Laakeriko?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Laakeriko?

Viesti Kirjoittaja mipo »

Heti kun huollosta sai, niin alkoi kuulumaan semmonen outo sätsätys-ääni oikean eturenkaan paikkeilta. ääni kuuluu jatkuvana ajaessa, riippumatta renkaiden suunnasta. Oikealle kaikki käännettäessä ajonaikana kuulu todella kova rusahdus.
Silmämääräisesti ei näy mitään repsottavaa osaa.
Eli onkohan laakeri vaihtokunnossa?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Laakerin kunnon voi helposti tsekata nostamalla auton ylös ja pyörittämällä rengasta (vapaalla). Jos laakeri on död, niin kuuluu ikävä metallinen rahina. Mulla laakeri lähinnä ulisi ajettaessa => vaihtoon ja ulina lakkasi.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eikös tuo ollut kytkinrempassa? Onkohan siellä muistettu laittaa kaikki osat kiinni? Siis muutenkin, kuin sormitiukkuuteen? :roll: Tällaista vain tulee mieleen, kun vika kerran ilmenee "sattumalta" remontin jälkeen. Olin mäkin aikoinaan vuosia sitten hankkimassa takapyöränlaakeria uusien renkaiden oston ja asennutuksen jälkeen. Pyöränpultithan sieltä vain oli matkalla ulos...

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

oli kytkin remontissa... ja tuo ulina ei ole ainoa rempan jälkeen ilmennyt vika..
Lisäksi välillä tulee bensan hajua sisään ja viime yönä oli ilmestynyt lammikko auton alle. Sen verran sain selvää, ettei kyseessä ainakaan moottoriöljy ole..
Pitääpä nostaa nyt yöllä ylös.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Olisiko tuo lammikko ilmastoinnin kondessivettä, ei vaarallista vaan normaalia.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ääni eturenkaasta voi olla se että jarrulevyn suojapelti hankaa kiinni levyyn... :wink:

Usein tahtoo tollasten remonttien yhteydessä salavihkaa vähän vääntyä, ei muuta kun ruuvarilla vääntää sitä vähän erilleen...

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Vetonivelet kunnolla kiinni? Varsinkin sisemmät tahtoo joskus jäädä kiristämättä kunnolla :oops: Samoin vetonivelien suojakumit kannattaa katsoa, että on kunnolla paikoillaan, klemmarit myös. Ja voihan ne itse niveletkin olla rikki, mutta eikai niitä nyt remontin aikana ole onnistuttu murjomaan...

Jevgen
Viestit: 384
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Laakeriko?

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

mipo kirjoitti:Oikealle kaikki käännettäessä ajonaikana kuulu todella kova rusahdus.
Jep, vetareita veikkaisin minäkin. Ei tuollaiset rusahdukset oikeen mihinkään laakeriin tai jarrulevyjen suojapeltiin viittaa. Tosin äänien kuulostelu näin tekstistä on hieman hankalaa, joten ihan arvailuksi menee.

Toivottavasti tulee pian kuntoon ja pääset nauttimaan itse autosta, joka on todella hieno. :) 8)

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Pyöränpultit kannattaa katsoa ensimmäisenä. Nuo kaikki äänet selittyisivät löysällä ja kääntymään pääsevällä vanteella ja jos vika tuli remontin jälkeen niin sitä suuremalla syyllä.

Kokemusta on (juuri kyseisestä viasta) :oops:

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

alfista kirjoitti:Pyöränpultit kannattaa katsoa ensimmäisenä. Nuo kaikki äänet selittyisivät löysällä ja kääntymään pääsevällä vanteella ja jos vika tuli remontin jälkeen niin sitä suuremalla syyllä.

Kokemusta on (juuri kyseisestä viasta) :oops:
Juuh, mullakin tuli aiheesta kokemusta viime keväänä, kun unohdin tehdä jälkikiristyksen aluvanteille =) Kaikki viis pulttia oli enää sormikireydellä ja kolme niistä oli jo useita kierroksia aukipäin... Erään risteyksen jälkeen alkoi kuulua naputtavaa ääntä edestä ja voimakkaampaa naksutusta käännettäessä... Kaikki äänet hävis, kun vaan kiristin pultit kunnolla.
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

jiiässä kirjoitti:Ääni eturenkaasta voi olla se että jarrulevyn suojapelti hankaa kiinni levyyn... :wink:

Usein tahtoo tollasten remonttien yhteydessä salavihkaa vähän vääntyä, ei muuta kun ruuvarilla vääntää sitä vähän erilleen...
Tämä paljastu oudon äänen lähteeksi. Nostin renkaankin ylös ja pyöräytin ja vääntelin..
ainoa mikä vääntyi oli oma sormi kun jäi puolan ja jarrujen väliin... Uppos vanne sentin verran sormeen. Ei sais tehdä yö-vuoroissa mitään hommia...Totesin duunikavereille että toi on italialainen tapa, että pestään auto omalla verellä.. 8) ei tainnu mennä läpi..

Vuodoksi paljastui kytkin neste..yllättäen.. mutta säiliöstä sitä ei ole kadonnut, joten jospa olisi niin hyvä tuuri, että kyseessä on vaan jotain roiskeita, jotka ruvennut valumaan..

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

:-D

Ei ollut varmasti ensimmäisen eikä viimenen auto, johon on ilmestynyt jarru tms..rempan jälkeen tollanen outo joikuava ääni pyörän pyöriessä...ite kerran nerokkaana samaa ongelmaa korjatessa häivytin sormen päästä sormenjäljet kuumaan jarrulevyyn..*.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

jiiässä kirjoitti::-D

ite kerran nerokkaana samaa ongelmaa korjatessa häivytin sormen päästä sormenjäljet kuumaan jarrulevyyn..*.
Tuokin on italialainen tapa, nimittäin tehdä itsestään "anonyymi" .
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Vastaa Viestiin