75 ts sytyn ajoitus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
rajaniemi4
Viestit: 52
Liittynyt: 14 Kesä 2005, 22:07
Car(s): toyota avensis d4d
Alfa Romeo 164 T.spark -89
Paikkakunta: pohjoispohjanmaa

75 ts sytyn ajoitus

Viesti Kirjoittaja rajaniemi4 »

Niin missä on ajoitus merkit ja tuleeko kummistakin tulpista samaan aikaan kipinä? Kiitos jo etukäteen.

kake
Viestit: 48
Liittynyt: 16 Heinä 2004, 15:59
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja kake »

http://www.clanger9.org.uk/alfa/engine/ignition.html

Siellä infoa.
75TS:n sytkäähän et voi säätää. Jos se käy nätisti läpi kierrosalueen, sytkä on kohdallaan. Jakajia voi pyöritellä mutta ei vaikuta ajotukseen, jos menee liikaa sivuun katoaa kipinä kokonaan. Ajotus otetaan kampuran pick-upilta, sitä siirtämällä tietty saa sytkänkin liikkumaan.
Mun ymmärtääkseni kipinät tulee samaan aikaan.

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

"Ajoitusmerkki" on kampiakselin hihnapyörästä katsottuna yläoikealla oleva neula. Tosin mitään hyötyä siitä ei ole, sillä sytytystä ei pysty säätämään kuin ohjelmallisesti. Sytytystä ei siis säädetä kiertämällä virranjakajia, vaan muuttamalla induktioanturin sijaintia, mutta siinäkään ei ole säätömahdollisuutta. Virranjakajien kylläkin tulee olla suurinpiirtein kohdallaan, jotta pyörijä osoittaa sytytysvuorossa olevan sylinterin elektrodia, kun Motronic päättää sytyttää. Ohjeet noiden säätämiseen löytyvät täältä: http://www.alfa75.info/tssupp.zip , josta seuraava tiedosto: TSparkSupp17.gif ja TSparkSupp18.gif

Vahvasti olen tähän saakka ollut siinä uskossa, että molemmat tulpat sytyttävät samanaikaisesti. Uskomustani mielestäni tukee tulppien symmetrinen sijoittuminen palotilaan.

marqs31411
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Heinä 2005, 11:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja marqs31411 »

pee kirjoitti:"Ajoitusmerkki" on kampiakselin hihnapyörästä katsottuna yläoikealla oleva neula. http://www.alfa75.info/tssupp.zip

Onko 164 3.0 samalaisia tietoa.
Mulla on hihnapyörassa kolme merkki ! Mimmone niista on oikea?
Alfa on paras - mutta valitettavasti ei ikuinen!:(

porinfirina
Viestit: 80
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Pääsääntöisesti jos Motroniccien sytkät haluaa tarkastaa, käy se näin. Katsotaan pyörijöiden pyörimissuunta, pyöritetään moottori ykk kohtaan, säädetään sytkä siten että pyörijä on pyörimissuunnassaan melkein ohittamassa virranjakajankannen nastaa. Tällöin on ns. "0" ennakko, jolloin kierroksilla riittää pyörijässä tarpeeksi ennakko aluetta. Elikkä jos pyörijä on esim vasta kohtaamassa nastaa "0" ennakolla, tällöin kun kierroksilla tulee enemmän ennakkoa niin pyörijä ei ole enää nastan kohdalla jolloin tulee "ohi kipinöitä" ja pätkimistä. Elektroniikka hoitaa Motronicissa kaiken, joten jos ei tiedä varmasti mitä tekee, ei kannata tehdä yhtikäs mitään.

Vastaa Viestiin