Jääratoja tarvitaan

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Jääratoja tarvitaan

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

http://www.iltalehti.fi/osastot/autot/2 ... 3_au.shtml

Markku Alen puhuu mielestäni erinomasen hyvää asiaa, täytys saada nuorille vasta kortin saaneille tai vaikka vielä nuoremmillekin harjoittelupaikkoja.

Niissä voisi toisarvoisilla vehkeillä kokeilla rajojaan, ilman että koko ajan istuu opettaja vieressä sättimässä joka pikku virheestä...ei tarvitsisi sitten tehdä samaa yleisessä liikenteessä.

Ite olen tavallaan ollut etuoikeutettu kun ollut nuorempana monena talvena pellolle ratapätkää aurattuna. Siellä on moni romuauto kokenut viimeset hetkensä, jos meni penkkaan pahasti niin ei muuta kun traktorilla vedettiin irti, joskus joutui vähän pikakorjaamaan revennyttä akselin kiinnitystä ja taas mentiin.. :-D

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Asia puhetta!

Tuota olen jankannut monen moisissa tilanteissa, mutta koskaan sitä ei oikein oteta tosissaan.

Sama juttu on ihan asfalttiratojen kanssa. Moni nuori haluaisi päästä kokeilemaan auton "ominaisuuksia", mutta radat ja lentokentät on harvassa ja kalliita. Sitten nämä kaikki tehdään liikenteessä.

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Kannatan myös.

Minäkin kuulun niihin etuoikeutettuihin, jotka ovat päässeet pienen ikänsä kiusaamaan pelloilla, hiekkamontuilla ja jäällä kaikenkarvaisia autoja. Korvaamatonta autonhallintaharjoittelua liikennettä varten.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jäärata ajatuksesta on kirjoiteltu 70 luvulta lähtien.

Myös asvalttiratoja pitäisi voida käyttää tällaiseen harjoitteluun. Nyt ne seisovat 99 % ajasta suljettuina pääsy kielletty lappu luukulla. Turva-alueilla varustettu yksi suuntainen ajorata on huomattavasti turvallisempi kuin kylänraitti.

Olen kuullut radasta, jolle pääsee liikennevalon ohjaamana maksamalla kolikko/seteliautomaattiin... missä lienee? Nyrnburnring?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

alfista kirjoitti:Myös asvalttiratoja pitäisi voida käyttää tällaiseen harjoitteluun. Nyt ne seisovat 99 % ajasta suljettuina pääsy kielletty lappu luukulla. Turva-alueilla varustettu yksi suuntainen ajorata on huomattavasti turvallisempi kuin kylänraitti.
Suomalaisille moottoriradoille pääsee ajamaan, esim Kemoran kalenteriin merkitty 23.4. Rata avoinna kaikille. Motoparkissa myös avoimia päiviä, jolloin pääsee ratamaksua vastaan ajamaan.
Näiden vapaiden päivien lisäksi aktiiviset merkkikerhot järjestävät myös ratapäiviä. :-D
VMP

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Totta, näitähän on käytetty koko ajan. Silti käyttämätöntä aikaa jää paljon.

Jääradan ajatushan on pohjimmiltaan se, että sinne voi mennä harjoittelemaan kuka tahansa koska tahansa ja ilman valvontaa. Tai ainakin näin oli parikymmentä vuotta sitten. Nykypäivänä luottamus ajoharjoittelijoihin on niin huono, että tätä ei yleensä sallita. Kuitenkin nuorison juoksuajat sattuvat erittäin harvoin yksiin autourheilujärjestöjen kerhoaikojen kanssa.

Turha suvaitsemattomuus estää vapaan, kaiken kansan ajoharjoittelun. Niin radalla kuin jääradallakin.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Ei nykyään yhteiskunta salli oman ja muiden hengen riskeeraamista kuten ennen saattoi olla. Esimerkiksi yleisrajoitus 80 km/h tuli voimaan vasta verrattain myöhään - kuka muistaa milloin? Sitä ennen hiekkateillä sai vetää niin kovaa kuin uskalsi. Kuolemia tuli jonkin verran.

Autourheilun harrastajana pelkään sitä, että jos onnettomuuksia tapahtuisi noilla vapaasti käytettävillä jääradoilla tai ajoharjoitteluradoilla suuri yleisö todennäköisesti yhdistäisi ne onnettomuudet kilpa-autoiluun. Nytkin iltalehdet kirjoittelevat ralli tai kilvanajo onettomuuksista jos teinit ajaa puita päin yön pimeinä tunteina.

Turvallisia mahdollisuuksia pitäisi kyllä järjestää. Harmi ettei niistä ole kukaan valmis maksamaan riittävästi. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.

Moottoriradoilla on varauksia paljon enemmän kuin 1%. Taisit tarkoittaa liukkaan kelin harjoitteluratoja...
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

BSTR; jep - Sveitsissä esim. poistettiin kilparadat kun kävi muutama kuolemantapaus. Liioittelua, mutta näemmä mahdollista...

Vastaa Viestiin