33:n jako
Valvoja: Moderators
33:n jako
Jeps elikkä minkälainen merkki tuolla vauhtipyörällä pitäisi olla yläkuolokohdassa? Tuossa korjausoppaassa sanotaan että pitäisi olla T:n mallinen merkki, mutta kun vaihdoin jakoremmit nii ainakin alunperin olivat sellaisen korkean pyöreän merkin kohdalla. Noita merkkejä näytti kuitenkin olevan pyörällä jos jonkinmoista.
Auto siis 92vm 1.7ie
Auto siis 92vm 1.7ie
Kyllä T on vauhtipyörän yläkuolokohdan merkki.
En nyt ole aivan varma asiastani, mutta eikös kampiakseli pyörähdä puoli kierrosta samassa ajassa kuin nokat kiertävät kierroksen?
T-merkki on ehkä ollut remmejä irroitettaessasi puoli kampuran kierrosta väärässä kohdassa.
Pyöräytä kampiakselia puoli kierrosta (T ylös)ja tutki virranjakajasta että jakajan nokka osoittaa 1. sylinterin sytytyskohtaan.
Varo ettet kolauta venttiileitä mäntiin kiertäessäsi kampuraa tai nokkia.
En nyt ole aivan varma asiastani, mutta eikös kampiakseli pyörähdä puoli kierrosta samassa ajassa kuin nokat kiertävät kierroksen?
T-merkki on ehkä ollut remmejä irroitettaessasi puoli kampuran kierrosta väärässä kohdassa.
Pyöräytä kampiakselia puoli kierrosta (T ylös)ja tutki virranjakajasta että jakajan nokka osoittaa 1. sylinterin sytytyskohtaan.
Varo ettet kolauta venttiileitä mäntiin kiertäessäsi kampuraa tai nokkia.
Kuinka tämä voikin olla aina yhtä sekavaa, myös minusta.
Jos se tappi on tarkalleen yläkuolokohdan vastapuolella, niin silloinhan asia on kai ok.
Puoli kampiakselin kierrosta kääntää nokkia koko kierroksen, joten jako on kohdallaan jo nyt.
En tiedä miksi vauhtipyörässä on se tappi.
Ei siinäkään kyllä mitään järkeä olisi, että se olisi yläkuolokohdan vastapuolella, vai olisiko?
Siitä olen kuitenkin vakuuttunut, että yläkuolokohdan merkkinä on T ja nokkapyöriin lovettujen merkintöjen pitäisi samanaikaisesti näkyä hihnojen suojapeltiin poratuista aukoista.
Jos se tappi on tarkalleen yläkuolokohdan vastapuolella, niin silloinhan asia on kai ok.
Puoli kampiakselin kierrosta kääntää nokkia koko kierroksen, joten jako on kohdallaan jo nyt.
En tiedä miksi vauhtipyörässä on se tappi.
Ei siinäkään kyllä mitään järkeä olisi, että se olisi yläkuolokohdan vastapuolella, vai olisiko?
Siitä olen kuitenkin vakuuttunut, että yläkuolokohdan merkkinä on T ja nokkapyöriin lovettujen merkintöjen pitäisi samanaikaisesti näkyä hihnojen suojapeltiin poratuista aukoista.
sekavaa on Mutta eihän siinä mitään tosiaan jos se on tappi on tasan toisella puolen?? Tuli vain katsottua merkit nokkaakseleilta ja että vauhtipyörällä on merkki ja kun aluksi oli samalla kohtaa. Nyt rupesin tuota korjausopasta sitten tutkaileen ja huomasin että pitäisi joku T löytyä. Mutta eikai sen pitäisi edes käyntiin lähtä jos 180 astetta on sytty vinossa. Mutta huomenissa tarkistan kun löydän taskulampun.
Alkoi kiinnostamaan tuo vauhtipyörässä oleva tappi sen verran, että ajelin työpaikalleni missä minulla on yksi Alfan moottori ja tarkistin mihin kohtaan se tappi siinä on laitettu.
Se oli ainakin tässä koneessa pari senttiä yläkuolokohdan, eli T-merkin jälkeen, joten epäilen että ajoituksesi on melko rankasti pielessä.
Se oli ainakin tässä koneessa pari senttiä yläkuolokohdan, eli T-merkin jälkeen, joten epäilen että ajoituksesi on melko rankasti pielessä.
Kyllä 33:sen kone käy heikosti vaikka ajoitus olisikin 180 astetta pielessä.
Joskus aikoinaan avasin kaasarivehkeen virranjakajan ja vaihdoin muistaakseni palautusjouset.
Kokosin tietenkin sen härvelin 180 astetta pieleen ja käynti oli sen mukainen
Olen nyt varma että ajoituksesi on asennettu jo alunperin väärään asentoon.
Se oikea merkki T, löytyi siis pari senttiä tapista itseesi päin, olettaen että korjaat konettasi kuskin puoleiselta sivulta.
Sentti pari yläkuolokohdasta edelleen itseesi päin löydät ajoitusmerkin, pelkän pystyviivan, jonka avulla säädät ajoituksen oikeaksi autosi käydessä.
Olisikohan ollut kahdeksaan asteeseen, ennen yläkuolokohtaa.
Kannattaa muuten merkitä se ennakkomerkki jotenkin, sillä sitä on melko vaikeaa nähdä vauhtipyörästä kun säädät sytytystä oikeaan asentoon, ainakin jos se on kovin likainen.
Kynsilakka kuivuu nopeasti ja tuntuu näkyvänkin siedettävästi.
Sytytys säädetään virranjakan alipaineletku irrotettuna.
Joskus aikoinaan avasin kaasarivehkeen virranjakajan ja vaihdoin muistaakseni palautusjouset.
Kokosin tietenkin sen härvelin 180 astetta pieleen ja käynti oli sen mukainen
Olen nyt varma että ajoituksesi on asennettu jo alunperin väärään asentoon.
Se oikea merkki T, löytyi siis pari senttiä tapista itseesi päin, olettaen että korjaat konettasi kuskin puoleiselta sivulta.
Sentti pari yläkuolokohdasta edelleen itseesi päin löydät ajoitusmerkin, pelkän pystyviivan, jonka avulla säädät ajoituksen oikeaksi autosi käydessä.
Olisikohan ollut kahdeksaan asteeseen, ennen yläkuolokohtaa.
Kannattaa muuten merkitä se ennakkomerkki jotenkin, sillä sitä on melko vaikeaa nähdä vauhtipyörästä kun säädät sytytystä oikeaan asentoon, ainakin jos se on kovin likainen.
Kynsilakka kuivuu nopeasti ja tuntuu näkyvänkin siedettävästi.
Sytytys säädetään virranjakan alipaineletku irrotettuna.
Noniin sehän selittäs jo monta asiaa... Tosiaan ajoitusmerkkejä olikin aika vaikea löytää lampun kanssa.. Nyt alkoikin hirveä odotus viikonloppua jotta pääsee halliin ja laittamaan kohdilleen Mihin sitä joutuisi ilman tätä foorumia ja kaltaisiasi avuliaita ihmisiä. Vähintäänkin suuren kiitoksen olen velkaa ja tulen kyllä korvaamaan apusi!
Mutta pystyykö tuosta säätämään sytyn, olen ollut käsityksessä että sytyn tieto tulee anturilta jonka pitäisi olla aina oikella kohdalla?
Mutta pystyykö tuosta säätämään sytyn, olen ollut käsityksessä että sytyn tieto tulee anturilta jonka pitäisi olla aina oikella kohdalla?
Oma Alfani on 33 1.7 IE 91, joten uskoisin autoasi samanlaiseksi omani kanssa.
Sytytyksen pystyy säätämään aivan normaalisti stroboskooppilampun avulla, avaamalla virranjakajan kiinnitysruuvin ja kääntämällä sen oikeaan asentoon.
On ollut miellyttävää yrittää auttaa sinua ja jakaa omaa tietoaan toiselle Alfa harrastajalle.
Toivottavasti saat Alfasi kuntoon kesäksi, niin voin juoda hyvällä omallatunnolla tarjoamasi pullakahvit, jos joskus satumme jossakin päin maailmaa tapaamaan
Sytytyksen pystyy säätämään aivan normaalisti stroboskooppilampun avulla, avaamalla virranjakajan kiinnitysruuvin ja kääntämällä sen oikeaan asentoon.
On ollut miellyttävää yrittää auttaa sinua ja jakaa omaa tietoaan toiselle Alfa harrastajalle.
Toivottavasti saat Alfasi kuntoon kesäksi, niin voin juoda hyvällä omallatunnolla tarjoamasi pullakahvit, jos joskus satumme jossakin päin maailmaa tapaamaan
juu piti sittenkin jo käydä tuo jako laittaan kohdalleen ja kyllähän tuo kovasti riemastu heti sellanen kysymys ois vielä vanadoolle, kun en kyllä saanut tuota jakajaa liikkumaan mihinkään suuntaan. löysäsinpultin joka siellä juuressa on jolla ilmeisesti pitäisi saada liikkumaan tai ihan irtikin, mutta ei ruennut kyllä lähtemään? vähän yritin vääntääkkin juuresta mutta ei kovin uskaltanut käyttää väkivaltaa.
Itse virranjakajahan on kiinni lohkossa yhdellä ylhäältäpäin avattavalla pultilla. Älä vahingossa avaa sitä, sillä siitä saat koko jakajan irtoamaan paikoiltaan.
Virranjakajan juuressa, kiinnityspultin vastakkaisella puolella on kymppimillinen pultti ja mutteri, joita hieman löysentämällä jakajan saa pyörimään säätöä varten.
Voi olla hyödyllistä merkitä jakajan asento ennen sen kääntämistä, sillä löydätpähän ainakin myöhemmin kohdan josta aloitit säätämisen.
Tämä sen vuoksi että jotain menisi pieleen säätämisen aikana.
Merkintä on hyvä olla olemassa myös siksi, että virranjakajan pyörimistä herkistellessäsi tiedät aloituskohdan kun lykkäät Alfasi käyntiin säätöä varten.
Jakajaan ja kiristyslevyyn siis pieni merkintä vaikkapa ruuvarin kärjellä tai maalilla.
Myötäpäivään jakakaa kääntämällä ennakko käsittääkseni vähenee ja vasemmalle käännettäessä kasvaa.
Virranjakajan juuressa, kiinnityspultin vastakkaisella puolella on kymppimillinen pultti ja mutteri, joita hieman löysentämällä jakajan saa pyörimään säätöä varten.
Voi olla hyödyllistä merkitä jakajan asento ennen sen kääntämistä, sillä löydätpähän ainakin myöhemmin kohdan josta aloitit säätämisen.
Tämä sen vuoksi että jotain menisi pieleen säätämisen aikana.
Merkintä on hyvä olla olemassa myös siksi, että virranjakajan pyörimistä herkistellessäsi tiedät aloituskohdan kun lykkäät Alfasi käyntiin säätöä varten.
Jakajaan ja kiristyslevyyn siis pieni merkintä vaikkapa ruuvarin kärjellä tai maalilla.
Myötäpäivään jakakaa kääntämällä ennakko käsittääkseni vähenee ja vasemmalle käännettäessä kasvaa.
Sorba huono sanavalintani. Lykätä
Tarkoitin kun käynnistät Alfasi.
Jakaja on kiinni sillä yhdellä pultilla, eikä sitä jakajaa saa takaisin paikoillen kuin yhdessä ainoassa asennossa. Jakajan alapäässä on epäsymmetrinen hahlo, joten ainoastaan yksi asento on mahdollinen.
Kun löysennät säätämiseen tarkoitettua kiinnikettä sieltä jakajan toiselta puolelta, niin siitä saat käännettyä jakajaa portaattomasti muutaman kymmenen astetta molempiin suuntiin ja kuten Rolle jo sanoikin, sen alkuasennon merkitseminen on tärkeää juuri virhemahdollisuuden vuoksi.
Jos tapahtuu niin, että hukkaat virranjakajan alkuasennon, ei se mitään, se on helppo löytää uudelleen.
Etsit jälleen vauhtipyörän yläkuolokohdan, poistat virranjakajan kannen ja etsit jakajan rungon reunasta ykkössylinterin sytytysmerkin.
Pieni poikkiviiva muovisen suojan alla.
Sitten vain käännät jakajaa siten, että jakajan nokka osoittaa tähän merkkiin.
Ykkössylinteri saa siinä kohtaan kipinän ja jakajan perussäätö on tehty.
Sitten vain jakajan kansi kiinni, auto käyntiin ja jakajaa kääntämällä haet sen lampun avulla sytytysennakon tarkemman säädön kohdalleen.
Eli kahdeksan astetta ennen yläkuolokohtaa.
Vauhtipyörässä olevan ennakkomerkin kohdalle.
Se ei ole vaikeaa.
Korjaamoissa ne hakevat vielä ennakot suuremmillakin kierroksilla tarkistaakseen ennakon muuttumisen kierrosten muuttumisen mukana.
Ilman keskipakojousia olevissa jakajissa, kuten meillä on, se on mielestäni turhaa rahanhukkaamista.
Saatuasi sytkän oikeaan kohtaan voit vielä tarkistaa alipainesäätimen kunnon.
Käynnistä auto, kiinnitä letkunpätkä virranjakajan alipainesäätimeen ja ime letkun toisesta päästä.
Sytytysennakko suurenee ja sen seurauksena kierrosnopeus hieman kasvaa. Kierrosten pitäisi pysyä suurempina niin kauan kun imet.
Kun lopetat, kierrokset laskevat tyhjäkäynnille.
Jos näin käy, alipainesäätimen kalvo ja kiinnitys jakajaan on kunnossa.
Ellei, alipainesäätimen voi poistaa käytöstä ilman suurempia ongelmia.
Rikkinäinen kalvo voi aiheuttaa sytkän heittelehtimistä hallitsemattomasti, joten silloin on parempi olla kiinnittämättä koko alipaineletkua.
Tarkoitin kun käynnistät Alfasi.
Jakaja on kiinni sillä yhdellä pultilla, eikä sitä jakajaa saa takaisin paikoillen kuin yhdessä ainoassa asennossa. Jakajan alapäässä on epäsymmetrinen hahlo, joten ainoastaan yksi asento on mahdollinen.
Kun löysennät säätämiseen tarkoitettua kiinnikettä sieltä jakajan toiselta puolelta, niin siitä saat käännettyä jakajaa portaattomasti muutaman kymmenen astetta molempiin suuntiin ja kuten Rolle jo sanoikin, sen alkuasennon merkitseminen on tärkeää juuri virhemahdollisuuden vuoksi.
Jos tapahtuu niin, että hukkaat virranjakajan alkuasennon, ei se mitään, se on helppo löytää uudelleen.
Etsit jälleen vauhtipyörän yläkuolokohdan, poistat virranjakajan kannen ja etsit jakajan rungon reunasta ykkössylinterin sytytysmerkin.
Pieni poikkiviiva muovisen suojan alla.
Sitten vain käännät jakajaa siten, että jakajan nokka osoittaa tähän merkkiin.
Ykkössylinteri saa siinä kohtaan kipinän ja jakajan perussäätö on tehty.
Sitten vain jakajan kansi kiinni, auto käyntiin ja jakajaa kääntämällä haet sen lampun avulla sytytysennakon tarkemman säädön kohdalleen.
Eli kahdeksan astetta ennen yläkuolokohtaa.
Vauhtipyörässä olevan ennakkomerkin kohdalle.
Se ei ole vaikeaa.
Korjaamoissa ne hakevat vielä ennakot suuremmillakin kierroksilla tarkistaakseen ennakon muuttumisen kierrosten muuttumisen mukana.
Ilman keskipakojousia olevissa jakajissa, kuten meillä on, se on mielestäni turhaa rahanhukkaamista.
Saatuasi sytkän oikeaan kohtaan voit vielä tarkistaa alipainesäätimen kunnon.
Käynnistä auto, kiinnitä letkunpätkä virranjakajan alipainesäätimeen ja ime letkun toisesta päästä.
Sytytysennakko suurenee ja sen seurauksena kierrosnopeus hieman kasvaa. Kierrosten pitäisi pysyä suurempina niin kauan kun imet.
Kun lopetat, kierrokset laskevat tyhjäkäynnille.
Jos näin käy, alipainesäätimen kalvo ja kiinnitys jakajaan on kunnossa.
Ellei, alipainesäätimen voi poistaa käytöstä ilman suurempia ongelmia.
Rikkinäinen kalvo voi aiheuttaa sytkän heittelehtimistä hallitsemattomasti, joten silloin on parempi olla kiinnittämättä koko alipaineletkua.