Ilmamassamittari
Valvoja: Moderators
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Ilmamassamittari
onkohan jollakin tietoa asiasta!!! kävin kysymässä paikallisesta boschin liikkeestä ilmamassamittaria itselleni, kaveri sanoi että onkos auto pihalla, että käydään katsomassa osanumero siitä!!! katsottiin numero ja näpytteli koneelle, sanoi että taitaa olal hyllyssä ja länttäsi tarvikeosan käteen, kysyin että eikös ole alkuperäistä niin sanoi että maksaa 279€ varaosan hinta oli 155€, noh... kävimme kuukausi takaperin ostamssa markus_p:lle mittarin, hän sai boschin osan ja hinta oli 108€
että voiko noita olla kuinka montaa erilaista numeroa??? vai oliko tämä markuksen ilmi sitten se ladan ilmi???
ja kannattaakohan sellainen tarvike ilmi ostaa??(arvaan että ei)
ja jos joku viitsisi katsoa sen numeron itseltään niin vosii vertailla että kuinka monta erilaista löytyy
kuulostaa todella ihmeelliseltä, mutta se myyjä sanoi että autoissa voi olla erilaiset ruiskut josta johtuu se että mittari on erilainen!!!
ai niin ja koneena oli 1.8TS
ja mun ilmin osanumero on 0 281 002 199? ja luulempa melkein että mulla on alkuperäinen osa jota eio le vaihdettu ikinä, voisko olla että numero on muuttunut???
että voiko noita olla kuinka montaa erilaista numeroa??? vai oliko tämä markuksen ilmi sitten se ladan ilmi???
ja kannattaakohan sellainen tarvike ilmi ostaa??(arvaan että ei)
ja jos joku viitsisi katsoa sen numeron itseltään niin vosii vertailla että kuinka monta erilaista löytyy
kuulostaa todella ihmeelliseltä, mutta se myyjä sanoi että autoissa voi olla erilaiset ruiskut josta johtuu se että mittari on erilainen!!!
ai niin ja koneena oli 1.8TS
ja mun ilmin osanumero on 0 281 002 199? ja luulempa melkein että mulla on alkuperäinen osa jota eio le vaihdettu ikinä, voisko olla että numero on muuttunut???
Viimeksi muokannut KauGoH, 03 Huhti 2006, 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Life is too short to drive boring cars.
pari kysymystä jos joku osaa vastata:
1. 156 v6 tuntuu jotenkin laiskalta, ottaa kyllä kierroksia mutta laiskasti
2. tuntuu että vie bensaa aikaista enemmän (ei ole ajotietokonetta, perstuntumalla) varsinkin lähtiessä ryyppy toimii oudosti, auto meinaa välillä hyytyä kun painaa kaasua, ihan kuin saisi liikaa
voiko tämä johtua ilmistä ja voiko ilmi mennä niin sanotusti puoliksi rikki että välittää väärää tietoa ECU:lle?
Vai onko vain luulo tauti iskenyt
1. 156 v6 tuntuu jotenkin laiskalta, ottaa kyllä kierroksia mutta laiskasti
2. tuntuu että vie bensaa aikaista enemmän (ei ole ajotietokonetta, perstuntumalla) varsinkin lähtiessä ryyppy toimii oudosti, auto meinaa välillä hyytyä kun painaa kaasua, ihan kuin saisi liikaa
voiko tämä johtua ilmistä ja voiko ilmi mennä niin sanotusti puoliksi rikki että välittää väärää tietoa ECU:lle?
Vai onko vain luulo tauti iskenyt
Itsellänikin oli vastaavat oireet, eikä mikään muuttunut vaikka ostin uuden em. anturin. Vieläkin menovesi maistuu ja kylmällä koneella tukehtuu kovemmalla kaasulla alle 2500 kierroksen. Jos tarpeeksi runttaa kaasua että pääsisi korkeammille kierroksille niin polttaa putkessa Naapurit tykkää.
Seuraavaksi tarvitsee varmaan vaihtaa lambda...
Seuraavaksi tarvitsee varmaan vaihtaa lambda...
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Tämä on aivan peruskäytös mikä tulee loppusuoralla olevan ilmin kanssa eli laiskuus kierrosalueen ylärekisterissä. Tosin en ole varma onko se jälkimmäinen ominaisuutesi ilmin aikaansaamaa. Mutta jos tuota anturia ei ole lähivuosina vaihdettu, niin kannattaa se tehdä. Pelkkä laite ei ketään konkurssiin vie eikä se normaalisti montaa vuotta kestä.tube68 kirjoitti:
1. 156 v6 tuntuu jotenkin laiskalta, ottaa kyllä kierroksia mutta laiskasti
Viimeksi muokannut MKT, 22 Elo 2007, 09:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Heinäkuussa vaihdettu Boschin ILMI sanoi
työsopimuksensa irti pari päivää sitten
150tkm huollon jälkeisessä koeajossa...
Meni luonnollisesti takuuseen. Ihmetys jäi muistoksi.
työsopimuksensa irti pari päivää sitten
150tkm huollon jälkeisessä koeajossa...
Meni luonnollisesti takuuseen. Ihmetys jäi muistoksi.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
silverine kirjoitti:Heinäkuussa vaihdettu Boschin ILMI sanoi
työsopimuksensa irti pari päivää sitten
150tkm huollon jälkeisessä koeajossa...
Meni luonnollisesti takuuseen. Ihmetys jäi muistoksi.
Sulla on autossa varmaan öljyttävä ilmanputsari? Puhdistiko/öljyskö ne huollossa sen? Liika öljy tuhoaa ilmin. Kokemusta on.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
Ei ole öljyttävä malli.
Ei ole öljyttävä malli.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Itelläkin tuo ilmi näköjään heikossa hapessa.
Tehot tuntuu olevan kateissa vrt:
kolmosvaihteella:
100-140 6sec ilmin johto irti
100-140 15sec ilmin johto kiinni
Heikalta ajattelin uuden tilata, mutta heräää kysymys kumpikohan noista
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=262 (tämän koodi vanhassa vehkeessä)
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=263
on se oikea? Koneen 2.0 TS vm -00
Tehot tuntuu olevan kateissa vrt:
kolmosvaihteella:
100-140 6sec ilmin johto irti
100-140 15sec ilmin johto kiinni
Heikalta ajattelin uuden tilata, mutta heräää kysymys kumpikohan noista
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=262 (tämän koodi vanhassa vehkeessä)
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=263
on se oikea? Koneen 2.0 TS vm -00
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ilmamassamittari
Mulla on jossain kaapissa 2.0 JTS:n ilmamäärämittari, oliskohan se käypänen, sillä on ajettu n. 2.000 km.KauGoH kirjoitti:onkohan jollakin tietoa asiasta!!!
Scuderia AlfaRomeo Finlandese
Re: Ilmamassamittari
V: Kyllä ja ei. Riippuu tarvikkeesta.KauGoH kirjoitti: ja kannattaakohan sellainen tarvike ilmi ostaa??(arvaan että ei)
Itselle on muodostunut näin varaosamyyjänä seuraavanlainen käsitys näistä tarvikeilmeistä:
Hyllystä löytyy monenlaista ilmiä, on boschin paketissa ja sitten mitäänsanomattomassa valkoisessa paketissa jossa on esim. Startaxin koodit päällä, no sitten kun otetaan käteen se boscin paketti ja se valkoinen ja tutkitaan sisältöä, niin kappas sielä on kaksi aivan samanlaista ilmiä sisällä, boschilla on selvät merkinnät siinä ja kun sitä tarvikettakin tutkiin niin monesti sieltä hahmottuu samat tekstit, mutta kolvi on hieman sotkenut niitä kohtia joissa sitten on esim. autovalmistajan logo tai boschin logo tms. Hyvin usein näin käy saksalaisten autojen varaosien kanssa ja niiden mihin bosch toimittaa tehtaalle osat.
Eli ilmamassamittareiden valmistajia ei euroopassa kovin montaa ole. Tuossa kun ilmiä omaani hommasin huomasin että on ne perkule kalliita tehdäkkin (verrattuna moneen muuhun nipistikkeliin), sillä sisään ostohinnat 200e ilmille on melkein 170e ja kyseessä on kuitenkin sellainen osa mitä ei joka päivä kysellä vaikka otetaan kaikki merkit huomioon.
Denson systeemien ja yleisesti autojen joissa on muut kuin boschin tai valeon elektroniikka asia onkin toinen. Kiina kun melkolailla valmistaa japsielektroniikan niin siellä sitä kopiointiakin harrastetaan melkoisesti. Tosin kiinalainenkin osaa tuotteen tehdä, kun vaan laadunvalvonta on kunnossa.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Lähetetty: Kes 31.12.2008 18:16...
kaasun pohjaan ja samalla melkein otsan tuulilasiin...
ILMI hajos/oli hajonnut taas. Mikähän tota oikeasti vaivaa?
Alfan legendaariset sähköt -kö?
Vai hieman rikki oleva suodatinkotelo?
No, nyt sitten kerhon setä askartelee BMC:n tilalle.
Eilen matkalla duunista kotiin heitin ohituskaistallasilverine kirjoitti:Heinäkuussa vaihdettu Boschin ILMI sanoi
työsopimuksensa irti pari päivää sitten
150tkm huollon jälkeisessä koeajossa...
Meni luonnollisesti takuuseen. Ihmetys jäi muistoksi.
kaasun pohjaan ja samalla melkein otsan tuulilasiin...
ILMI hajos/oli hajonnut taas. Mikähän tota oikeasti vaivaa?
Alfan legendaariset sähköt -kö?
Vai hieman rikki oleva suodatinkotelo?
No, nyt sitten kerhon setä askartelee BMC:n tilalle.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Hyvät ne alfan sähköt on
Aika ihme kyllä, et ilmit menee?
Jos putsarin kotelo rikki, pääseekö putkeen pölyä?
lähtisin kyllä etsimään vikaa liittimistä/johdoista.
eihän ilmit nyt kokoajan hajoa.
Tuskin siinä ilmissä se vika on?
lisätty: mistä päättelet, että ilmissä vika?
Aika ihme kyllä, et ilmit menee?
Jos putsarin kotelo rikki, pääseekö putkeen pölyä?
lähtisin kyllä etsimään vikaa liittimistä/johdoista.
eihän ilmit nyt kokoajan hajoa.
Tuskin siinä ilmissä se vika on?
lisätty: mistä päättelet, että ilmissä vika?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Yleensä (pätee varmaankin myös Alfoihin) ilmamassamittarit alkaa näyttämään koneeseen tulevaa ilmaa liian vähän. Johtuu yleensä likaantumisesta. Varsinkin vaihdettaessa ilmansuodatin kannattaa varoa että ei levittele pölyä putkiin. Pöly palaa kiinni mittariin ja alkaa näyttämään liian vähän. (Tätä käy myös ihan merkkihuolloissa kun keikalla tehdään).
ECU:han ruiskuttaa bensaa sen mukaan mitä ilmaa tulee. Ilmi ilmoittaa että ilmaa tulee vähemmän kuin oikeasti -> bensaa ruiskutetaan liian vähän = kone käy laihalla. Jossain vaiheessa Lambdan säätöraja tulee vastaan ja kone alkaa tosissaan käymään laihalle, pahimmillaan pätkii.
Näkeekö Alfadiagissa Ilmin mittausarvon? Jos näkee niin tännehän vois laittaa eri koneiden oikeat arvot parissa pisteessä (esim. tyhjäkäynti ja 3.vaihde 3000 rpm). Pääsee sitten helposti kattomaan onko samanlaisia arvoja vai näyttääkö ilmi väärin.
Myös Lamdban korjausarvot kannattaa kattoa, niistä paljastuu usein ilmi vika. Jos ei Alfadiaggia tai vastaavaa ole niin kannattaa kyllä miettiä lähteekö perstuntumalla vaihtamaan kallista osaa.
Itselläni ei tosiaan Alfoista ole vielä pahemmin kokemusta joten korjatkaa jos oon pahasti väärässä. Toisaalta auto kun auto niin toimintaperiaatteet on aikalailla samat.
ECU:han ruiskuttaa bensaa sen mukaan mitä ilmaa tulee. Ilmi ilmoittaa että ilmaa tulee vähemmän kuin oikeasti -> bensaa ruiskutetaan liian vähän = kone käy laihalla. Jossain vaiheessa Lambdan säätöraja tulee vastaan ja kone alkaa tosissaan käymään laihalle, pahimmillaan pätkii.
Näkeekö Alfadiagissa Ilmin mittausarvon? Jos näkee niin tännehän vois laittaa eri koneiden oikeat arvot parissa pisteessä (esim. tyhjäkäynti ja 3.vaihde 3000 rpm). Pääsee sitten helposti kattomaan onko samanlaisia arvoja vai näyttääkö ilmi väärin.
Myös Lamdban korjausarvot kannattaa kattoa, niistä paljastuu usein ilmi vika. Jos ei Alfadiaggia tai vastaavaa ole niin kannattaa kyllä miettiä lähteekö perstuntumalla vaihtamaan kallista osaa.
Itselläni ei tosiaan Alfoista ole vielä pahemmin kokemusta joten korjatkaa jos oon pahasti väärässä. Toisaalta auto kun auto niin toimintaperiaatteet on aikalailla samat.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^^^
ILMI:hän se paskana oli.
Suodatinkotelon kansi on ollut pitkään rikki ja
sitä olen yrittänyt paikkailla kotikonsteilla, huonolla
menestyksellä:
Kotelosta löytyi kuollut ampiainen, suodattimen
sisäpuolella mm. hämähäkin verkko...
No, nyt on kotelo haudattu ja korvattu.
ILMI:hän se paskana oli.
Suodatinkotelon kansi on ollut pitkään rikki ja
sitä olen yrittänyt paikkailla kotikonsteilla, huonolla
menestyksellä:
Kotelosta löytyi kuollut ampiainen, suodattimen
sisäpuolella mm. hämähäkin verkko...
No, nyt on kotelo haudattu ja korvattu.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Omien kokemusperäisten havaintojen mukaan juurikin näin. Eli murisee mutta ei mene. Sitten alkaa sammua tai meinata risteyksiin ja vielä kun odottelee niin puutuu totaalisesti tietyn kierrosalueen yläpuolella. Katastrofaalisesti ei ole yhtään itseltä hajonnut.stenu kirjoitti:Ilmi ilmoittaa että ilmaa tulee vähemmän kuin oikeasti -> bensaa ruiskutetaan liian vähän = kone käy laihalla. Jossain vaiheessa Lambdan säätöraja tulee vastaan ja kone alkaa tosissaan käymään laihalle, pahimmillaan pätkii.
Ayrton Senna da Silva forever
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Jep. Ilmi hiipuu pikku hiljaa, minulla laitos on myös kyykännytWile E. Coyote kirjoitti:Omien kokemusperäisten havaintojen mukaan juurikin näin. Eli murisee mutta ei mene. Sitten alkaa sammua tai meinata risteyksiin ja vielä kun odottelee niin puutuu totaalisesti tietyn kierrosalueen yläpuolella. Katastrofaalisesti ei ole yhtään itseltä hajonnut.stenu kirjoitti:Ilmi ilmoittaa että ilmaa tulee vähemmän kuin oikeasti -> bensaa ruiskutetaan liian vähän = kone käy laihalla. Jossain vaiheessa Lambdan säätöraja tulee vastaan ja kone alkaa tosissaan käymään laihalle, pahimmillaan pätkii.
totaalisesti eli täyskiihdytyksessä veto katkeaa totaalisesti
yläkierroksille päästäessä. Ja sen jälkeen syttyy ruiskun
merkkivalo mittaristoon.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
^100tkm, se on aika hyvin. Täällä kesti 3km.
156 V6 kävi hieman epätasaisesti tyhjäkäyntiä ja veto oli vähän kateissa alle 4000rpm. Vaihdoin uuden Boschin ilmin ja lähdin ajelemaan kotio päin, veto parani ja tyhjäkäynti tasaantui. Kierrätin kakkosella rajottajalle, vika valo syttyi ja käynti meni ihan hervottomaksi, tyhjäkäynnillä ei pysynyt käynnissä.
Kävin lukasemassa testerillä vikamuistin ja siellähän oli P0100 Ilmamassamittari. Nollasin muistin, auto uudelleen käyntiin, vikavalo syttyi ja sama vika muistissa. Vaihdoin vanhan ilmin takasin ja taas toimii, mutta niinkuin ennekin hieman huonosti.
Huomenna pääsee testaan varaosaliikkeen takuuta.
156 V6 kävi hieman epätasaisesti tyhjäkäyntiä ja veto oli vähän kateissa alle 4000rpm. Vaihdoin uuden Boschin ilmin ja lähdin ajelemaan kotio päin, veto parani ja tyhjäkäynti tasaantui. Kierrätin kakkosella rajottajalle, vika valo syttyi ja käynti meni ihan hervottomaksi, tyhjäkäynnillä ei pysynyt käynnissä.
Kävin lukasemassa testerillä vikamuistin ja siellähän oli P0100 Ilmamassamittari. Nollasin muistin, auto uudelleen käyntiin, vikavalo syttyi ja sama vika muistissa. Vaihdoin vanhan ilmin takasin ja taas toimii, mutta niinkuin ennekin hieman huonosti.
Huomenna pääsee testaan varaosaliikkeen takuuta.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
No sinänsä ihan ymmärrettävää jos pelkää että jotain pahempaa vialla ja myydään pelkällä ilmivialla. En siis tarkoita että näin tekisit, mutta ostajan kannalta ongelmallista.Kaalipata kirjoitti:Joku äijä kävi tänään katsomassa tessua josko olis ostanut sen pois. Ei ostanut kun oli ILMI paskana ja ei kuulemma uskalla ostaa Alfaa kun siinä oli tuo vika. WTF????
Mulla taitaa olla 3 ilmi oman omistuksen aikana. On tietenkin mahdollista että eka omistaja on jo joutunut vaihtamaan, mut en usko. kilometrejä 160tkm. 100tkm on tosi paljon. Ei varmaan ole kulkenut pitkään aikaan niin kuin pitäisi.
Ayrton Senna da Silva forever
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Taas on uusi ilmi, ja hyvin kulkee. Epätasaisen tyhjäkäynninkin sain korjattua kaasuläpän puhdistamalla.
"Vanha" ilmi lähti takasin varaosaliikkeeseen ja valmistajalle tutkittavaksi, toivottavasti menee takuuseen tai muuten olen vitusti köyhempi (pikkusen vaan pahaa pelkään että kyllä rikkoutumiselle keksitään/löydetään jokin muu syy kuin tuotevika.
"Vanha" ilmi lähti takasin varaosaliikkeeseen ja valmistajalle tutkittavaksi, toivottavasti menee takuuseen tai muuten olen vitusti köyhempi (pikkusen vaan pahaa pelkään että kyllä rikkoutumiselle keksitään/löydetään jokin muu syy kuin tuotevika.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Tulipas putsattua ilmi sellaisella haihtuvalla elektroniikanpuhdistusaineella + paineilmalla ja ensimmäinen tuntuma on, että siinä kolmen ja puolen tonnin paikkeilla ollut pieni notkahdus vedossa katosi ja muutenkin tuntuu voimaa olevan tasaisemmin tarjolla. Lisäksi tyhjäkäynti pyörii nyt erityisen nätisti, vaikkei tuossa pientä ajoittaista aaltoilua lukuunottamatta ole suurempia ongelmia ollutkaan.
Voisi kai tuon tietysti uusiakin, kun leimoista päätellen autossa on vielä alkuperäinen ilmi paikallaan. Ensin pitää kuitenkin ihan "muuten vaan" uusia ILMIn ja kaasuläpän välinen putki, joka on entisen omistajan toimesta (sinänsä ihan asiallisesti) paikattu...
Edit: Niin siis mitäs mieltä raati on, VOIKO 220tkm ilmaa haistellut ILMI enää edes putsattuna olla täysin kunnossa?
Voisi kai tuon tietysti uusiakin, kun leimoista päätellen autossa on vielä alkuperäinen ilmi paikallaan. Ensin pitää kuitenkin ihan "muuten vaan" uusia ILMIn ja kaasuläpän välinen putki, joka on entisen omistajan toimesta (sinänsä ihan asiallisesti) paikattu...
Edit: Niin siis mitäs mieltä raati on, VOIKO 220tkm ilmaa haistellut ILMI enää edes putsattuna olla täysin kunnossa?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
yli 6000 on puhti kateissa (melkein selvä kynnys, kun meno hiljenee) ja pers tuntumalla on kulutus noussut vaikk kulutus näyttö on toista mieltä... kait sitä pitää ruveta kaivelemaan uutta mittaria, eihän lambda oireile samalla tavalla?
Edit: alakieroksilla kuitenkin vääntöä on, eikä kylmäilma/-käynnistys tuota ongelmia
Edit: alakieroksilla kuitenkin vääntöä on, eikä kylmäilma/-käynnistys tuota ongelmia
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Täällä samanlaista vaivaa havaittavissa. Ei nyt selkeetä kynnystä huomaa, mutta yli 5500 alkaa veto olla kovin nihkeää ja kulutus on vähän yläkantissa. Perstuntumalla sanoisin, että kiihtyy aivan yhtä hyvin/huonosti osakaasulla kuin lätkä lattiassakin. Tulpat tuli vaihdettua juuri, eikä meno siitä kummemmaksi muuttunut, vaikka vanhoilla olikin jo se 100 000km täynnä ja uivat mukavasti öljyssäkin vielä.DaViega kirjoitti:yli 6000 on puhti kateissa (melkein selvä kynnys, kun meno hiljenee) ja pers tuntumalla on kulutus noussut vaikk kulutus näyttö on toista mieltä... kait sitä pitää ruveta kaivelemaan uutta mittaria, eihän lambda oireile samalla tavalla?
Edit: alakieroksilla kuitenkin vääntöä on, eikä kylmäilma/-käynnistys tuota ongelmia
Lienee ilmistä johtuvaa moinen? Vai olisko muita veikkauksia? Mitään vikakoodeja ei löydy.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
No niin... Muutamia kymmeniä kilsoja ajeltu testiajoa ja kylläpäs se ero on tosiaan merkittävä. Tyhjäkäynti, joka aiemmin silloin tällöin vähän seilasi, on nyt erittäin tasaista ja korvakuulolla myös nätimmältä kuulostaa kuin mitä koskaan minulla ollessa. Tyhjäkäyntikierrokset myös nousivat hieman, ehkäpä sieltä 850:stä noin 950:een, mikä taas johtaa kysymykseen, että kannattaiskohan nyt sitten tehdä ECUn resetointi?
Aiemmin oli myös sellainen ilmiö, että ilmastoinnin päälle kytkeminen tuntui muuttavan auton käytöstä merkittävän paljon, nyt sitäkään ei enää juuri huomaa. Vähän hämärä juttu sinänsä, mutta kaipa se toimii nyt vaan paremmin, niin ettei kompuran kuormituskaan sillä tavalla haittaa.
Innostuin tuossa vielä korjaamaan jäähdyttimen hitaamman nopeuden (ilmastoiduissa on kaksinopeuksinen flekti). Hitaampi nopeus ei toiminut, koska flektin "telineessä" kiinni oleva vastus oli rikki. Tai oikeammin ei se vastus, vaan vastuksen yhteydessä oleva lämpösulake tai -suoja. Samantyyppinen mitä näkee esim. pienissä virtalähteissä ja kahvinkeittimissä. Hyppylanka väliaikaisena virityksenä korjasi vastuksen
Aiemmin oli myös sellainen ilmiö, että ilmastoinnin päälle kytkeminen tuntui muuttavan auton käytöstä merkittävän paljon, nyt sitäkään ei enää juuri huomaa. Vähän hämärä juttu sinänsä, mutta kaipa se toimii nyt vaan paremmin, niin ettei kompuran kuormituskaan sillä tavalla haittaa.
Innostuin tuossa vielä korjaamaan jäähdyttimen hitaamman nopeuden (ilmastoiduissa on kaksinopeuksinen flekti). Hitaampi nopeus ei toiminut, koska flektin "telineessä" kiinni oleva vastus oli rikki. Tai oikeammin ei se vastus, vaan vastuksen yhteydessä oleva lämpösulake tai -suoja. Samantyyppinen mitä näkee esim. pienissä virtalähteissä ja kahvinkeittimissä. Hyppylanka väliaikaisena virityksenä korjasi vastuksen
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Ainakin täsmäisi muiden oireisiin... Täydellä kaasulla kyllä kiihtyy, mutta pikkuisen "vajaalla" kaasulla tuntuisi vielä paremmalta. Pitänee käydä ilmamassamittaria kyselemässä varaosaexpertiltä... Muukonen antaa hinnaksi 389 ja heikka tarjoaa ei oo:ta... ellei TS mittari käy?Jarsan kirjoitti:Täällä samanlaista vaivaa havaittavissa. Ei nyt selkeetä kynnystä huomaa, mutta yli 5500 alkaa veto olla kovin nihkeää ja kulutus on vähän yläkantissa. Perstuntumalla sanoisin, että kiihtyy aivan yhtä hyvin/huonosti osakaasulla kuin lätkä lattiassakin. Tulpat tuli vaihdettua juuri, eikä meno siitä kummemmaksi muuttunut, vaikka vanhoilla olikin jo se 100 000km täynnä ja uivat mukavasti öljyssäkin vielä.DaViega kirjoitti:yli 6000 on puhti kateissa (melkein selvä kynnys, kun meno hiljenee) ja pers tuntumalla on kulutus noussut vaikk kulutus näyttö on toista mieltä... kait sitä pitää ruveta kaivelemaan uutta mittaria, eihän lambda oireile samalla tavalla?
Edit: alakieroksilla kuitenkin vääntöä on, eikä kylmäilma/-käynnistys tuota ongelmia
Lienee ilmistä johtuvaa moinen? Vai olisko muita veikkauksia? Mitään vikakoodeja ei löydy.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Kirjoittelin joskus p0430 koodista jonka ilmenemiseen jopa bensan laatu tuntui vaikuttavan, vaihdoin pari lambdaa ja tarkistin liittimet eikä vaikutusta ollut myönteiseen suuntaan. Murheena siis tuo vikakoodi sekä tietynlainen korkeiden kierrosten innokkuuden puute. No sitten pesin maffin ja käytös muuttui ja koska muutosta tuli niin laitoin sitten vallan uuden ilmin. Vikakoodia ei ole sittemmin ilmestynyt, kone kiertää iloisesti rajottajalle ja ilmastoinnnin vaikutus on pienempi, toisaalta esim 80-120 aika ei muuttunut miksikään (hidas on). Ilmi ei ole kylläkään mikään heikko ole jtäsmässä mutta jospa joku on tarpeeksi ruokottomasti vaikka ilmanputsarin vaihtanut niin...
Kannattaa muuten kysäistä heikalta, saattaapi löytyä orggis ilmi järkevään hintaan jtässäänkin.
Kannattaa muuten kysäistä heikalta, saattaapi löytyä orggis ilmi järkevään hintaan jtässäänkin.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Jotain tässä Boschin mittarissa on tapahtunut kun lueskelee näitä viestejä ja miettii omia kokemuksia. Eka mittari taisi kestää vajaat 100 tkm, toinen (pelkkä tökkeli ilman putkiosaa) jopa yli 100 tkm. Nyt kaksi viimeisintä kymppitonnin!!!!?!? Ja ilmanpuhdistus on koko ajan ollut samalla tavalla järjestetty. Uusi mittari on taas kiinni, nyt pitää vissiin jännätä milloin se hajoaa. Bosch tainnut keksiä hyvän rahastustavan. Tosin yritän tätä viimeisintä itsekin takuuseen.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
Onkos tuossa 166:ssa samanlainen ilmanputsari-kotelo
kuin 156:ssa...? Oli tai ei niin oma kokemus asiasta on
ollut se että rikki mennyt/vähänkin falskaava kotelon kansi
aiheuttaa sen että kaikki majavaa pienemmät oliot + skeida
pesiytyvät koteloon -> ilmi hajoaa.
Onkos tuossa 166:ssa samanlainen ilmanputsari-kotelo
kuin 156:ssa...? Oli tai ei niin oma kokemus asiasta on
ollut se että rikki mennyt/vähänkin falskaava kotelon kansi
aiheuttaa sen että kaikki majavaa pienemmät oliot + skeida
pesiytyvät koteloon -> ilmi hajoaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Samankaltainen se on. Tosin oma ei falskaa mistään eli kaikki anturille mennyt ilma on suodatettua. Tämä on varmistettu siten että viimeiset 150 tuhatta kilsaa suodatinelementti on ollut kiinteästi kiinnitetty ilmaputken laippaan. Aina samalla tavalla. Nämä hajonneet ilmit ovat omassa tapauksessa alkaneet näyttämään noin 30 % pienempää mittausjännitettä. Esim. kun tyhjäkäynnillä pitäisi olla noin 1,5 volttia niin antura onkin arponut noin 1,0 volttia. Sinänsä mittaa läpi mittausalueen loogisesti kaasupolkimen asentoa mukaellen. Lopulta sytyttää vikavalon ja saataa esimerkiksi sammuttaa koko koneen jos vetää kierroksenrajoittajalle tai muutoin vaihtaa napakasti ylärekisterissä.silverine kirjoitti:^
Onkos tuossa 166:ssa samanlainen ilmanputsari-kotelo
kuin 156:ssa...? Oli tai ei niin oma kokemus asiasta on
ollut se että rikki mennyt/vähänkin falskaava kotelon kansi
aiheuttaa sen että kaikki majavaa pienemmät oliot + skeida
pesiytyvät koteloon -> ilmi hajoaa.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Heräsi mielenkiinto: Muistatko mistä nastasta tuon jännitteen voi mitata? Vois huvikseen illalla katsoa mitä tuo oma näyttää.MKT kirjoitti: Nämä hajonneet ilmit ovat omassa tapauksessa alkaneet näyttämään noin 30 % pienempää mittausjännitettä. Esim. kun tyhjäkäynnillä pitäisi olla noin 1,5 volttia niin antura onkin arponut noin 1,0 volttia. Sinänsä mittaa läpi mittausalueen loogisesti kaasupolkimen asentoa mukaellen.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Nuo arvot ovat Boschin diagnostiikkakoneen kautta luettuja joten en osaa auttaa asiassa. Massamittari vaatii virransyötön eli ilman sitä se ei näytä mitään -> ilman töpseliä ei pelaa.Jakke kirjoitti: Heräsi mielenkiinto: Muistatko mistä nastasta tuon jännitteen voi mitata? Vois huvikseen illalla katsoa mitä tuo oma näyttää.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Joo ei tietenkään pelaa. Pitää katsella jos jostain sais tongittua kytkentäkaavion tai tuon ilmin nastajärjestyksen, niin vois tökätä vaikka nuppineulan signaalijohdon kylkeen ja mitata sitä kautta että mitä näyttää. Ihan vaan uteliaisuudesta, ei muutenMKT kirjoitti:Nuo arvot ovat Boschin diagnostiikkakoneen kautta luettuja joten en osaa auttaa asiassa. Massamittari vaatii virransyötön eli ilman sitä se ei näytä mitään -> ilman töpseliä ei pelaa.Jakke kirjoitti: Heräsi mielenkiinto: Muistatko mistä nastasta tuon jännitteen voi mitata? Vois huvikseen illalla katsoa mitä tuo oma näyttää.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO