Käynnistymisen hitaus 164
Valvoja: Moderators
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Käynnistymisen hitaus 164
Ongelmana on tullut aivan viime päivinä, että 164:ää saapi sahata käyntiin vajaat 10 s. Sahausaikana ei edes yritä käynnistyä. Sitten kun käynnistyy, niin on kierroksia 500 ja moottori nippanappa käynnissä, sitten vajaat 2 s. päästä kertalaakista normaaali. Heti sammuttamisen jälkeen käynnistys on OK. Joka käynnistys on toistunut nyt aivan samanlaisena.
Olisiko kyse bensansaantiongelmasta, ja jos on, niin mikä paikka mättää? Bensapumppu?
Olisiko kyse bensansaantiongelmasta, ja jos on, niin mikä paikka mättää? Bensapumppu?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
lueskelin joskus että noissa kuusnepoissa on ollu ongelmaa bensatankin sisällä olevien letkunpätkien kanssa. ne haurastuu ajanmittaa ja estää takaiskuventtiiliä toimimasta. Tää oli siis vaan mun tulkinta amerikan poikien keskusteluista. Mut kannattaa ainakin kokeilla pitää virtoja päällä jonkin aikaa ennen starttaamista.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei se Motronic taida pyörittää bensapumppua ennen starttaamista, eli virtojen päällä pitäminen ei auta. Näin olen ainakin itse ollut havaitsevinani, ei kuulu mitään suhinaa/surinaa tankista vaikka virrat ovat päällä.Olli79 kirjoitti:Mut kannattaa ainakin kokeilla pitää virtoja päällä jonkin aikaa ennen starttaamista.
- Epäkelpokeräilijä -
lainaus amerikan poikien keskusteluista.
Delayed Start (Fuel Pressure)
From: FredAlfa@aol.com
Date: Mon, 23 Dec 1996 21:39:38 -0500
Subject: 164 Not starting almost instantly
Have you noticed that it takes a little more cranking before your 164 will
start? I decided to find and cure the problem before it got so bad it might
just quit entirely somewhere out in the sticks on a stormy night.
I decided to test the fuel pressure because there was no change in engine
speed when I pulled the vacuum hose off of the pressure regulator. A small
loss of power, noticeable under acceleration might indicate a fuel problem.
Pulling that hose simulates vacuum loss, as when flooring the gas pedal.
The 164 fuel pump is located inside the fuel tank, and it's known as a
submersible type. An advantage is that it can deliver high pressure without
the need to lift fuel to it before it can pump it out. It runs cooler too at
the bottom of the tank.
I attached the pressure gauge at the upstream side of the fuel rail to read a
pressure of about 30 psi. A pressure too low for ideal running and barely
enough to keep the engine from stalling. Testing the regulator to make sure
it was not letting the fuel flow past it unchecked proved it was ok.
Changing the fuel filter did not improve the pressure. Opening the fuel
lines and blowing compressed air through produced no foreign material that
might have partially blocked fuel flow.
Another clue came when upon turning the pump off, the fuel pressure dropped
to zero faster than the buildup to 30psi. The check valve on top of the fuel
pump must not be holding and so the pump and check valve must come out and be
replaced. The 164 fuel pump is not in an easy place to work on, in fact, it
is a bear to remove made more difficult if you have no patience.
A close visual examination of the pump and hoses showed nothing so in went a
brand new pump and check valve. After it was put together the test showed
reduced pressure to 23psi with pressure dropping even faster upon shut down.
What could the problem be, I asked myself over and over again. If the check
valve on top of the pump was holding (I had checked it before) then it had to
be leaking somewhere between the valve and the angle hose fitting on top of
the tank. A section of black externally braided hose about two inches long
which is clamped to the underside of the external angle fitting must be where
the leak has to be found. It looked as good as new showing no breaks
whatsoever. Being certain that piece of hose was where the break was, I cut
and peeled off the braid to expose a plain black rubber hose. It did not
look any different than a brand new piece so I began to bend it and
immediatly saw 3 very thin cuts along the center running about an inch long
half way between hose clamps.
Reinstalled with a new section of hose, the engine fired up instantly and the
pressure went to 45psi running normally and 50psi when the regulator was
activated. ( I had activated the pump so there was fuel and full pressure in
the rail)
There is no way you can find problems without using proper instrumentation
and common sense.
Southwest Florida December 23rd 1996
Delayed Start (Fuel Pressure)
From: FredAlfa@aol.com
Date: Mon, 23 Dec 1996 21:39:38 -0500
Subject: 164 Not starting almost instantly
Have you noticed that it takes a little more cranking before your 164 will
start? I decided to find and cure the problem before it got so bad it might
just quit entirely somewhere out in the sticks on a stormy night.
I decided to test the fuel pressure because there was no change in engine
speed when I pulled the vacuum hose off of the pressure regulator. A small
loss of power, noticeable under acceleration might indicate a fuel problem.
Pulling that hose simulates vacuum loss, as when flooring the gas pedal.
The 164 fuel pump is located inside the fuel tank, and it's known as a
submersible type. An advantage is that it can deliver high pressure without
the need to lift fuel to it before it can pump it out. It runs cooler too at
the bottom of the tank.
I attached the pressure gauge at the upstream side of the fuel rail to read a
pressure of about 30 psi. A pressure too low for ideal running and barely
enough to keep the engine from stalling. Testing the regulator to make sure
it was not letting the fuel flow past it unchecked proved it was ok.
Changing the fuel filter did not improve the pressure. Opening the fuel
lines and blowing compressed air through produced no foreign material that
might have partially blocked fuel flow.
Another clue came when upon turning the pump off, the fuel pressure dropped
to zero faster than the buildup to 30psi. The check valve on top of the fuel
pump must not be holding and so the pump and check valve must come out and be
replaced. The 164 fuel pump is not in an easy place to work on, in fact, it
is a bear to remove made more difficult if you have no patience.
A close visual examination of the pump and hoses showed nothing so in went a
brand new pump and check valve. After it was put together the test showed
reduced pressure to 23psi with pressure dropping even faster upon shut down.
What could the problem be, I asked myself over and over again. If the check
valve on top of the pump was holding (I had checked it before) then it had to
be leaking somewhere between the valve and the angle hose fitting on top of
the tank. A section of black externally braided hose about two inches long
which is clamped to the underside of the external angle fitting must be where
the leak has to be found. It looked as good as new showing no breaks
whatsoever. Being certain that piece of hose was where the break was, I cut
and peeled off the braid to expose a plain black rubber hose. It did not
look any different than a brand new piece so I began to bend it and
immediatly saw 3 very thin cuts along the center running about an inch long
half way between hose clamps.
Reinstalled with a new section of hose, the engine fired up instantly and the
pressure went to 45psi running normally and 50psi when the regulator was
activated. ( I had activated the pump so there was fuel and full pressure in
the rail)
There is no way you can find problems without using proper instrumentation
and common sense.
Southwest Florida December 23rd 1996
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mullakin varmaan vuotaa tuo pumpun ja takaiskuventtiilin välinen letku. Vaatii aina hiukan pyörittämistä että lähtee käyntiin, ja lämpimänä tyhjäkäynti on hiukan epävarmaan vaikka kylmänä käy nätisti tyhjää. Lämpimän moottorin tyhjäkäyntikierrokset ovat vähemmän kuin kylmän jolloin latausjännitekin putoaa, ilmeisesti pumppu ei jaksa pienemmällä jännitteellä pitää vuotavassa putkistossa tarpeeksi painetta?
Pitäisi kaivaa pumppu pois ja tutkia letkut, tuossa on vaan vähän isompi homma kun huoltoluukun päällä on rakenteisiin pultattu bassolaatikko. Laatikon irrottamiseksi tarvitsee ensin irrottaa mm. takapenkki.
155TS, Boxer33 ja TS puhuvat aina Gresasta, mahtaisikos sinne saada ulkopuolinenkin autoa hetkeksi aikaa? Kun ei viitsisi tuossa pihalla pakkasessa mitään tehdä ja kaikenlaista pientä huoltoa olisi tarvis tehdä.
Pitäisi kaivaa pumppu pois ja tutkia letkut, tuossa on vaan vähän isompi homma kun huoltoluukun päällä on rakenteisiin pultattu bassolaatikko. Laatikon irrottamiseksi tarvitsee ensin irrottaa mm. takapenkki.
155TS, Boxer33 ja TS puhuvat aina Gresasta, mahtaisikos sinne saada ulkopuolinenkin autoa hetkeksi aikaa? Kun ei viitsisi tuossa pihalla pakkasessa mitään tehdä ja kaikenlaista pientä huoltoa olisi tarvis tehdä.
- Epäkelpokeräilijä -
Kysäisepä 155TS:ltä - luulisin että onnistuu oikein hyvin. Mulle ainakin kelpaisi seurasi oikein hyvinScuderia Rasvanäppi kirjoitti: 155TS, Boxer33 ja TS puhuvat aina Gresasta, mahtaisikos sinne saada ulkopuolinenkin autoa hetkeksi aikaa? Kun ei viitsisi tuossa pihalla pakkasessa mitään tehdä ja kaikenlaista pientä huoltoa olisi tarvis tehdä.

Juu. Kyllä hän sitä voisi vaikka ensi viikonloppuna pitää alfabbs askartelukerhopäivänScuderia Rasvanäppi kirjoitti: 155TS, Boxer33 ja TS puhuvat aina Gresasta, mahtaisikos sinne saada ulkopuolinenkin autoa hetkeksi aikaa? Kun ei viitsisi tuossa pihalla pakkasessa mitään tehdä ja kaikenlaista pientä huoltoa olisi tarvis tehdä.

Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Öh, en kai minä moista...?Rolle kirjoitti:Muistaakseni joku rasvanäppi kanssa kehui olevansa aika haka kynäruiskun kanssa, olisi vielä tuo ovi fiksaamatta

Passaako jos lainaan sulle vehkeet ja opastan "tee noin"? On tuossa nimittäin sen verran nysväämistä että jää äkkiä omat rakentelut tekemättä.
Tuo olisi hyvä homma, lauantai passaisi ainakin mulle. Tsekkaatko että mökki on tyhjä?155TS kirjoitti:Kyllä hän sitä voisi vaikka ensi viikonloppuna pitää alfabbs askartelukerhopäivän esim. lauantaina
Alkaa muuten jakoremmilläkin pian tulla kolme vuotta täyteen, kai sekin pitäisi vaihtaa. Kaikenlaista pienempää ja isompaa pitäisi tehdä, ei taida yksi päivä riittää

- Epäkelpokeräilijä -
Pakkasta -15 ja juuri ja juuri kone käyntiin.
Toisaalta olin jo hieman odotellutkin että näin tulee käymään.
Ongelman aiheuttajaksi epäilen bensapaineiden katoamista kun startatessa saa sahata n 5 sekuntia ennen kuin kone höröhtää käyntiin lämpötilasta riippumatta.
Kertokaapas millainen homma toi punpun purku on käytännössä. Jos vaikka Joulun 'kiireide' lomassa aloittelisi ongelman selvittelyn. Löytyykö pumppu takapenkin alta sisäpuolelta vai tarviiko auto vinssata katonrajaan ja kömpiä alle?
Ja jos joku haluaa lainata painemittaria niin tarjous otetaan ilolla vastaan.
Toisaalta olin jo hieman odotellutkin että näin tulee käymään.
Ongelman aiheuttajaksi epäilen bensapaineiden katoamista kun startatessa saa sahata n 5 sekuntia ennen kuin kone höröhtää käyntiin lämpötilasta riippumatta.
Kertokaapas millainen homma toi punpun purku on käytännössä. Jos vaikka Joulun 'kiireide' lomassa aloittelisi ongelman selvittelyn. Löytyykö pumppu takapenkin alta sisäpuolelta vai tarviiko auto vinssata katonrajaan ja kömpiä alle?
Ja jos joku haluaa lainata painemittaria niin tarjous otetaan ilolla vastaan.

Tämän jälkeen kierteellä oleva muovirengas auki (nro 9 kuvassa). Joka oli ainakin omassani jämähtänyt jonkun verran kiinni. Sitten pumpun saakin jo nostettua ylös. Sitä ennen kannattaa kuitenkin irroittaa sähköliitin ja bensaliittimet, joita ei kannata väännellä liikoja kun voivat murtua.Pumppu löytyy tankista ja siihen pääsee käsiksi takakontin kautta. Muistaakseni rontin pohjassa on musta peltilevy, jonka irrotuksen jälkeen pumppu on tyrkyllä.
Tuo paineputki on tuossa kuvassa numero 18, joka ilmeisesti saattaa rikkoutua ja aiheuttaa sen että bensa pääsee vuotamaan putkesta pois ja näin ollen paineen kestää nousta, jolloin moottori käynnistyy huonosti. Koska käsittääkseni paineen pitäisi pysyä putkistossa moottorin sammuttua seuraavaan käynnistykseen asti?
Bensapumpun vaihto edessä 164:ään, mutta mitenkähän bensan meno- ja paluuletkujen pitäisi irrota? Laitoin liukkaria väliin ja nitkuttelin niitä. Liikettä niissä on mutta ei irtoa??
Ei uskalla kauheasti repiäkään koska liittimet ovat muovia. Pitäisikö niiden irrota ihan nostamalla? Joku pumpun vaihtanut osaa varmasti kertoa? Letkut on pakko irroittaa, koska kierrettävä muovirengas ei muuten mahdu tulemaan pois.
Ei uskalla kauheasti repiäkään koska liittimet ovat muovia. Pitäisikö niiden irrota ihan nostamalla? Joku pumpun vaihtanut osaa varmasti kertoa? Letkut on pakko irroittaa, koska kierrettävä muovirengas ei muuten mahdu tulemaan pois.
Liittimet aukeavat ihan nostamalla, tosin sitä ennen pitää avata peltilätkä joka kääntyy sivulle, kunhan on mutteri aukaistu päältä. Liittimet voivat silti olla hieman piukassa, koska niissä olevat o-rengastiivisteet saattavat olla jämähtäneet kiinni.. Mutta muistaakseni pikkuhiljaa nitkuttamalla nousivat ylös kuitenkin.