Ilmastointi luulee auton olevan lämmin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Ilmastointi luulee auton olevan lämmin

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Auto: 1999 156 2.0 TS automaatti-ilmastoinnilla

Oireet: alkumatkasta puhaltaa lämmintä kuten pitääkin. Noin 30min ajon jälkeen alkaa vekotin puskemaan kylmää ilmaa ja lyö puhallusta lisää. 23.12. noin 3h ajon jälkeen vehje toimi taas niinkuin pitikin.

Minun vainoharhadiagnoosi on, että keskikonsolissa oleva lämpöanturi ei saa kabiinista "raitista" ilmaa ympärilleen, ja keskikonsolin lämmettessä anturi lämpiää => luulee, että auto on lämmin ja päättää viilentää.

Onko anturissa hajoavia osia, jotka voisi aiheuttaa tämän?
Jos on niin voiko anturia korjata?
Jos ei voi korjata niin paljonko maksaa uusi anturi?

Vaihtotyön vaikeudesta en kysele, varmasti koko auto on kasattu tuon anturin ympärille, eli purkaminen aloitettava oikeasta takapyörästä.

Eli teknistä tukea kaivataan :wink:
VMP

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ilmastoinnista en sen enempää tiedä, koska omassani ei sitä ole, mutta olikos tuossa keskikonsolin anturissa joku "puhallin" joka vetää ilmaa kabiinista?

Keskikonsolin purku ei kauhean paha ole. Ensin lämmönsäätimet kaikki jompaan kumpaan ääriasentoon. Niistä lähtee kehys vetämällä irti. Siksi siis nupit kaakkoon, että saa takaisin samaan asentoon. Sisäkierron ja takalasilämppärin napeissa on kummassakin kaksi pientä jousta, joten tarkkana etteivät katoa. Tämän jälkeen tuhkakuppi irti, on kahdella ruuvilla. Sytkän johto on liittimellä. Tuhkakupin takana on kaksi kiinnitysruuvia. Vaihdekepin pussin alla on neljä ruuvia ja radion molemmin puolin yksi. Hätävilkkukytkin on myös liittimillä, kannattaa merkata ylös, miten liittimet (2 kpl) on. Tämän jälkeen keskikonsoli irtoaa varovasti heiluttelemalla. Ja nyt kun keskikonsoli on auki, niin suosittelen samalla uusimaan polttimot lämmönsäätimiin ja keskikonsolin mittareihin. Maksavat varmaan luokkaa 20 senttiä kappale.

EDIT: Tais siinä radion ympäristössä olla kuitenkin neljä ruuvia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sen anturin kanssa samassa paketissa on pieni puhallin, jonka homma on imeä kabiinista ilmaa anturille. Jos puhallin ei toimi niin auturi alkaa käytännössä mittaamaan kojelaudan rakenteiden lämpötilaa. Paketti ei ollut Alfan osaksi erityisen kallis, alle sadan euron nyt kuitenkin. Kallis tietysti siihen nähden että samanlainen NTC-vastus maksaa elektroniikkaputiikissa 50 senttiä ja pieni laitetuuletin kait pari euroa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Tuo automaattitoiminto pönttöilee vastaavalla tavalla joskus varsinkin kovimmalla pakkasilla munkin autossa. Kun otan automaattitoiminnon pois päältä, lämmöt pysyvät "tasaisena". Pikku pakkasilla tai kesäkeleillä automaatti-ilmastointi toimii ihan ok.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tehokkaana kaverina jatkoin harjoituksia, anturi oli pölyn peitossa, puhallin oli imenyt itseensä samaa möhnää.
Puhdistin anturin ja puhaltimen => ei apua

Voiko tuota anturia testata millään keinolla, ihan suoraan ei viitsisi anturikauppaan hipsiä?

Lämmön säätö siis mielestäni toimii, jos namiskan kääntää kaakkoon, lämmintä tulee.
VMP

Jevgen
Viestit: 384
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

mattijus kirjoitti:Voiko tuota anturia testata millään keinolla, ihan suoraan ei viitsisi anturikauppaan hipsiä?
CarData CD antaa In car temperature sensorille seuraavat vastukset eri lämpötiloissa:

0 C n. 33kΩ
25 C n. 10kΩ
50 C n. 3,5 kΩ

En tiedä voiko noihin luottaa, enkä ole kyseisestä laitteesta ikinä niitä mitannut, mutta jos on apua, niin hyvä. :roll:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Anturin ropeli jumissa, uusi anturi poisti ongelman. :-D
VMP

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Pistetään tähän samaan ketjuun kun on vähän samanlaista ongelmaa. Mulla toi automaatti-ilmastointi tuntuu välillä olevan ihan unessa. Eli ei ala puhaltamaan lämmintä, vaikka koneen lämmöt on ihan normaalit ja kabiinissa kuitenkin kylmä. Sitten kun pistää lämmönsäädön maksimille, niin alkaa tulemaan lämmintä kabiiniin. Sitten kun kääntää takaisin normaaliasentoon niin se toimii normaalisti kuten kuuluukin. Mutta siis outoa, että tuota pitää ikäänkuin herätellä vääntelemällä nappuloita. Ei varmaan ole ihan normaalia toimintaa? :crazyeyes:

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mulla ei tunnu puhaltavan "hi" asennossa yhtä lämmintä kuin kun säätää 32.5 (vai mikä olikaan maksimi) :crazyeyes:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

No, pistetään vaikka tähän ketjuun. En oikein ole tyytyväinen 156:n automaattisen ilmastoinnin toimintaan. Matka-ajossa ensin menee ihan kivasti, kunnes auto ilmeisesti saavuttaa halutun lämpötilan. Tämän jälkeen ilmastointi alkaa puskemaan huomattavasti viileämpää ilmaa ja pakosti joutuu ruuvaamaan lämpötilaa lämpimämmälle. Asteikko vaan meinaa loppua kesken pidemmillä matkoilla.

Vika tuntuisi olevan selkeästi sisätilan lämpöanturissa, mutta kun vaihdoin senkin jo männä vuonna. Vai onko tuo toiminta tosiaan noin kulmikasta? Vilu tulee perkeles.. No, eipä noita matka-ajoja nykyisin hirveästi ole. Toisessa autossa on manuaalinen ilmastointi ja sen kanssa tulee paremmin toimeen.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

hagger16 kirjoitti:No, pistetään vaikka tähän ketjuun. En oikein ole tyytyväinen 156:n automaattisen ilmastoinnin toimintaan. Matka-ajossa ensin menee ihan kivasti, kunnes auto ilmeisesti saavuttaa halutun lämpötilan. Tämän jälkeen ilmastointi alkaa puskemaan huomattavasti viileämpää ilmaa ja pakosti joutuu ruuvaamaan lämpötilaa lämpimämmälle. Asteikko vaan meinaa loppua kesken pidemmillä matkoilla.

Vika tuntuisi olevan selkeästi sisätilan lämpöanturissa, mutta kun vaihdoin senkin jo männä vuonna. Vai onko tuo toiminta tosiaan noin kulmikasta? Vilu tulee perkeles.. No, eipä noita matka-ajoja nykyisin hirveästi ole. Toisessa autossa on manuaalinen ilmastointi ja sen kanssa tulee paremmin toimeen.
huomasin itse nyt ekaa kertaa saman kun ajoin viime viikonloppuna savonlinnaan, sai koko ajan olla ruuvaamassa kuumemmalle... täysillä puhaltaa kyllä kuumaa ilmaa ja pidin hetken täysillä ja palasin 22 asteeseen niin sitten toimi hyvin loppumatkan...

pitäs vissiin vaihtaa se anturi, jos se jeesais! paljos se makso sillon ku ostit sen?

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Sen verran jo aikaa kun vaihdoin tuon anturin, että ei ihan tarkalleen muista. Olisko ollut 80€? Joku muu ehkä muistaa? Onhan sillä kokoonsa nähden tietty hintaa..

Tuli jo mieleen, että möivätköhän rikkinäisen anturin, kun ei mitään auttanut. Missäs muualla tuossa voisi olla vika? Saakohan tuota ilmastointia muutettua mitenkään manuaaliksi, niin ettei auto tekisi omia päätelmiään, vaan lämpötila säätyisi vain potikasta?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä tuo minulla piti lämmöt sen verran hyvin ettei koko härveliä tullut edes ajateltua. Puhallinnopeuden muuttelussa tuo tosin piti aika varovaista linjaa.

Murtomies oli päättänyt viedä GTV:stä radion lisäksi sumuvalojen kytkimet ja sisälämpötila-anturin (!), uusi maksoi muistaakseni jotain 60 euroa. Siinähän tulee samassa pötikässä anturin lisäksi pieni puhallin joka kierrättää sisäilmaa anturin kautta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

hagger16 kirjoitti:Saakohan tuota ilmastointia muutettua mitenkään manuaaliksi, niin ettei auto tekisi omia päätelmiään, vaan lämpötila säätyisi vain potikasta?
:)

Automaatti-ilmastointi on näitä juttuja, jotka minun puolestani voi toivottaa alimpiin kerroksiin. Joutaisi sinne oikeastaan ilmastoinnin kompressorit kaikkineen, kun tarkemmin ajatelee - siis ainakin täällä Suomessa - saisi senkin tehon moottorista tien pintaan, vaika sitten toisikin samalla kuljettajalle hien pintaan. Voi kun joku tekisi mulle yksinkertaisen auton!

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Autossa autom.ilmastointi. Ongelma: Kun ajelee "pitkää matkaa" , 22C , auto ja jalka/tuulilasi , puhaltaa kylmä->kuuma->kylmä->kuuma , ei osaa pitää tasasena lämpöä kuin harvoin. Kun on sopiva lämpötila,alkaa yhtäkkiä puskeaan tulikuumaa sisään ja sitten hetken päästä kylmää kun alkaa hiki valumaan, vaikka en koske mihinkään säätöön.

Ongelma2: Tuulilasille ei tule ilmaa ollenkaan,kaikki muut koitin ja ilmaa tulee niinkuin pitää. Missä vika ?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

liikkuuko läppien säätömoottorit hyvin?niihin pääsee repsikan puolelta käsiks.voisko lämpötunnistimissa olla katkos ja sen takia ei aina tiedä kuinka lämmintä ilmaa puhaltaa.siä putkistoissa oli muistaakseni 2 pientä vastusta+sen ritilän takana siinä lämmön säätimien lähellä.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Ilmastointi luulee auton olevan lämmin

Viesti Kirjoittaja willez »

Homma selvitetty,eli ongelma oli EI ilmaa tuulilasille ja jalkoihin,vaikka säädintä kääntelee miten,ja lämpötila vaihtelee vaikka ei koske mihenkään.

Kojelaudan keskellä oleva "ritileikkö" (ylhäällä siis) pois,alta paljastuu ilman säätöläppä. Siinä on ympärillä kumitiiviste.

Kun kääntelee nupista asentoja (naama,jalka-naama,jalka) niin läppä kääntyy,eli kolme eri asentoa.

Kumitiiviste hiersi muoviin,jonka toisella puolella on soittimenperse (hifi-asennusten takia soittimen takana on paljon johtoa joten muovi johon läpän kumitiiviste hiersi oli hiukan "painautunut" ulospäin).

Kun läppä oli jumissa,se jäi keskiasentoon ja nyki siinä hetken,jotenka ilmaa tulee jonkun verran naamaan,muualle ei lainkaan vaikka nuppia miten väänteli. Samalla kuuma ilma jää "pyörimään" läpän alueelle -> kuumenee ja anturi mahdollisesti kuumenee myös -> alkaa puskemaan kylmää yhtäkkiä ja sitten taas kuumaa.

Koitin paperinpalalla niin flekti pyörii sisälämpöanturin sisällä.

Otin siis mattopuukolla läpän kumitiiviisteestä slaissin pois ja samalla rasvasin "saranat". Nyt pelaa !

Ohessa video havainnollistamiseksi -> KLIKS !

Vastaa Viestiin