetuksen aikana.
Muutamasta nokasta ko.tumma väri oli jo osaksi irronnut eilisen koekäytön aikana.
Metallipinnan käsittely, jolla estetään korroosiota ja pidennetään mahdollisen maalauksen kestoikää. Fosfatointiliuos joko levitetään/ruiskutetaan kappaleen päälle tai kappale upotetaan liuokseen.
Voihan tietenkin olla mahdollista että nokka on fosfatoitu estämään korroosiota kuljetuksen aikana.
Muutamasta nokasta ko.tumma väri oli jo osaksi irronnut eilisen koekäytön aikana.
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
nokat
joo en ryhdy asiasta väitteleen,on tässä vaan reilu 10 vuotta tullu harrastettua autourheilua ja nähtyä monenlaisia nokka-akseleita ja niiden pinnotuksia,kaikkien pinnotusten nimiä en muista ! sprintin turbo akseleista olevista papereista löytyy merkintä FOSFATOINTI ,muita pintäkäsittelyjä paperin mukaan on LIEKKIKARKAISU,NITRAUS,KOVAKROMAUS,se voi olla että nimitys on harhaanjohtava KO asialle,sehän selviää parhaiten kysymällä pajalta joka akselin on korjannu !vanadoo kirjoitti:Hieman epäilen, sillä netistä pikaisest hakien löysin fosfatoinnille seuraavan selityksen.
Metallipinnan käsittely, jolla estetään korroosiota ja pidennetään mahdollisen maalauksen kestoikää. Fosfatointiliuos joko levitetään/ruiskutetaan kappaleen päälle tai kappale upotetaan liuokseen.
Voihan tietenkin olla mahdollista että nokka on fosfatoitu estämään korroosiota kuljetuksen aikana.
Muutamasta nokasta ko.tumma väri oli jo osaksi irronnut eilisen koekäytön aikana.
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: nokat
Todella hyvä vinkki, joka pätee monessa jutussa.SP kirjoitti:,sehän selviää parhaiten kysymällä pajalta joka akselin on korjannu !
Sp:
sprintin turbo akseleista olevista papereista löytyy merkintä FOSFATOINTI ,muita pintäkäsittelyjä paperin mukaan on LIEKKIKARKAISU,NITRAUS,KOVAKROMAUS,se voi olla että nimitys on harhaanjohtava KO asialle
Tuntuu järkeenkäyvältä, nyt kun kerrot myös muista pintakäsittelyistä fosfatoinnin jälkeen.
Fosfatointia voidaan käyttää ymmärtääkseni myös metallin esikäsittelynä ennen varsinaisen pinnoitteen tekemistä.
sprintin turbo akseleista olevista papereista löytyy merkintä FOSFATOINTI ,muita pintäkäsittelyjä paperin mukaan on LIEKKIKARKAISU,NITRAUS,KOVAKROMAUS,se voi olla että nimitys on harhaanjohtava KO asialle
Tuntuu järkeenkäyvältä, nyt kun kerrot myös muista pintakäsittelyistä fosfatoinnin jälkeen.
Fosfatointia voidaan käyttää ymmärtääkseni myös metallin esikäsittelynä ennen varsinaisen pinnoitteen tekemistä.
Aivan, eli kuulostaisi siltä että toimivat, jos ei ole välystä mihinkään suuntaan. Toimiessaanhan öljynpaine pitää karan painajan ulkona.vanadoo kirjoitti:Hydrauliset nostajathan juuri poistavat välykset venttiilistä.
Mikäli olen niiden toiminnan oikein ymmärtänyt, niin ne täyttyvät öljyllä ja pitävät nokan ja venttiilinkaran välisen välyksen nollana.
Käsin liikuteltaessa ne eivät kuitenkaan mielestäni liiku mihinkään suuntaan.
Ainoastaan nostajan kupin sisällä oleva venttiilin karan painaja pyörii paikallaan.
Olen yrittänyt monellakin tavalla nostaa tai painaa niitä painajia, mutta yrityksistäni huolimatta ne eivät nouse tai laske, ainoastaan pyörivät.
Eivät kai ne kaikki voi rikkikään olla, minä en vain osaa niitä testata.
Fosfatointi
Tervehdys
Fosfatointia käytetään laakerien liukupinnoissa, parantaa kuulemma voitelua/ kestoikää. Fosfatointia käytetään myös rynkyn pinnassa, jos sieltä tutumpi.
Elikkä ihan tosi juttu, ei kannata poistaa.
TimoJ
Fosfatointia käytetään laakerien liukupinnoissa, parantaa kuulemma voitelua/ kestoikää. Fosfatointia käytetään myös rynkyn pinnassa, jos sieltä tutumpi.
Elikkä ihan tosi juttu, ei kannata poistaa.
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
Vihdoinkin Alfani toimii. Todennäköisesti nokka-akselille oli tapahtunut jotain sen ollessa koneistamossa. Siitähän täyttöhitsattiin ja muotoonhiottiin nelossylinterin imunokka. Hemmetin kallis operaatio kaikenkaikkiaan, ainakin näin pienituloiselle hemmolle. 90 egee hitsaus+postimaksut ja kaiken tämän turhan moottorin purkamisen ja kokoamisen jälkeen korjauksesta jäi jäljelle armoton vitutus ja tod.näk. lämmön vaikutuksesta vääntynyt nokka-akseli.
Sain onneksi eilen ostettua käytetyn akselin parillakympillä ja jos olisin tiennyt moottorikoneistamojen työn laadun, en olisi edes yrittänyt korjauttaa vanhaa. Nokkien hitsausta ja hiontaa tekee ymmärtääkseni ainoastan muutama firma Suomessa, joten en tiedä voisiko toinen niistä saada aikaiseksi toimivampaa jälkeä.
Kiitoksia kaikille jotka yrititte auttaa.
Sain onneksi eilen ostettua käytetyn akselin parillakympillä ja jos olisin tiennyt moottorikoneistamojen työn laadun, en olisi edes yrittänyt korjauttaa vanhaa. Nokkien hitsausta ja hiontaa tekee ymmärtääkseni ainoastan muutama firma Suomessa, joten en tiedä voisiko toinen niistä saada aikaiseksi toimivampaa jälkeä.
Kiitoksia kaikille jotka yrititte auttaa.