Jääratoja tarvitaan
Valvoja: Moderators
Jääratoja tarvitaan
http://www.iltalehti.fi/osastot/autot/2 ... 3_au.shtml
Markku Alen puhuu mielestäni erinomasen hyvää asiaa, täytys saada nuorille vasta kortin saaneille tai vaikka vielä nuoremmillekin harjoittelupaikkoja.
Niissä voisi toisarvoisilla vehkeillä kokeilla rajojaan, ilman että koko ajan istuu opettaja vieressä sättimässä joka pikku virheestä...ei tarvitsisi sitten tehdä samaa yleisessä liikenteessä.
Ite olen tavallaan ollut etuoikeutettu kun ollut nuorempana monena talvena pellolle ratapätkää aurattuna. Siellä on moni romuauto kokenut viimeset hetkensä, jos meni penkkaan pahasti niin ei muuta kun traktorilla vedettiin irti, joskus joutui vähän pikakorjaamaan revennyttä akselin kiinnitystä ja taas mentiin..
Markku Alen puhuu mielestäni erinomasen hyvää asiaa, täytys saada nuorille vasta kortin saaneille tai vaikka vielä nuoremmillekin harjoittelupaikkoja.
Niissä voisi toisarvoisilla vehkeillä kokeilla rajojaan, ilman että koko ajan istuu opettaja vieressä sättimässä joka pikku virheestä...ei tarvitsisi sitten tehdä samaa yleisessä liikenteessä.
Ite olen tavallaan ollut etuoikeutettu kun ollut nuorempana monena talvena pellolle ratapätkää aurattuna. Siellä on moni romuauto kokenut viimeset hetkensä, jos meni penkkaan pahasti niin ei muuta kun traktorilla vedettiin irti, joskus joutui vähän pikakorjaamaan revennyttä akselin kiinnitystä ja taas mentiin..
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Asia puhetta!
Tuota olen jankannut monen moisissa tilanteissa, mutta koskaan sitä ei oikein oteta tosissaan.
Sama juttu on ihan asfalttiratojen kanssa. Moni nuori haluaisi päästä kokeilemaan auton "ominaisuuksia", mutta radat ja lentokentät on harvassa ja kalliita. Sitten nämä kaikki tehdään liikenteessä.
Tuota olen jankannut monen moisissa tilanteissa, mutta koskaan sitä ei oikein oteta tosissaan.
Sama juttu on ihan asfalttiratojen kanssa. Moni nuori haluaisi päästä kokeilemaan auton "ominaisuuksia", mutta radat ja lentokentät on harvassa ja kalliita. Sitten nämä kaikki tehdään liikenteessä.
Jäärata ajatuksesta on kirjoiteltu 70 luvulta lähtien.
Myös asvalttiratoja pitäisi voida käyttää tällaiseen harjoitteluun. Nyt ne seisovat 99 % ajasta suljettuina pääsy kielletty lappu luukulla. Turva-alueilla varustettu yksi suuntainen ajorata on huomattavasti turvallisempi kuin kylänraitti.
Olen kuullut radasta, jolle pääsee liikennevalon ohjaamana maksamalla kolikko/seteliautomaattiin... missä lienee? Nyrnburnring?
Myös asvalttiratoja pitäisi voida käyttää tällaiseen harjoitteluun. Nyt ne seisovat 99 % ajasta suljettuina pääsy kielletty lappu luukulla. Turva-alueilla varustettu yksi suuntainen ajorata on huomattavasti turvallisempi kuin kylänraitti.
Olen kuullut radasta, jolle pääsee liikennevalon ohjaamana maksamalla kolikko/seteliautomaattiin... missä lienee? Nyrnburnring?
Suomalaisille moottoriradoille pääsee ajamaan, esim Kemoran kalenteriin merkitty 23.4. Rata avoinna kaikille. Motoparkissa myös avoimia päiviä, jolloin pääsee ratamaksua vastaan ajamaan.alfista kirjoitti:Myös asvalttiratoja pitäisi voida käyttää tällaiseen harjoitteluun. Nyt ne seisovat 99 % ajasta suljettuina pääsy kielletty lappu luukulla. Turva-alueilla varustettu yksi suuntainen ajorata on huomattavasti turvallisempi kuin kylänraitti.
Näiden vapaiden päivien lisäksi aktiiviset merkkikerhot järjestävät myös ratapäiviä.
VMP
Totta, näitähän on käytetty koko ajan. Silti käyttämätöntä aikaa jää paljon.
Jääradan ajatushan on pohjimmiltaan se, että sinne voi mennä harjoittelemaan kuka tahansa koska tahansa ja ilman valvontaa. Tai ainakin näin oli parikymmentä vuotta sitten. Nykypäivänä luottamus ajoharjoittelijoihin on niin huono, että tätä ei yleensä sallita. Kuitenkin nuorison juoksuajat sattuvat erittäin harvoin yksiin autourheilujärjestöjen kerhoaikojen kanssa.
Turha suvaitsemattomuus estää vapaan, kaiken kansan ajoharjoittelun. Niin radalla kuin jääradallakin.
Jääradan ajatushan on pohjimmiltaan se, että sinne voi mennä harjoittelemaan kuka tahansa koska tahansa ja ilman valvontaa. Tai ainakin näin oli parikymmentä vuotta sitten. Nykypäivänä luottamus ajoharjoittelijoihin on niin huono, että tätä ei yleensä sallita. Kuitenkin nuorison juoksuajat sattuvat erittäin harvoin yksiin autourheilujärjestöjen kerhoaikojen kanssa.
Turha suvaitsemattomuus estää vapaan, kaiken kansan ajoharjoittelun. Niin radalla kuin jääradallakin.
Ei nykyään yhteiskunta salli oman ja muiden hengen riskeeraamista kuten ennen saattoi olla. Esimerkiksi yleisrajoitus 80 km/h tuli voimaan vasta verrattain myöhään - kuka muistaa milloin? Sitä ennen hiekkateillä sai vetää niin kovaa kuin uskalsi. Kuolemia tuli jonkin verran.
Autourheilun harrastajana pelkään sitä, että jos onnettomuuksia tapahtuisi noilla vapaasti käytettävillä jääradoilla tai ajoharjoitteluradoilla suuri yleisö todennäköisesti yhdistäisi ne onnettomuudet kilpa-autoiluun. Nytkin iltalehdet kirjoittelevat ralli tai kilvanajo onettomuuksista jos teinit ajaa puita päin yön pimeinä tunteina.
Turvallisia mahdollisuuksia pitäisi kyllä järjestää. Harmi ettei niistä ole kukaan valmis maksamaan riittävästi. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.
Moottoriradoilla on varauksia paljon enemmän kuin 1%. Taisit tarkoittaa liukkaan kelin harjoitteluratoja...
Autourheilun harrastajana pelkään sitä, että jos onnettomuuksia tapahtuisi noilla vapaasti käytettävillä jääradoilla tai ajoharjoitteluradoilla suuri yleisö todennäköisesti yhdistäisi ne onnettomuudet kilpa-autoiluun. Nytkin iltalehdet kirjoittelevat ralli tai kilvanajo onettomuuksista jos teinit ajaa puita päin yön pimeinä tunteina.
Turvallisia mahdollisuuksia pitäisi kyllä järjestää. Harmi ettei niistä ole kukaan valmis maksamaan riittävästi. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.
Moottoriradoilla on varauksia paljon enemmän kuin 1%. Taisit tarkoittaa liukkaan kelin harjoitteluratoja...
Alfaton ainakin hetkellisesti...