156 jakohihna
Valvoja: Moderators
156 jakohihna
Laitoin tässä pari viikkoa sitten 156 minäkin. Kun ven autoni autoliikkeen piikkiin sovittuihin korjauksiin, niin yllätys yllätys vikahistoriaa selatessamme huomasin, että eka omistaja oli käyttänyt autoa hieman aikaisemmin jakohihnan vaihdossa. Syy oli ollut hihnan katkeaminen 52 000 km kohdalla. 60 tkm:n huollossa se olisi tietysti vaihdettu, mutta ei päässyt sinne asti. Moottoriin oli tullut sitten vauriota sen verran, että pakoventtiilit uusiksi ja yksi vaurioitunut ohjari.
Eniten tässä harmittaa tämä eka omistaja kenelle soitin ennen kauppaa ja kertoi, että auto on kunnossa ja jakohihnakin vaihdettiin varmuuden vuoksi. Vaihdettiin, kun oli jo vaurio tullut. Tämä eka omistaja oli sitten vaihtanut autonsa naapuriliikkeessä välittömästi korjauksen jälkeen.
Tein kuluttajasuojalain mukaisen virheilmoituksen autoliikkeeseen. Viasta tai virheestä kun tulee 2 kk:n kuluessa ilmoittaa. Autoliike ei ole ottanut vielä kantaa asiaan. Voin melkein arvata jo, että autoliike vetäytyy hienosti vastuusta ja kertoo, ettei voinut tietää vikakorjauksesta sen enempää kuin minäkään.
Eihän tällä oikeastaan ole muuta vaikustusta kuin, että auton myyntihinta olisi tullut olla alhaisempi, kun siinä oli jo kertaalleen lasahtanut moottori. En ainakaan minä olisi sellaista tietoisesti ostanut. Toki voisin vaatia kaupan purkuakin, jos sopimukseen ei päästä.
Eniten tässä harmittaa tämä eka omistaja kenelle soitin ennen kauppaa ja kertoi, että auto on kunnossa ja jakohihnakin vaihdettiin varmuuden vuoksi. Vaihdettiin, kun oli jo vaurio tullut. Tämä eka omistaja oli sitten vaihtanut autonsa naapuriliikkeessä välittömästi korjauksen jälkeen.
Tein kuluttajasuojalain mukaisen virheilmoituksen autoliikkeeseen. Viasta tai virheestä kun tulee 2 kk:n kuluessa ilmoittaa. Autoliike ei ole ottanut vielä kantaa asiaan. Voin melkein arvata jo, että autoliike vetäytyy hienosti vastuusta ja kertoo, ettei voinut tietää vikakorjauksesta sen enempää kuin minäkään.
Eihän tällä oikeastaan ole muuta vaikustusta kuin, että auton myyntihinta olisi tullut olla alhaisempi, kun siinä oli jo kertaalleen lasahtanut moottori. En ainakaan minä olisi sellaista tietoisesti ostanut. Toki voisin vaatia kaupan purkuakin, jos sopimukseen ei päästä.
miltä vaikuttaa?
Onko korjaus onnistunut?
Ylimääräistä ääntä??
Ongelmahan on se että ei tiedetä millaisia jälkiä esim. sylinteriin ja mäntään on tullut, mutta jos esim. venttiili on vain kääntynyt, eikä sylinterin seinään ole tullut jälkiä, ei tapahtumalla ole merkitystä tulevaisuuden kannalta,(ilmeisesti joku venttiili on vain ollut kääntynyt)jos korjaus on tehty hyvin.
Itse mäntään ei pienet jäljetkään asianmukaisesti hiottuna haittaa, kunhan osuma ei ole reuna-alueella, jolloin männän pään tyssäytyminen
voisi ahdistaa sylinterissä. (tätä ei ilmeisesti tapahdu ellei venttiili katkea)
Selvitä korjaajalta tilanne ennenkuin huolestut itse autosta. Tosin tuo historian musta aukko - hinta- arvonalennus? -autoliikkeen vastuu on toinen juttu ja
ymmärrettävästi käsiteltävä.
Ylimääräistä ääntä??
Ongelmahan on se että ei tiedetä millaisia jälkiä esim. sylinteriin ja mäntään on tullut, mutta jos esim. venttiili on vain kääntynyt, eikä sylinterin seinään ole tullut jälkiä, ei tapahtumalla ole merkitystä tulevaisuuden kannalta,(ilmeisesti joku venttiili on vain ollut kääntynyt)jos korjaus on tehty hyvin.
Itse mäntään ei pienet jäljetkään asianmukaisesti hiottuna haittaa, kunhan osuma ei ole reuna-alueella, jolloin männän pään tyssäytyminen
voisi ahdistaa sylinterissä. (tätä ei ilmeisesti tapahdu ellei venttiili katkea)
Selvitä korjaajalta tilanne ennenkuin huolestut itse autosta. Tosin tuo historian musta aukko - hinta- arvonalennus? -autoliikkeen vastuu on toinen juttu ja
ymmärrettävästi käsiteltävä.
Jari
Re: miltä vaikuttaa?
Juuri näiden syiden vuoksi olenkin hieman huolestunut. Auto kyllä käy ilman mitään ylimääräistä ääntä ja uskon, että korjaus tehtiin asianmukaisesti, koska maahantuoja oli sen myös osittain kustantanut.jariay kirjoitti:Onko korjaus onnistunut?
Ylimääräistä ääntä??
Ongelmahan on se että ei tiedetä millaisia jälkiä esim. sylinteriin ja mäntään on tullut, mutta jos esim. venttiili on vain kääntynyt, eikä sylinterin seinään ole tullut jälkiä, ei tapahtumalla ole merkitystä tulevaisuuden kannalta,(ilmeisesti joku venttiili on vain ollut kääntynyt)jos korjaus on tehty hyvin.
Itse mäntään ei pienet jäljetkään asianmukaisesti hiottuna haittaa, kunhan osuma ei ole reuna-alueella, jolloin männän pään tyssäytyminen
voisi ahdistaa sylinterissä. (tätä ei ilmeisesti tapahdu ellei venttiili katkea)
Selvitä korjaajalta tilanne ennenkuin huolestut itse autosta. Tosin tuo historian musta aukko - hinta- arvonalennus? -autoliikkeen vastuu on toinen juttu ja
ymmärrettävästi käsiteltävä.
Pakoventtiilien 8 kpl lisäksi yksi ohjari meni vaihtoon. Sekin meni sen vuoksi, kun se varioitui niin, että siitä lohkesi palanen. Venttiilit menevät kuulemma yleensä mutkalle ja siinä mällissä ohjarit myös vaurioituu, mutta kuka tietää mitä hiushalkeamia sen lisäksi on tapahtunut. Luulisi, että sylinterin kansi tuli myös tarkastaa hiushalkeamien suhteen. En tiedä onko siihen olemassa autoliikkeillä välineitä, mutta näin ainakin teollisuudessa meneteltäisiin. Olin kyllä yhteydessä maahantuojaan ja sieltä ei kovin paljon tietoa herunut. Korjaaja pitää vielä itse henkilökohtaisesti uudestaan haastatella.
Sitten on tuo hinnanalennus mihin minulla lienee perusteltu syy. Samahan olisi tilanne, jos virheettömäksi todettu auto osoittautuisi kolaroiduksi jälkeenpäin vaikka auton olisi eka omistaja mällännytkin.
- Naiko
- Viestit: 85
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 05:12
- Car(s): Ex. 156 TS 2.0 -98; 159 JTS 2.2 -06.
- Paikkakunta: Vaasa
Ostin tietoisesti alfan josta oli remmi poikennut. 98 ohjekirjassa kun sanotaan että remmi tulee vaihtaa 120tkm välein joka on täyttä piip piip. No entisellä omistajalla kyseinen remmi oli sitten katkennut 95tkm kohdalla. Maahantuonti oli maksanut koko potin ja nyt kun auto on minulla mittarissa on 133tkm eikä minkäänlaisia ongelmia ole ilmennyt (mitä nyt jotakin sähkövikoja) Jos remontti on hyvin tehty ei syytä huoleen mutta hinnanalennusta sinun pitäisi saada! itse sain hinnan 2000€ halvemmaksi kun myyjä sanoi jo liikkeessä siitä ja nostin haloon...
Olen täysin samaa mieltä, että sopiva hinnanalennus olisi vähintäänkin sen virheen arvoinen alennus. Korjausarvio vastaavasta korjauksesta Delta-autossa on 2500 euroa.
Kuluttajaviraston ohje on myös samanlainen.
http://www.kuluttajavirasto.fi/ostajano ... tDocID=425
Mielenkiintoista, että maahantuoja on poikennut tuosta huoltokirjan ohjeesta. Tietystikin siksi, että korvausvelvollisuutta heillä ei ole, jos tuo nykyinen 60 tkm ylitetään. Huomasin autoliikkeen vikahistoriasta, että maahantuoja oli korvannut vain puolet tuosta korjauksesta vaikka hihna meni jo 52 tkm:n kohdalla. Syytä en tiedä miksi näin. Mielestäni koko korjaus tulisi saattaa tehtaan piikkiin.
Saa nähdä onko Alfaan koskaan tulossa lujempaa hihnaa joka kestäisi vai pudottavatko he vielä tuota vaihtoväliä 40 tkm?!
Kuluttajaviraston ohje on myös samanlainen.
http://www.kuluttajavirasto.fi/ostajano ... tDocID=425
Mielenkiintoista, että maahantuoja on poikennut tuosta huoltokirjan ohjeesta. Tietystikin siksi, että korvausvelvollisuutta heillä ei ole, jos tuo nykyinen 60 tkm ylitetään. Huomasin autoliikkeen vikahistoriasta, että maahantuoja oli korvannut vain puolet tuosta korjauksesta vaikka hihna meni jo 52 tkm:n kohdalla. Syytä en tiedä miksi näin. Mielestäni koko korjaus tulisi saattaa tehtaan piikkiin.
Saa nähdä onko Alfaan koskaan tulossa lujempaa hihnaa joka kestäisi vai pudottavatko he vielä tuota vaihtoväliä 40 tkm?!
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Pari kysymystä
Ihan mielenkiinnon vuoksi:
- mistä mootorista on kyse?
- oliko hihna katkennut vai kiristin hajonnut?
Aiemmasta Alfasta (155 2.0 TS 16V) jakohihnan kiristin hajosi 56tkm kohdalla. Seuraamukset samat kuin jakohihnan katketessa.
- mistä mootorista on kyse?
- oliko hihna katkennut vai kiristin hajonnut?
Aiemmasta Alfasta (155 2.0 TS 16V) jakohihnan kiristin hajosi 56tkm kohdalla. Seuraamukset samat kuin jakohihnan katketessa.
Re: Pari kysymystä
Mielenkiinnosta myös:155156 kirjoitti:Ihan mielenkiinnon vuoksi:
- mistä mootorista on kyse?
- oliko hihna katkennut vai kiristin hajonnut?
Aiemmasta Alfasta (155 2.0 TS 16V) jakohihnan kiristin hajosi 56tkm kohdalla. Seuraamukset samat kuin jakohihnan katketessa.
Mikä vuosimalli?
Minä vuonna tuo hajosi? (eli kuinka monta vuotta vanha hihna oli)
Eikös noissa ole kilometrien lisäksi myös joku vuosirajoitus minkä ne kestää tai minkä jälkeen on syytä vaihtaa tai takuu raukeaa?
Ei enää Alfaa... eipä
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Pari kysymystä
60tkm/3-Vuotta.Maho kirjoitti: Eikös noissa ole kilometrien lisäksi myös joku vuosirajoitus minkä ne kestää tai minkä jälkeen on syytä vaihtaa tai takuu raukeaa?
Itse vaihdatin hihnan 50tkm:ssa, kun juhlittiin Alfan kolmivuotissynttäreitä.
Re: Pari kysymystä
Moni varmaan ajattelee, että eihän se hihna mihinkään kulu jos ei kilometrejäkään kerry. Varsinkin jos auto seisoo kylmässä ja jäätyy/sulaa niin varmaan paukkuu poikki vaikkei kilometrit täyttyisikään.Scuore sportivo kirjoitti:60tkm/3-Vuotta.Maho kirjoitti: Eikös noissa ole kilometrien lisäksi myös joku vuosirajoitus minkä ne kestää tai minkä jälkeen on syytä vaihtaa tai takuu raukeaa?
Itse vaihdatin hihnan 50tkm:ssa, kun juhlittiin Alfan kolmivuotissynttäreitä.
Ei enää Alfaa... eipä
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Pari kysymystä
Niinpä. Näin on mahdollisesti käynyt tuossa "taju":kin tapauksessa. Kuuteenkymppiin ei oltu keritty, mutta vuodet olivat tulleet täyteen.Maho kirjoitti:Moni varmaan ajattelee, että eihän se hihna mihinkään kulu jos ei kilometrejäkään kerry. Varsinkin jos auto seisoo kylmässä ja jäätyy/sulaa niin varmaan paukkuu poikki vaikkei kilometrit täyttyisikään.
Auto on 156 2.0 TS vuosimalli 2000 ja ensimmäinen käyttöönottokuukausi elokuu 2000 eli juuri oltiin tulossa 3 vuoden rajaan. Jäi siitä pari viikkoa vaille. Nyt ilmeistä on, että kumi tai massalaatu hihnassa on sellaista, ettei kestä kuin tuon 3 talvea ja se tulee näemmä vaihtaa mieluimmin ennen sitä. Olisiko 2 talven jälkeen riippumatta mikä on km-lukema?
Ilmeisesti hihna kestää Välimeren ilmastossa, muttei meidän pakkasissa. Olisi mielenkiintoista tietää onko asia todellakin näin.
Ilmeisesti hihna kestää Välimeren ilmastossa, muttei meidän pakkasissa. Olisi mielenkiintoista tietää onko asia todellakin näin.
Re: Pari kysymystä
156 2.0 TS155156 kirjoitti:Ihan mielenkiinnon vuoksi:
- mistä mootorista on kyse?
- oliko hihna katkennut vai kiristin hajonnut?
Aiemmasta Alfasta (155 2.0 TS 16V) jakohihnan kiristin hajosi 56tkm kohdalla. Seuraamukset samat kuin jakohihnan katketessa.
Kyseessä oli hihnan katkeaminen. Vaihdettuja osia oli 8 kpl pakoventtiileitä ja 1 kpl ohjareita.
- jiibee
- Viestit: 117
- Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
- Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
- Paikkakunta: Loimaa
Re: Pari kysymystä
Keväällä tuli hankittua 156 2.0 Ts ja taisi olla tuuria kun hihna vaihdettiin 4v. synttäreiden jälkeen 50 tkm:n huollossa.Scuore sportivo kirjoitti:60tkm/3-Vuotta.Maho kirjoitti: Eikös noissa ole kilometrien lisäksi myös joku vuosirajoitus minkä ne kestää tai minkä jälkeen on syytä vaihtaa tai takuu raukeaa?
Itse vaihdatin hihnan 50tkm:ssa, kun juhlittiin Alfan kolmivuotissynttäreitä.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ei ole mulla 156:sta mutta hihnasta pieni kertomus.
Soittivat Automilanosta tänään, syytä kulkuongelmaa ei löydetty joten lähtivät vaihtamaan jakopäänhihnaa. Avattuaan huomasivat seuraavaa:
- Jako hypännyt yhden pykälän, ihme että oli kestänyt.
- Tasapainoakselin hihna poikki, olisi milloin vaan voinu mennä sinne jakohihnan kaveriksi, poks.
- Jakohihnanohjurirullasta oli laakeri ihan loppu, olisi voinut palaa kiinni minä hetkenä hyvänsä ja polttanut jakopäänhihnan poikki..
- Jakopäänhihna oli aivan surkeessa kunnossa, olisi voinut sanoa naps ja poks minä hetkenä hyvänsä.
Kyllä siellä oltiin haavi auki vähän aikaa kun Milanon kaveri vaan selitteli miten tajuton tsägä oli ollut.
Ei ollut kaukana että Q4:nen olisi päässyt muiden Q4:sten joukkoon mobileen tutulla nimikkeellä "MOTORSCHADEN"
Huhheijaa sanon minä, vaihdetaan niitä hihnoja..
Soittivat Automilanosta tänään, syytä kulkuongelmaa ei löydetty joten lähtivät vaihtamaan jakopäänhihnaa. Avattuaan huomasivat seuraavaa:
- Jako hypännyt yhden pykälän, ihme että oli kestänyt.
- Tasapainoakselin hihna poikki, olisi milloin vaan voinu mennä sinne jakohihnan kaveriksi, poks.
- Jakohihnanohjurirullasta oli laakeri ihan loppu, olisi voinut palaa kiinni minä hetkenä hyvänsä ja polttanut jakopäänhihnan poikki..
- Jakopäänhihna oli aivan surkeessa kunnossa, olisi voinut sanoa naps ja poks minä hetkenä hyvänsä.
Kyllä siellä oltiin haavi auki vähän aikaa kun Milanon kaveri vaan selitteli miten tajuton tsägä oli ollut.
Ei ollut kaukana että Q4:nen olisi päässyt muiden Q4:sten joukkoon mobileen tutulla nimikkeellä "MOTORSCHADEN"
Huhheijaa sanon minä, vaihdetaan niitä hihnoja..
Itse vaihdatin 09/00 autoon hihnan n. pari kuukautta sitten 40tkm huollon yhteydessä Auto-Milanossa ja kiristin oli kuulemma aivan finaalissa. Hihnasta en tiedä... Ihmetyttää vain tuo hihna sikäli, kun nykyään on jo melkoisen kestäviä materiaaleja käytössä. Muistaakseni (koneenosien suunnittelu -kirja jäi töihin ) hihnoissakin on käytössä jo useita kerroksia ja "eksoottisia" materiaaleja (kevlar), joten luulisi kestävyyttä löytyvän. Mutta mutta...taju kirjoitti:Auto on 156 2.0 TS vuosimalli 2000 ja ensimmäinen käyttöönottokuukausi elokuu 2000 eli juuri oltiin tulossa 3 vuoden rajaan. Jäi siitä pari viikkoa vaille. Nyt ilmeistä on, että kumi tai massalaatu hihnassa on sellaista, ettei kestä kuin tuon 3 talvea ja se tulee näemmä vaihtaa mieluimmin ennen sitä. Olisiko 2 talven jälkeen riippumatta mikä on km-lukema?
Ilmeisesti hihna kestää Välimeren ilmastossa, muttei meidän pakkasissa. Olisi mielenkiintoista tietää onko asia todellakin näin.
Kauanko ne siellä Auto-milanossa ehtivät ihmettelemään ennen kuin vintillä syttyi valo ja alkoivat jakoa epäilemään?Rolle kirjoitti:Ei ole mulla 156:sta mutta hihnasta pieni kertomus.
Soittivat Automilanosta tänään, syytä kulkuongelmaa ei löydetty joten lähtivät vaihtamaan jakopäänhihnaa. Avattuaan huomasivat seuraavaa:
- Jako hypännyt yhden pykälän, ihme että oli kestänyt.
- Tasapainoakselin hihna poikki, olisi milloin vaan voinu mennä sinne jakohihnan kaveriksi, poks.
- Jakohihnanohjurirullasta oli laakeri ihan loppu, olisi voinut palaa kiinni minä hetkenä hyvänsä ja polttanut jakopäänhihnan poikki..
- Jakopäänhihna oli aivan surkeessa kunnossa, olisi voinut sanoa naps ja poks minä hetkenä hyvänsä.
Kyllä siellä oltiin haavi auki vähän aikaa kun Milanon kaveri vaan selitteli miten tajuton tsägä oli ollut.
Ei ollut kaukana että Q4:nen olisi päässyt muiden Q4:sten joukkoon mobileen tutulla nimikkeellä "MOTORSCHADEN"
Huhheijaa sanon minä, vaihdetaan niitä hihnoja..
Oliko tohon vaihdettu suomessa hihna jo aiemmin?
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Minä tuota jakoa ehdotin alussa vaikka en mistään mitää tiedä, tyrmättin heti. Jako huomattiin siinä vaiheessa kun alkoivat vaihtaa hihnaa niinkuin sovittiin, kolme viikkoa sitten.GAMMA500 kirjoitti:Kauanko ne siellä Auto-milanossa ehtivät ihmettelemään ennen kuin vintillä syttyi valo ja alkoivat jakoa epäilemään?
Oliko tohon vaihdettu suomessa hihna jo aiemmin?
Ensimmäinen kerta kun hihna vaihdettiin Suomessa olon aikana, joten ei voi kuin itseään syyttää.
Onkohan Auto-milanossa jatkettu kesälomittajien sopimuksia?Rolle kirjoitti:Minä tuota jakoa ehdotin alussa vaikka en mistään mitää tiedä, tyrmättin heti. Jako huomattiin siinä vaiheessa kun alkoivat vaihtaa hihnaa niinkuin sovittiin, kolme viikkoa sitten.GAMMA500 kirjoitti:Kauanko ne siellä Auto-milanossa ehtivät ihmettelemään ennen kuin vintillä syttyi valo ja alkoivat jakoa epäilemään?
Oliko tohon vaihdettu suomessa hihna jo aiemmin?
Ensimmäinen kerta kun hihna vaihdettiin Suomessa olon aikana, joten ei voi kuin itseään syyttää.
Mun mielestä melko merkillistä touhua, itsekin epäilen aina hihnakoneissa ekaksi jakoa vaikka vika olisi jossain aivan muualla
Ilmeisesti huoltomiehet ei aina merkkihuolloissa ole yleisasentajaa fiksumpia
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuntuu käyvän monessa paikassa huoltomiehen itsetunnon päälle, jos asiakas ehdottaa jotakin vian aiheuttajaa. Ajatus tyrmätään heti eikä koko vaihtoehtoa suostuta edes harkitsemaan ennen kuin viimeisessä hädässä.GAMMA500 kirjoitti:Ilmeisesti huoltomiehet ei aina merkkihuolloissa ole yleisasentajaa fiksumpia
- Epäkelpokeräilijä -
Toi on kyllä valitettava totta ja monessa paikassa todettu. On turha mennä ammattimiehille kertomaan mikä omasta mielestä on vikana. Yleisin vastaus on " tuskin se nyt se kuitenkaan on, mutta kyllä me katotaan mikä siellä mättää"Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tuntuu käyvän monessa paikassa huoltomiehen itsetunnon päälle, jos asiakas ehdottaa jotakin vian aiheuttajaa. Ajatus tyrmätään heti eikä koko vaihtoehtoa suostuta edes harkitsemaan ennen kuin viimeisessä hädässä.GAMMA500 kirjoitti:Ilmeisesti huoltomiehet ei aina merkkihuolloissa ole yleisasentajaa fiksumpia
Viimeksi AutoMilanossa valitin kun jotain outoa rohinaa kuului täysillä vasemmalle käännettäessä kuskin puolelta etupäästä. Diagnoosi oli: OIKEA etutukivarren pallonivel väljä= vaihdettiin. Ääni josta valitin kuuluu edelleen... mihis sitä seuraavaks veis auton huoltoon
Ei enää Alfaa... eipä
Re: Pari kysymystä
No minulla Alfa seisoo lämpimässä tallissa ja silti huolto ehdotti hihnan vaihtoa 40 tkm:ssa (3 vuotta täyttynyt)60tkm/3-Vuotta.
Itse vaihdatin hihnan 50tkm:ssa, kun juhlittiin Alfan kolmivuotissynttäreitä.
Moni varmaan ajattelee, että eihän se hihna mihinkään kulu jos ei kilometrejäkään kerry. Varsinkin jos auto seisoo kylmässä ja jäätyy/sulaa niin varmaan paukkuu poikki vaikkei kilometrit täyttyisikään.
Kaipa siinä sitten muutkin kumiosat väsyy eli vaihdatetaan kaikki stefat, suojakumit ym. 40 tkm välein. :
- E
Nyt näyttää siltä, kun lukee nätä kokemuksia näistä hihnoista, niin oikea vaihtoväli jakohihnalle+kiristimelle yhdessä olisi 40 tkm tai 2 vuotta. Tällä vältettäisiin vauriot vaikka suositus onkin 60 tkm/3 vuotta.
Vertasin tuossa juuri vaimoni pikku-pöson huolto-ohjeeseen ja siellä oli vastaava suositus 80 tkm/4 vuotta.
Vertasin tuossa juuri vaimoni pikku-pöson huolto-ohjeeseen ja siellä oli vastaava suositus 80 tkm/4 vuotta.
Pitäisi jo miettiä, mistä autosta löytyisi kestävämpi mutta yhteen sopiva ratkaisu. Esim. mekaaninen kiristin ja vahvempi hihna. Varsinkin kun takuu on loppu, niin voisi päivittää parempaan.
Ja noista muista kumiosista: niinhän ne tukivarsien puslat jne. kuluvatkin ennen aikojaan.
Ja noista muista kumiosista: niinhän ne tukivarsien puslat jne. kuluvatkin ennen aikojaan.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
samaa oon monesti ihmetellyt syynä varmaankin halvemmat valmistuskustannukset ja tietysti huollot tienaavat ja hihnoja menee ja venttiileitä myydään kyllä wanha alfan alukone on poikaa!Olli79 kirjoitti:minkä helkutin takia näihin nyky autoihin on pakko pistää hammashihna!
omasta mielestä vanhan 164ts:n tuplaketju oli miljoona kertaa parempi
- Alfaholic -
Juu, et ole ajatuksissasi ainoa. Edellisen auton aikana tein alustavia periaatepäätöksiä seuraavasta autostani: neliovinen, takavetoinen ja jakopää ketjuvetoinen... niinpä niin, yksi kolmesta toteutui. Toivottavasti en tinkinyt liikaa. Entinen menopeli oli baijerilainen munawaunu, jossa oli myös jakohihnasta surullisen kuuluisa moottori. Alunperin hihnan vaihtoväli oli 80 tkm. mutta lopulta vaihtoväli jouduttiin laskemaan 40 tkm:iin.Olli79 kirjoitti:minkä helkutin takia näihin nyky autoihin on pakko pistää hammashihna!
omasta mielestä vanhan 164ts:n tuplaketju oli miljoona kertaa parempi
On tullut semmoinen vaikutelma, että eurooppalaiset eivät ole onnistuneet mitoittamaan hihnavetoisia jakopäitä oikein ja vaihtoväliä on jouduttu laskemaan alkuperäisestä usealla merkillä. Yhtään japanilaisista autoista pitämättä täytyy myöntää, että niissä myös em. mitoitus on onnistunut paremmin ja vaihtovälit ovat yleensä pysyneet suunnitelluissa.
Onhan jakohihnalla periaatteessa rahallisia ja teknisiä etuja verrattuna ketjuun, mutta kuten MB:n ja BMW:n kokeilut 90-luvulla hihnalla ja paluu ketjuihin osoittaa ketjujen huolettomuuden ja kokonaisuuden paremmuuden. En tiedä olisiko esim. moottorin asennolla jotain tekemistä valintoihin ja etuvetoiseen tötteröön on vaikea mahduttaa ketjuvetoa? Toivotaan, että Alfalla lasketaan tulevaisuudessa luotettavuudelle vähän lisää, eikä seurata sisarmerkin pikkumallien rakenneperiaatteita joka kohdassa.
Jos 156:n seuraaja täyttäisi alussa mainitut kolme ehtoa, ei tarvitsisi varmasti miettiä seuraavaa automerkkiä / -mallia.