Jäähdytinnesteet, missä? (156)
Valvoja: Moderators
Jäähdytinnesteet, missä? (156)
Loppukesästä asennettiin lohkolämppärin haaroitussarja. Sen jälkeen ei ole jäähdytinnesteet pysynyt sisällä. AutoMilanossa ei asia paljon kiinnostanut kun ei vuotoa näkynyt vaan lisättiin vaan nesteet piripintaan. Tuon operaation jälkeen autolla on ajettu n. 300km ja nyt nesteet yltää nipinnapin minimi rajaan kun kone on lämmin. Kylmänä menee jo sentin pari alle. Edelleenkään ei mistään vuotoa löydy.
Mihin piruun ne katoo???
Mihin piruun ne katoo???
Ei enää Alfaa... eipä
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Jäähdytinnesteet, missä? (156)
Ei kai nää voi olla mitenkään yhteydessä toisiinsa???Maho kirjoitti:Loppukesästä asennettiin lohkolämppärin haaroitussarja. Sen jälkeen ei ole jäähdytinnesteet pysynyt sisällä.

Re: Jäähdytinnesteet, missä? (156)
Tiedä näistä...alfa 156 v6 kirjoitti:Ei kai nää voi olla mitenkään yhteydessä toisiinsa???Maho kirjoitti:Loppukesästä asennettiin lohkolämppärin haaroitussarja. Sen jälkeen ei ole jäähdytinnesteet pysynyt sisällä.

Samalla myös vaihdettiin Jäähd. nesteet. Ja ennen tuota operaatiota siis nestettä oli ihan riittävästi eikä se ollut viimesen 5000tkm. aikana vähentynyt, ainakaan huomattavasti.
Ei enää Alfaa... eipä
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Niin
Omassani (147:ssa) lohkolämppäri tuli alavesiletkuun. Ei siis lohkon kupeeseen... käsitys, että 2.5:ssa sama homma, että lämppäri tulee alavesiletkuun. Jos kiristimet löysällä letkussa, niin varmaan nesteet katoaa... Niin, jos laskeneet nesteet ulos alaletkun kautta ja jättäneet löysälle kiristimet.
Re: Niin
Ja mulla 147:ssa tirskahti vähän samaisesta paikasta, kun asentelin CDA boksia ja piti poistaa kaikki entinen liittyen paneelisuodatinkoteloon. Oli niin tiukkaa hommaa, että alaletku joutui rasitukseen ja liitokset tiukoille.
Pikkusen jouduin lisäämään, mutta samalla laitoin myös alaletkun 4x liittimet tiukoille. Vuotoa ei sitten 3000 km testilenkin jälkeen.
Pikkusen jouduin lisäämään, mutta samalla laitoin myös alaletkun 4x liittimet tiukoille. Vuotoa ei sitten 3000 km testilenkin jälkeen.
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Moro,
Painin vaimon entisen auton kanssa tuon ongelma parissa vuoden - pari vinkkiä:
-todennäköisesti jäähdytytzydeemiin on jäänyt ilmaa, joka on hankala/puolimahdoton saada pois ilmaamalla - silloin nesteen lisäys ja nestepinnan seurailu lienee järkevin vaihtoehto - ilma tulee ajan mittaan pois kun availee varovasti ajon jälkeen korkkia ja lisäilee nestettä
- toinen vaihtoehto on, että letkulämmitin vuotaa, mikä ei ole kovin todennäköista 156sessa, koska lämmitin on vain putkenpätkä, jonka sisällä vastus. Todennäköinen vuotokohta vois olla siten klemmarit joilla vesiletku on kiinnitetty molemmin puolin letkulämmittimen (putkenpätkän) päälle. Eli niitä vois kiristellä aikaajoin. Ne löytyy, kun lämmitintä alkaakäyttämään ja lämpölääjeneminen vatkaa pientä liikettä edestakaisin.
-jos vuotokohtaa ei löydy niin lisälisin itse kiltisti nestettä - käy ajamassa pikkulenkki autolla, jotta ehtii lämmetä ja avaa sen jälkeen varovasti paisuntasäiliön korkki - jos nestettö purskahtaa ulos niin todennäköisesti systeemisstä oleva ilma laajenee ja pyrkii ulos - sitten vain nestettä tilaael vähän keraallaan. Se purskahdusefekti tulee tietty silloinkin , jos kannentiiviste vuotaa, mutta ei kannata aina aluksi pelätä pahinta - eli sama efekti myös jos systeemissä ilimaa.
Painin vaimon entisen auton kanssa tuon ongelma parissa vuoden - pari vinkkiä:
-todennäköisesti jäähdytytzydeemiin on jäänyt ilmaa, joka on hankala/puolimahdoton saada pois ilmaamalla - silloin nesteen lisäys ja nestepinnan seurailu lienee järkevin vaihtoehto - ilma tulee ajan mittaan pois kun availee varovasti ajon jälkeen korkkia ja lisäilee nestettä
- toinen vaihtoehto on, että letkulämmitin vuotaa, mikä ei ole kovin todennäköista 156sessa, koska lämmitin on vain putkenpätkä, jonka sisällä vastus. Todennäköinen vuotokohta vois olla siten klemmarit joilla vesiletku on kiinnitetty molemmin puolin letkulämmittimen (putkenpätkän) päälle. Eli niitä vois kiristellä aikaajoin. Ne löytyy, kun lämmitintä alkaakäyttämään ja lämpölääjeneminen vatkaa pientä liikettä edestakaisin.
-jos vuotokohtaa ei löydy niin lisälisin itse kiltisti nestettä - käy ajamassa pikkulenkki autolla, jotta ehtii lämmetä ja avaa sen jälkeen varovasti paisuntasäiliön korkki - jos nestettö purskahtaa ulos niin todennäköisesti systeemisstä oleva ilma laajenee ja pyrkii ulos - sitten vain nestettä tilaael vähän keraallaan. Se purskahdusefekti tulee tietty silloinkin , jos kannentiiviste vuotaa, mutta ei kannata aina aluksi pelätä pahinta - eli sama efekti myös jos systeemissä ilimaa.

MP
Autolla on ajettu karvan yli 100tkm. Tuosta nesteestä mitä ne sinne kaato ei tiedä kukaan... Jostain älyttömän paskasesta "kukkien" kastelukannusta ne sinne lisää nestetta viimeksi kaatoi.Maunu kirjoitti:Onko autolla ajettu yli 100tkm.
Yleensä vesipumppu menee niillä kilometreillä. Ainakin mulle suositeltiin
vesipumpun vaihtoa samaan aikaan kun vaihtaa jakohihnan.
Toisaalta jos automilanon jätkät on laittanu jotain muuta pakkas nestettä ku Paraflu ni voi olla että se kiehahtaa pois systeemistä.

Ei enää Alfaa... eipä
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Ei kyllä Alfakaan ole jäähdytynesteelle noin kranttu - kyllä kaikenmerkkiset kohtuulatuset pitäs kelvata. Eise haittaa jos kannu on päältä paskanen.
Vesipumppu voi tosiaan mennä 40 tkmn kohdalla tai kestää 200 tkm.
Jo se letkulämmitin ei olr tyyppiä putki, jonka sisällä vastu svaan sellainen kulmikkaan mallinen niin se pystyy jo vuomataan nestettä aika huomaamatta. Sentyyppinen lämmitin kesti vaimon autossa tasan vuoden, ojnka ajan vuosi vähän ja vuoden jälkeen paljon (lätäkkö alla).
Vesipumppu voi tosiaan mennä 40 tkmn kohdalla tai kestää 200 tkm.
Jo se letkulämmitin ei olr tyyppiä putki, jonka sisällä vastu svaan sellainen kulmikkaan mallinen niin se pystyy jo vuomataan nestettä aika huomaamatta. Sentyyppinen lämmitin kesti vaimon autossa tasan vuoden, ojnka ajan vuosi vähän ja vuoden jälkeen paljon (lätäkkö alla).
MP
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Jäähdytinnesteet, missä? (156)
No jos nesteet on vaihdettu samalla niin se voi hyvinkin olla kiinni just tosta ilmauksestajonka joku jo kertokin, meiän marea aikanaan teki samanlaisen tempun ja litkua sai lisäillä useamman kerran ennen kun alko pysymään maksimissaan.Maho kirjoitti:Tiedä näistä...alfa 156 v6 kirjoitti:Ei kai nää voi olla mitenkään yhteydessä toisiinsa???Maho kirjoitti:Loppukesästä asennettiin lohkolämppärin haaroitussarja. Sen jälkeen ei ole jäähdytinnesteet pysynyt sisällä.![]()
Samalla myös vaihdettiin Jäähd. nesteet. Ja ennen tuota operaatiota siis nestettä oli ihan riittävästi eikä se ollut viimesen 5000tkm. aikana vähentynyt, ainakaan huomattavasti.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Niin, en tiedä onkohan tuolla erityyppisellä jäähdysnesteellä eroa.. Mutta ainakin ohjekirja painottaa käyttämään ainoastaan tuota Climafluid Super Permanent -40C -mehua... Ja että eri tyyppisiä jäähdytysnesteitä ei ainakaan saisi sekoittaa keskenään.Maho kirjoitti:Autolla on ajettu karvan yli 100tkm. Tuosta nesteestä mitä ne sinne kaato ei tiedä kukaan... Jostain älyttömän paskasesta "kukkien" kastelukannusta ne sinne lisää nestetta viimeksi kaatoi.
Jos joku haluaa tätä ohjekirjan neuvoa noudattaa, niin ei ainakaan kannata pyytää D-A:ssa lisäämään, sillä siellä ne eivät kyseistä nestettä käytä. AutoMilanosta en tiedä, mutta epäilen ettei sielläkään.
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Ei niissä nesteissä muuta ole, kunhan ovat kohtuuuhyvälaatuisia esim zero tms. Estää siten korroosiota vesikanavissa ja suojaa sitä vesipumppuakin vähän paremmin - tietty oikea sekoitussuhde pakkaskestävyden takaamiseksi 50/50. Suositteleehan ne öljyksikin Seleniaa...
Glykolia ne kaikki pakkasnesteet Suomessakäytännössä on. Jos nesteet menee vanhaksi niin se lisäaineistuksen "kuluminen" saattaa lisätä just sitä korroosion vaaraa, mutt ajo svuotoja ei ole ja seos on pysynyt oikeana niin kestää se neste vanhanakin pakkasta.
Glykolia ne kaikki pakkasnesteet Suomessakäytännössä on. Jos nesteet menee vanhaksi niin se lisäaineistuksen "kuluminen" saattaa lisätä just sitä korroosion vaaraa, mutt ajo svuotoja ei ole ja seos on pysynyt oikeana niin kestää se neste vanhanakin pakkasta.
MP
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Itsekkin huomasin saman ongelman viime kesänä eli nesteet hävisivät jäähdyttimestä. Valitettavasti vuoto ei johtunut liitimistä yms. vaan syylärin vuodosta, on oikeasta yläkulmasta päässyt ruostumaan ja sitä kautta päästää nesteitä pihalle siten että kesällä joutuu lisäämään n.1/2l. parissa kuukaudessa. Vuoto ei ole kasvanut mitenkään merkittävästi niin en oo ainakaan vielä laittanut syyläriä vaihtoon, voin arvata ettei mikään halpa operaatio..


Hyviä vastauksia taisi jo tullakin - mulla kävi oman 156:n kanssa heti eka talvena niin, että jäähdytinnesteet katosivat. Mutta vuoto oli kyllä selvää: auton alla lumessa näkyi selkeä läntti. DA kiristi ilmeisesti juuri noita letkunlämmittimen klemmareita, ja taidettiinpa niitä kiristää seuraavanakin talvena. Ainakin tänä kesänä on nesteet pysyneet sisällä, katsellaan talvella sitten taas.
Mutta kysymys: tietääkös kukaan, paljonko tuo neste laajenee ja supistuu lämpötilan vaihdellessa? Huomasin nimittäin talvipakkasilla (jotain -25C) ettei nestettä ollut paisuntasäiliössä juuri nimeksikään, joten lisäsin sitä jonkin verran - ehkä turhaan? Auto oli seissyt yön yli pakkasessa, joten varmaan neste oli kyllä niin pienenä kuin suinkin.
Oli viikonloppu ja matkalle lähtö, joten ostin lähimmältä huoltsikalta mitä nestettä satuin löytämään (GlycoShell oli nesteen nimi - hyllyssä oli kahta laatua, joista se punainen on kuulemma alumiinivalmisteisille moottoreille eli ei mulle) ja kysyin maanantaina DA:sta, oliko toimenpiteestä haittaa. Sanoivat että nou hätä, voi sitä sinne laittaa - ja toden totta, kun tuoteselostetta lukee niin toi GlycoShell on yli 90% silkkaa glykolia.
Mutta kysymys: tietääkös kukaan, paljonko tuo neste laajenee ja supistuu lämpötilan vaihdellessa? Huomasin nimittäin talvipakkasilla (jotain -25C) ettei nestettä ollut paisuntasäiliössä juuri nimeksikään, joten lisäsin sitä jonkin verran - ehkä turhaan? Auto oli seissyt yön yli pakkasessa, joten varmaan neste oli kyllä niin pienenä kuin suinkin.
Oli viikonloppu ja matkalle lähtö, joten ostin lähimmältä huoltsikalta mitä nestettä satuin löytämään (GlycoShell oli nesteen nimi - hyllyssä oli kahta laatua, joista se punainen on kuulemma alumiinivalmisteisille moottoreille eli ei mulle) ja kysyin maanantaina DA:sta, oliko toimenpiteestä haittaa. Sanoivat että nou hätä, voi sitä sinne laittaa - ja toden totta, kun tuoteselostetta lukee niin toi GlycoShell on yli 90% silkkaa glykolia.
Erittäin paljon kiitoksia nopeista ja hyvistä vastauksista. Täytyy seurailla tilannetta nyt pari viikkoa ja tarvittaessa lisätä litkua. Edelleenkään en ole löytänyt mitään vuotoa mistään eikä toistaiseksi näytä siltäkään, että ne olisi öljyn kanssa sekoittuneet.
Palailen mahdollisesti asiaan jos tilanne muuttuu!
Palailen mahdollisesti asiaan jos tilanne muuttuu!
Ei enää Alfaa... eipä