Alfa 155 ostamassa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Pistoolisankari
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Joulu 2004, 21:11

Alfa 155 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Pistoolisankari »

olen nyt miettinyt tollasta alfa 155 ja haluaisin kysellä että onko autoissa jotain mitä kannattaa katsoa tarkasti autosta ennenkuin ostaa, onko moottorit kestäviä jne ??

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

moottorithan ovat hyvinkin kestäviä, kaksilitraisella twin sparkilla on ajeltu yli 400tkm.

Aluksi voisit vaikka lukaista tuolta faq osiosta tyyppivikalistaa (hieman varauksella kannattaa suhtautua sillä kaikki siellä mainitut asiat eivät todellakaan ole tyyppivikoja).

Moottorithan ovat hyvin lähellä jo 164, 75:sta tuttuja koneita. 155:ssa on vain erilainen sytytys.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Anteeksi, pyörrän puheitani. Olikos 155:sen koneissa jakohihna eikä ketju?

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Uudemmissa 16 valve malleissa hihna ja se kone perustuu fiatin lohkoon, kun taas 8 tappinen on alfan oma ketju kone. 16 tappinen widebody pitäis olla iloisempi verrattuna 8 tappiseen. Nyt en muista tarkasti koska tuo malli vaihtu...94?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

sekä että eli molemmilla on siis 155:sta tehty, olikos se ->95 asti ketjulla ja siitä etipäin valmistuneissa sitten tuo lanciapohjainen ja valurautalohkoinen 16V mylly...

korjatkaa jos olen väärässä..

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

95 keväällä vaihtu, 95sia löytyy siis molempia
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Pistoolisankari
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Joulu 2004, 21:11

Viesti Kirjoittaja Pistoolisankari »

kiitoksia paljon tiedoista :) en aikaisemmin huomannutkaan tuota faq osiota. mites onko 155 sinkkikori kun aikasemmassa 164 muistaakseni oli sinkitty :S

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Pistoolisankari kirjoitti:kiitoksia paljon tiedoista :) en aikaisemmin huomannutkaan tuota faq osiota. mites onko 155 sinkkikori kun aikasemmassa 164 muistaakseni oli sinkitty :S
On sinkitty kori. Mikset osta samantien Q4:sta?
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Sanotaan nyt ensiksi että minulla tuollainen 155 TS 16v oli ja vaihdettuani 156 TS:ään meni minulata kauan ennen kuin rupesin pitämään jälkimmäistä oikeana Alfa Romeona. Toki 156 on laatuvaikutelmaltaan aivan eri luokkaa, mutta särmää 155:ssa oli.

16 venttiilisen TS:n alkutaipaleella, moottorihan tuli 155 malliuudistuksen myötä, vai oliko se sittenkin ensin GTV:ssä. No joka tapauksessa alkutaipaleella oli todella vakavia jakopään ongelmia. Jakopää oli suunniteltu kestämään 120tkm, mutta useista uusista 155:sta jakopää petti jo alkutaipaleella ja tämän vuoksi jakopään huoltoväli puolitettiin. Pääsyyllinen ongelmiin oli kiristinrulla jo nyttemmin on kaikista yksilöistä vaihdettu toisen tyyppiseen, ihmettelen jos ei näin ole. Aikojen saatossa ongelmat on saatu kuriin ja nykyisissä TS:ssä (147:ssa vielä on) ei jakopää asia ole enään mitenkään kärjistynyt. Kuitenkin 155:n kyseessä ollessa suhtautuisin varauksella 60tkm huoltoväliinkin ja kuuntelisin jakopään ääniä tarkkaan 40tkm vaihdon jälkeen, josko pitää vaihtaa ennen aikojaan. No ehkä nämä asiat omalla kohdalla kärjistyi kun joskus tuli ajettua lähes 40asteen pakkasissa ja joskus ehkä vähän kierrätettyäkin.

Niin ja tosiaan aikaisemmat alumiinilohkoiset 155:set ja -95 kevään jäkeen tehdyt ns wide bodyt ovat aikalailla eri autoja niin ominaisuuksiltaan kuin tyyppivioiltaan. Eri moottori ja vähän erilainen alusta.

16 venttiilisissä muita tyyppivikoja tosiaan oli
- ajoituksen säätimen kuluminen
- katkotoimiset tuulilasinpyyhkimet
- ajoittaiset häiriöt keskuslukituksessa (jotka katosivat sitten itsekseen)
- takajarrujen jumittumisen aiheuttama heikentynyt toiminta
- Käsijarrun kiini jäätyminen
Ja muuta vähemmän vakavaa. Näistäkin taitaa vain ensimmäinen olla vain 16 venttiilisille tyypillinen.

Kaiken kaikkiaan siis se oli tosi hieno auto.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

garretin pdf tiedosto on pahasti päivittämättä.. :mrgreen: vai tarkoittaakohan tuo parempia meriittejä kohta vain alfacupin tuloksia ? :mrgreen:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Pistoolisankari
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Joulu 2004, 21:11

Viesti Kirjoittaja Pistoolisankari »

Garrett kirjoitti:
Pistoolisankari kirjoitti:kiitoksia paljon tiedoista :) en aikaisemmin huomannutkaan tuota faq osiota. mites onko 155 sinkkikori kun aikasemmassa 164 muistaakseni oli sinkitty :S
On sinkitty kori. Mikset osta samantien Q4:sta?
no rahaa on mutta vain rajallisesti :P ja minulle riittää ihan perus 2.0 :P tai v6 :)

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

gfj-365 kirjoitti:garretin pdf tiedosto on pahasti päivittämättä.. :mrgreen: vai tarkoittaakohan tuo parempia meriittejä kohta vain alfacupin tuloksia ? :mrgreen:
Kokonaisuutta! :lol:
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

:lol: :lol:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Vastaa Viestiin