Tässä iltapäivällä kävin heittmässä 10km lenkin ja tankkaamassa, sen jälkeen lisäsin vähän öljyä kun oli minimissä.
Nyt sitten aattelin vaan kääntää auton pihassa että olis etupää aurinkoon päin kun aattelin vähän muutenvaan tutkailla konehuonetta. Heti kun olin auton kääntäny ni alko bensa haisee niin perkeleest, oli taas alkanu vuotaa tosta letkun ja bensa"kiskon" liitoksesta. No ei siinä mitään mutta sit huomasin että paisuntasäiliöstä oli puskenu öljystä nestettä ulos vaikka korkki oli ihan kunnolla kii.
Elikkäs öljyt päässy jäähdytysjärjestelmään.. kansipahviko se on sit menny? Eikai tässä muu auta kun kansi irti ja tutkailemaan
Viimeksi muokannut Midi, 07 Kesä 2006, 18:53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
kyllähän tuuo hieman kansi/kannentiiviste vikaan viittaa kun öljyt menneet jnesteiden sekaan, toivotaan ettei ole kansi koska noita 90i mallin kansia on aika harvoin tarjolla.
helpoiten saat nesteet juuri ulos kun irroitat alavesiletkun, muistaakseni lohkossa ei mitään vesilommeja ole ja toivotaan että kansi irtoaa käsipelillä, itsellä aikanaan oli kannen irroitus melkoinen urakka 2.0 TC.ssä mutta lähti kuitenkin irti kun koputtelin kannensivuihin tasaisesti alaviistosta mutta kone olikin pöydällä irrallaan joka helpotti hommaa oleellisesti, aikaa tuohon vain tuhraantui reippaasti..kansi kyllä nousee käsipelillä kunhan saat sen irti..
Ainakin osassa on lohkossakin tyhjennyt tulppa. Tais olla vasemman sivun ihan takaosassa. Letkusta tosin tyhjenee parhaiten. Ja kannattaa sitten aikoinaan huuhdella hyvin että öljyä ei jää järjestelmään. Kansi saattaa/on tiukassa, sen irroitustahan on selvitetty: http://mikkila.wabbits.org/giulietta/ sivustolla. Ja projektiosastolla.
Jees nyt on nesteet pihalla, aika herkullisen näköstä tavaraa tuli
Eiköhän tää tästä, joutuupahan kerrankin tositoimiin ja tekemällä oppii. Albumissa vähän kuvaa.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:
Kansi saattaa/on tiukassa, sen irroitustahan on selvitetty: http://mikkila.wabbits.org/giulietta/ sivustolla. Ja projektiosastolla.
Jees tuosta onkin apua kun ei itellä oo minkäänlaista raamattua tosta autosta/koneesta.
Midi kirjoitti:Millä/mistäköhän konetta kantsii pyörittää että saa nokkien merkit kohalleen? Ja mitenköhän hemmetissä estän sen ettei ketju tipu tonne alas..
Jos huomenna sais ton irti, nyt on kaikki ylimääränen purettu tieltä pois.
Kampuran hihnapyörästähän tuota kannattaaa pyöritellä, tulpat ensin pois niin pyörittelee paljain kämmeninkin. Ketjun kanssa en osaa muuta sanoa kuin joku rautalanka voisi olla hyvä vaihtohto
GAMMA500 kirjoitti:
Kampuran hihnapyörästähän tuota kannattaaa pyöritellä, tulpat ensin pois niin pyörittelee paljain kämmeninkin. Ketjun kanssa en osaa muuta sanoa kuin joku rautalanka voisi olla hyvä vaihtohto
Jeps sieltäpä tietenkin sitä saa pyöriteltyä. Joo rautalanka vois olla aika hyvä, katotaan huomenna onnistuuko.
Autonkuljettaja oli yrittänyt murtaa jäätä sanomalla Winston Churchillille, että "onpa hienosti kerittyjä lampaita tuolla kedolla". Herra Pääministeri sanoi, että "ainakin tältä puolelta". Onko tiivisteen toinenkin pinta yhtä siisti?
Italian Stallion kirjoitti: Onko tiivisteen toinenkin pinta yhtä siisti?
En vielä irrottanu sitä mutta katon huomenna, noi neljä kohtaa imupuolella on varmaan revenny irrotuksessa. Sittenhän tässä riemurepeää jos se vika ei ookkaan tossa vaan vaikka vesipumpussa?
Jos putkien alapäästä vuotaisi taitaisi mennä vedet öljyn sekaan. Vesipumpunrungon yhteydessä taitaa tosiaan olla tiiviste missä menee vierekkäin öljy ja vesi.
En mä nyt tosta kansipahvista oikeen saa selvää kun ei sitä ihan ehjänä irtikään saanu. Tarkistan ton vesipumpun vielä ja uusin kaikki tiivisteet ja takas kasaan, saa luvan toimia.
Alapään sylinteriputkien o-renkaat voivat toki aiheuttaa samaa vaivaa, mutta yleisempää kai kansipahvin vuotaminen on. Kuten jo mainitsit, ei sillä ole enää mitään merkitystä, täydellinen tiivistesarja tilaukseen ja moottori kuntoon. KK laakerit kannattaa tsekata, ne ovat monesti ensimmäiset osat joissa kuluminen näkyy. Samalla tietenkin männänrenkaat uusiksi, niin taas mennään ja pitkään.
Mitenkä se "paineettomasta" öljypohjasta vuotaisi öljyt veden sekaan putkien alapäästä. Eikös alapää ole suoraan öljytilassa, siis periaatteessa siinä välissä on ilmatilakin ja sen alla vasta lilluu öljyt...
Imuttelin nyt vanhat nesteet pois sylinterien ympäriltä ja sieltä tuli ihan puhtaan näköistä tavaraa.
Kävin myös ostamassa kunnon momenttiavaimen ja Valvolinen reisinki öljyä, rahaa palaa.. Sitten pitäs muukkoselta tulla tiivistesarja tässä joskus. Imusarja ja läppäkotelokin on nyt lasikuulapuhallettu, on nätin näköstä.
Ainiin, mites onko noista motonetin nivelistä mihinkään kun tuntuis siltä että oikee alapallo ois väljä?
Noniin, hyvällä tuurilla huomenna pääsee asentelemaan kantta takaisin paikoilleen.
Mulla on tossa ts koneen kiristysmomentit, onkohan ne samat tc:ssä? Tuossa sanotaan että ensin 77-79Nm, sitten käytetään lämpimäksi ja 82-83Nm. Lopuksi 1000km jälkeen 86-88Nm..?
Juu eipäs se sylinteriputkien o-renkaiden kautta taida nesteitä sekoittaa (vai voisiko sieltä putkien ulkopuolelta valua vettä öljypohjaan?). Kertoilehan miten projekti etenee. Jännällä odotetaan ja toivotaan parasta.
saattaa se tipiutella nestettä öljyjen sekaan jos O-renkaat pääsevät jostain syystä huonoon kuntoon..öljyt eivät tuota kautta voi kuitenkaan päästä mitenkään nesteiden sekaan..
Sain vihdoinkin öljyt pois koneesta, ihmettelen vaan että millä viimeks avasin öljypropun kun ei mulla 27mm hylsyä ole, paitsi nyt kun kävin semmosen ostamassa. Näytti ihan normaalilta öljyt.
Eipä tullut tiivistesatsia, no ens viikolla sitten.
Öljyt kai yleensä ovatkin siivossa kunnossa, mutta nesteet eivät. Olen seurannut kahden tessun rempat vierestä ja molemmissa on jäähdytysjärjestelmä ollut täynnä ihan käsittämätöntä mössöä. Tuo öljy mössö ei ole poistunut ihan helpolla, vaikka nesteitä vaihdettiin oikein urakalla ja tiheään. Jäähdytys ja lämmitys osasto kokivat varmaan melkoisen parannuksen, sillä töhnän on täytynyt vaikeuttaa nesteiden kiertämistä todella paljon. Molemmissa koneissa oli kilometrejä noin 250 000. Onnea remppaan.
Nyt on kasattu kaikki uutta putkea myöten. Ainoa ongelma vaan ettei käy, ei edes lupaa yhtään. Bensaa saa, kipinäkin puolalta ihan hyvä ja uudet tulpatkin laitoin...
Mulla kävi 75 Turbon kans että en huomannut että siinä oli nokka-akseleissa kahdet merkit. Kävi sitten niin että toinen nokka oli 180 astetta pielessä. Eli venttiilit kulkivat "käsikkäin" eivät osuneet mäntiin, oli puristuksetkin mutta ei kaasujen vaihtoa. Tais olla oikein niin että kun alamerkki kohdallaan, ykkösen nokat osoittavat ulospäin (toisistaan poispäin), pyörrin pykälässään silloin kokonaisajotus on kohdallaan.
Jako on varmasti oikein kun en nokkiakaan irrottanut niin ne on kyllä pysyny samassa asennossa.
Tossa jakajassa kyl mun mielestä on semmonen pykälä ettei kansi voi mennä väärinpäin mutta voishan ton tarkastaa, sytytysjärjestys on oikein koska merkkasin tulpanjohdot ennen irrottamista
Ei kyllä tulpissa ainakaan vikaa ole. Vois ehkä kokeilla toisella pyörijällä ja jakajan kannella vielä.
Sit alkaa olee ideat vähissä, oisko tossa sitten sytkä pielessä tai sitten saa liikaa bensaa. Mielestäni kaikki piuhat ja liittimet on kiinni ja oikein että ota tosta nyt sitten selvää
Se sammahti silleen epämääresesti kun viimesen kerran käytin sitä ennen remppaa, ehkä sieltä hajos jotain jo sillon. Puoliakin oon vaihdellu.
No niin, nyt kyllä suosittelen hieman tarkempaa tarkastusta.
1. Vaikka yksi tulppa toimii, se ei todellakaan tarkoita että muut toimii.
2. Jakajan jalkaa voi asentaa kahteen asentoon, oikeaan ja väärään.
Katso että ykköspytty saa kipinää kun kaikki ajoitusmerkit ovat kohdallaan.
Jos et tiedä miten, hanki korjausopas Alfetta/Gtv, sieltä selviää. Toki on muitakin vaihtoehtoja, tuo jakaja todennäköisin.
Tsemppiä!
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ketju oli kuitenkin irti, oisko alakerta ja samalla jakaja sen 180 astetta pielessä?
En usko että ois mahollista, kyllä mä pidin huolen ettei ne pyörähtele omia aikojaan.
GAMMA500 kirjoitti:Kyllähän sulla täyty ketju olla irti, sillonhan ne nokat pyörähtelee jo tuulen voimastakin toiseen asentoon, katopa ne merkit ekaks.
En kyllä saanu niitä omilla voimillani pyöriteltyä kun kokeilin sillon kun kansi oli irti.
Tossa kun ekaa kertaa eilen starttasin niin alkupuolella lupas ihan vähän mut sen jälkeen ei oo ollu mitään eloa.
oliko sulla kampura ja nokat merkeissään kun irrotit kannen? En tiedä missä asennossa silloin mitkäkin venttiilit on kun en ole tuollaiseen moottoriin kajonnut (vielä) mutta kyllä ne yleensä tuppaa lupsahtaan venttiilijousien voimasta hyvinkin herkästi "helpompaan asentoon".
Asiasta toiseen, tuntuu ettei siinä sun alfassa olekaan vikaa kun kaikki ehdotukset ammut alas
Siis käynnistyikö moottori hetkeksi alkuun vai mitä tuo lupailu tarkemmin oli?
Nokka-akselit ja alakertakaan ei tietenkään itsestään pyörähdä, itse vaihdoin silloin venttiilinvarrenkumit yms. Ja alakertaa pyöritin kun otin karstat männän päältä pois.
JOS remontista johtuvaa niin jos kerran mekaanisesti ei voi olla vikaa niin sitten kai menee sähköpistokkeet yms. puolella. Jos taas sattumaa niin vian etsiminen pitää aloittaa tyhjältä pöydältä. Bensa ja ilman seos, kipinä, puristus, ajoitukset....
No juu, eihän ne aivan itsestään yleensä pyörähdä mutta melko pienestä voimasta jos sattuu olemaan sopivasti venttiilit osittain auki. V6:ssa muistaakseni pystyy vähän jopa liikuttamaan hallitusti hihnaa vaihtaessa mutta mp.puolelta ducatissani takapytyn nokkapyörää saa pitää kädellä paikoillaan kun remmiä hampaille laittaa
Piti vielä lisätä että jos hiukankaan on maapistokkeet tai muut ollu irti tai jotain kun olet startannut niin kannattaa katsoa boksin sulakekin, itsellä se joskus meni kun vesisateessa räpelsin autoa remontin jäljiltä käyntiin
Joo eli sillon aluks kun vähän aikaa oli pyörittäny ihan vähän hörähti mut sen jälkeen ollu hiljasta.
GAMMA500 kirjoitti:Piti vielä lisätä että jos hiukankaan on maapistokkeet tai muut ollu irti tai jotain kun olet startannut niin kannattaa katsoa boksin sulakekin, itsellä se joskus meni kun vesisateessa räpelsin autoa remontin jäljiltä käyntiin
Onkos toi sulake tuolla sulakerasiassa vai jossain muualla? Siellä ainakin kaikki oli ehjiä kun tarkastin. Yritin tossa myös kaikkia liittimiä putsailla ja crc:tä laitoin mutta eipä auttanu.
Ehkäpä pitää toi ajotus sitten vielä tarkistaa. Kun kerta kipinää ja bensaa tuntuu tulevan ihan hyvin. Ja maadotuksetkin vois tietty käydä vielä kunnolla läpi, remontin aikana tosin ainoastaan moottorin maapiuha oli irti ja sen tarkistinkin jo.
Jos ei ala toimiman niin taidan viedä korjaamolle vaikka ei siihen ookkaan varaa.
Empä kattonu kapiakselin hihnapyörän merkkejä sillon ku purin, sielläkin näköjään kaks merkkiä(toisen viivan vierssä F ja toisen vieressä joku ihme merkki). Kumpikohan noista nyt sitten on se oikea, samoin imunokassa on kaks merkkiä, pitkä ja lyhyt. Ja pakonokassa ei merkkejä ollenkaan.
Näyttäs siltä että on tosiaan jako pielessä vähän , toivottavasti ei oo ottanu itteensä. Mut tosiaan kaipais tietoa noista hihnapyörän merkeistä, mikä on mikäkin?
juu tarkista se jako ihan ensinnä. Siinä kampuran päässä on oletettavasti ykk-merkki joka pitää täsmätä nokkien kanssa ja sitten sytytysmerkki sitä ennen, saattaa löytyä kolmaskin merkki niin se on sytytyskohta alipaineen kanssa. P F ja joku muu... Joo se boksin sulake pitäisi olla siellä sulaketaulussa muiden joukossa, vähän tuhdimpi sulake muistaakseni, 30A tai sinnepäin... Ei muuta kun huolellinen ja järjestelmällinen läpikäynti, kyllä sieltä joku selkeä vika ennen pitkää löytyy
P=Yläkuolo (vaihtoehtoisesti mittaa se tulpanreiästä)
F=Sytkäennakko tyhjäkäynti
M=Max Ennakko yläkierroksilla
Nokkien ajotusmerkkien pitäisi olla nokkapukissa ja nokka-akselin "laakeripinnassa", ja niiden ykkösnokkien (etummaisten) pitää osoittaa ulospäin, tais olla lisäksi hieman molemmat alaviistoon.