164 käyntivaikeuksia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

164 käyntivaikeuksia

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Tapahtuipa niinä päivinä, että seisottuaan pääsisäisen pyhät auringonpaisteessa ei Alfonso Romero halunnut enää käynnistyä. Käynnistyihän se lopulta, vaan kävi vallan hirveällä tavalla. Kaasua jos yritti tarjota niin imuäänet vain kasvoivat ja moottori uhkasi sammua. Pienen kutittelun ja lämmittelyn jälkeen suostui lähtemään helvetillisen savun säestämänä liikkeelle. Vaan veto oli poissa tykkänään. Ihan kun pintakaasulla yrittää niin saa hissukseen liiketta aikaiseksi. Kierroksia löytyy kyllä vapaalla jotenkin, mutta moottori pitää kauheaa kilinää ja kolinaa. Ja ennen neljän päivän seisokkia pelasi ihna ok.

Olen koittanut selailla tuntitolkulla foorumilta, mutta mitään ihan suoraan sopivaa ei ole silmiin sattuntu. Kipinät tulevatten, se on testattu, bensaa on tankissa eikä pakkanenkaan tuki letkuja. Tuntuisi vielä lisäksi, että moottori lämpenee normaalia nopeammin ja lämmöt nousevat aikas korkealle. Kone siis käy ja jotenkuten liikkeelle pääsee. Vaan apuva kaivattaisiin.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Ihan kun olisi dieseliä bensan seassa :crazyeyes: .
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Ei ainakaan omasta tahdosta ole sitä tullut sinne iskettyä. Tulipahan mieleeni, että voisiko olla tuo ykk-anturi jotenkin viallinen. Lueskeltuani tuolta aikaisemmista threideistä olisi oikeastaan ainoa, joka äkkiseltään sopisi kuvaan. Kun antaa kierroksia niin helvetillinen kolina ja kilinä kuuluu hetken, ihan kuin sytkän ennakko olisi ihan persiillään. Käyntiin lähtee ihan hyvin ja kun pintakaasulla kiusaa niin saa kierrokset kohtalaisen ylös, vato puuttuu kuitenkin ihan täysin ja hetken on tosiaan kuin sepän pajalla.

Nyppäsin tuon ykk-anturin piuhan irti ja kone ei lähtenyt enää lainkaan käyntiin eli jotain eloa siellä on. Olisko piuhan sisällä johdot huonolla hapella? Vai onko se tyyliin toimii-ei toimi aparaatti. Ihme homma. Apu on edelleen tervetullut.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Käyttäisin tulpat irti. Haisevatko bensalle? Ilmamäärämittarin mekaanin toiminta, jakajien tarkastus, ketjun kiristys, kaasuläpän asentotunnistimen naksahdukset/mittaus, imuvuodot. Noilla aloitus, sitten jatkossa puristukset, pa-paine.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Kiitos vinkeistä! Osa on noista jo käyty läpi, mutta täytyy viikonloppuna ottaa työn alle loputkin. On se ihme värkki tuo Alfa, heti kun se pari päivää pitempään seisoo ajamattomana niin johan tulee jotain vikaa...

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Autot tykkää kun niillä ajetaan :lol:
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Onhan jako pysynyt kohdillaan? Tuo kun yhtäkkiä muuttuu käynti kovasti ja jos kuuluu tosiaan epämääräistä kolinaa tai vastaavaa voi kieliä nokkaongelmista? On ollut joskus myös katkennutta nokkaakselia tai kiertokantta tai jopa kampiakselia.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

No niin herrat (ja miksei rouvatkin, neideistä puhumattakaan), vaiva senkun jatkuu ja tutkimuksia on tehty. Tulipahan vain mieleen kun noita threadeja lueskelin, että voisko olla bensan saannissa vika? Missähän mahtaa olla ns. polttoaineen suodatin tuossa mallissa? Tulpat katselin, kuivaa näyttää. Tulpanpäät ovat reunoilta mustat, mutta tuo kärki (mikä lienee katodi tai elektrodi) on aivan valkoinen. Eikös tuo ainakin vanhan mopon virittäjän logiikan mukaan tarkoittaisi, että käypi laihalla? Ilmin putsasin kun siellä näkyi vähän (hyvin vähän) töhnää. Ja lämmöt näyttäisi nousevan aiempaa korkeammalle. Minun korvaani kuulostaa ihan siltä, kuin sytkän ajoitus heittäisi persiilleen. Ainaskin sen verran väkivaltaisia kilkatuksia kuuluu koneesta kun sitä vähän vaivaa. Mites tuo nokkien ajoituksen säädin? eikös se vaikuta vain venttiilien ajoitukseen ja sitä kautta vääntökäyrään. Ei kait siitä pitäisi mitään meteliä seurata niin kuin nakutusta tai silleen? Alkaa mennä käsi kypärään ja sormi...ties minne.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ihan kun pintakaasulla yrittää niin saa hissukseen liiketta aikaiseksi. Kierroksia löytyy kyllä vapaalla jotenkin, mutta moottori pitää kauheaa kilinää ja kolinaa. Ja ennen neljän päivän seisokkia pelasi ihna ok.
katopa ne imusarjan kumit...jos kone hörppii ylimäärästä ilmaa halkemista, kone käymään tyhjää ja meet pellin alle käänteleen kaasua läpän juuresta ja kato samalla kun imusarja vähän liikkuu..näkee heti jos kumit on perstuneet ja antaa periksi...sikaflexia ensiavuksi halkeemiin ja uudet kumit hankintaan jos niin

imuäänet kasvaa...käy laihalla->lämpenee...ei kestä kaasunpolkasua...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

jiiässä kirjoitti:katopa ne imusarjan kumit..
Eikös noita voinut kokeilla sumuttamalla jotain sopivaa nestettä kumien päälle jolloin kierrokset muuttuu mikäli siinä on vika? Ja ohjeet vaihtoonkin löytyy FAQ-osiosta.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Heitetään vielä se että eihän kukaan olisi käynyt pakoputkea tukkimassa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Alfani henkilääkäri tutkii imuilman vuodot suihkuttamalla "starttipilottia" imusarjan tietämille. Jos kierrokset nousevat, on jossain vuoto. Ainakin 75:sessa on polttoainesuodatin heti pumpun jälkeen, eli tankin vieressä.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

164:ssa on myös polttoaineensuodatin heti tankin jälkeen auton pohjassa.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Tiige kirjoitti:164:ssa on myös polttoaineensuodatin heti tankin jälkeen auton pohjassa.
Joo, oikean takapyörän kun ottaa pois niin pääsee käsiksi.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja moottorinlämpötunnistimen (siis ecun) voisi mitata. Sen väärä arvo aiheuttaisi todella rikkaan seoksen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Do diin. Taas on tutkailtu lisää ja kierretty yleismittari kourassa herättämässä perheessä hilpeyttä. Voltit ja amppeerit näyttäisi kulkevan ihan ok, vaikka siitä huolimatta kaikki ei toimi. On tuo Luigin sähkö ilmeisesti hivenen erilaista kuin normaali sähkö. Muita havaintoja: imusarjan kumeista 1 ja 2 sylkän (ainakin) kumeissa näyttäisi olevan halkeamaa. Olen nuo halkemat noteerannut aiemminkin, vaan kun ei ole onkelmia esiintynyt niin olen luokitellut ne ns. pintanaarmuiksi. Nyt on sitten ilmeisesti ottanut ja mennyt ihan rikki poikki asti. En ole vielä saanut testattua millään töhnällä niiden tukkimista ja mahdollisia sivuvaikutuksia vaan vaihtaahan nuo vissiin pitää joka tapauksessa. Mistäs noita saa järkevästi. Motonet superstoresta ei ainakaan omiin silmiin sattunut moisia tarjokkaita. Jossain threadissa oli joku joskus jotenkin vääntänyt kumist jostain Etolan perusletkusta. Rakentavia mielipiteitä?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuossa on minun projektini http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6 ... t=imusarja

Eli kannattaa ostaa alkuperäiset kumit. Niitä nyt saa vaikka Muukoselta taikka http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7673

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Hups, ei siellä lukenutkaan syytä että miksi alkuperäiset. Elikkä alkuperäisissä on kumin sisäpuolella keskellä pykälät jotka estävät että imusarja ja imukavanavat eivät kolise toisiinsa.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Minun 75:sessa oli ongelma ratkaistu suhteellisen järeällä punoksilla vahvistetulla letkulla. Sopivan mittainen siipale ja jämäkät klemmarit on varma, edullinen ja pitkäikäinen viritys.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Jaahas, jos heittäisi väliaikatietoja. Ei muutu meininki vaikka on vaihdettu bensansuodatin, virranjakajan kannet, tulpanjohtoa ja laapittu jotain silikonin tapaista tahnaa imukumit ympäriinsä, kun en tähän hätään saanut uusia mistään. Ei auta. Sama vaiva.

Veto täysin poissa, imuäänet kauheat. Ajossa ei kierrokset nouse neljään tonniin lainkaan. Jos polkaisee kaasupolkimen lattiaan ja vedättä oikein tuskassa niin alkaa kohta kuulua imusarjasta pauketta niin kuin sytkäs olis pielessä. Ihan ohuella pinta kaasulla pystyy lyhyttä matkaa yrittämään, mutta hetken ajon jälkeen alkaa lämmöt nousta sataseen ja pikkuhiljaa ylikin.

Testailin tuon kaasuläpän asentoanturin. Naksuu kyllä tyhjäkäyntiasennon kohtalla eli kiinni asennossa, mutta täydellä läpällä ei kuulu mitään. Mitäs tuo voisi vaikuttaa. Kommentteja tuosta ykk-anturista, mitäs tapahtuu jos se vikaantuu, hakeeko tuo äly sytkän juuri tuolta anturilta? Mistäs löytyy referenssiä, että minkälaisia mittauslukemia noista antureista pitäisi saada? Muita hyviä ideoita? Jäätkin kerkesivät sulaa ennen kuin sain auton sinne ajettua...

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Mittaa bensanpaineet. Pumppu voipi olla särki...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jos anturi ei anna täyskaasu tietoa niin kiihtyvyys on heikompaa, sitä mitä tapahtuu jos antaa kokoajan tiedon että kaasupohjassa niin en tiedä. Onhan se imusarja/ilmamäärä letku kunnolla paikallaan ja ehjä? Samoin ne tyhjäkäynti letkusto ja onhan huohotinletku paikallaan tai se imureikä tukittuna?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
E.L.
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Jos tuntuu että sytkä on pahasti pielessä niin tarkistapa vielä varmuuden vuoksi että molemmat virranjakajat ovat oikein päin. Jos toinen on puoli kierrosta väärässä käynti voi olla heikkoa ja käynnistyminen todella vaikeaa. Helpointa testata irrottamalla puolalle tuleva liitin kummastakin puolasta vuorotellen, ei siis jakajalle lähtevä johto vaan se liitin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllähän ne rajut imuäänet ja lämpöjen nousu minusta viittaisivat siihen, että jossain on reilumman oloinen imuvuoto. Ei sen möykän lähdettä pysty korvakuulolta löytämään?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Asiasta mitään tietämättä väittäisin, että YKK-anturin toimii ON/OFF periaatteella.

Rasvis, ehkä olen, ehkä en, juonut tältä illalta aivotoiminnan pois, mutta miksi vuotava imupuoli nostaisi lämpöjä?

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Niinno muutaman kaljan ottaneena tulisi mieleen, että jos imupuolella on vuoto, niin se vetää kuumaa ilmaa konehuoneesta, eikä raikasta jostain muualta.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Ykk-anturin tietoja data-cd:n mukaan motronic pin 25, 1,5 volttia vaihtovirtaa vähintään, käynnistyksen aikana. Ja oskilloskooppia varten tuossa on arvo 2 V/2 ms. Motronic pin 23 on maadoitus eli 0 V.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Roach kirjoitti:Asiasta mitään tietämättä väittäisin, että YKK-anturin toimii ON/OFF periaatteella.
Jotakuinkin joo. Kuollut YKK-anturi tappaa ainakin V6-Kuusnepan siihen paikkaan, pätkivä anturi taas aiheuttaa rajua nykimistä ja pauketta.

Roach kirjoitti:miksi vuotava imupuoli nostaisi lämpöjä?
Ilmamäärämittauksen jälkeen oleva vuoto vetää seoksen laihalle, ja reilusti laiha seos tuppaa kai nostamaan lämpöjä. Ei siinä sen kummempaa mystiikkaa ole, tylsää vai mitä? :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Ihan järkeenkäypää ajatusta. En vain ole onnistunut mistään löytämään ilmavuotoa. Tuo ilmin jälkeinen kaasuläppäkotelolle menevä haitarikumikin on vajaan vuoden ikäinen eikä ainakaan näkyvissä ole mitään mistä ilmaa voisi asiattomasti mennä sisään. Täytyy vielä irrotella varmaan kaikki romppeet ilmin ja imu venttilien välillä ja tutkia. Sitä ennen koitan vielä josko bensapumppu sittenkin olisi vikaantunut. Mittailin, että pumpulle tulee 10.5 volttia ja kaikesta päätellen se ainakin jotenkin toimii kun auto kerran käynnissä pysyy. Huonompaan on tosin menossa koko ajan. :? :cry:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

imuvuodot on helppo testata vaikkapa starttipilotilla tai sitten laitat ihan vain vettä suihkepulloon ja suihkuttelet sellaisiin paikoihin joissa imuvuotoa voisi mahdollisesti esiintyä, näillä eväillä olen itse löytänyt AINA imuvuodot.. :wink:

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Kaikkeni olen yrittänyt, sanoi lauluntekijäkin aikoinaan. Enpä enää osaa oikein muuta kuin raapiä päätäni ja todeta, että täytynee vaihtaa ilmi seuraavaksi. Muualta ei meikäläisen tempuilla ole vikaa löytynyt. Tyhjäkäynti on alkanut vaeltamaan vaikka käyntiin lähtee mainiosti. Tosiaan pienen pienellä pintakaasulla menee jotenkin eteenpäin. Kokeilin tuossa kuritustoimia ja polkaisin petaalin lattiaan ja katsoin mitä tapahtuu. Kiihtyy niinkuin olisi käsijarru päällä ja aina välillä iskee väärään väliin kipunaa niin että pokse kuuluu imusarjasta. Kun läpä tiskissä pääsee 5000 kierrokseen niin alkaa pätkimään vallan kauhiasti. Muistan noista aiemmist apostauksista lueskelleeni, että viittaisi ilmiin. VAihdetaan se nyt sitten ja katsotaan. Mitäs tuosta kannattaa maksaa eli mikä olisi halvin toimiva vaihtoehto?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ilmamäärämittari on jo sen verran kallis härpäke että minusta auto kannattaisi viedä ennemmin spesialistille kuin alkaa siihen sokkona osia vaihtelemaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Osaiskos kukaan sanoa tai tietää tuollaista Alfa specialissimoa Hämeenlinnan seutuvilla? Kovin pitkälle kotoa ei tuolla uskalla lähteä ja noinkin vanhaa ei mihinkään kalliiseen erikoisnippelikorjaamoon viitsis kyyditä. Pystyykö tuon 164:n sielunelämää jonkinmaailman mittalaitteilla tutkimaan, ei taida kovin paljon älyä olla pellin alla vielä tuon vuosimallin (-89 ilman kattia) laitteessaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Niin, tarkoitin oikeastaan autosähköspesialistia enkä erityisesti Alfoja rassannutta pajaa. Kyllähän 164:n Motroniciin pääsee käsiksi aika tavallisilla diagnoosivermeillä eikä pellin alla muutenkaan ole kovin kummallista tekniikkaa, tuplasytytys on varmaan se eksoottisin keksintö.
- Epäkelpokeräilijä -

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Tuliko testattua ilmi myös vastusmittarilla? 2-4 pinnien välille kun mittaa vastusta, niin pitäisi nousta tasaisesti kun kääntää läppää auki päin.
Jos ei tuossa vikaa, niin veikkaisin myös bensapumppua jos käy niin laihalla. Kannattaa myös katsoa, olisiko tulppien väreissä huomattavaa eroa, että jos olisi joku ruiskusuutin tukossa.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Heh he sano :oops: johan alkoi jotakin vian tapaista löytymään. Vein auton paikalliselle autokorjaajalle. Sanoi heti, että venttiilivika kun ääntä pitää tuolla lailla. Venakoppa auki ja vot. Kolmospytyn pakopuolen venttiilinnostajan oli vinossa. Eli oli kuluttanut kannessa olevan kolonsa (mikä lienee nimeltään) eli sen missä sen pitäisi liikkua ylös alas niin väljäksi, että nostajakuppi kääntyy vinoon eikä paika venttiiliä kunnolla auki. Siellä on siis koko ajan enempi tai vähempi paineet sisässä eikä käynti oikein suju. :?

Samalla tuli tehtyä sellainen havainto, että pakopuolen nostajille ei näyttäisi nousevan likikään yhtä paljon öljyä kuin toiselle puolelle. Vai näyttääkö sitten vain siltä.

Hauskinta hommassa oli se, että kun kysyin kaverilta paljonko kustantaa kannen vaihto jos tuon uuden kannen, vastaus kuului: "kallis homma, hirveesti hommaa, menee jakopään kilkkeetkin uusiksi. Uus hihna ja kaikki." :shock: Minä kun kuittasin, että on muuten ketjukone, sanoi kaveri, että "katos perhana, enpä ole yhtään ketjukonetta purkanutkaan. Kuinkahan ton ketjun saa pois kuin tuo kansi on ton mallinen." :shock: Siinä vaiheessa tuli mieleen, että taidan laittaa venakopan kiinni ja ajella muutaman kilsan kotiin ja ryhtyä omatarveautonasentajaksi. Ei tuo nyt käsittääkseni mitään rakettitekniikkaa voi olla edes Alfa Romeon kansiremppa. Vai olenko väärässä? Onko siinä jotain ihmettä ja kummaa?

Vaihtoehtoisesti vastaanotetaan tietoa kyvykkäästä Alfa tohtorista Hämeenlinnan seutukunnalla :-D :-D :-D

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Hyvä, että vika löytyi. :)
Ketju lähtee helposti pois, kun avaa vaan ketjulukon ja katkaisee ketjun. Ai niin, ketjua katkaistaessa kannattaa olla varovainen, ettei niitä ketjulukon osia tipu sinne koneeseen sisälle.. :wink:

Vastaa Viestiin