Kun en muista oikeita termejä, mutta siis vaihteiston pääakselin pakan korkeutta säädetään eripaksuisilla prikoilla, ja tuo prikka kuulemma kuluu joskus ja hypoidin hammaspyörien kohdistus muuttuu aiheuttaen perän ulinaa. Tästä oli juttua monellakin foorumilla muutama vuosi sitten, mutta nyt en enää löytänyt mistään. Joka tapauksessa ainakin kuulopuhetieto oli että ulina korjaantuu sillä kun vanhan tilalle solauttaa uuden prikan.
Unohdin vaan silloin kysyä mistä sen tietää kuinka paksu tuo prikka on alun perin ollut? Ei siihen ole kaiverrettu, mikrometri sanoo että nyt se on 2.35 mm.
"Sovitusprikan" kuluminen 75:n vaihteistossa
Valvoja: Moderators
Moi!
Se 2,35 mm voi olla aika lähellä ihan oikeaa. Kai niissä on tehtaalta lähtien hiukan eri paksuisia säätölevyjä. Minulla oli merkitty ylös, että 2,3 mm olisi ollut melko yleinen alkuperäismitta. Jos säätölevy on kulunut sen huomaa kyllä silmälläkin. Pahimmillaan levystä on jäljellä vain ohut lisu. Jos perä ääntää ja säätölevy näyttää kuluneelta, kysy mikä olisi seuraava paksumpi vaihtoehto.
Se 2,35 mm voi olla aika lähellä ihan oikeaa. Kai niissä on tehtaalta lähtien hiukan eri paksuisia säätölevyjä. Minulla oli merkitty ylös, että 2,3 mm olisi ollut melko yleinen alkuperäismitta. Jos säätölevy on kulunut sen huomaa kyllä silmälläkin. Pahimmillaan levystä on jäljellä vain ohut lisu. Jos perä ääntää ja säätölevy näyttää kuluneelta, kysy mikä olisi seuraava paksumpi vaihtoehto.
Moimoi,
ja kiitos vastauksesta! Kyllä se säätölevy jonkin verran kuluneelta näyttää. Noudatanpa siis neuvoa ja kysyn seuraavaa paksuutta.
Tämä vaiva muuten varmaan kuuluisi sinne 75:n tyyppivikojen listalle. Mitkä vuosimallit, sitä en tiedä. Tämä minun 75 TS on rekisteröity 1989 ja ajettu n. 220 tuhatta.
ja kiitos vastauksesta! Kyllä se säätölevy jonkin verran kuluneelta näyttää. Noudatanpa siis neuvoa ja kysyn seuraavaa paksuutta.
Tämä vaiva muuten varmaan kuuluisi sinne 75:n tyyppivikojen listalle. Mitkä vuosimallit, sitä en tiedä. Tämä minun 75 TS on rekisteröity 1989 ja ajettu n. 220 tuhatta.
Pikku vinkki, aikoinaan Essem huollon (miehet muistaa- pojat välttämättä ei
) Alfa-guru antoi neuvon: voitele se ison "kuningasmutterin" kierre esim. grafiittirasvalla ja sen jälkeen kiristys momenttiin. Niin ja tietty se mutterin ja "prikan"väli. Ongelmaa ei kuulemma sen jälkeen esiinny lähellekään siinä määrin kuin jos kiristää momentin "kuivana". Hänen mielestään perussyy ongelmaan oli se, että tehtaalla kiristettiin kuivana ja momentti jäi vajaaksi, koska muut kitkatekijät vaikuttivat noissa momenteissa asiaan suhteellisen paljon. Se mutteri nimittäin kiristetään kohtuu isoon momenttiin, en vain muista lukemaa.