Heti kun huollosta sai, niin alkoi kuulumaan semmonen outo sätsätys-ääni oikean eturenkaan paikkeilta. ääni kuuluu jatkuvana ajaessa, riippumatta renkaiden suunnasta. Oikealle kaikki käännettäessä ajonaikana kuulu todella kova rusahdus.
Silmämääräisesti ei näy mitään repsottavaa osaa.
Eli onkohan laakeri vaihtokunnossa?
Laakerin kunnon voi helposti tsekata nostamalla auton ylös ja pyörittämällä rengasta (vapaalla). Jos laakeri on död, niin kuuluu ikävä metallinen rahina. Mulla laakeri lähinnä ulisi ajettaessa => vaihtoon ja ulina lakkasi.
Eikös tuo ollut kytkinrempassa? Onkohan siellä muistettu laittaa kaikki osat kiinni? Siis muutenkin, kuin sormitiukkuuteen? Tällaista vain tulee mieleen, kun vika kerran ilmenee "sattumalta" remontin jälkeen. Olin mäkin aikoinaan vuosia sitten hankkimassa takapyöränlaakeria uusien renkaiden oston ja asennutuksen jälkeen. Pyöränpultithan sieltä vain oli matkalla ulos...
oli kytkin remontissa... ja tuo ulina ei ole ainoa rempan jälkeen ilmennyt vika..
Lisäksi välillä tulee bensan hajua sisään ja viime yönä oli ilmestynyt lammikko auton alle. Sen verran sain selvää, ettei kyseessä ainakaan moottoriöljy ole..
Pitääpä nostaa nyt yöllä ylös.
Vetonivelet kunnolla kiinni? Varsinkin sisemmät tahtoo joskus jäädä kiristämättä kunnolla Samoin vetonivelien suojakumit kannattaa katsoa, että on kunnolla paikoillaan, klemmarit myös. Ja voihan ne itse niveletkin olla rikki, mutta eikai niitä nyt remontin aikana ole onnistuttu murjomaan...
mipo kirjoitti:Oikealle kaikki käännettäessä ajonaikana kuulu todella kova rusahdus.
Jep, vetareita veikkaisin minäkin. Ei tuollaiset rusahdukset oikeen mihinkään laakeriin tai jarrulevyjen suojapeltiin viittaa. Tosin äänien kuulostelu näin tekstistä on hieman hankalaa, joten ihan arvailuksi menee.
Toivottavasti tulee pian kuntoon ja pääset nauttimaan itse autosta, joka on todella hieno.
Pyöränpultit kannattaa katsoa ensimmäisenä. Nuo kaikki äänet selittyisivät löysällä ja kääntymään pääsevällä vanteella ja jos vika tuli remontin jälkeen niin sitä suuremalla syyllä.
alfista kirjoitti:Pyöränpultit kannattaa katsoa ensimmäisenä. Nuo kaikki äänet selittyisivät löysällä ja kääntymään pääsevällä vanteella ja jos vika tuli remontin jälkeen niin sitä suuremalla syyllä.
Kokemusta on (juuri kyseisestä viasta)
Juuh, mullakin tuli aiheesta kokemusta viime keväänä, kun unohdin tehdä jälkikiristyksen aluvanteille =) Kaikki viis pulttia oli enää sormikireydellä ja kolme niistä oli jo useita kierroksia aukipäin... Erään risteyksen jälkeen alkoi kuulua naputtavaa ääntä edestä ja voimakkaampaa naksutusta käännettäessä... Kaikki äänet hävis, kun vaan kiristin pultit kunnolla.
jiiässä kirjoitti:Ääni eturenkaasta voi olla se että jarrulevyn suojapelti hankaa kiinni levyyn...
Usein tahtoo tollasten remonttien yhteydessä salavihkaa vähän vääntyä, ei muuta kun ruuvarilla vääntää sitä vähän erilleen...
Tämä paljastu oudon äänen lähteeksi. Nostin renkaankin ylös ja pyöräytin ja vääntelin..
ainoa mikä vääntyi oli oma sormi kun jäi puolan ja jarrujen väliin... Uppos vanne sentin verran sormeen. Ei sais tehdä yö-vuoroissa mitään hommia...Totesin duunikavereille että toi on italialainen tapa, että pestään auto omalla verellä.. ei tainnu mennä läpi..
Vuodoksi paljastui kytkin neste..yllättäen.. mutta säiliöstä sitä ei ole kadonnut, joten jospa olisi niin hyvä tuuri, että kyseessä on vaan jotain roiskeita, jotka ruvennut valumaan..
Ei ollut varmasti ensimmäisen eikä viimenen auto, johon on ilmestynyt jarru tms..rempan jälkeen tollanen outo joikuava ääni pyörän pyöriessä...ite kerran nerokkaana samaa ongelmaa korjatessa häivytin sormen päästä sormenjäljet kuumaan jarrulevyyn..*.