Krahina tyhjäkäynnillä (156 V6)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Krahina tyhjäkäynnillä (156 V6)

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Onko joku törmännyt vastaavaan; Auton käydessä tyhjäkäyntiä, kuuluu konehuoneen puolelta krahinaa (vaikea paikallistaa, mutta minun mielestäni repsikan puolelta). Äsken kun pesin auton ja laitoin kuutosen murisemaan, niin mielestäni ääni oli voimakkaampi, mitä normaalisti. Flektin pyöriessä tuota ei kuulu... Tai sitten se ulina vaan peittää äänen... :roll:
Viimeksi muokannut Cuore Sportivo, 04 Loka 2003, 08:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Kuuluuko ääni jatkuvana vai pätkivänä?
Vaikuttaako se asiaan mitenkään jos on ilmastointi/lämmitinlaite 0-asennossa tai automaatilla?
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Maho kirjoitti:Kuuluuko ääni jatkuvana vai pätkivänä?
Vaikuttaako se asiaan mitenkään jos on ilmastointi/lämmitinlaite 0-asennossa tai automaatilla?
Auto/0 -asennolla ei ollut merkitystä, mutta krahina loppui, kun otin ilmastoinnin kokonaan pois päältä, ja jatkui taas, kun laitoin takaisin!!! :P
Ääni on jatkuva. Eli ilmastoinnissa on hämminkiä(?), mutta mitä?

Kiitokset Maholle, nyt ainakin tietää, miten äänen saa pois.. Sillä se on tosiaankin ärsyttävä...

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jos ilmastoinnin kytkentä pois päältä vaikuttaa krohinaan niin syytä ääntelyyn voisi hakea sitten kompurasta... :)
kyseessähän voi olla vaikkapa lievä laakerivika...

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

90 kirjoitti:jos ilmastoinnin kytkentä pois päältä vaikuttaa krohinaan niin syytä ääntelyyn voisi hakea sitten kompurasta... :)
kyseessähän voi olla vaikkapa lievä laakerivika...
Joo, krahina tosiaan loppuu, kun ilmastointi on pois päältä.
Meneeköhän mulla monenkin v-lopun kaljarahat, jos tuon laitattaa kuntoon... :roll:

innanen
Viestit: 18
Liittynyt: 27 Touko 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja innanen »

Scuore sportivo kirjoitti:Joo, krahina tosiaan loppuu, kun ilmastointi on pois päältä.
Kai se sitten kuuluu ajossakin ja ääni muuttuu kierrosten mukaan?
Niin ja helteellä ei tietenkään kuulu mitään :)

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

innanen kirjoitti: Kai se sitten kuuluu ajossakin ja ääni muuttuu kierrosten mukaan?
Niin ja helteellä ei tietenkään kuulu mitään :)
Ei sitä ääntä sisälle kuule... Ja krahina alkoi vasta tässä syksyn aikana.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Scuore sportivo kirjoitti:
90 kirjoitti:jos ilmastoinnin kytkentä pois päältä vaikuttaa krohinaan niin syytä ääntelyyn voisi hakea sitten kompurasta... :)
kyseessähän voi olla vaikkapa lievä laakerivika...
Joo, krahina tosiaan loppuu, kun ilmastointi on pois päältä.
Meneeköhän mulla monenkin v-lopun kaljarahat, jos tuon laitattaa kuntoon... :roll:
toivotaan ettei... :-D
ei muuta kuin delta-autoon tekemään vika-analyysiä....=)
voi olla parempi kun menee pikkupöhnässä niin rempan hinta ei kuullosta niin pahalta... :P

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Se kuuluu mielestäni ominaisuuksiin. Omassa 156ssa (2.0TS) samanlainen kuin kuvaamasi ääni.Mitä kylmempi ilma sitä enemmän se kuuluu. Minusta se kuuluu ominaisuuksiin - käynnistyksen jälkeen (kylmänä siis) ääni kuuluu hiemen isompana kun myöhemmin.

Tuskin kannattaa tuhlata rahaa tuon korjaukseen, jos muuta vikaa ei ole. Eri asia jos ääni alkaa olla korvia särkevä.
MP

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

90 kirjoitti:jos ilmastoinnin kytkentä pois päältä vaikuttaa krohinaan niin syytä ääntelyyn voisi hakea sitten kompurasta... :)
kyseessähän voi olla vaikkapa lievä laakerivika...
Muistaakseni joskus oli puhe ilmastoinnin huollosta + kompuran öljyymisestä?!?!? :crazyeyes: Lisätkää joku jos meikäläinen menee pahasti mettään. Oisko tuommosella toimenpiteellä kenties jotain vaikutusta asiaan.
Ei enää Alfaa... eipä

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

ei ilmastointii öljytä eikä sinne panna lisää mömmöjä ennenkuin sen teho
heikkenee

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

alfdats kirjoitti:ei ilmastointii öljytä eikä sinne panna lisää mömmöjä ennenkuin sen teho
heikkenee
No ei kai nyt ilmastointia öljytä! Puhuinkin tuossa kompuran öljyymisestä. Kai sitä laakeria tms. voi jotenkin öljytä/voidella.
Ja kyllä ilmastointi on muutenkin hyvä huollattaa ennenkuin mömmöt on loppu ja järjestelmä pyörii kuivana!

Eikös "V6" joskus maininnut tuosta kompuran voitelusta???
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Maho kirjoitti:
alfdats kirjoitti:ei ilmastointii öljytä eikä sinne panna lisää mömmöjä ennenkuin sen teho
heikkenee
No ei kai nyt ilmastointia öljytä! Puhuinkin tuossa kompuran öljyymisestä. Kai sitä laakeria tms. voi jotenkin öljytä/voidella.
Ja kyllä ilmastointi on muutenkin hyvä huollattaa ennenkuin mömmöt on loppu ja järjestelmä pyörii kuivana!

Eikös "V6" joskus maininnut tuosta kompuran voitelusta???

juu... muistelen myös että tuosta laakereiden rasvaamisesta puhetta on aikaisemminkin ollut...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Siihen kylmäaineeseen lisätään öljyä, joka sitten ilmastointia käytettäessä voitelee kompuraa. Öljy vaihdetaan samalla kertaa kylmäaineen kanssa, ei kompressoriin mitään erillistä voitelua tarvitse suorittaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Siihen kylmäaineeseen lisätään öljyä, joka sitten ilmastointia käytettäessä voitelee kompuraa. Öljy vaihdetaan samalla kertaa kylmäaineen kanssa, ei kompressoriin mitään erillistä voitelua tarvitse suorittaa.
Kiitos, löytyhän sieltä ammattilaisen vastaus :wink: Eli jos kylmäaineet on vanhat ja vähissä, voi hyvinkin kompura pitää ääntä, vai?
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Maho kirjoitti:Kiitos, löytyhän sieltä ammattilaisen vastaus :wink:
Taisit siis quotata väärää jannua? :roll:
Maho kirjoitti:Eli jos kylmäaineet on vanhat ja vähissä, voi hyvinkin kompura pitää ääntä, vai?
Järjestelmässä on painekytkin, joka sammuttaa kompuran paineen ollessa tarpeeksi kova ja myös siinä tapauksessa, että paine on liian pieni eli kylmäaine on vähissä. Systeemin ei siis pitäisi rikkoa itse itseään. Pieni rahina voi tietty olla jonkun kompuran ominaisuuskin, mutta yleisesti ottaen kuvittelisin, että se kertoo (alkavasta?) laakeriviasta. Tuosta tuskin on paluuta...

En tiedä, suostuuko mikään paikka vaihtamaan kompressoriin pelkkiä laakereita ja tiivisteitä. Oma kompurani alkoi ensin tihkumaan öljyä, sitten rahisemaan ja sitten systeemi hiljeni. Vaihdoin koko mötikän uuteen.

Huollon mielipidettä voi tietty kysyä, mutta luulen ettei tuolle voi tehdä muuta kuin huolehtia siitä, että kompurassa on öljyä. Kyllähän kompressorin pitäisi kestää kauemmin kuin neljä vuotta, mutta kuuluu noita valitettavasti kypsyneen muistakin 156:sista.
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Maho kirjoitti:Kiitos, löytyhän sieltä ammattilaisen vastaus :wink:
Taisit siis quotata väärää jannua? :roll:
Maho kirjoitti:Eli jos kylmäaineet on vanhat ja vähissä, voi hyvinkin kompura pitää ääntä, vai?
Järjestelmässä on painekytkin, joka sammuttaa kompuran paineen ollessa tarpeeksi kova ja myös siinä tapauksessa, että paine on liian pieni eli kylmäaine on vähissä. Systeemin ei siis pitäisi rikkoa itse itseään. Pieni rahina voi tietty olla jonkun kompuran ominaisuuskin, mutta yleisesti ottaen kuvittelisin, että se kertoo (alkavasta?) laakeriviasta. Tuosta tuskin on paluuta...

En tiedä, suostuuko mikään paikka vaihtamaan kompressoriin pelkkiä laakereita ja tiivisteitä. Oma kompurani alkoi ensin tihkumaan öljyä, sitten rahisemaan ja sitten systeemi hiljeni. Vaihdoin koko mötikän uuteen.

Huollon mielipidettä voi tietty kysyä, mutta luulen ettei tuolle voi tehdä muuta kuin huolehtia siitä, että kompurassa on öljyä. Kyllähän kompressorin pitäisi kestää kauemmin kuin neljä vuotta, mutta kuuluu noita valitettavasti kypsyneen muistakin 156:sista.
yhdestä?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

V6 kirjoitti:yhdestä?
Siis... hajonneesta 156:n kompurasta? Kristerillä ainakin levisi, mielestäni meni jollakin toisellakin. Mutta OK, otan vähän takaisin, ei parin yksilön perusteella voi vetää kummoisia johtopäätöksiä.

Sandenin kompura mullakin on 164:ssä, malli tosin on eri. Kuivain näyttäisi vielä olevan alkuperäinen (!) eli kompuraa tuskin on aikaisemmin vaihdettu, se siis kesti 13 vuotta. Tuskin uudet samanmerkkiset voivat hirveästi huonompia olla?
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
V6 kirjoitti:yhdestä?
Siis... hajonneesta 156:n kompurasta? Kristerillä ainakin levisi, mielestäni meni jollakin toisellakin. Mutta OK, otan vähän takaisin, ei parin yksilön perusteella voi vetää kummoisia johtopäätöksiä.

Sandenin kompura mullakin on 164:ssä, malli tosin on eri. Kuivain näyttäisi vielä olevan alkuperäinen (!) eli kompuraa tuskin on aikaisemmin vaihdettu, se siis kesti 13 vuotta. Tuskin uudet samanmerkkiset voivat hirveästi huonompia olla?
kumikanalta hajos kompura sen tiedän ja kristerille vaihdettiin kumikanalle tilattu magneettikytkin vaikka ei ollut vikaa?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Mulla tuollainen samanlainen(?) rahina loppui ilmastoinnin hihnakiristimen laakerin voitelulla. Syypää oli se kiristinrulla mikä on lähimpänä ilmastoinnin kompuraa. Laakeri oli vaan päässyt kuivahtamaan ja kun ilmastoinnin laitto päälle, alko se kurmittamaan rullan laakeria enemmän kasvaneen kuorman takia ja laakeri alko huutamaan. Tää nyt oli vaan mun teoria mutta ääni ainakin loppu... :wink:

Tilde
Viestit: 23
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 02:25
Car(s): 159 3.2 JTS Q4
ex 156 SW 2.0 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tilde »

2004, 156 JTS kyseessä, ajettu 125tkm. Nyt kovilla helteillä on kaupungissa ajettaessa kytkenyt ilmastointia pois päältä, maantiellä pysyy kyllä päällä. Eilen naksutteli taas pois päältä kun kone oli kuuma parkista lähtiessä, ja hetken ajon jälkeen kytkeyty päälle, jonka jälkeen rupesi moniurahihnan seutuvilta vähän savua tulemaan, ja savua ehti vähän tulla myös repsikan puolelta sisälle. Pysäytin 100 m päähän parkkipaikalle, jossa konepellin avattuani pientä savua nousi vielä ilmastoinnin hihnapyörän kohdalta. Jäähdyttelin konetta jonkun aikaa parkissa ja koitin etsiä näkyviä "käryämiskohtia" moniurahihnasuojan ja moottorin suojamuovin alta, mutta mitään muuta ei näkynyt kun jotain karstan näköistä, tyyliin palanutta muovia, ilmastoinnin hihnapyörän päässä. Auto käyntiin ja ilmastoinnin kompuran(tai hihnapyörän) kohdalta kuului rahinaa, riippumatta siitä oliko ilmastointi päällä vai ei. Ajossa ääntä hädin tuskin sisälle kuuli. Sain sitten mökkivarusteilla ja peräkontista löytyvällä työkalusarjalla hihnaa löysytettyä sen verran, että sain pyöritettyä sitä ilmastoinnin hihnapyörää, ja sehän rahisi. Vikadiagnoosi on ilmeisesti nyt tehty. Kysymys kuuluukin, uskaltaako tuolla nyt ajaa takasin kotiin, reilu 130 km. Ja jos uskaltaa, niin ilmastointi päällä vai ilman? Kun rahina tosiaan kuuluu ilmastointi päällä ja pois päältä. Magneetikytkin toimii, mutta sen laakeri ilmeisesti paskana. Voiko tätä hihnapyörä/magneettikytkin hässäkkää pelkästään vaihtaa, vai joutuuko koko kompuran vaihtamaan? Jos sen voi vaihtaa, mitähän mahtaisi osa/työ kustantaa? Pystysikö itse tekemään? Kompuran vaihtoa ei itse tietenkään voi, mutta käytettynä semmoisen näköjään saisi n. 300 euroon.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Pyörikö kompressori kuitenkin käsipelillä hyvin, ei tökkinnyt tai mitään? Kompressorin lämmetessä vika saattaa tulla selvemmin esille, mutta eihän tuota viitsi käyttää yhtään ylimääräistä aikaa.

Jos nyt päätä lähteä takasin ajamaan, niin ehdottomasti A/C pois päältä, ehkä antaa enemmän armon aikaa. Eihän se kuitenkaan savua moottoritiellä kun ilmastointi on pois päältä?

ilmastointiin littyvät työt kuulu tätänykyään vain ja ainoastaan pätevyyskokeen selvittäneille henkilöille, eli juuri esimerkiksi kompressorin vaihto, jossa kylmäaine linjat avataan.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Tilde
Viestit: 23
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 02:25
Car(s): 159 3.2 JTS Q4
ex 156 SW 2.0 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tilde »

DaViega kirjoitti:Pyörikö kompressori kuitenkin käsipelillä hyvin, ei tökkinnyt tai mitään? Kompressorin lämmetessä vika saattaa tulla selvemmin esille, mutta eihän tuota viitsi käyttää yhtään ylimääräistä aikaa.

Jos nyt päätä lähteä takasin ajamaan, niin ehdottomasti A/C pois päältä, ehkä antaa enemmän armon aikaa. Eihän se kuitenkaan savua moottoritiellä kun ilmastointi on pois päältä?

ilmastointiin littyvät työt kuulu tätänykyään vain ja ainoastaan pätevyyskokeen selvittäneille henkilöille, eli juuri esimerkiksi kompressorin vaihto, jossa kylmäaine linjat avataan.

Kompressori pyörii kyllä käsipelillä, miten hyvin nyt sitä tuosta kapeasta välistä saakaan pyöritettyä. Ulkokehää kun pyöritti hihna löysällä niin siinä tuntui karheutta. Reilu 10 km on ajettu 60-80 km/h nopeutta ilmastointi pois päältä tuon savuamisen jälkeen, eikä mitään käryjä/savuja tullut. Jos tuon magneettikytkimen(tai kompuran hihnapyörän pyörivä ulkokehäosuus) laakeri on mennyt ja jumittanut aluksi kiinni, ja tämä on saanut moniuran hihnan savuamaan. Jäähdyttyään kuitenkin pyörii rohisten? Ilmastointia sen verran olen koittanut, että lämpötilaero heti päälle kytkemisen jälkeen noilla ohuella ja paksulla alu-putkella on selkeä, eli paksumpi kuumenee ja ohut kylmä kun mikä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Hihnapyörän laakiri siis hiostaa, se on siinä hilkulla uskaltaako lähteä ajamaan 130km lenkkiä... riskithän siinä on, että hihnapyörän laakerileikkaa kiinni ja katkaisee apulaitehihnan, eihän tuo ei vielä ole mikään katastrofi, mutta katkaisee matkan heti (laturi ei tee virtaa...)

Ilmastointi kuitenkin kompressorin osalta toimii jos se jäähdyttää sen ohkasemman. jos kompressorin magneettikytkimen pystyy pelkästään 156;een vaihtamaan, niin eisen mikä älyttömän paha tikki pitäisi olla, ellei magneettikytkin maksa järjettömiä summia (kalleimmat ollut 700€ :crazyeyes: - tuo oli tosin muuhun merkkiin)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Tilde
Viestit: 23
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 02:25
Car(s): 159 3.2 JTS Q4
ex 156 SW 2.0 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tilde »

Kesti kotiin asti. Löytyi luultavasti myös tarkempi analyysi tuohon vikaan:
http://www.sanden.com/index.php?tag=clutch

Kytkin kuitenkin toimii. Lämpimänä myös jonkinlainen kalkatus-ääni kuuluu tuon rohinan lisäksi.

Löytyi myös huolto-ohje:
http://www.sanden.com/images/SD_Service_Guide_Rev.2.pdf

Kesti kotiin asti. Löytyi luultavasti myös tarkempi analyysi tuohon vikaan:
http://www.sanden.com/index.php?tag=clutch

Kytkin kuitenkin toimii. Lämpimänä myös jonkinlainen kalkatus-ääni kuuluu tuon rohinan lisäksi.

Löytyi myös huolto-ohje:
http://www.sanden.com/images/SD_Service_Guide_Rev.2.pdf

Lisää "ehkäpä" analyysiä, eli kun tuo kompura kerta kytki itseään päälle ja pois jatkuvasti lyhyen ajan sisällä, liian korkeasta tai alhaisesta paineesta johtuen, kuumensi se ilmeisesti kytkintä(+kuuma keli ja kuuma kone) liikaa ja joko laakerin tiivisteet sulivat tai sitten "the field coil epoxy" suli.

11.3 Clutch Slippage
• The compressor clutch is simply two friction
surfaces forced together, like a set of brakes.
Each time the clutch is engaged some amount
heat is generated. If the engagements occur
rapidly or the system voltage is to low, excessive
heat created will cause failure of bearing seals
and or melting of the field coil epoxy .

Tilde
Viestit: 23
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 02:25
Car(s): 159 3.2 JTS Q4
ex 156 SW 2.0 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tilde »

Päivitystä tarinaan:

Viaksi paljastui hihnapyörän laakeri kuten arvelinkin, alle puolet oli kuulista jäljellä ja tiivisteet sulaneet. Hieman oli magneettikytkimen käämin epoksikin kuumentunut, mutta toimi kuitenkin.

Varaosakompura on nyt kiinni, mutta siinä itse kompura onkin menossa rikki. Vaihdatin alkuperäiseen kompuraan laakerin ja ylihuomenna asentavat sen takaisin. Onneksi purkaamolta tilatusta varaosasta saan rahat takaisin.

Vastaa Viestiin