75 ts sytyn ajoitus
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 14 Kesä 2005, 22:07
- Car(s): toyota avensis d4d
Alfa Romeo 164 T.spark -89 - Paikkakunta: pohjoispohjanmaa
75 ts sytyn ajoitus
Niin missä on ajoitus merkit ja tuleeko kummistakin tulpista samaan aikaan kipinä? Kiitos jo etukäteen.
http://www.clanger9.org.uk/alfa/engine/ignition.html
Siellä infoa.
75TS:n sytkäähän et voi säätää. Jos se käy nätisti läpi kierrosalueen, sytkä on kohdallaan. Jakajia voi pyöritellä mutta ei vaikuta ajotukseen, jos menee liikaa sivuun katoaa kipinä kokonaan. Ajotus otetaan kampuran pick-upilta, sitä siirtämällä tietty saa sytkänkin liikkumaan.
Mun ymmärtääkseni kipinät tulee samaan aikaan.
Siellä infoa.
75TS:n sytkäähän et voi säätää. Jos se käy nätisti läpi kierrosalueen, sytkä on kohdallaan. Jakajia voi pyöritellä mutta ei vaikuta ajotukseen, jos menee liikaa sivuun katoaa kipinä kokonaan. Ajotus otetaan kampuran pick-upilta, sitä siirtämällä tietty saa sytkänkin liikkumaan.
Mun ymmärtääkseni kipinät tulee samaan aikaan.
"Ajoitusmerkki" on kampiakselin hihnapyörästä katsottuna yläoikealla oleva neula. Tosin mitään hyötyä siitä ei ole, sillä sytytystä ei pysty säätämään kuin ohjelmallisesti. Sytytystä ei siis säädetä kiertämällä virranjakajia, vaan muuttamalla induktioanturin sijaintia, mutta siinäkään ei ole säätömahdollisuutta. Virranjakajien kylläkin tulee olla suurinpiirtein kohdallaan, jotta pyörijä osoittaa sytytysvuorossa olevan sylinterin elektrodia, kun Motronic päättää sytyttää. Ohjeet noiden säätämiseen löytyvät täältä: http://www.alfa75.info/tssupp.zip , josta seuraava tiedosto: TSparkSupp17.gif ja TSparkSupp18.gif
Vahvasti olen tähän saakka ollut siinä uskossa, että molemmat tulpat sytyttävät samanaikaisesti. Uskomustani mielestäni tukee tulppien symmetrinen sijoittuminen palotilaan.
Vahvasti olen tähän saakka ollut siinä uskossa, että molemmat tulpat sytyttävät samanaikaisesti. Uskomustani mielestäni tukee tulppien symmetrinen sijoittuminen palotilaan.
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 01 Heinä 2005, 11:34
- Paikkakunta: Mäntsälä
pee kirjoitti:"Ajoitusmerkki" on kampiakselin hihnapyörästä katsottuna yläoikealla oleva neula. http://www.alfa75.info/tssupp.zip
Onko 164 3.0 samalaisia tietoa.
Mulla on hihnapyörassa kolme merkki ! Mimmone niista on oikea?
Alfa on paras - mutta valitettavasti ei ikuinen!:(
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
- Paikkakunta: Pori
Pääsääntöisesti jos Motroniccien sytkät haluaa tarkastaa, käy se näin. Katsotaan pyörijöiden pyörimissuunta, pyöritetään moottori ykk kohtaan, säädetään sytkä siten että pyörijä on pyörimissuunnassaan melkein ohittamassa virranjakajankannen nastaa. Tällöin on ns. "0" ennakko, jolloin kierroksilla riittää pyörijässä tarpeeksi ennakko aluetta. Elikkä jos pyörijä on esim vasta kohtaamassa nastaa "0" ennakolla, tällöin kun kierroksilla tulee enemmän ennakkoa niin pyörijä ei ole enää nastan kohdalla jolloin tulee "ohi kipinöitä" ja pätkimistä. Elektroniikka hoitaa Motronicissa kaiken, joten jos ei tiedä varmasti mitä tekee, ei kannata tehdä yhtikäs mitään.